Pjäxstorlekar - mondopoint-spännvidd.

ulo

Medlem
Det är dags för mig att skaffa nya pjäxor. Mina gamla Lange RX110 har tjänat mig väl men nu måste de ersättas.
För några år sedan tyckte en fransk skidbutiksgubbe att jag skulle ha Rossignol Alltrack 110 om jag skulle ha nytt. Efter detta har jag inte kunnat släppa den tanken och de var ju ganska trevliga där i butiken i Argentière.

Då jag jag tyvärr är bestyckad med ett par jättefötter - 47’or (30,5 cm) är det ganska sällan man hittar den storleken i butik här i min närhet. Vilket får mig att leta på nätet. – Ja, jag är fullt medveten om riskerna med att köpa pjäxor på nätet, men de lade ganska mycket tid på att mäta, justera och gjuta sula i butiken här i Sverige utan att det blev superbra med mina Lange.

Nu har jag hittat ett par Rossi Alltrack 120 i storlek 30,0 i en nätbutik till bra pris. Alltså 0,5 mindre än mina Lange som jag har i strl 30,5.

Min fråga: Brukar inte storlekarna vara ett helsteg; men ändå anges i halvsteg dvs 29.0/29.5, 30.0/30.5 etc?
Eller är det endast skalet som är helnummer och innerskon fås i halvnummer?

Tack på förhand.

mkII

Ny medlem
Salomon brukar ha storlekar med både och, t ex 27/27.5, där man utöver den vanliga sulan i innerskon får med en hårdare sula att ha under vanliga sulan vilket gör skon en halv storlek mindre, dvs 27 med och 27.5 utan. Vet inte om andra tillverkare gör lika? Bör också tillägga att jag har 27 på mina Salomon som är rymliga men sitter bra. Skulle nog kunna köra 26.5or. Skaffade just ett par dynafit i 27.5 och de är tighta, där hade jag utan problem kunnat ta ett par 28or istället, så det varierar nog mellan tillverkare.

ulo

Medlem
Hmm intressant det där med sulan. Får forska lite mer där.
Någon som känner till hur det är med Rossignol?

kurono

Aktiv medlem
Spekulerar bara men, om din fot är rätt platt när du mäter den och den är 30.5cm så med en formgjuten sula som lyfter foten litegrann borde den kanske åtminstone bli 0.5cm kortare om du har tur. Kan ju en bootfitter du träffar svara på ganska lätt. Isåfall bör mondo 30 funka för dig

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp