pjäxor

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Självklart kan du det, varför skulle du inte kunna?
Vad menar du med medelsvåra pjäxor förresten? Är dem medelsnabba eller medelflex dvs ca. 90?
Haha ursäkta mig men den här tråden kan bli riktigt rolig!

Nu kommer nog en massa förståsigpåare försöka göra sig lustiga över ditt inlägg.
Tror nog att du menar medelhårda pjäxor.
En medelhård pjäxa för tjejer har i regel en flex på 75-100.
Finns ingen standard mellan olika fabrikat så hårdheten kan variera mellan olika fabrikat.
Visst kan du ha medelhårda pjäxor till ett par nybörjarskidor.
Finns bra medelhårda pjäxor från ca 2800-3500 kr.

Senast ändrad:

Hippieolle

Ny medlem
Som ALPINBUTIK påpekade så går det alldeles utmärkt. Styva eller mjukare flex på pjäxor är en smaksak och högst individuellt - oavsett vilken nivå man befinner sig på vad beträffar åkningen.

la_grave

Aktiv medlem
Missar ni inte poängen? När man konstruerar nybörjarvänliga pjäxor fokuserar man på bekvämligheten, och i takt med att man går uppåt gör man avkall på komforten för att uppnå bättre prestanda (snabbare överföring av kraften). Bekväma pjäxor är väl ofta också mer förlåtande (men inte lika precisa).

Men för att svara på frågan: det är nog viktigare att du hittar ett par skidor som är anpassade efter din åkning än den perfekta pjäxan så om du tex fått tag på en lite för avancerad pjäxa till ett bra pris så köp den.

skigirl91

Ny medlem
Tack för alla möjliga svar :) men mina nuvarande pjäxor var kanon i början men nu har jag gått jätte ont i fötterna och sen får jag blåsor på bägge mina Lilltår så att jag måste ha plåster varje gång. Obs jag ha

testat med olika skidor men det är samma.

tompelompe

Medlem
skigirl91 sa:
Tack för alla möjliga svar :) men mina nuvarande pjäxor var kanon i början men nu har jag gått jätte ont i fötterna och sen får jag blåsor på bägge mina Lilltår så att jag måste ha plåster varje gång. Obs jag ha

testat med olika skidor men det är samma.
Då ska du nog testa olika pjäxor istället för olika skidor.

havreboll

Aktiv medlem
Får du blåsor på tårna är följande scenario möjligt. För stor pjäxa som var ganska lagom i början men nu har töjt sig så att den är för stor och du glider omkring i den och får därigenom skav på tårna.

En för styv pjäxa resulterar ofta i en passiv och bakåtsittande position vilket hämmar din utveckling.

skigirl91

Ny medlem
För stor pjäxa?? hmm.. vet inte

Känns kanske lite stort när foten väl är nere..

Men jag tycker att jag har ett helvete att få ner foten bara... Ibland håller jag foten i en liten fel vinkel när den ska ner så det nästan känns som om man ska bryta den. =/

Dra plösen åt sidan och framåt när du sätter i foten, ej bara framåt.
Du ska se att foten glider i lättare då.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Hmm ... de allra flesta köper på tok för stora skidpjäxor. Lätta att ta på och sitter skönt i butiken men töjs ut efter några timmars åkning och foten simmar omkring utan stöd vilket ofelbart leder till smärtande och trötta fötter.

Och, ja, ett par lagom stora skor är i allmänhet jobbiga att ta på sig och nästan omöjliga att få av ... Men det finns hjälp, första steget är att testa med ett par formgjutna sulor, kan göra enorm skillnad när foten får ett korrekt stöd och inte rör sig i skon.

Är skorna verkligen för små går det att töja ut dem i valda partier, kan också vara ett alternativ men sannolikt inte om dina skor är av billigare typ med enklare material.

Och slutligen, självklart kan du köra med ett par mer avancerade välbyggda skor på ett par nybörjarskidor, men undvik de allra hårdaste.

/MM

skigirl91

Ny medlem
Tack! Men om min pjäxa nu är så stor. och ändå hyfsat ny så är det ju tråkigt att sluta använda dom..

Men kan det inte lösas med att stoppa i någon tjock sula?

Obs: Mina pjäxor är tjock fodrad i hela pjäxan ända fram till tårna.

havreboll

Aktiv medlem
Nu vet vi inte om dom är för stora. men det finns en risk för det med tanke på vad du beskriver.

Ett enkelt första test är följande. Ställ dig i pjäxan med skidstrumpor och spänn som du normalt gör.
Fråga dig själv, tar tårna i framkanten av pjäxan och känns det lite obehagligt trångt.

Flexa sedan fram pjäxan och fråga dig själv. Känns det bättre.

Är inte svaret ja på båda frågorna har du fel storlek på pjäxorna.

Charlee

Ny medlem
Ta med dina pjäxor till en riktig skidbutik, som tex udens i götet eller garaget i stockholm. Där kan du fråga dem vad som är problemet till att du får blåsor och hur ni ska lösa de, skulle gissa att de fixar en sula till dig så att foten passar bättre :)

skigirl91

Ny medlem
Har gjort det enkla testet nu som du sa och det visade sig att dom är för stora ändå =(

För när jag vickar upp och ner med foten och pjäxan så blir det liksom ett glapp mellan hälen och sulan.

Det var förstås mina allra FÖRSTA pjäxor så då är man kanske inte så van i början om vilken storlek man ska ha.

Kan jag inte göra något så att dom inte är så lösa? Typ lägga i någon sula eller nåt?` =(

skigirl91

Ny medlem
Glömde skriva... Att med mina nuvarande pjäxor så blir jag väldigt fort trött i fötterna när jag bara gått en liten bit. =(

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Även om du lägger i en sula så kvarstår ju problemet att de eventuellt är för långa?
Du ska kunna nudda framkanten på pjäxan när den är spänd. Om de är för stora/långa så glappar de ändå än om du lägger in en sula.
Det kanske går att lägga in nått i framkant på pjäxan så den blir mindre men det är verkligen ingen lösning som håller i längden

fredric84

Ny medlem
Du har köpt dina skidor på Intersport eftersom du åker Tecno. Då kanske du har köpt pjäxorna där oxå.

Det är bättre att köpa skidutrusning i en skidbutik inte Intersport eller Stadium

Senast ändrad:

havreboll

Aktiv medlem
AshtraYmofucku sa:
Även om du lägger i en sula så kvarstår ju problemet att de eventuellt är för långa?
Du ska kunna nudda framkanten på pjäxan när den är spänd. Om de är för stora/långa så glappar de ändå än om du lägger in en sula.
Det kanske går att lägga in nått i framkant på pjäxan så den blir mindre men det är verkligen ingen lösning som håller i längden
Nästan helt sant. Om man lägger i en sula anpassad för att minska volymen i pjäxan kommer man också högre upp vilket kommer resultera i en kortare längd i de flesta pjäxor.

Med detta sagt vill jag dock nämna att du ändå bör kolla på mindre pjäxor. Gå till en riktig butik och var tyvärr beredd på att behöva lägga en del pengar. Fråga dig själv hur mycket du åker och vad du är beredd att lägga på pjäxor. Är svaret under 3000 kr skulle jag köpt resten av utrustningen begagnat alternativt struntat i att byta ut vissa saker till denna säsong och lagt pengarna på pjäxor.

Dessutom, som många har nämnt tidigare, är formgjutna sulor en sak att bli religös över. Om gud inte finns, hur kunde formgjutna sulor då finnas?

Skämt åsido, gå till en riktig skidbutik och prata med någon av de äldre. Är det bara sommarvikarier eller folk som knappt fyllt 25, gå hem och kom tillbaka en annan dag/gå till en annan butik. ha minst 2 timmar på dig i butiken, lyssna på deras råd och kom ihåg att pjäxan ska vara skön att åka i, inte gå/stå/dansa i.

Den kommer vara lite trång i början men töja sig efter ett par dagar om killarna/tjejerna i butiken har gjort rätt, vilket de har gjort om du har följt råden kring vilka du ska ta råd av.

GL HF med pjäxköpandet.

skigirl91

Ny medlem
Ja jag har köpt mina grejer på Intersport... Tycker det är rätt bra kvalité ändå och sen köper jag hellre där för att det är oftast billigare.

Och sen har jag rätt långt till närmsta riktiga skidbutik.

havreboll

Aktiv medlem
De som säljer pjäxor på intersport har kanske som bäst åkt skidor 1 vecka om året och som sämst sett på inledningen till en världskupptävling på Svt1 när de bakfulla vaknat av bjällrorna som låtit.

Jag och många med mig kan säga att det är ett faktum att om du går in på intersport/stadium/team sportia osv så kommer du komma ut med fel grejer.

Det är betydligt dyrare att försöka fixa en pjäxa som är fel än att köpa rätt från början. Bespara dig de pengarna och den tiden genom att lägga tid och pengar på att åka till en riktig bootfitter i en riktig skidbutik.

Du köper ju nya pjäxor för att det skall bli bättre, varför då göra om samma misstag som förra gången.

skigirl91

Ny medlem
Det enda dåliga jag kan se med mina skidor det var en eftermiddag jag var i österrike när jag var på toppen av backen och skulle ner... då släppte mina bidningar och skidan for av helt av sig själv... Och sånt gör ju extra ont när man ramlar när man inte är beredd.

Det hände 3 - 4 gånger på vägen ner och så jag bad om hjälp av en skidåkare i backen... Och vi bankade av dom ordentligt från snö så det var väl det största problemet??

För efter det så kunde jag åka hela vägen ner utan att dom släppte.

När vi var nere så gick jag in till en skidbutik och där visade sig det att där var 10 kg skillnad också än min egen vikt =/

När jag köpte dom på Intersport då var vikt inställningen kanske redan fel?? I don´t know

skigirl91

Ny medlem
Några bra förslag på bra skidbutiker???

Ska åka igenom halva landet i höst när jag ska till Jämtland och studera... Tänkte kanske ta någon butik på vägen upp.. Kommer ifrån Skåne

PNyberg

Ny medlem
skigirl91 sa:
Det enda dåliga jag kan se med mina skidor det var en eftermiddag jag var i österrike när jag var på toppen av backen och skulle ner... då släppte mina bidningar och skidan for av helt av sig själv... Och sånt gör ju extra ont när man ramlar när man inte är beredd.

Det hände 3 - 4 gånger på vägen ner och så jag bad om hjälp av en skidåkare i backen... Och vi bankade av dom ordentligt från snö så det var väl det största problemet??

För efter det så kunde jag åka hela vägen ner utan att dom släppte.

När vi var nere så gick jag in till en skidbutik och där visade sig det att där var 10 kg skillnad också än min egen vikt =/

När jag köpte dom på Intersport då var vikt inställningen kanske redan fel?? I don´t know
Du behöver inte försvara varför du har köpt din utrustning där du har gjort det. Det är bara det att på en skidbutik så har man inte råd att ha så låga priser på varorna som på tex intersport. För dem extra kronorna du lägger hos en riktig skidbutik får dig expertis och du kommer att få riktig hjälp, och inte bara "vi har just nu bra pris på SPK...folkpjäxan".

Vad är mest värt? Att lägga 2000 kr (i värsta fall) mer på ett par pjäxor, eller att ha ont i fötterna/benen på en skidsemester som kostade 8000kr?

PNyberg

Ny medlem
skigirl91 sa:
Några bra förslag på bra skidbutiker???

Ska åka igenom halva landet i höst när jag ska till Jämtland och studera... Tänkte kanske ta någon butik på vägen upp.. Kommer ifrån Skåne
Alpingaraget har butik i Helsingborg :)

Nojlas

Aktiv medlem
skigirl91 sa:
Ja jag har köpt mina grejer på Intersport... Tycker det är rätt bra kvalité ändå och sen köper jag hellre där för att det är oftast billigare.

Och sen har jag rätt långt till närmsta riktiga skidbutik.
Jepp, fördelen med att köpa i sportbutik är att det går snabbt och att de ofta har ett riktigt bra pris på en modell som ser snygg ut men har lite halvrisig prestanda.

I en skidbutik kostar det ofta lite mer - inte för att de är dyrare, utan för att de väljer att bara ta in modeller som är prisvärda och vettiga att åka i.
I skidbutiken tar det längre tid, eftersom de är väldigt noga med att det ska bli bra.

Det finns många problem man kan få med ett par pjäxor. Trötthet, kramp, kalla, fel storlek eller helt enkelt ont överallt! Personalen i skidbutiken har oftast benkoll på det här - och hjälper dig rätt. Tyvärr har en sportbutik sällan kompetensen eller utrustningen att välja rätt pjäxor - och som tidigare sagts - en formgjuten sula är världens bästa grej. Lätt värt de ca 800kr den kostar.

Angående pris är pjäxor dyra i inköp - men de har så pass lång livslängd att de ändå blir den billigaste delen i utrustningen. Vettiga pjäxor startar vid 3000-3500 upp mot 5000kr. Med sula, 4-6000kr!
Men pjäxor i den här prisklassen går att justera på många sätt, (vilket enklare modeller inte alltid kan) och skidbutiken brukar ta på sig att fixa dem till dem sitter helt perfekt (t.ex om man efter någon veckas åkning inte är helt nöjd). I den här prisklassen är även innerskorna radikalt mycket bättre = Varmare fötter, skönare pjäxor, mindre ont och mindre kramp.
Om man är proffs eller nybörjare är fullständigt irrelevant.

Bra pjäxor håller i 10 år om man åker någon eller några veckor om året - utslaget på antalet år blir en dyr pjäxa fortfarande den billigaste kostnaden i din skidutrustning.

Dessutom, dåliga skidor kan man åka med, lite halvtaskiga kläder och blöta handskar har ingen dött av - men dåliga pjäxor kan förstöra den bästa skidupplevelsen!

la_grave

Aktiv medlem
Det är väl trivialt att köpa rätt storlek. Mät upp fötterna på en sådan där mätplatta och köp pjäxa utifrån det. Mina fötter är 289 mm = storlek 29. Inget att diskutera. Jag har haft 29 på samtliga tre Strolz jag haft, ett par telemark (fy fan vilket idiotiskt sätt att åka på snö på) och två par snowboardskor (även solen har sina fläckar). Dessutom är både mina vandrings- och långfärdsskridskokängor, tada - trumvirvel - 29!

När längden väl är mätt får man försöka hitta en sko med ungefär rätt bredd resp höjd, men det kan man alltid justera i efterhand - och så länge det är ungefär rätt (dvs har du bred fot ska du köpa ett brett skal, inte genomsnittligt eller smalt, men exaktare än så behöver det inte vara) duger det långt.

TTovle

Ny medlem
Om du ska upp till Jämtland (hålland?) så väntar du med pjäxor tills du kommer till Skidsport i Åre, de kan sin sak!

skigirl91

Ny medlem
Okej då väntar jag till Åre

=)

Ja jag har normalt 39 i skor men på mina pjäxor så har jag 24.0

Men jag får väl gå ner till 23.0 eller 23.5?

Nojlas

Aktiv medlem
skigirl91 sa:
Okej då väntar jag till Åre

=)

Ja jag har normalt 39 i skor men på mina pjäxor så har jag 24.0

Men jag får väl gå ner till 23.0 eller 23.5?
Hur långa är dina fötter i cm? (mät dem medans du står upp, inte när du sitter ner)

skigirl91

Ny medlem
Längd: 23.5 cm bredd: Ca 110 mm. Kanske lite minimal slarv ... svårt att göra det själv och sen bara med ett måttband.. Men ungefär.

skigirl91

Ny medlem
Sen har jag ett problem att min ena fot är ca 3 mm längre än den andre =/ Så då kan det göra mycket med vissa skor

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp