...så nu har vi kört några (ganska många) vändor i backen med LANGE och kan återkoppla flex och storlek i praktiken.
Fötterna på åkaren är 22.5 cm.
Som jag skrev tidigare i tråden blev jag rek. att köpa storlek 24.5 (+2 cm) av en känd butik i Sthlm men efter att vi provat pjäxorna så kunde jag inte köpa - alldeles för stora skor. Förstod inte deras rek. i affären och gick därifrån. Har aldrig klickat där trots flera försökt.
I mitt fall gick jag istället på er rek. här i tråden, min magkänsla och handlade istället ett par LANGE 70 22.5. Hade även ett par 23.5 flex 65 hemma (ifall att).
Väl i backen så har vi kört på som vanligt med träningarna och 22.5 (70) skon kändes tydligen bra. Han testade även 23.5 (65) men då fick jag fick kommentaren
"Den här är alldeles för stor och jag kan inte åka med dem. Jag har ingen kontroll och skidorna gör inte som jag vill, när jag vill. De andra (22.5/70) var mycket bättre".
De kändes som att kliva ner i ett par förstora gummistövlar, så han. Alldeles för stora och lite för mjuka.
En annan reflektion var att båda pjäxorna kändes ganska bra i flex. Både de med 65 och de med 70. De hårdare kändes stabilare med mer kontroll men 65-orna var ok om man bortsåg från att de var för stora i längd (och förmodligen volym).
Jag testade även 70-flex-pjäxorna på den yngsta förmågan (8 år) och hon kände ingen större skillnad mellan den och hennes 65 som var i samma storlek. Enda kommentaren var - snyggare. Då ska vi veta att hennes 65-flex är nya och fortfarande tröga att trycka framåt.
Min slutsats blir samma som någon skrev tidigare i tråden.
Köp nästa storlek upp i skal mot fotens längd utan strumpa, inneskon kan kännas tajt men kommer att töjas efter några åk. Se till att skon inte klämmer. Välj INTE en större sko för att den ska vara bekväm, byt hellre till en annan modell som passar bättre.
Välj flex genom att gå på åkarens vikt och nivå. Ett felaktigt flexvalet verkar påverka åkningen mindre än storleksvalet. En för stor sko verkar alltså vara ett sämre väl än en för mjuk eller för hård. Vet dock inte vad som händer om skon är alldeles för hård, t ex 110 isf 70?
I vårt/mitt fall handlar det om race men jag skulle inte göra ett annorlunda val annars heller. Sitter skorna tajt utan att göra ont så är det bra. Som någon annan här skrev, "blir de för små så löser vi det då".
Hoppas det gick bra för er
@Megawatt och jag ber om ursäkt om jag svävade iväg för mycket i din tråd.