Pjäxor för smal fot?

Heddious

Aktiv medlem
Pjäxor för smal fot?
Racepjäxor, rent allmänt. Även butiksvarianterna brukar finnas i bredder ner till omkring 92 mm.
Vill du ha gåläge osv är nog Atomic Hawx Ultra bland de smalaste jag själv provat.

(Och som vanligt när det gäller pjäxor är det bästa du kan göra att besöka en välsorterad fysisk butik och prova olika, samt gjuta innersulor om du inte redan har ett par.)

eriC1

Aktiv medlem
Pjäxor för smal fot?
Jag har också runt 95-97mm som bredaste punkt på min 280mm fot.
Har senaste 10 åren alltid kört Langes LV läster i 27,5, och alltid suttit som gjuten i dessa. (Har en väldigt låg platt fot också).

Nu kör jag som ovan nämnda Atomic Hawx Ultra xtd 130, som ska vara 98mm i 26,5, därav bredare i 27,5 (tror Lange anger 97mm i 27,5), och det är en stor skillnad i volym och bredd. Hade absolut behövt en smalare modell än Hawx ultra, men har hittills inte hittar någon tursko som passar foten i övrigt lika bra. (Lange XT Free 130 LV var annars riktigt bra på allt, förutom inte helt optimal att tura med för mig)

Niklas69

Ny medlem
Pjäxor för smal fot?
Blir det inte pjäxorna väldigt hårda när man går upp på flex 130 och man väger ca 70 kg? kör idag på flex 120 visserligen så är pjäxorna gamla men upplever dom väldigt hårda.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Pjäxor för smal fot?
Jag har väldigt lite åkta och otryckta X-max race 120 i 26.5cm / 96mm till salu om TS elle någon annan är intresserad av att köpa dem.

Heddious

Aktiv medlem
Pjäxor för smal fot?
Blir det inte pjäxorna väldigt hårda när man går upp på flex 130 och man väger ca 70 kg? kör idag på flex 120 visserligen så är pjäxorna gamla men upplever dom väldigt hårda.
Flex är lurigt, för det är inte ett helt standardiserat mått utan "lite mer som riktlinjer" (för att tala som en karibisk pirat) så det kan variera mellan tillverkarna. Min enda input är att av de pjäxor jag kört så har Salomon kroniskt varit hårdare än övriga – bytte från ett par Salomon med 90-flex till Lange 110 och sedan Head 110, och av de tre kändes Lange klart mjukast. Lurigt det där.

Jag vill även ansöka om medlemskap i klubben "vi som vill ha smalare turpjäxor än Hawx Ultra". :)

Niklas69

Ny medlem
Pjäxor för smal fot?
Hej,
ser ju fina ut vilken årsmodell är det på dom?
skulle ju egentligen köpa ny så jag får fundera lite.
//Niklas

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp