PJÄXOR *BRED FOT & *LÅG ANKEL

JH.JH

Ny medlem
Hej,

Någon som har tips på pjäxor för medel bra åkare, Breda fötter på 104mm läst behövs och låg ankel. Alla pjäxor jag någonsin testat så glappar hälen när man ställer sig på tå i pjäxorna.. Vet att det kanske behövs sula osv men har testat det med.

fredw

Aktiv medlem
Jag har inte så bred fot men extremt låg ankel, typ Kalle Anka eller Pingu. Har ett par gamla Salomon CS Pro som passar mig som en handske, behöver knappt knäppa dem. Kanske är det typiskt för en del Salomon att de har låg läst, vet ej.

maxresdefault.jpg

Eskas

Aktiv medlem
Hej,

Någon som har tips på pjäxor för medel bra åkare, Breda fötter på 104mm läst behövs och låg ankel. Alla pjäxor jag någonsin testat så glappar hälen när man ställer sig på tå i pjäxorna.. Vet att det kanske behövs sula osv men har testat det med.
Kombinationen bred fot och låg ankel är en ganska svårt nöt att knäcka utan att behöva jobba med skalet. Jag har själv samma problem men har 113mm bred fot.

Generellt mäts lästbredd i strl 26.5 och det finns väldigt få alternativ som är bredare än 102 mm. Dock är de flesta pjäxor som är 102 breda också för höga fotvalv, de är alltså "high volume" pjäxor som både är breda och höga.

Om du nödvändigtvis måste ha ett par pjäxor med 104 mm och inte klarar dig på 102 mm så behöver du hur som helst värma skalet och trycka ut det, då spelar det inte så stor roll om du börjar med ett 100 mm skal eller ett 102 mm skal. Du kan alltså i stort sett ta vilken pjäxa som helst som sitter bra förutom på bredden och värma ut plasten.

De modeller jag kan tipsa dig om som har 102 mm är:
  • Lange LX
  • Technicha Mach1 HV
  • Atomic Magna
  • Nordica Sportmachine
  • Head edgy LYT
  • K2 BFC
  • Salomon S/PRO HV

Finns säkert några fler modeller som jag missat.

Pillard

Aktiv medlem
En tanke är väl att tredelade skal med ett spänne över ankeln borde kunna hjälpa om man har problem med just låg ankel?

Marboh

Aktiv medlem
Har dalbello. Också breda fötter.
Men gå till en bättre sorterad butik och boot fitter.

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Självklart skall det jobbas med skalet på pjäxan! Har "Kalle anka"-fötter som är relativt smala runt häl/ankel och det löser man genom att utgå från ett par ganska smala pjux som man lästar rejält fram.
Hälgrepp får man genom att klistra på en bit skumplast (foam) på innerskon på vardera sidan om hälsenan. Var helt tvunget på mina Dalbello Lupo Factory.
Överlägsen passform fick jag genom att utgå från en 96 mm läst på Head Raptor 140 och trycka ut dem ordentligt.
Duktig bootfitter är A och O. Färg, pris, märke osv är bara att prioritera bort. Din fot och tillpassning av pjäxan är det som gäller.
Gå till någon specialbutik.

RWD

Aktiv medlem
Jag kör med Technica Cochise (28,5) , har lågt fotvalv bred fot på mitten och smal häl och vrist.
Spänner hårdare än vad jag trodde var möjligt när jag först provade dem. Justerat cantingen också.
Behöver inte knäppa upp på hela dan. Grymt sköna, nästan som massage för foten.
Har alltid haft grymma problem med pjäxor tidigare.

zingo11

Aktiv medlem
Jag kör med Technica Cochise (28,5) , har lågt fotvalv bred fot på mitten och smal häl och vrist.
Spänner hårdare än vad jag trodde var möjligt när jag först provade dem. Justerat cantingen också.
Köpte dom till årets säsong,tryckta och klara. Funkar dom att tura med?

jung

Aktiv medlem
Hej,

Salomon qst pro 130 tycker jag varit riktigt bra. De andra modellerna i linjen borde vara snarlika.
Jag har aldrig kunnat ha ett par pjäxor out off the box. Alltid massa bootfitting och grejer men de här pjäxorna är faktiskt jätte sköna direkt, jag körde dem i ugnen för att vidga de yttligare, satte på lite extra padding på fötterna där jag brukar ha ont och nu är det mitt livs skönaste pjäxor. Rekommendera de varmt.

mina fötter är 106 som bredast

Eskas

Aktiv medlem
Salomon qst pro 130 tycker jag varit riktigt bra. De andra modellerna i linjen borde vara snarlika.
Jag har aldrig kunnat ha ett par pjäxor out off the box. Alltid massa bootfitting och grejer men de här pjäxorna är faktiskt jätte sköna direkt, jag körde dem i ugnen för att vidga de yttligare, satte på lite extra padding på fötterna där jag brukar ha ont och nu är det mitt livs skönaste pjäxor. Rekommendera de varmt.

mina fötter är 106 som bredast
Ja, det gäller inte bara för Qst-serien, utan för alla Salomons modeller som har "Custom Shell HD", vilket alla(?) i det övre segmentet har. Salomon utlovar enligt spec att skalet anpassar sig upp till 106 mm bredd.

JH.JH

Ny medlem

Men dom är vell 100mm i läst?

RWD

Aktiv medlem
Men dom är vell 100mm i läst?
Ja verkar så, dock som jag sa så kändes de i början för smala tills jag testade att spänna hårdare och då verkar de trycka ner skalet mer än att dra ihop det. Känslan är nästan att de vidgar sig lite där min fot behöver mer plats på bredden. Jag har provat många pjäxor med bred läst som känns smalare.
Ska tillägga att mina är 4 år gamla nu, så inte åretmodell alltså.
Kolla även Mach 1 de finns i 103mm läst
Spelar även lite hockey och får alltid välja skridskor med bred läst (EE)

Senast ändrad:

zingo11

Aktiv medlem
99 mm tror jag, skall nog inte fokusera för mycket på det pga C.A.S skalet, är väldigt bra råmaterial att trycka enligt Udens (behövde pjäxor som passade olika bindningar).Tror dom blir grymt bra med flex 130.Körde K2 spyne 130 HV tidigare läst 102 mm.

GoranC

Aktiv medlem
Jag har låga anklar och 103mm bred och 282mm lång fot. Sitter som en smäck i Salomon X Max 120 27,5mm. Fick dom värmda, ned med fötterna och kyla av. Mer avancerad bootfittning behövdes inte. Dom närmar sig 200 skiddagar nu så det blir troligen ett par S Max 120 nästa gång.
Enda pjäxan jag prövat med lika bra passform på min fot var Lange RS130 27,5. Dock lite för stor volym i Wide utförande för min fot. Den vanliga 97 lästen skulle troligen passa ypperligt.
Kom även ihåg att lästbredden anges för storlek 26,5 och den ökar med 3mm med 1cm längre pjäxa.
Jag blev påsåld ett par 103 läst när jag inte visste bättre. Dom blev som att åka med fötterna i ett badkar och fick kasseras relativt snabbt.

supercross

Aktiv medlem
Det brukar vara en stor volym på pjäxor med bredare lästbredd.
Har man bred fot och låg vrist men inte så stor volym på själva foten så brukar pjäxorna
inte passa runt själva ankeln och över fotbladet, därför får man eventuellt gå ner på en 98mm bred pjäxa för att få hälen att sitta fast.
Dock som tidigare skrivits får man kanske lästa/trycka pjäxan för att få en tillräckligt bred pjäxa. Om man nu behöver trycka pjäxan så rekommenderar jag att du väljer ett skal med PU plast för bästa resultat för tryckningen.

Jag har inte någon erfarenhet av Salomons custom shell pjäxor som det tipsats om tidigare i tråden men det kan vara värt att kolla upp.
Lycka till.

Senast ändrad:

GoranC

Aktiv medlem
Det brukar vara en stor volym på pjäxor med bredare lästbredd.
Har man bred fot och låg vrist men inte så stor volym på själva foten så brukar pjäxorna
inte passa runt själva ankeln och över fotbladet, därför får man eventuellt gå ner på en 98mm bred pjäxa för att få hälen att sitta fast.
Dock som tidigare skrivits får man kanske lästa/trycka pjäxan för att få en tillräckligt bred pjäxa. Om man nu behöver trycka pjäxan så rekommenderar jag att du väljer ett skal med PU plast för bästa resultat för tryckningen.

Jag har inte någon erfarenhet av Salomons custom shell pjäxor som det tipsats om tidigare i tråden men det kan vara värt att kolla upp.
Lycka till.
Jag vill påstå att Salomons Max serie är ett bra val som passar ypperligt om man har ett lågt fotvalv, som jag har.
jag har även ett par Scott G1 110 (97mm läst) som sitter riktigt bra på mina fötter utan någon tillpassning, använder dom till mina mjukare 115mm skidor för friåkning. Störst risk vill jag påstå är att köpa för bred läst, ofta som pjäxsäljare (även på välrenommerade butiker) plockar fram för breda pjäxor till mig, trotts att jag säger jag vill ha tighta pjäxor så bärs det fram både 103 och 100 läst då mina fötter är 103-105mm breda. Men dom känns som badkar när dom knäppa åt, jämfört med de välanvända X-Max jag har.
97 läst behöver jag för att volymen i pjäxan inte skall bli för stor.

JH.JH

Ny medlem
Jag vill påstå att Salomons Max serie är ett bra val som passar ypperligt om man har ett lågt fotvalv, som jag har.
jag har även ett par Scott G1 110 (97mm läst) som sitter riktigt bra på mina fötter utan någon tillpassning, använder dom till mina mjukare 115mm skidor för friåkning. Störst risk vill jag påstå är att köpa för bred läst, ofta som pjäxsäljare (även på välrenommerade butiker) plockar fram för breda pjäxor till mig, trotts att jag säger jag vill ha tighta pjäxor så bärs det fram både 103 och 100 läst då mina fötter är 103-105mm breda. Men dom känns som badkar när dom knäppa åt, jämfört med de välanvända X-Max jag har.
97 läst behöver jag för att volymen i pjäxan inte skall bli för stor.
Jo jag förstår halvt vad du menar, men om man har 104mm bre fot ska man då mata ner foten i 97mm så kommer det klämma på bra mycket?

GoranC

Aktiv medlem
Jo jag förstår halvt vad du menar, men om man har 104mm bre fot ska man då mata ner foten i 97mm så kommer det klämma på bra mycket?
Inte alls, jag gillar att sitta tight i pjäxorna.
En pjäxa med 97 läst är bara 97mm bred i 26,5 storlek. En 28,5 blir 103mm bred i realiteten. Lästbredden är anges för en storlek 26-26.5, för varje cm större ökar den 3mm.
Så mina 97 Mm Scott pjäxor är i storlek 28,5 103mm breda och passar min fot ypperligt.
Salomon X-Max har jag 27,5 på, dom trycktes ut ytterst lite då jag ”bakade” som. S Max har 98-104 läst och är mitt råd om du vill ha tight sittande pjäxor som med enkelhet formas efter din fot. Köpa även med fördel en storlek mindre än vad din fot mäter då dom är rymliga på längden.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp