Pjäxor - HJÄLP

clonngren

Ny medlem
Pjäxor - HJÄLP
Har Marker Duke EPF på ett par salomon QST 106. Funkar fint.
(finns även ett par Extreme PT 92 med alpinbindningar, kommer inte ihåg exakt modell nu)

Nu har jag dock behov av ett par nya pjäxor och tycker att det är lite av en djungel.

Jag är en medel/avancerad åkare, men som inte åkt så mycket de senaste säsongerna.
182 cm och ca 76 kg.

Läste artikeln om vilka skidor och bindningar som hör ihop här på freeride men känner mig fortfarande lite förbryllad. Tog med mig det här iaf "Många pjäxor med tech-inserts är certifierade enligt ISO 9523 och fungerar då såklart i rambindningar"

Vill ha ett par pjäxor som drar lite mer åt turandet men som också klarar av all mountain-åkning. Gillar att åka hyfsat offensivt i pist ibland.
Har dock inte några rena pistskidor. Blir mest glidande i pisten med barn annars.

Suktar på Salomon Shift Pro serien eller något liknande. Tanken är väl också att investera i ett par lättare bindningar senare. Så pjäxorna behöver funka i ram/alpinbindning och en tech-bindning.

Nyfiken på vad all samlad kunskap här inne kan bidra med.

dr_cosmo

Aktiv medlem
Pjäxor - HJÄLP
Tjena!
Det finns ju som bekant en uppsjö av pjäxor som passar in på din beskrivning vilket gör det hela både lätt och svårt samtidigt, här ska du dock få ett bestämt råd.

Det finns ingen del av utrustningen som är viktigare än pjäxorna. Hur dom sitter på foten är viktigare än märke, modell, features, blingfaktor, mm. Du måste med andra ord testa dom på plats med erfaren personal som kan hjälpa dig att hitta rätt och eventuellt anpassa pjäxorna till din fot.

Salamon som du är inne på har ju ett antal kandidater, även lange, atomic.
Själv kör jag på K2 mindbender 130 och har så gjort i 3 säsonger. Dom passar min åkning och (efter ett par svängar till bootfittern) även min fot. Jag är inne på andra innerskon nu och hoppas att skalen håller länge, jag HATAR att behöva byta pjäxor, det är bland det värsta jag vet som har med skidåkning att göra.

Lycka till i djungeln ;)
//R

clonngren

Ny medlem
Pjäxor - HJÄLP
Tjena!
Det finns ju som bekant en uppsjö av pjäxor som passar in på din beskrivning vilket gör det hela både lätt och svårt samtidigt, här ska du dock få ett bestämt råd.

Det finns ingen del av utrustningen som är viktigare än pjäxorna. Hur dom sitter på foten är viktigare än märke, modell, features, blingfaktor, mm. Du måste med andra ord testa dom på plats med erfaren personal som kan hjälpa dig att hitta rätt och eventuellt anpassa pjäxorna till din fot.

Salamon som du är inne på har ju ett antal kandidater, även lange, atomic.
Själv kör jag på K2 mindbender 130 och har så gjort i 3 säsonger. Dom passar min åkning och (efter ett par svängar till bootfittern) även min fot. Jag är inne på andra innerskon nu och hoppas att skalen håller länge, jag HATAR att behöva byta pjäxor, det är bland det värsta jag vet som har med skidåkning att göra.

Lycka till i djungeln ;)
//R
Tack för svaret 🙏
Jag håller med dig. Sköna pjäxor är viktigare än vilka pjäxor det är.
Ska försöka reda ut i djungeln, det blir till att testa både med fötter och skidor för att kunna vara riktigt säker.

e18

Medlem
Pjäxor - HJÄLP
Valet och kvalet. Salomon Shift PRO passar min fot ganska bra forutom den låga vristen, men från bilder på begagnade pjäxor värkar det som att kvaliteten i plasten är kass?? Nån som kan bekräfta eller dementera?
image.jpg

dnleriksson

Medlem
Pjäxor - HJÄLP
Ska du åka med PT 92orna också ska du nog kolla vad det är för bindningar på dem så de är kompatibla med nya pjäxorna. Alternativt byta bindning på dem såklart 🙂 Vanliga alpinbindningar som tar alpin tursula är inte så dyrt och kommer ut lite begagnat ibland också.
Låt det inte styra pjäxval, men bara så du inte står där på morgonen och så passar inte skidorna 😁

clonngren

Ny medlem
Pjäxor - HJÄLP
Ska du åka med PT 92orna också ska du nog kolla vad det är för bindningar på dem så de är kompatibla med nya pjäxorna. Alternativt byta bindning på dem såklart 🙂 Vanliga alpinbindningar som tar alpin tursula är inte så dyrt och kommer ut lite begagnat ibland också.
Låt det inte styra pjäxval, men bara så du inte står där på morgonen och så passar inte skidorna 😁
precis. Kommer inte låta bindningarna på de skidorna styra. Men jag tackar för tipset. Har börjat förstå lite mer kring det här nu 👍

Senaste inläggen

Topp