Pjäxor med techfattning och mos i skaftet

TopiNieminen

Aktiv medlem
Haalå!

Jag tror att jag ska ge turmöjligheten lite utrymme i mitt liv igen, så jag söker efter pjäxor men techinsert och flextal 130 och uppåt. Jag har väldigt snälla och smala fötter så lästbredd på absolut max. 99mm är aktuellt. Jag gör finliret av justeringar med mina pjäxor alltid själv.
Så min fråga är att vilka pjäxor står verkligen på sig bäst? Har tittat och läst mest på om Lange xt3 140 pro och Fischer Ranger 130. Vad finns det för andra alternativ att kika på, som ni har åkt i? Finns det någon liknande tråd sen tidigare, så snälla hänvisa mig dit. Jag hittade ingen.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Är nervös att min nuvarande ska ge upp. Cochise 130 högt på listan men aldrig provat dem. Kommer hålla ett öga på tråden.
Såg att Dabello har några med inserts men utan gåläge. Om man prioriterar nedför kanske man kan leva med dem? Slipper iaf rambindning.

herrgard

Aktiv medlem
Atomic hawx ultra xtd, Roxa R3 och om du inte behöver vara i alpin/gw-bindningar; tecnica zero g tour pro samt dynafit hoji free. Sistnämnda är värd att trycka ner foten i också, trots att lästsiffran på pappret kanske är för bred för dig.

TrulleN

Aktiv medlem
Värt att tänka på att en turpjäxas flex i stort sätt alltid kommer vara mjukare än en racepjäxas, mina maestrale rs känns väldigt mycket mjukare än mina hero wc130 och de ska ha 125 resp 130 i flex.

TrulleN

Aktiv medlem
Värt att tänka på att en turpjäxas flex i stort sätt alltid kommer vara mjukare än en racepjäxas, mina maestrale rs känns väldigt mycket mjukare än mina hero wc130 och de ska ha 125 resp 130 i flex.
Edit: Reine B har jag för mig sätter techinserts på racepjäxor, man verkar kunna skicka iväg de och få (om man vill ha stenhårt) :D

TopiNieminen

Aktiv medlem
Atomic hawx ultra xtd, Roxa R3 och om du inte behöver vara i alpin/gw-bindningar; tecnica zero g tour pro samt dynafit hoji free. Sistnämnda är värd att trycka ner foten i också, trots att lästsiffran på pappret kanske är för bred för dig.
Har haft Hawx 130 och de är för mjuka.

herrgard

Aktiv medlem
Glömde ju dalbello lupo! Sikta på en modell i PU om du vill ha alpinprestanda. Krypton finns också med techfästen nu om du klarar dig utan gåläge och vill ha den extra stabil.

Vestman

Medlem
Haalå!

Jag tror att jag ska ge turmöjligheten lite utrymme i mitt liv igen, så jag söker efter pjäxor men techinsert och flextal 130 och uppåt. Jag har väldigt snälla och smala fötter så lästbredd på absolut max. 99mm är aktuellt. Jag gör finliret av justeringar med mina pjäxor alltid själv.
Så min fråga är att vilka pjäxor står verkligen på sig bäst? Har tittat och läst mest på om Lange xt3 140 pro och Fischer Ranger 130. Vad finns det för andra alternativ att kika på, som ni har åkt i? Finns det någon liknande tråd sen tidigare, så snälla hänvisa mig dit. Jag hittade ingen.
Skulle vilja slå ett slag för att montera egna techinserts i dina racepjäxor. Har gjort så med mina Dobermann och fungerar hur bra som helst. Stark i benen kommer du att bli också😉

Bilagor

• Pjäxa 1.jpg
    Pjäxa 1.jpg
    769.3 KB · Besök: 175
  • Pjäxa 2.jpg
    Pjäxa 2.jpg
    673.7 KB · Besök: 176

TrulleN

Aktiv medlem
Skulle vilja slå ett slag för att montera egna techinserts i dina racepjäxor. Har gjort så med mina Dobermann och fungerar hur bra som helst. Stark i benen kommer du att bli också😉
Är cast freetour bra? Har letat efter en oberoende review men inte riktigt hittat :D

TopiNieminen

Aktiv medlem
Samma här, kör Cast/P18 och har monterat inserts på mina Lange RX 130. Inget gåläge, men håller för dunder nerförs.
Hur funkar det att knata utan gåläge? Jag har tagit fram priset för techinserts redan för mina nuvarande pjäxor Head R2 RD, men har varit lite nojig att slå till om inte de skulle funka att gå i dem sen då.

Almen1

Medlem
Jag har ett par Dynafit Vulcan.
Smala, "lätta", superbra gåläge, med tungan placerad är det som att stå ingjuten i ett betongblock.
Dock är inte hårdheten allt, utan passform, hälgrepp, skaftvinkel, flex etc etc....
Lycka till i pjäxdjungeln😀👍⛷️

Gahnis

Aktiv medlem
Skulle likt många andra rösta på Tecnica Cochise 130. Kanonbra!
Men att sätta in tech-serts på dina nuvarande pjuck kittlar ju lite det med.
Vet att Hargin gjorde samma grej också..
Det är klart, ska du knata längre sträckor kanske det inte är optimalt naturligtvis, men kortare hike är det sannolikt inga större problem. Det blir ju stabilt på vägen ned om inte annat.. men tyngre och hårdare på vägen opp.
Sedan är det väl inte alls dumt att ha en sko för "allt" heller. Åtminstone inte för plånboken..
Luktar det kombo med Bonzo här kanske :cool:?

herrgard

Aktiv medlem
För 5-10 år sen var vi många som turade i alpinpjäxor och rambindningar, det funkade hur bra som helst. Avsaknaden av gåläge märks mest om man går på platten och vill kunna röra benet bakåt. Går du uppför med uppknäppt pjäxa och använder hälhöjarna kommer du antagligen känna av vikten mer än avsaknaden av gåläge.

TopiNieminen

Aktiv medlem
För 5-10 år sen var vi många som turade i alpinpjäxor och rambindningar, det funkade hur bra som helst. Avsaknaden av gåläge märks mest om man går på platten och vill kunna röra benet bakåt. Går du uppför med uppknäppt pjäxa och använder hälhöjarna kommer du antagligen känna av vikten mer än avsaknaden av gåläge.
Detta svar för mig närmare beslutet av att montera techinserts på mina befintliga dojor. Tack!:)

TopiNieminen

Aktiv medlem
Skulle likt många andra rösta på Tecnica Cochise 130. Kanonbra!
Men att sätta in tech-serts på dina nuvarande pjuck kittlar ju lite det med.
Vet att Hargin gjorde samma grej också..
Det är klart, ska du knata längre sträckor kanske det inte är optimalt naturligtvis, men kortare hike är det sannolikt inga större problem. Det blir ju stabilt på vägen ned om inte annat.. men tyngre och hårdare på vägen opp.
Sedan är det väl inte alls dumt att ha en sko för "allt" heller. Åtminstone inte för plånboken..
Luktar det kombo med Bonzo här kanske :cool:?
Nja, skidväg vet jag inget om ännu. Jag har ett gäng med chargers och semichargers i stugan redan. Så nu vill jag bara lösa detta med dojorna. Sen finns det inte Bonzon tillräckligt lång variant än heller. :cool:

zzzchrille

Medlem
Hur funkar det att knata utan gåläge? Jag har tagit fram priset för techinserts redan för mina nuvarande pjäxor Head R2 RD, men har varit lite nojig att slå till om inte de skulle funka att gå i dem sen då.
Hej,
Har aldrig haft pjäxor med gåläge av flera anledningar - jag prioriterar nerför, jag går ganska få turer/säsong, men primärt vill jag bara ha en setup och aldrig behöva välja. Jag har kört trekkers back in the days, sedan Duke och nu Cast. Alltid ”tung” utrustning, men alltid bara ett par redigt bra alpinpjäxor. Jag tycker det går bra att knata, men har ju inget att jämföra med. Men Cast/p18/inserts är bäst hittills för mig och mitt behov. Tycker definitivt du ska fräsa in inserts i dina Head-pjäxor, om det är skor du verkligen gillar.

steglund

Aktiv medlem
Om du inte landar i att montera inserts i dina alpinpjäxor, tycker jag att Lange xt3 140 pro låter som en klockren lösning, utifrån beskrivningen. Smala och kanske de styvaste gåläges-pjäxorna som finns. Finns det anledning att fundera på något annat, förutsatt att de passar dina fötter? Skulle möjligtvis vara för att få något lättare, men då blir de också oundvikligen mjukare.

gladpack

Medlem
Har ett par Lange xt3 120 LV som jag numera använder i alla lägen istället för Lange RS 130 LV. Har ej behövt modda dem till skillnad från race pjucken då lästen är bredare. Åkkänslan är ändå förbluffande bra, enda att anmärka på är att skaften känns lite väl upprätta. Smak/teknik- fråga kanske.

steglund

Aktiv medlem
Vägde mitt tilltänkta kit och det landade på ca.6,2 kg per ben. 🤘 😅 🦵💪🤪
Är det Hendryx Rhino Chaser du ska sätta CAST på??? 😁

I mitt fall:

192 cm långa 128 mm breda Praxis Protest + Shift + Tecnica Cochise + hud = 5,5 kg och då är inte någon av delarna någon lättviktare.

186 cm Völkl Blaze 94 + Tecton + Tecnica Cochise + hud = 4,7 kg. Med en lättare pjäxa hade jag kunnat kapa 0,5 kg och ändå ha helt okej stadga.

182 cm Hendryx Kobra + Vist-platta + Pivot 15 (utan CAST) + Tecnica Cochise + hud = 6,2 kg. 🙂

TopiNieminen

Aktiv medlem
Mina pjäxor väger ca.2600g Lange xt3 140 väger ca.1800g, så väger Cochise med.😅
Ca. 3600g väger mina gamla 917 på 186cm med P18 utan Cast, men där räknar jag att Cast toepiece väger mindre och då får jag stighuden in i vikten för stigning. Jag vägde inga andra skidor, så som Extrem Fusion 105 Reload på 193cm, Hendryx Funkalistic på 188cm eller Dynastar Legend pro 105 på 192cm, eftersom jag kunde inte hålla mig från skratt efter första vägning på 917. 😅😂🤣⛷❄❤

Hybris

Medlem
Har ett par Lange xt3 120 LV som jag numera använder i alla lägen istället för Lange RS 130 LV. Har ej behövt modda dem till skillnad från race pjucken då lästen är bredare. Åkkänslan är ändå förbluffande bra, enda att anmärka på är att skaften känns lite väl upprätta. Smak/teknik- fråga kanske.
Har du testat kilar? Jag upplevde samma sak på mina XT3 130 första dagarna men det löste sig med kilar.

gladpack

Medlem
Har funderat på kilar, men har trådsmala vrister och är rädd för att det ska bli svårt att spänna pjäxorna ordentligt. Kan vara värt att försök - behöver inte nita fast dem till att börja med..!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp