Pjäxråd och lite åkarerfarenhet!

somebody

Ny medlem
Nu är jag halvt ute och cyklar när jag frågar om något så individuellt som pjäxor på internet men utbudet i Svenska butiker är ju rätt så obefintligt när det gäller telemarkspjäxor och än mindre om man vägrar ntn.. Jag har en relativt normal fot så hur dom passar är väl relativt ointressant då alla märken passar bra efter mer eller mindre modifikation! Eller är det någon som åker på black diamond och kan svara på om den mest liknar en garmont eller crispi i passform?

Så nu till pjäxorna, Garmont Voodoo, Crispi XR eller BD Custom. Både Garmont och Crispi har 130 flex vilket säger rätt lite och BD talar bara om att skon är stiff vilket iofs säger mer än ett numer som skiljer mellan varje tillverkare! Vem har åkt dom, hur åker ni och hur upplever ni pjäxorna?

Själv väger jag in på manliga 70kg och åker på skidor i varierande midjebredd (som smalast 115mm) och en längd mellan 185ish-190ish . Hur gå läget och sånt skit funkar är oviktigt, jag åker 90% inbounds eller nått man kan nå genom att bara gå en sväng utan skidor!

olabola

Ny medlem
Kör Crispi XR och gjort det senaste säsongerna. Grymt nöjd med pjäxorna. Styva och lagom höga, efter 5 säsonger känns det dock som dom blivit ½ storlek större, troligtvis bara innerskon som blivit sliten.

Har en lekfull/aggresiv kör stil, gått några toppturer med pjäxorna utan att känna att dom varit för hårda på något vis. Har tyvärr ej så mycket att jämnföra med, men en 2 säsonger gammal Scarpa T2 kändes ungefär som en läder pjäxa i jämnförelse med Crispin som ny.

Kan som sagt rekommendera XRn. Om du mot all förmodan skulle tänka lite på komfort så är dom hyfsat varma oxå, med tunnaste strumpan(seger, kask eller något annat märke) så är det först under -10 som det blir kallt.

Aktiv medlem
Har inte provat någon av de pjäxorna, så jag borde inte skriva, men... Scarpa T1R, "Candycane" är verkligen kattens pyjamas!

Aktiv medlem
Race har styvare plast, inget gåläge och booster-strap. Inte överjävligt hårda och fungerar utmärkt att huda i.

somebody

Ny medlem
Kan bara se att det är annan plast i den vanliga T1an enligt scarpas hemsida. Pebax rnew i T1an och vanlig pebax i T-race! Gå läget, spännen, innerskor, sula och uppbygnad verkar vara exakt lika. Skillnaden är 30 dollar och 10 gram plast, är det inte mer än så slipper jag gärna att det står race på mina pjäxor.. Med återvunnen plast i T1an så vinner ju den poäng där

Aktiv medlem
Jag refererade till den modellen som kallades "Candycane"
http://www.backcountry.com/store/qanda/61470/Does-Scarpa-still-make-the-T1-Race-I-have.html
Den går säkert att hitta fortfarande.
http://www.ebay.com/itm/Scarpa-T-Ra...ps=63&clkid=4334550689260493889#ht_2835wt_956
Du kan ju alltid skrapa bort race-klistermärket ;)

Av de pjäxor du föreslog skulle jag gärna prova BD´s, de satsar ju fortfarande helhjärtat på på 75mm. Fast, Powderwhore åkarna som var sponsrade av BD körde ju med Candycanes...

somebody

Ny medlem
Scarpa går bort, för låga över vristen vilket sög, T1R såg smutt ut. Nu lutar det åt ett par Crispi XR, satt schysst och känns allmänt sweet!

Bd hell no, var bygd för någon med a4 ark som fötter, galet låg över vristen och plats för en till fot bredvid. Utöver det så kändes det bara som ett sämre och billigare bygge än övriga märken även om så kanske inte är fallet. Gillar inte snörning på innerskon heller kom jag på haha.

Aktiv medlem
Dåså!
Den pjäxan som sitter bäst är alltid bäst...
Angående Crispi åker jag idag på ett par Crispi Evo NTN, vet inte hur pass lika 75mm pjäxorna de är i allmän uppbyggnad men troligtvis hyfsat. Jag gillar verkligen dem! :)

somebody

Ny medlem
Funderade lite på att köra ntn men ångrade mig efter 5 sekunder. Gillar det lite slappare och slöare känslan i 75mm

Aktiv medlem
Förstår det, jag har inte "hittat rätt" på NTN, ännu. Jag har sparat ett par bra 75mm bindningar om jag skulle ångra mig...

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp