Pjäxor med gåläge - hur långt räcker det om man vill gå?

jonasclind

Medlem
Alla strävar vi väl efter den optimala utrustningen, och när det gäller att ta sig till orörd snö har vi ofta inga gränser för hur mycket pengar vi plöjer ner i strävan efter perfektion. Men ibland sätter sig plånboken på tvären och vill spendera pengar på andra saker (hur orimligt det än kan låta).

Mina fråga är om det är någon som har erfarenhet av hur långt det funkar att tura enbart utrustad med stighudar och pjäxor med gåläge men utan tur-bindning?

Mina Salomon QST Pro 120 har 40 graders rörelse i gåläget och när jag provgår här hemma på mattan känns det inte allt för tokigt... Jag inser att jag inte vill gå så i timmar, men att ta sig upp till en topp en halvtimmes promenad eller så kanske går? Men det kanske blir en annan femma när man hamnar i uppförslut? Vad är era erfarenheter?

xQubeZ

Aktiv medlem
Låter fruktansvärt jobbigt och osmidigt. Går nog lika snabbt att sidesteppa. Vill du spara pengar så försök hitta en begagnad rambindning för typ 1-2k. Annars lär det nog inte bli mycket gått uppför. Såg att det fanns några rambindningar på köp o sälj här för runt 1k.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Prova att gå (hasa?) upp för backar utan att lyfta hälarna från marken så mycket som en millimeter. Jag ger det 20 sekunder innan du ger upp.

iSooLi

Aktiv medlem
^^exakt!

I min mening så är gåläget mest märkbart för att få ut någon steglängd, särskilt på platten. Men att gå uppför utan att kunna lyfta hälarna är ingen hit! Rambidning med alpinpjäxa utan gåläge funkar hjälpligt uppför, men näst intill värdelöst på platta partier.

Med hudar men utan gåbindning är det lättare att sidsteppa/saxa uppför eftersom du slipper det bakhala och kan underlätta i nödsituationer, men att använda det som tur-setup, nej.

steglund

Aktiv medlem
Jag har inte provat, men spontant låter det besvärligt. Hade nog hellre gått i bara pjäxorna och med skidorna över axeln, så länge det inte är djup lössnö.
Om du har gummisulor på dina QST-pjäxor och skulle köpa t ex någon av de rambindningar som ligger ute till försäljning - tänk då på att det inte är säkert att bindningar och sulor är kompatibla. Det är lite av en djungel.

jonasclind

Medlem
Ja, jag håller med er alla, det låter besvärligt. Enda sättet att kunna lyfta hälen/foten är väl att få med sig hela skidan upp i en liten lutning framåt. Det låter hemskt.

Men jag väntar fortfarande på att höra från någon som faktiskt provat!

Gåläget i dina pjäxor hjälper dig inte öht, då det bara hjälper bakåt. Ska du försöka tura utan turbindning så kommer begränsningen vara framifrån. Du kan absolut inte tura utan turbindning, mycket mer effektivt att ta av sig skidorna och knalla isf.

Om du nu absolut inte vill byta bindning, kan du prova Trekkers.
Funkar kortare sträckor & bättre än gå med fast häl.

Men som det flesta andra tycker jag du borde byta till en ram/Shift/techbindning.

jonasclind

Medlem
Ja, trekkers kanske är bättre än inget tills ekonomin/prioriteringen finns. Det kommer landa ett par shift på skidorna så småningom, men inte till den här vintern.

Jag hade hoppats på att få svar från någon som testat, men tack alla som kommenterat!

vjakob

Medlem
Så fort det blir lite brantare än platt kommer du bli tokig. Hälen vill ur sitt grepp so fort du böjer dig framåt med skidor på. Hasa fram med fast häl tar också på muskler som inte är vana med det rörelsemönstret = slitsamt.

iSooLi

Aktiv medlem
Är det främst ekonomiska anledningar så skulle jag tippa att det går att hitta ett par beggade rambindningar till bättre pris än vad du får ge för ett par trekkers/daymakers.
Nja, ett par beggade trekkers borde kunna fås för en femhunka. Då slipper man även borrning och ommontering i laggen.
Går säkert att sälja vidare för samma peng när man kommit på andra tankar...

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Nja, ett par beggade trekkers borde kunna fås för en femhunka. Då slipper man även borrning och ommontering i laggen.
Går säkert att sälja vidare för samma peng när man kommit på andra tankar...
Okej, jag omforumulerar. Det är nog lättare att hitta begagnade rambindningar till bra pris än att hitta ett par trekkers till ett pris det är värt att betala för dem :p

MarkusO

Aktiv medlem
Jag har faktiskt rent tekniskt testat. En dag i Ischgl 2003 blev det lite kliva med stighudarna, men utan secura fixen pga jag helt enkelt glömde dem hemma.
Inte bra. Mycket mycket bökigt och obekvämt. Det är ett dåligt tecken att jag fortfarande minns kan man säga...
Som nämnts ovan är lös häl och hälhöjare mycket högre prio på än om pjäxan råkar ha gåläge eller ej. Det är helt enkelt mer eller mindre orelevant så länge hälen är fast. En helt platt framfart möjligen lite undantagen då.
Montering är ingen kostnad. Det gör du ju själv givetvis om budgeten är tight.

jonasclind

Medlem
Ok, tack Markus! Kul att höra att någon faktiskt testat! Det är som alla gissat och jag kan tysta mitt lilla hopp om att det ändå skulle gå. :)

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp