Pjäxor som passar både pist och offpist

elviras

Ny medlem
Söker tips o råd från någon mer kunnig. Åker idag ca 90% pist 10% offpist, men vill börja åka mer offpist så småningom så jag landar på typ 50/50, och gärna börja topptura lite. Har idag ett par Black Crows captis birdie med bindning Tyrolia Attack. Ska nu köpa nya pjäxor o men har dålig koll på vad jag bör köpa. Vad ska pjäxorna ha för funktioner för att funka bra i pisten men så jag inte behöver köpa nya om jag börjar åka mer offpist o vill börja tura kommande åren? Någon som har konkret tips på en specifik pjäxa? All input uppskattas!! Är avancerad åkare i pisten men oerfaren i offpist.

fati

Aktiv medlem
Det finns ett väldigt bredd utbud av hybridpjäxor. Dvs styva (o rätt tunga) pjäxor med gåläge och ofta även tech inserts. De är ju riktade på precis det du beskriver. Vilken av de är bäst för dig beror på din fot. Gå till en riktigt bra butik (om du skrivar var du bo kan du säkert få tips) och provar dig fram.
Själv har jag ett par Tecnica Cochise 130, som är just en sån hybrid. Är sjukt nöjd.

fredw

Aktiv medlem
Hej Elviras, välkommen till dessa forum, här finns många som kan väldigt mycket. Dock inte jag, är delvis i samma sits. Det finns litet om detta i den här artikeln :

fredw

Aktiv medlem
Fati och andra... Jag vet att "pjäx-flex-mått" är subjektivt och odefinierat etc. Men jag frågar ändå:

Motsvarar flexmåttet på hybrid/turpjäxor ungefär flex på ordinära alpina icke-tur-anpassade pjäxor? Eller ska man "gå upp" i flex för att kompensera för att hybrid/turpjäxor är lättare/tunnare i konstruktionen etc?

MnO

Aktiv medlem
Jag har två par pjäxor som båda kan kallas hybrider, om än i var sin ände av skalan.

Huvudpar: Tecnica Cochise 130. Samma som fati nämner ovan. Det är en något upplättad prestandapjäxa med väldigt nära full pistprestanda. Den är inte lika direkt som ett smalare raceskal med sprutsko, men det är så pass nära att jag numera inte använder mina raceskor längre. Jag har faktiskt inte åkt i dom på tre vintrar. Det är ett mycket gott betyg till Cochise eftersom jag är rätt petig med prylar och pjäxor. Den här väger precis under 2000 gram i storlek 26.

Turpar: Tecnica ZeroG Guide Pro 130. Den här använder jag enbart när det är full turinriktning på skiddagen även om den faktiskt i princip ser ut som en pistpjäxa (med tursula dock). Med 1320 gram är skillnaden väldigt tydlig när man ska knata upp, men det är det dessvärre även på vägen ner. Även om det på pappret låter bra med en 130-flexande lätt pjäxa med kolfiber och grilamidskal så är åkkänslan mycket markant sämre. Den håller emot bra i rent flex, men grilamiden har ingen spänst och det känns inte alls lika vridstyvt. Jag är väldigt nöjd med den för turer, men skulle aldrig kunna tänka mig att ha den som enda pjäxa.

Dvs gå inte i fällan och köp för lätta grejor. Det kan locka och marknadsföringen drar argumenten mot att man får full åkprestanda även nedåt sub 1500 gram, vilket mig veterligen aldrig är fallet. Men du behöver ändå bestämma dig ungefär var på viktskalan du ska lägga dig. 1800-2000 gram någonstans är nog lagom om du fortfarande vill ha kvar prestandakänslan i pist. Skulle jag köpa nya pjäxor idag och bara fick ha ett par skulle jag utan minsta tvekan direkt köpa ett par Cochise 130 igen. Men det innebär inte att dom passar din fot och det är det viktigaste. Men den kategorin pjäxor skulle jag rekommendera.

Senast ändrad:

simhall

Medlem
Fati och andra... Jag vet att "pjäx-flex-mått" är subjektivt och odefinierat etc. Men jag frågar ändå:

Motsvarar flexmåttet på hybrid/turpjäxor ungefär flex på ordinära alpina icke-tur-anpassade pjäxor? Eller ska man "gå upp" i flex för att kompensera för att hybrid/turpjäxor är lättare/tunnare i konstruktionen etc?
Jag har två Salomonpjäxor som båda har 130 i flex.

Den ena är en butiksrejspjäxa, S/Max, som är körd flera säsonger. Den andra är en friåkningspjäxa, Qst 130, som är ganska ny.

S/maxen är så otroligt mycket hårdare och styvare, det går inte ens att jämföra pjäxorna vad gäller just den prestandan.

jarnebring

Aktiv medlem
Flex är inte jämförbart mellan olika modeller. Har också Salomon butiksrace smax samt quest i ”samma” flex och det är rätt tydlig skillnad i ren åkprestanda.
Du ger upp lite, helt enkelt. Men det kan det ju vara värt med lägre vikt och gåläge, beroende på hur du använder dom.

gunnars

Ny medlem
Jag har två par pjäxor som båda kan kallas hybrider, om än i var sin ände av skalan.

Huvudpar: Tecnica Cochise 130. Samma som fati nämner ovan. Det är en något upplättad prestandapjäxa med väldigt nära full pistprestanda. Den är inte lika direkt som ett smalare raceskal med sprutsko, men det är så pass nära att jag numera inte använder mina raceskor längre. Jag har faktiskt inte åkt i dom på tre vintrar. Det är ett mycket gott betyg till Cochise eftersom jag är rätt petig med prylar och pjäxor. Den här väger precis under 2000 gram i storlek 26.

Turpar: Tecnica ZeroG Guide Pro 130. Den här använder jag enbart när det är full turinriktning på skiddagen även om den faktiskt i princip ser ut som en pistpjäxa (med tursula dock). Med 1320 gram är skillnaden väldigt tydlig när man ska knata upp, men det är det dessvärre även på vägen ner. Även om det på pappret låter bra med en 130-flexande lätt pjäxa med kolfiber och grilamidskal så är åkkänslan mycket markant sämre. Den håller emot bra i rent flex, men grilamiden har ingen spänst och det känns inte alls lika vridstyvt. Jag är väldigt nöjd med den för turer, men skulle aldrig kunna tänka mig att ha den som enda pjäxa.

Dvs gå inte i fällan och köp för lätta grejor. Det kan locka och marknadsföringen drar argumenten mot att man får full åkprestanda, vilket mig veterligen aldrig är fallet. Men du behöver ändå bestämma dig ungefär var på viktskalan du ska lägga dig. 1800-2000 gram någonstans är nog lagom om du fortfarande vill ha kvar prestandakänslan i pist. Skulle jag köpa nya pjäxor idag och bara fick ha ett par skulle jag utan minsta tvekan direkt köpa ett par Cochise 130 igen. Men det innebär inte att dom passar din fot och det är det viktigaste. Men den kategorin pjäxor skulle jag rekommendera.
Låter övertygande MnO! Jag hittar Cochise 130 på rea online nu med bra priser men skulle du säga att dem passar breda fötter? Jag har normalt strl. 28.5 men kan tex. inte ens få på mig ett par Dynafit i den storleken så där får jag gå upp till minst strl 29).

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Förstår att det finns olika aspekter på flex, utöver den grova styvheten i sig (typ hur långt skaftet rör sig framåt vid ett visst plöstryck) även progressivitet, elasticitet, vridstyvhet mm mm och förutsätter att man där får kompromissa litet om man går ner i vikt. Plus att det är en smaksak. Har förstått att även en del mycket duktiga åkare föredrar relativt mjuka pjäxor för friåkning.

Mina fötter ser ut som de där vinkelbeslag som man ställer luftkonditioneringar på, dvs smala, långa och med låg läst, men det verkar ju som att Technica Cochise (Dyn/GW-versionen antar jag) är något man åtminstone bör överväga att stoppa ner en fot i. Ursäkta trådkapningen och tack för goda råd.

fati

Aktiv medlem
Är ju absolut ingen pjäxexpert. Men, det jag kan säger är att Cochise känns helt annorlunda än mina gamla Salomon. Solomon pjäxan var bara hård, dvs rörde sig inte alls. Flexet var angiven med 120 om jag minns rätt. Cochisen rör på sig, dvs man kan flexa skaftet. Jag tycker dock att kraftöverförning är mycket bättre med Cochisen, och flexet är bättre. Så nej, Flex är inget vetenskapligt eller uppmätt mått. Är nog mest att visa om det är hård eller inte jämfört med andra sko från samma märke och inriktning.
Vikten stör jag mig inte alls på. Det är så mycket viktigare att kunna trycka på riktigt på nervägen... FAst sen turar jag inga flerdagstur eller nåt. Och när jag turar gör jag det med mina Bonafides med Guardian, inget lättviktssetup nånstans.

MItt förslag: Gå till en bra butik o beskriv hur du åker och vad du vill göra... Så gjorde iaf jag.

Edit: Flex är lite som radien på skidorna, en vägledning men inget man ska tar på alltför stor allvar...

jarnebring

Aktiv medlem
Låter övertygande MnO! Jag hittar Cochise 130 på rea online nu med bra priser men skulle du säga att dem passar breda fötter? Jag har normalt strl. 28.5 men kan tex. inte ens få på mig ett par Dynafit i den storleken så där får jag gå upp till minst strl 29).

99% av alla pjäxor har skal som bara tillverkas i halvstorlekar, dvs 25.5, 26.5, 27.5 osv. Det är mondo, längd på skalet inuti i cm. Mät hur lång din fot är i cm. Skriver ”99%” för det är någon som gör i helstorlekar, tror inte att det är technica—dubbelkolla. Så när pjäxor säljs i helstorlekar (25, 26, 27 osv) betyder det att det är samma skal som halvstorleken upp men att det lagts i en tjockare sula eller tjockare innersko, vilket töjs ut ganska snabbt. Många återförsäljare tar inte ens in helstorlekar...

fati

Aktiv medlem

Cochisen är nog helst ganska smal. Jag har iaf smala fötter och de passar mig perfekt... Men provar, ska ju gå att returnera också.

fredw

Aktiv medlem
Förstår jag det rätt, att om jag funderar på att byta pjäxor och att funderar på att börja testa på turande/hudande, och om det verkar som att t ex Technica Cochise passar mina fötter, så riskerar jag i princip inte mycket? Även om det ändå nästan bara blir liftburen åkning framöver? De kostar ju inte mer än "vanliga" pjäxor.

fati

Aktiv medlem
Förstår jag det rätt, att om jag funderar på att byta pjäxor och att funderar på att börja testa på turande/hudande, och om det verkar som att t ex Technica Cochise passar mina fötter, så riskerar jag i princip inte mycket? Även om det ändå nästan bara blir liftburen åkning framöver? De kostar ju inte mer än "vanliga" pjäxor.
Japp. Det var faktiskt så jag tänkte också.... Inget jag saknar på den pjäxan. Tror man kan blir sugen att byta om man ska tura längre, men absolut inte om man bara ska köra liftburen. Nu pratar vi vanliga dödliga, inte proffs som kör med maxat Look P18...

steglund

Aktiv medlem
Jag har breda och höga fötter, men trivs ändå utmärkt i ett par utlästade Cochise 130. Om pjäxan sitter bra i övrigt, går det alltid att trycka ut skalet på bredden (inom rimliga gränser).
Köp INTE pjäxor online! Hur pjäxor sitter på foten är väldigt individuellt och det gäller att prova sig fram. Många gånger behöver det göras små justeringar av innerskon eller skalet och i en seriös butik ingår det i priset. Att betala separat för de justeringarna i efterhand kan bli dyrare än skillnaden i pris.

gunnars

Ny medlem
Tack för alla svar om storleken! Verkar som 28.5 kan bli ett gränsfall för mig. Jag får försöka hitta någonstans att prova.

jaksu

Aktiv medlem
Mina fötter ser ut som de där vinkelbeslag som man ställer luftkonditioneringar på, dvs smala, långa och med låg läst, men det verkar ju som att Technica Cochise (Dyn/GW-versionen antar jag) är något man åtminstone bör överväga att stoppa ner en fot i. Ursäkta trådkapningen och tack för goda råd.
Jag tycker att Cochise har relativt hög instep och den funkade därför inte i min platta fot. @steglund skriver åt samma håll.

fredw

Aktiv medlem
En del seriösa fysiska butiker har försäsongsrea på hösten innan de skyltar upp på riktigt. Värt att kolla upp.

jarnebring

Aktiv medlem
Mät fotens längd i cm: ställ dig på ett papper och dra ett streck bak hälen och ett framför stortån. Mät avståndet mellan strecken. Din storlek i mondo/cm är närmaste halvstorlek upp eller ner, beroende på vad man är ute efter--MEN--det är ganska mycket mer som ska in i ekvationen för att en pjäxa ska sitta rätt. Storlek är en av de enklaste parametrarna att fastställa.

steglund

Aktiv medlem
Jag har normalt strl. 28.5 men kan tex. inte ens få på mig ett par Dynafit i den storleken så där får jag gå upp till minst strl 29).
En sak till! Gå inte upp i storlek om pjäxan är för smal, men passar på längden. Tryck ut skalet istället (i en bra butik ingår det, som sagt) eller leta upp en bredare modell.

herrgard

Aktiv medlem
Det finns ju appar från Fischer och Verifyt som mäter din fot både på längd, bredd och höjd. Om man sen omvandlar bredden till storlek 26 genom att lägga till 2mm/ta bort 2mm för varje storlek, får man en rätt bra uppskattning om vad som kan vara en bra pjäxläst att testa först.

hannes.welander

Ny medlem
Rekommenderar starkt K2 mindbender pjäxa. Sjukt bra i både pist och offpist. Har kört den i en säsong nu och är supernöjd. Den går ochså att köra tur med då den har både ett gåläge och tech inserts.

Inka

Medlem
Om du fastnat för Cochise 130 så skulle jag rekommendera att du i så fall satsar på 2022 års pjäxa som är väsentligt omarbetad och är dessutom nedbantad till dryga 1800 gram. Jag har haft turen och kommit över ett par och är galet nöjd. Prestanda går inte alls att jämföra med t ex Zero G Tour Pro som jag åkte på tidigare. Kör mina Cochise i pist och kortare turer med fetare skidor. Längre turer vill jag gå lätt så åker då på en mer skimo-inspirerande setup. Ska du åka typ 80% pist satsa på pjäxa liknande Cochise, är det 50% pist och 50% tutande skulle jag välja t ex Zero G Tour Pro.

larchii

Aktiv medlem
Hej, och kul att du vill ta skidåkningen till nya domäner. Gillar din tanke med att ha ett par pjäxor också.

Jag kör mina Dynafit Hoji Free till topptur, offpiste och pist, fungerar väldigt bra. Passar både till tech-bindingar och alpin-binding (MNC). Väldigt smidigt att skifta från gå till åkläge då reglaget är sammankopplat med både rem och översta spännet, så man slipper spänna/släppa på de separat när man skiftar från gå till åk. Speciellt bra att ha om man t.ex går korta laps i skogen.

termons

Aktiv medlem
Salmon Mtn Lab skidar också bra för sin vikt även om den har några år på nacken. Den är också ytterst användarvänlig. Gåläget är inte i klass med nyare konstruktioner men fullt tillräckligt för många. Om den passar på foten kan man överväga också den för 50/50

Senast ändrad:

Anna_W

Medlem
Mitt bästa tips är att du bestämmer dig för vad du vill ha ut av din åkning. Är det turen ner du är ute efter köp utrustning för det, turen upp och långa turer lätta grejer. Själv åker jag på Salomon Qst 106 med shift bindning och Salomon Qst pjäxa. Inte lätta men har inte ångrat mig en dag för att jag åker på tyngre grejer. Och då kan jag ha samma utrusning i backen och på tur. Men jag går inga turer som är flera mil, utan jag prioriterar att ta mig till berget på andra sätt helst och går upp. Hoppas det kan ge dig någonting :)

steglund

Aktiv medlem
Om du fastnat för Cochise 130 så skulle jag rekommendera att du i så fall satsar på 2022 års pjäxa som är väsentligt omarbetad och är dessutom nedbantad till dryga 1800 gram. Jag har haft turen och kommit över ett par och är galet nöjd. Prestanda går inte alls att jämföra med t ex Zero G Tour Pro som jag åkte på tidigare. Kör mina Cochise i pist och kortare turer med fetare skidor. Längre turer vill jag gå lätt så åker då på en mer skimo-inspirerande setup. Ska du åka typ 80% pist satsa på pjäxa liknande Cochise, är det 50% pist och 50% tutande skulle jag välja t ex Zero G Tour Pro.
Lite off topic, men jag blir nyfiken. På vilket sätt är den omarbetad? Ny, utanpåliggande gåläges-mekanism, tror jag mig ha sett. På vilket sätt har de sänkt vikten? Annat material i skalet? Är innerskon förändrad?

elviras

Ny medlem
Tack för alla bra tips! Ska garanterat kolla in de grejer ni rekommenderat. Får nog bege mig till en skidaffär o testa testa. Någon som har erfarenhet av Atomix Hawx prime XTD tech?

Inka

Medlem
Lite off topic, men jag blir nyfiken. På vilket sätt är den omarbetad? Ny, utanpåliggande gåläges-mekanism, tror jag mig ha sett. På vilket sätt har de sänkt vikten? Annat material i skalet? Är innerskon förändrad?
Här står en del om nyheterna:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Här står en del om nyheterna:
Intressant! Hur är din upplevelse av den där "Twist to Lock"-spaken på gåläget? Jag gillar att slå över i gåläge flera ggr per dag (gå på parkeringen, i restauranten, i lifthusen). Om man måste ha verktyg med sig för att låsa åkläget känns det väl omständligt.

Inka

Medlem
Intressant! Hur är din upplevelse av den där "Twist to Lock"-spaken på gåläget? Jag gillar att slå över i gåläge flera ggr per dag (gå på parkeringen, i restauranten, i lifthusen). Om man måste ha verktyg med sig för att låsa åkläget känns det väl omständligt.
Spaken och funktionen är densamma som på t ex Zero G Tour Pro med skillnaden att spaken är kompletterad med en låsfunktion. Jag använder aldrig låsfunktionen då jag inte upplever att den behövs...vill man använda den så går det utmärkt utan verktyg, bara att vrida på vredet med fingrarna 🤙

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp