Pjäxor - hyra eller beggat?

OkCorall

Ny medlem
Så kommer den årliga skidsemestern och den årliga funderingen - är det dags att äntligen göra slut på alla klämda tår och köpa ett par egna pjäxor, eller fortsätta harva i hyrträsket med utslitna liners och felaktiga passformer?

Svaret hade varit tämligen enkelt om inte min budget låg på ca 2000 kr - alltså tillräckligt för ett par begagnade pjäxor av styvare modell och en bootfitting på given stor sportkedja eller liknande.

Jag skulle hävda att min åkning är på en "avancerad" nivå, hur man nu lättast bedömer sin egen förmåga. Åker bekvämt alla backar och gärna fort, men håller mig framför allt till pisten. Men den är åtminstone tillräckligt god för att jag ska störa mig på sladdriga pjäxor och funderar varje gång hur det skulle vara med utrustning som sitter ordentligt.

Så, fortsätta med hyrutrustning tills budgeten är på "ny utrustnings"-nivå, eller våga testa begagnat. Har ni några goda råd till mig?

Emmis

Aktiv medlem
Röstar på hyra. Om du har problem med att pjäxor klämmer tår etc så har jag svårt att se att du hittar ngt på begagnat marknaden som passar bättre, då utbud att pjäxor i rättsize är mycket begränsat o då är dessa redan trampade i nån annan fotspår. Men jag vet inget om pjäxor, men så skulle ja resonera som glad amatör. Om man hyr får man ju pallra sig tillbaka o byta om par ett inte passar

PisteCarver

Aktiv medlem
Så kommer den årliga skidsemestern och den årliga funderingen - är det dags att äntligen göra slut på alla klämda tår och köpa ett par egna pjäxor, eller fortsätta harva i hyrträsket med utslitna liners och felaktiga passformer?

Svaret hade varit tämligen enkelt om inte min budget låg på ca 2000 kr - alltså tillräckligt för ett par begagnade pjäxor av styvare modell och en bootfitting på given stor sportkedja eller liknande.

Jag skulle hävda att min åkning är på en "avancerad" nivå, hur man nu lättast bedömer sin egen förmåga. Åker bekvämt alla backar och gärna fort, men håller mig framför allt till pisten. Men den är åtminstone tillräckligt god för att jag ska störa mig på sladdriga pjäxor och funderar varje gång hur det skulle vara med utrustning som sitter ordentligt.

Så, fortsätta med hyrutrustning tills budgeten är på "ny utrustnings"-nivå, eller våga testa begagnat. Har ni några goda råd till mig?
Avancerad åkare som åker en gång per år och aldrig ägt ett par pjäxor?

Oavsett så är pjäxor något man ska köpa och inte hyra, även om man bara åker en gång per år.
Men 2.000 kr är inte tillräckligt, men har du råd att åka på skidsemester så hur du nog också råd till ett par pjäxor. De är dessutom också intjänade efter några år.

OkCorall

Ny medlem
Avancerad, i den mån jag kan avgöra. Och som du säger, det spelar mindre roll för frågan, är mer som bakgrund för vilken sorts pjäxa jag kommer vara efter.

Återbetalningen är inte riktigt lika snabb när man ändå hyr skidor - tillägget för ett par pjäxor är några hundringar per vecka. För ett par ok nya pjäxor (4000 kr räknar jag kallt med) är det ganska många års hyra.

Jag tar mig friheten att själv avgöra vad som ligger i och utanför min budget, men antar att ditt råd i detta fallet är att avvakta tills budgeten tillåter inköp av ordentliga (nya?) pjäxor?
Avancerad åkare som åker en gång per år och aldrig ägt ett par pjäxor?

Oavsett så är pjäxor något man ska köpa och inte hyra, även om man bara åker en gång per år.
Men 2.000 kr är inte tillräckligt, men har du råd att åka på skidsemester så hur du nog också råd till ett par pjäxor. De är dessutom också intjänade efter några år.

GoranC

Aktiv medlem
Vadå inte tillräckligt med 2000kr för ett par bra pjäxor?
Köpte själv ett par Rossignol Hero WC 130 för ett par år sedan på XXL:s rea för 2500kr (hittade dom på en fyndhylla). en ny ortopedisk sula från Jula för 100kr och dom sitter som en smäck. Och ja jag har haft och har gjutna sulor i annat par pjäxor. Minst lika bra (för min fot) med Julasulorna för en tiondel av priset.
så sån jäkla raketforskning är det inte att köpa pjäxor. förutsatt att man inte har en massa knölar på fötterna.

Senast ändrad:

Wille1504

Aktiv medlem
Jag åkte fram tills jag var 23 på begagnade pjäxor utan att göra någon som helst bootfitting, och detsamma gäller många av mina kompisar. Jag är dock lyckligt lottad och har ganska okomplicerade fötter. Det är absolut inga problem att köpa begagnade pjäxor om du mäter din fot och gör ordentlig research.

Ett tips är att leta reda på ett par modeller som du tror kommer passa och sedan hålla koll på begagnatmarknaden för dessa. Sedan får man ta varje chans man kan att testa pjäxorna man tror ska passa. Vi hjälps åt i kompiskretsen och låter varandra testa varandras pjäxor, och ibland ser man att t.ex. Xxl eller Stadium har ett par inne som man är nyfiken på, men sådant är ganska ovanligt här nere i Skåne.

Avråder dock från att testa i riktig skidbutik om du inte spelar med öppna kort inför dem eftersom jag ser det som lite omoraliskt, men det är väl upp till var och en.

Skulle det bli fel och man får hem ett par pjäxor som inte satt så bra som man hoppades så kan man ju sälja dem vidare och förlorar nästan bara fraktkostnaden om man inte köpte dem för dyrt.

Jag skulle tro att jag har mellan 150 och 200 åkdagar i begagnade pjäxor från 10-23 års ålder och har aldrig haft särskilt ont i fötterna, så nog går det att köpa begagnade pjäxor.

Topp