Pjäxor med techfattning och mos i skaftet

Hybris

Medlem
Förlåt @gladpack. Jag var otydlig. Jag menar skaftkil. Se bilderna nedan. En sådan ändrar inte bara forward lean utan gör det också lättare att spänna fast ett smalt underben. Barn med racepjäxor har t.ex. nästan alltid skaftkilar. Som du ser har valt att sätta fast mina med kardborre för att lätt kunna ta bort dem när jag går uppför.

Bilagor

• Hel pjäxa.jpg
    Hel pjäxa.jpg
    897.5 KB · Besök: 44
  • Innersko utan kil.jpg
    Innersko utan kil.jpg
    796.7 KB · Besök: 43
  • Kilen.jpg
    Kilen.jpg
    800.6 KB · Besök: 42
  • Innersko med kil.jpg
    Innersko med kil.jpg
    859.5 KB · Besök: 43

Elof

Medlem
Jag skulle vilja slå ett litet slag för Zipfit-liners. Skaffa exempelvis en cochise 130, eller lupo 130c, och sätt i en zipfit GFT, alternativt en Freeride med tanke på dina smala fötter. Det ger pjäxan en helt annan passform och respons.

gladpack

Medlem
Förlåt @gladpack. Jag var otydlig. Jag menar skaftkil. Se bilderna nedan. En sådan ändrar inte bara forward lean utan gör det också lättare att spänna fast ett smalt underben. Barn med racepjäxor har t.ex. nästan alltid skaftkilar. Som du ser har valt att sätta fast mina med kardborre för att lätt kunna ta bort dem när jag går uppför.
Tack för de beskrivande bilderna Hybris! Jag förstod dig rätt, delvis... De skaftkilar jag kommer ihåg just från ungdomen var poppnitade på plats. Men som jag ser på dina bilder funkar det ju med dubbelhäftande tejp! Ja då kan man ju fortfarande ta ut steget bättre utan kilen på platten..! 😀

steglund

Aktiv medlem
Mina pjäxor väger ca.2600g Lange xt3 140 väger ca.1800g, så väger Cochise med.😅
Ca. 3600g väger mina gamla 917 på 186cm med P18 utan Cast, men där räknar jag att Cast toepiece väger mindre och då får jag stighuden in i vikten för stigning. Jag vägde inga andra skidor, så som Extrem Fusion 105 Reload på 193cm, Hendryx Funkalistic på 188cm eller Dynastar Legend pro 105 på 192cm, eftersom jag kunde inte hålla mig från skratt efter första vägning på 917. 😅😂🤣⛷❄❤
Nu vet jag inte hur du har tänkt använda utrustningen. Det är skillnad på om du går på en renodlad topptur eller om du bara vill kunna förlänga liften med hundra höjdmeter till. För det senare har inte ett par kilo till någon större betydelse, men varje extra hekto känns i längden. T ex Völkl V-werks Mantra eller Nordica Enforcer Unlimited, Fritschi Tecton och Lange-pjäxan skulle kunna landa på drygt 4 kg per fot och då är det fortfarande utrustning som det går att ladda på rätt bra med. ⛷️

TopiNieminen

Aktiv medlem
Nu vet jag inte hur du har tänkt använda utrustningen. Det är skillnad på om du går på en renodlad topptur eller om du bara vill kunna förlänga liften med hundra höjdmeter till. För det senare har inte ett par kilo till någon större betydelse, men varje extra hekto känns i längden. T ex Völkl V-werks Mantra eller Nordica Enforcer Unlimited, Fritschi Tecton och Lange-pjäxan skulle kunna landa på drygt 4 kg per fot och då är det fortfarande utrustning som det går att ladda på rätt bra med. ⛷️
För att komma ifrån hissen och att komma tillbaka i skidanläggningen har jag då min Extrem Fusion 105 Reload utrustade med Duke och hudar. Nu har man lovat polarna att åka till Lyngen bl.a. i maj/juni och då tänkte jag först och främst att fixa någon smäckrare typ av pjäxor och sen kanske låna skidor just för den resan.
Jag rätt osäker om jag kommer fortsätta med några turer sen efter som jag la av det för 2 år sen pga. jag gillade inte att åka utför med lättare grejer, och då åkte jag med Extrem 2nd opinion, Shift och Atomic ultra hawks xtd 130.

Senast ändrad:

steglund

Aktiv medlem
För att komma ifrån hissen och att komma tillbaka i skidanläggningen har jag då min Extrem Fusion 105 Reload utrustade med Duke och hudar. Nu har man lovat polarna att åka till Lyngen bl.a. i maj/juni och då tänkte jag först och främst att fixa någon smäckrare typ av pjäxor och sen kanske låna skidor just för den resan.
Jag rätt osäker om jag kommer fortsätta med några turer sen efter som jag på av det för 2 år sen pga. jag gillade inte att åka utför med lättare grejer, och då åkte jag med Extrem 2nd opinion, Shift och Atomic ultra hawks xtd 130.
Lyngen med 6,2 kg på varje fot låter som en utmaning! 😅
...och dessutom vet jag inte om jag skulle kalla Extrem 2nd Opinion för "lättare grejer". 😁
Jag skulle gett Lange-pjäxorna en chans. De är nog det stadigaste du kan få tag på med gåläge och något lägre vikt.

TrulleN

Aktiv medlem
Annars kommer scarpa presentera en pjäxa snart som jag tycker verkar väldigt reko, i samarbete med bode Miller :D

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Övergav en del till i år och gick på Tecnica Cochise Light Dyn GW
Förvånad hur bra den faktisk är, har inte åkt i något annan i år, i princip ställt mina Lange 140 och mina Nordica Dobberman på hyllan, det ända de inte fått bekänna färg på är i kombo med SL skidorna och bana

herrgard

Aktiv medlem
Övergav en del till i år och gick på Tecnica Cochise Light Dyn GW
Förvånad hur bra den faktisk är, har inte åkt i något annan i år, i princip ställt mina Lange 140 och mina Nordica Dobberman på hyllan, det ända de inte fått bekänna färg på är i kombo med SL skidorna och bana
Hur gick tankarna när du valde den över vanliga cochise?

Almen1

Medlem
Jag rätt osäker om jag kommer fortsätta med några turer sen efter som jag la av det för 2 år sen pga. jag gillade inte att åka utför med lättare grejer, och då åkte jag med Extrem 2nd opinion, Shift och Atomic ultra hawks xtd 130.
Hmmm, Lyngen...
Min erfarenhet av området är att det är mycket att gå... Turerna är 1500-2700 höjdmeter med många timmar turandes. Vissa turer kräver även en viss sträcka på platten...

Ta med din tunga utrustning, men ha gärna en Plan B med lättare saker med dig om möjligt...

När jag turar på okänd mark, långt till sjukvård, med en massa ögongodis (Lyngen har en fantastisk natur🙏) så kör jag sällan plattan-i-mattan.

Kolla ambitionsnivån för övriga, jag har turat med norrmän, och jag har fått slita ont för att hänga på🥶🤣, trots lätta saker😀👍⛷️

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Hur gick tankarna när du valde den över vanliga cochise?
Tänkte så här;
  • ingen skillnad på funktioner på skalet
  • liten skillnad på innerskon
  • skillnad i vikt, till Lightens fördel
  • lite skillnad i pris, som jag ändå kanske tyckte var marginell
  • man skulle kunna tänka sig att hållbarheten är sämre på grilamiden vs PU och att jag med mina 94kg skulle ha sönder dem, men vikten gjorde ändå att jag chansade
  • alltid lite orolig med att trycka grilamid men nu var passformen så pass att jag inte behövt det än

TopiNieminen

Aktiv medlem
Okej!
Borra -> Gänga -> Lim + skruva in stoppskruv -> borra ut?
Ja. du behöver nog inte borra ut hela djupet så att man får skruven ut igen om man vill byta. Jag skulle dock inte våga åka utför med dessa inserts i pinnarna (är emot det oavsett pjäxa). Men funkar säkert superfint med Shift, Cast och Duke PT.

Senast ändrad:

klassy

Aktiv medlem
Ja. du behöver nog inte borra ut hela djupet så att man får skruven ut igen om man vill byta. Jag skulle dock inte våga åka utför med dessa inserts i pinnarna (år emot det oavsett pjäxa). Men funkar säkert superfint med Shift, Cast och Duke PT.
Tanken är isåfall för tjejens pjäxor till hennes skidor med Shift!

steglund

Aktiv medlem
Hur gjorde du detta?
Pjäxgaraget i Åre kan ordna det, men då kostar det en del. 2250:-. De rekommenderas ändå endast för uppförsgång, men följer tech-standarden.

https://pjaxgaraget.se/cast/ - se en bit ner under "Cast Boot Conversion".
Se även mer på https://casttouring.com/pages/how-the-boot-conversion-works

"Our tech inserts are designed to only work for uphill travel. This means they can not be used for downhill. Example of a binding our tech inserts do NOT work with would be the Marker Kingpin or Fritschi Tecton."

TopiNieminen

Aktiv medlem
Pjäxgaraget i Åre kan ordna det, men då kostar det en del. 2250:-. De rekommenderas ändå endast för uppförsgång, men följer tech-standarden.

https://pjaxgaraget.se/cast/ - se en bit ner under "Cast Boot Conversion".
Se även mer på https://casttouring.com/pages/how-the-boot-conversion-works

"Our tech inserts are designed to only work for uphill travel. This means they can not be used for downhill. Example of a binding our tech inserts do NOT work with would be the Marker Kingpin or Fritschi Tecton."
2700:- kostar det för mig pga. fräsning av sulorna. har man utbytbara sulor så blir det 2250:-

klassy

Aktiv medlem
@TopiNieminen @steglund
2250kr känns dyrt om man kan lösa det själv rätt enkelt? Med Shift så känns det som att en egen lösning är lika bra, då kan man till och med köpa alla verktyg och borrmaskin för mindre pengar…

Har nog allt som behövs för lösningen, massa olika gängtappar och allt, så lite stoppskruv är kostnaden. Värt ett försök!

steglund

Aktiv medlem
@TopiNieminen @steglund
2250kr känns dyrt om man kan lösa det själv rätt enkelt? Med Shift så känns det som att en egen lösning är lika bra, då kan man till och med köpa alla verktyg och borrmaskin för mindre pengar…

Har nog allt som behövs för lösningen, massa olika gängtappar och allt, så lite stoppskruv är kostnaden. Värt ett försök!
"Want to do the Boot Conversion Yourself?
We do offer all the parts for sale for you to convert your boots yourself. We do not recommend this as this is a very involved process. We have two videos below outlining the process. We highly recommend watching these videos before attempting to convert your ski boots."
Men vad vet jag? De har ett egenintresse i att få det att låta svårt. Det kan nog fungera med enklare metoder. För endast uppförsgång behöver det trots allt inte vara en bombsäker konstruktion.

klassy

Aktiv medlem
"Want to do the Boot Conversion Yourself?
We do offer all the parts for sale for you to convert your boots yourself. We do not recommend this as this is a very involved process. We have two videos below outlining the process. We highly recommend watching these videos before attempting to convert your ski boots."
Men vad vet jag? De har ett egenintresse i att få det att låta svårt. Det kan nog fungera med enklare metoder. För endast uppförsgång behöver det trots allt inte vara en bombsäker konstruktion.
Ja att göra det på ”riktigt” ser ut som lite jobb, men att göra det likt bilden från tidigare i tråden ser ju ut att gå fort!

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Hmmm, Lyngen...
Min erfarenhet av området är att det är mycket att gå... Turerna är 1500-2700 höjdmeter med många timmar turandes. Vissa turer kräver även en viss sträcka på platten...

Ta med din tunga utrustning, men ha gärna en Plan B med lättare saker med dig om möjligt...

När jag turar på okänd mark, långt till sjukvård, med en massa ögongodis (Lyngen har en fantastisk natur🙏) så kör jag sällan plattan-i-mattan.

Kolla ambitionsnivån för övriga, jag har turat med norrmän, och jag har fått slita ont för att hänga på🥶🤣, trots lätta saker😀👍⛷️
2700 höjdmeter i Lyngen? Vilken tur kräver det som inte är en travers eller något annat där du du mer är ute efter höjdmetrarna i sig? :P Skulle väl iofs vara någon av östrännorna utan båt, men till och med där blir det väl svårt att behöva klämma ur sig mer än 2500 höjdmeter även om man prompt ska till den absolut mest svårtillgängliga.

Almen1

Medlem
2700 höjdmeter i Lyngen? Vilken tur kräver det som inte är en travers eller något annat där du du mer är ute efter höjdmetrarna i sig? :P Skulle väl iofs vara någon av östrännorna utan båt, men till och med där blir det väl svårt att behöva klämma ur sig mer än 2500 höjdmeter även om man prompt ska till den absolut mest svårtillgängliga.
Hej,
Jajamen, traversen över ön;), inkluderar flera toppar:giggle:(y)

TopiNieminen

Aktiv medlem
Hittade Dalbello Lupo HD Pro som verkar kralligare än Lupo 130 id.
Någon som har jämfört dem flexmässigt?
Har provat 130 i butiken en gång i tiden och de stämde bra med mina fötter då.
Kan de vara något istället för Lange XT 3 140?
Synd att bägge märken finns inte i samma butik i min storlek. Har hittat Lange i AG och Dalbello i LS.

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Hittade Dalbello Lupo HD Pro som verkar kralligare än Lupo 130 id.
Någon som har jämfört dem flexmässigt?
Har provat 130 i butiken en gång i tiden och de stämde bra med mina fötter då.
Kan de vara något istället för Lange XT 3 140?
Synd att bägge märken finns inte i samma butik i min storlek. Har hittat Lange i AG och Dalbello i LS.
Från början så var skaftet i ett annat material, lite osäker på om det är så med tanke på att 130 ID inte verkar finnas i sortimenten längre.
Och sen var det olika innerskor där PRO hade den lite kralligare, klart att det adderar lite mer flex men det är på marginalen, mycket av flexen i Lupon sitter ju i plösen.
Gick från Lupo 130 till Tecnica Cochise i år

TopiNieminen

Aktiv medlem
Står så här på AG's beskrivning för 130C "Skillnaden mellan Dalbello Lupo 130 C och Dalbello Lupo Pro HD är att Pro Pjäxans flextunga är i ett annat material".
Vad det nu betyder i prestanda vet jag inte, men HD Pro är lite tyngre och lite dyrare.😅

TopiNieminen

Aktiv medlem
Från början så var skaftet i ett annat material, lite osäker på om det är så med tanke på att 130 ID inte verkar finnas i sortimenten längre.
Och sen var det olika innerskor där PRO hade den lite kralligare, klart att det adderar lite mer flex men det är på marginalen, mycket av flexen i Lupon sitter ju i plösen.
Tecnican verkar finnas i AG, så jag kan jämföra den med Lange då.☝️🧐

Har du lust att jämföra dessa? För- och nackdelar förutom det uppenbara att man måste plocka bort tungan för att få fullt gåläge och lägre vikt i dalbellon

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Dels bytte jag till i år för att de tar slut efter typ tre år så det behövdes.
Ingången till pjäxan har varit att den ska funka som en "one quiver" tillsammans med en 90-100mm friåkningsskida med tour/hybrid bindning typ Shift, men också med en styvare/smalare pist/puckel skida (alltså mina dam FIS GS skidor utan platta)
Den ska ha tec och ett bra gåläge med så stor ROM som det går.
Sen behöver man vara med på att jag är lång och har stora fötter, vilket kan ställa lite speciella krav på pjäxorna
Relativt smal fot så jag vill ha en slimmad sko.
Den ska också ha tillräckligt bra prestanda i form av flex och vridstyvhet.

Det jag hade var en Lupo 130c men en extra ID Max innersko (alltså den som sitter i HD Pro), biffar till skon lite lagom men adderar lite vikt, egna moddade bootboards i kork, för dämpning och isolering, extra spoiler i bakkappan eftersom de är så förbannat raka i skaftet, sen boosterstrap och extra alpina yttersulor för att de ska passa GS skidorna.
Den har varit ok att åka i, bra att gå med när man tagit bort plösen, men lite meckigt att hålla på med. Passformen helt ok men det här med tredelat blir liksom inte lika bra som en överlapps pjäxa så när det nu var dags att byta så tittade jag på alternativ.
Tittade på Cochise Light 130 DYN och insåg att den är klart lättare, 1550 mot 1765/1920, har en bättre innersko, en läst som sannolikt passar bättre och överlapp istället för tredelat, lite sämre ROM, 50 mot Lupons 67 (utan tunga).

Passformen är klart bättre, jag har faktiskt inte moddat skalet något på Tecnican, Dalbellon trycktes lite för 6:e tån på vänster fot.
Ska satte dit en extra spoiler i skaftet och skruvade dit boostern sen har den gått som tåget.
Jag kommer bygga ny bootboard i kork till nästa år och då justera lite vinkel eftersom skalet saknar canting och komplettera med ytterligare en innersko för att de ska hålla lite längre.
Skon har presterat långt över förväntan och som jag sagt tidigare, det enda som den inte fått köra är SL och GS bana, då har andra pjäxor fåt åka på istället (jag har inte någon annan yttersula än den Grio Walk som sitter på som standard och då passar den inte på mina tävlingskidor)
Den har ett mer jämt flex och är enkalre att få till en bra stance med än Lupon, presterar bättre både i och utanför och tycker den funkat fint på tur
De har fått tura 5-10ggr, inga skav, inget meck

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp