Planade och slipade stålkanter-blev sämre?

jarnebring

Aktiv medlem
Ny på forumet och tänkte höra vad ni som är mer utrustningskunniga har att säga.

Jag köpte nya skidor till mig och min fru förra säsongen (Salomon Tornado TI Powerline till mig och K2 Free Luv till henne). Båda verkligen älskade sina nya skidor. Mina hade ruggigt bra grepp och jag kände mig superkonfident i alla typer av underlag, från is till lössnö i brant och flackt och kunde kasta mig ut i skogen bland träden. Dom bara gick, svängde och greppade... Grymt lättåkta oavsett om man stod på eller tog det lugnt. Min fru var också supernöjd med sina K2:s och tyckte att det var de överlägset bästa och roligaste skidor hon kört.

Inför denna säsongen såg jag att det stålkanterna på båda paren hade lite ytliga rostfläckar (dom hade stått i ett garage i Midwest USA över sommaren...l i t e fuktigt) och tänkte att jag lämnar in dom för service.

Killen i shoppen tittade på skidorna och sa att inget av paren var helt plana undertill och visade mig hur man kunde se ljus-genomsläpp när han höll ett vinkeljärn mot belaget. Han sa att han behövde plana dom för att kunna slipa stålkanterna på ett riktigt sätt – vilket lät trovärdigt och säkert stämmer.

När vi fick tillbaka skidorna och provåkte i helgen var upplevelsen helt annorlunda än förra säsongen. Mina skidor kändes inte alls lika stabila och betydligt fladdrigare. Ingav inget förtroende alls. Min frus kommentar var att "magin" var borta från hennes.

Vad kan vår upplevelse bero på? Har vi fått en för aggressiv vinkel på stålkanterna?

Heinz_p

Aktiv medlem
Precis som skriver har ni antagligen fått en vinkel på stålkanterna annorlunda mot den vinkel som skidorna levererades med. Jag själv föredrar 88 grader med 1 grads hängning, det funkar för alla mina skidor (dock saknar jag pisträcers i arsenalen). Du bör kunna kontakta tillverkaren av skidorna/stället du köpte dom på för att få reda på vilken vinkel dom levererades med vid köp, sedan är det bara att slipa om!

Nojlas

Aktiv medlem
Heinz_p sa:
Precis som skriver har ni antagligen fått en vinkel på stålkanterna annorlunda mot den vinkel som skidorna levererades med. Jag själv föredrar 88 grader med 1 grads hängning, det funkar för alla mina skidor (dock saknar jag pisträcers i arsenalen). Du bör kunna kontakta tillverkaren av skidorna/stället du köpte dom på för att få reda på vilken vinkel dom levererades med vid köp, sedan är det bara att slipa om!
Man kanske ska börja med att prova med en de-tuning av stålkanterna vid nos och tail? Om tail och nos slöas ner blir ju skidan mer sladdvänlig, lätthanterlig och förlåtande.
Det KAN även vara så att ni faktiskt fått samma inställning som standard, men har vant er vid successivt mer och mer slitna stålkanter. Skidorna kommer i så fall bli "som förr" efter en del åkning (eller om ni trubbar av kanterna en smula)

För att trubba av kanterna brukar jag ta en diamantfil och dra några drag en bit in på skidans nos och tail med lagom hårt tryck.

jarnebring

Aktiv medlem
Nojlas sa:
Det KAN även vara så att ni faktiskt fått samma inställning som standard, men har vant er vid successivt mer och mer slitna stålkanter. Skidorna kommer i så fall bli "som förr" efter en del åkning (eller om ni trubbar av kanterna en smula)

För att trubba av kanterna brukar jag ta en diamantfil och dra några drag en bit in på skidans nos och tail med lagom hårt tryck.
Tack för svaren.

Men är det verkligen troligt? Dom var perfekta när jag åkte på dom allra första gången––splitternya med fabriksslipade stålkanter. Så det handlar nog inte om att jag succesivt vant mig vid avtrubbade kanter, såvida dom inte var slöa när dom var nya? Var kan man hitta "fabriksslipningen" för 2010/11 Salomon Tornado TI Powerline och K2 Free Luv? Jag köpte dom i olika butiker i USA eftrsom vi bodde där, men har under hösten flyttat till Stockholm, så någon bra i Stockholm som kan hjälpa till?

Slogen

Ny medlem
om du har haft riktig otur med skidteknikern kan dom ha planslipt skidorna utan att hänga stålkantene. lite som du själv skriver. eller kanske dom gav dig 0.5 grader (salomon har 1.2 som fabrikstandard)

Utter

Aktiv medlem
Gå in och prata med dom på Alpingaraget så kan dom säkert hjälpa dig. Förklara känslan innan och efter för dom.

MnO

Aktiv medlem
Någon grad plus eller minus på sidokanten ger ingen märkbar effekt om man inte är verkligt finkänslig. Däremot gör hängningsvinklar enormt mycket för upplevelsen av ett par skidor. En helt ohängd skida känns upplevs av dom flesta som väldigt bettig och trygg på kant mitt i svängen, men i alla andra lägen beter den sig konstigt och blir tråkig och svåråkt. Den vanligaste kommentaren man hör är "vafasen, den här går ju bara rakt fram". En del upplever tom radien som längre och det kan kännas som ett par helt andra skidor. Känslan av för lite hängning är svår att beskriva tycker jag och varierar från skida till skida. En del skidor går ganska bra helt plana (främst de som har bedrövligt grepp i orginaltrim) och en del är helt oåkbara.

Ett par skidor som hängs för mycket är enklare att känna. De blir flytiga och svåra att få fast helt enkelt, men samtidigt lättsvängda i låg fart.

Det låter som att du har fått ett trim med betydligt mindre hängning än vad du hade tidigare. Det kan också vara något konstigt radiellt program, eller vad det heter, när maskinen lägger gradvis mer hängning ut mot spetsarna och behåller skidan i det närmaste plan under foten. Den typen av slipning har jag aldrig gillat, och dessutom är den i princip omöjlig att underhålla själv. Nästan alla nya skidor, förutom racemodeller, levereras med 88-89 grader sida och runt 1 grads hängning. Slipar man ett par skidor i en modern maskin och lägger 88-89 graders sida och 1 grads hängning så bör de kännas ungefär som de gjorde när de var nya. Men speciellt Salomon är riktigt bra på att fabrikstrimma skidor och de går riktigt bra direkt ur plasten. Just med Salomon brukar jag därför behålla fabrikstrimmet så länge som möjligt. Det är för övrigt en allmän rekommendation. Gillar man trimmet på en skida och trivs med balansen, så behåll det trimmet och skärp med handverktyg tills det verkligen behövs en omgång. Slipar man på olika ställen hela tiden när man är på semesterresa på en godtycklig skidort, så är det en chansning att gör en helslip av skidorna. Man vet aldrig hur det blir.

Ett tips är ju att ringa till verkstaden som slipade skidorna och fråga vad de lade för vinklar. Gör det först, så slipper vi spekulera. Får du inte tag på någon så är det inte direkt svårt att läsa ut vinklarna heller. Svartmåla en kort bit av kanten med en spritpenna och slipa sedan lätt med en ställbar filhållare, både på belags- och sidokant, så ser du enkelt vad det är för vinklar (justera tills du ser att hela kanten slipas såklart...).

Slogen

Ny medlem
MnO sa:
Någon grad plus eller minus på sidokanten ger ingen märkbar effekt om man inte är verkligt finkänslig. Däremot gör hängningsvinklar enormt mycket för upplevelsen av ett par skidor. En helt ohängd skida känns upplevs av dom flesta som väldigt bettig och trygg på kant mitt i svängen, men i alla andra lägen beter den sig konstigt och blir tråkig och svåråkt. Den vanligaste kommentaren man hör är "vafasen, den här går ju bara rakt fram". En del upplever tom radien som längre och det kan kännas som ett par helt andra skidor. Känslan av för lite hängning är svår att beskriva tycker jag och varierar från skida till skida. En del skidor går ganska bra helt plana (främst de som har bedrövligt grepp i orginaltrim) och en del är helt oåkbara.

Ett par skidor som hängs för mycket är enklare att känna. De blir flytiga och svåra att få fast helt enkelt, men samtidigt lättsvängda i låg fart.

Det låter som att du har fått ett trim med betydligt mindre hängning än vad du hade tidigare. Det kan också vara något konstigt radiellt program, eller vad det heter, när maskinen lägger gradvis mer hängning ut mot spetsarna och behåller skidan i det närmaste plan under foten. Den typen av slipning har jag aldrig gillat, och dessutom är den i princip omöjlig att underhålla själv. Nästan alla nya skidor, förutom racemodeller, levereras med 88-89 grader sida och runt 1 grads hängning. Slipar man ett par skidor i en modern maskin och lägger 88-89 graders sida och 1 grads hängning så bör de kännas ungefär som de gjorde när de var nya. Men speciellt Salomon är riktigt bra på att fabrikstrimma skidor och de går riktigt bra direkt ur plasten. Just med Salomon brukar jag därför behålla fabrikstrimmet så länge som möjligt. Det är för övrigt en allmän rekommendation. Gillar man trimmet på en skida och trivs med balansen, så behåll det trimmet och skärp med handverktyg tills det verkligen behövs en omgång. Slipar man på olika ställen hela tiden när man är på semesterresa på en godtycklig skidort, så är det en chansning att gör en helslip av skidorna. Man vet aldrig hur det blir.

Ett tips är ju att ringa till verkstaden som slipade skidorna och fråga vad de lade för vinklar. Gör det först, så slipper vi spekulera. Får du inte tag på någon så är det inte direkt svårt att läsa ut vinklarna heller. Svartmåla en kort bit av kanten med en spritpenna och slipa sedan lätt med en ställbar filhållare, både på belags- och sidokant, så ser du enkelt vad det är för vinklar (justera tills du ser att hela kanten slipas såklart...).
Det här är varför jag läser MnO's kommentarer, man lär sig mer på en halvtimma här på Freeride än 10 sesonger med Åka skidor.

:D

FF

Ny medlem
Håller med MnO, tycker det låter som att du åker på ett par skidor som är annorlunda preppade mot vad ni är vana vid. Och gissningsvis med för lite hängning undertill.

MVH

jarnebring

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Ska börja med att försöka ta reda på hur kanterna är slipade och ta det därifrån. Något är helt klart annorlunda än hur dom kom från fabriken. Klart irriterande i alla fall eftersom jag inte ville ändra något eller var missnöjd på något sätt, vilket jag också förklarade när jag lämnade in skidorna. Ville bara fräscha upp skidorna.

jarnebring

Aktiv medlem
Ok, jag pratade med sliparen och han hade inte hängt kanterna, utan bara planat och slipat undersidan. Hängningen torde alltså vara oändrad från fabrik, eller? Behöver man se över hängningen när man slipar?

MnO

Aktiv medlem
jarnebring sa:
Ok, jag pratade med sliparen och han hade inte hängt kanterna, utan bara planat och slipat undersidan. Hängningen torde alltså vara oändrad från fabrik, eller? Behöver man se över hängningen när man slipar?
Det låter som en kille med klart begränsad koll och som du har fått en slip som de i princip aldrig ska lämna till en kund. Väldigt få åkare uppskattar ohängda skidor, och de som vill ha skidorna helt plana efter slip är vanligen de som hänger för hand med egna verktyg. Kan man slipa och har bra verktyg är det förmodligen det säkraste sättet att få ett trim som man vet att man trivs med.

En ren kantslip kan man göra utan att påverka hängningsvinklarna, om man vet hur skidan var slipad innan. Man tar bort råegg och skärper kanten från sidan i samma vinkel som innan. Där avverkar man bara material inåt och kanten blir endast ytterst lite tunnare. I botten/på belagssidan skärps kanten på samma sätt, men där får man den inte alltid önskade effekten att hängningen förvisso består när det gäller vinkeln, men hängningen flyttas inåt och blir lite längre så att säga. Eller bredare om man så vill.

Sidokanten kan man slipa väldigt många gånger innan skidan påverkas (endast problem om man slipar så mycket att kanten blir väldigt tunn, vilket händer främst på raceskidor som ständigt skärps upp). Kanten på belagssidan däremot kan man bara slipa ett antal gånger, innan hängningen flyttas för långt in och skidan därefter blir svår att få fast. Då måste man planslipa skidan igen för att nollställa. Det är därför de flesta som håller på med handslipning bara har verktyg för sidokantsslip. Man bryner av ojämnheter bara från belagssidan först och sen slipar man från sidan.

När man planslipar en skida måste man också hänga den, om nu inte man själv/kunden uttryckligen ber om att få den helt rå från planingen. Om man slipar en skida åt en kund som inte har stenkoll (ursäkta den långsökta ordvitsen) på vinklar och ger tydliga order ska man definitivt ALLTID förse en skida med minst 1 grad hängning. Planslipningen är bara ett första steg i en full slipning av en skida. Efter eventuell belagsreparation planas skidan först. Är det en seriös slip upprepas planslipningen tills att skidan är kontrollerad och helt plan, annars åker den nåt varv eller två över planverktyget på ren rutin och går därefter vidare. Steg 2 är att vanligen att hänga kanten och slutligen förses skidan med struktur. Det finns också andra varianter på utförandeordning och processen blir allt mer automatiserad i takt med att maskinerna moderniseras. Snart vet man knappt vad som händer inne i maskinen, men på en gammal klassisk semi-manuell maskin brukar hängningen föregå strukturen för att man ska minska slitaget på stenen. En del kör skidan manuellt i en separat maskin för att hänga kanten som sista steg också. Det är just de olika sätten att utföra det på och alla olika varianter på maskiner som gör att man aldrig säkert vet hur en slipning kommer att kännas om man går till en oprövad verkstad.

Sist gör en slutpolering och en eventuell handjustering av kanter (slutbryning, avrundning/trubbning osv) plus en varmvaxning om det ingår. Alternativt läggs ett lager vax på med en kallrulle, vilket mer är ett transportskydd än en vallning.

Här har du en bild på vinklarna som vi pratar om. Hängningen försvinner helt om man planslipar en skida. Allt under den röda linjen på nedanstående bild avverkas bort och skidan undersida blir, precis som Somebody säger, helt plan om det utförs på rätt sätt. Då bortser jag från lite mer komplexa parametrar som bredlaggs benägenhet att flexa i anläggningsytan mot stenen och små vridningar/skevheter i skidan, som ofta gör att resultatet i praktiken inte alltid blir perfekt längs hela skidan.

Senast ändrad:

Utter

Aktiv medlem
jarnebring sa:
Liten förenkling av Mno's ypperliga post:
Om skidan planslipas så slipas hela undersidan av skidan. Den blir därmed helt plan och en eventuell hängning som fanns där försvinner (dvs inte längre som de var från frabrik i ditt fall.). Görs hela proceduren i en robotmaskin så ställer man helt enkelt in vilken hängning man vill ha. Görs det för hand på en sten så måste han som slipar också hänga kanten. Annars har du en i princip oåkbar skida.
Det ska sägas att det är rätt enkelt att hänga skidorna själv. Bara att ta en vanlig metallfil och linda nått lager eltejp runt den. Sen slipar man undersidan av kanten med tejpen vilandes mot belaget. Då kan du prova dig fram med hur många lager tejp (hur många graders hängning) du trivs med.

jarnebring

Aktiv medlem
Tack för ypperlig och utförlig information. Jag ger mig inte in på att fila själv utan tar dom till någon som kan (Stockholm). Alpingaraget?

Nojlas

Aktiv medlem
Underbart MnO!

jarnebring sa:
Tack för ypperlig och utförlig information. Jag ger mig inte in på att fila själv utan tar dom till någon som kan (Stockholm). Alpingaraget?
Ja alpingaraget är jättebra och är ett bra alternativ i sthlm.
Prova med ny planslip och hela faderullan - det borde ju bli bra efter det.

Nojlas

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
Nojlas sa:
Underbart MnO!

jarnebring sa:
Ja alpingaraget är jättebra och är ett bra alternativ i sthlm.
Prova med ny planslip och hela faderullan - det borde ju bli bra efter det.
Varför en ny planslip?
Jaa det räcker kanske med att bara hänga kanterna om det bara är så att man glömt just det momentet.
Jag tänkte att med en planslip så "nollställer" man lite... gör om gör rätt liksom.
Men de lär ju visa sig så snart någon i verkstaden tar en titt på dem.

HeLium

Aktiv medlem
Stort tack MnO för en alla klargöranden om vad som görs med mina skidor när jag lämnar in dom, jag är fullständigt värdelös på den här...

Kan ni professorer i ämnet vidare berätta vad som skiljer sig åt vad det gäller slipningen längsgående stålkanten vid agressiva/"mjuka" slipningar?

Och om man inte kan uttrycka sig fackmannamässigt när man lämnar in skidorna (har stenkoll på vinklar), men har en jäkligt bra teknik :cool:, vad ska man be om när man vill ha en aggressiv slipning för sina pistskidor?

Jag hatar upplevelsen av att skidorna blir slappa, sladdriga och risig respons e f t e r att jag lämnat in dom, vilket har hänt ett par gånger, förmodligen för att jag inte kan uttrycka mitt önskemål eller för att jag inte ser ut att behärska skidåkning alls.

Och vad behöver jag för att kunna göra lite underhållsputs på egen hand?

Nojlas

Aktiv medlem
HeLium sa:
(...)
Jag är verkligen ingen vinkelexpert, så jag duckar på den frågan.
Men en kantfil med hållare borde du ju äga för att skärpa kanterna lite då och då. (om du inte redan har en?)
Jag brukar ta ett par drag på kanterna när det biter dåligt, särskilt under foten.

MnO

Aktiv medlem
HeLium sa:
Stort tack MnO för en alla klargöranden om vad som görs med mina skidor när jag lämnar in dom, jag är fullständigt värdelös på den här...

Kan ni professorer i ämnet vidare berätta vad som skiljer sig åt vad det gäller slipningen längsgående stålkanten vid agressiva/"mjuka" slipningar?

Och om man inte kan uttrycka sig fackmannamässigt när man lämnar in skidorna (har stenkoll på vinklar), men har en jäkligt bra teknik :cool:, vad ska man be om när man vill ha en aggressiv slipning för sina pistskidor?

Jag hatar upplevelsen av att skidorna blir slappa, sladdriga och risig respons e f t e r att jag lämnat in dom, vilket har hänt ett par gånger, förmodligen för att jag inte kan uttrycka mitt önskemål eller för att jag inte ser ut att behärska skidåkning alls.

Varsågod :)

Det är inga konstigheter egentligen. Du har bara två vinklar att jobba med, sidokant och hängning, och sen gäller det att se till att kanten är vass. Svårare är det inte... men det kan vara bra att ha lite grundkoll, så här kommer en snabb genomgång. Ett tips som jag kan börja med är att först ta reda på vinklarna på sin skida och sen skriva det under foten eller bakom bindningen på skidan med en diskret penna så att man kommer ihåg det nästa gång.

Sidokant:
Väljs mellan 85 och 90 grader. Lägre gradantal betyder att kanten är mer aggressiv mot snön. Det går att känna skillnad på 86 och 90 grader, men det är väldigt få som känner skillnad på någon enstaka grad. Min grundregel är att man aldrig ska ha större vinkel på kanten än 90 grader totalt, dvs om du lägger en grads hängning så ska du ha minst 89 grader sida, osv. Med aggressiv på den här punkten menas att skidan blir bettig i mitten på svängen och i alla lägen där den har mycket tryck. Däremot känner man inte speciellt stor skillnad i svänginitering och allmän balans i skidan, om man då bortser från att bettet blir aningen bättre i alla lägen. Skillnaden känns mest på riktigt hårt underlag. Jag tycker personligen att det är svårt att avgöra sidovinkeln i mjuk snö, men jag är inte heller någon expert och har aldrig tävlat.

86 och under: Nästan enbart på raceskidor. Kanten känns och blir mycket vass, men håller väldigt kort tid, typ nåt åk eller två innan skärpan blir märkbart sämre. Skön känsla på is med skridskobett, förutsatt att det kompletteras med en låg hängvinkel. Skidorna blir huggiga i sladd, men spårar bra på skär.

87-88: Anses som ett steg mot aggressivt trim, men inte extremt på pistskidor, där man ofta väljer 88 som utgångspunkt. På friåkningsskidor kan man dock kalla det för just aggressivt trim, iom att man i princip aldrig går ner längre än 87, och knappt det ens. Lite bettigare än 89, och lite snällare än 86, men ibland känns det mest som en mental skillnad. Vissa skidor är känsligare för skillnader än andra.

89: Standard nästan jämnt både vid leverans och efter service om inget annat anges. En neutral slip som passar de flesta skidor.

90: Ger fördel att kanten blir långlivad, men används nästan aldrig. Ska enligt ryktet ge dåligt bett, men det beror på skidan även det. Jag har testat på raceskidor som kommer råa direkt från fabrik och faktum är att det går att få ett kanonbra bett även med 90 grader. Det gör att jag numera har slutat labba med sidokantens vinkel.

Vilket ska man välja då? Tja, 89 eller 88 är min rekommendation och vilket spelar ingen större roll, så länge du vet vilken vinkel skidorna är slipade i. Har du fast verktyg för skärpning, så välj en vinkel som du har verktyg för. Det är viktigare att underhålla kanterna än att ha precis rätt vinkel på sidokanten.

Hängning:
Mycket viktigare parameter i min värld. Jag gick igenom ovan vad som händer, men här en lite mer rak uppställning. Ju lägre vinkel, desto aggressivare skida:

0 grader: Ger konstiga effekter på skidan och beter sig olika beroende på modell, men nästan alla skidor blir tröga, svåråkta och allmänt hooky. De fastnar i slutet på svängen och ibland är det konstigt nog tom svårt att hitta in i skäret. Speciellt kortsväng är lurigt. Skidor med mycket skärning kan ibland bli omänskligt bettiga på is, vilket kan vara rätt bra ibland om det är riktig blankis, men som regel ger det rejält negativa effekter.

0,5: Aggressivt trim, men ändå långt från 0. Lagom på raceinspirerade pistskidor där bett är allt. Bökigt på bredlagg som blir jobbiga att åka på i längden, även om det kan vara kul nåt åk. Jättebra på isigt underlag. Maximalt isgrepp för den skida som slipas, om den ändå ska vara åkbar (även om det förekommer att man slipar med 0,25 grad också ibland)

1 grad: Standardtrim. Bra kombo mellan bett och hanterbarhet.

1,5: Skidan börjar bli flytig, men bettar fortfarande ganska bra. Kräver kantning för att betta. Bekvämt när det går rakt och bra i offpist, iom att man trimmar bort lite fronthook i hårdare snötyper.

2 grader eller mer: Utpräglat flytiga skidor. Bra för stora åk med bredlagg tycker jag, i de lägen man inte behöver absolut isgrepp och vill effektivtrycka höjdmeter. I alperna, iaf norr om huvudkammen, är det sällan isigt och då är det ett tillräckligt bett i pisten, samtidigt som skidorna känns kraftbesparande och lättkörda när det behöver sladdas då och då. Däremot frustrerande svårt att få skäret att betta och spåra när man hamnar i en hårdare pist, eller om det är fruset en morgon.

Kantavrundning/trubbning:
En del rundar av kanterna lite längst fram och längst bak för att skidan ska kännas snällare. Var vaksam med detta och gör det ALDRIG utan att först provåka. På en pistskida med normalt spann gör det enorm skillnad direkt och det är svårt att återställa om man ångrar sig. Ta med en gummisten eller ett diamantbryne i fickan och testa dig fram ytterst lite åt gången de första åken efter en slip. Redan 1-2 cm avrundning av den aktiva kanten förändrar spårningen och karaktären i svängen. Upp till 5cm räcker som max, men som sagt... ta max 2 cm åt gången och testa fram vad du gillar på dina skidor.

Underhåll:
Köp en bra filhållare som klarar de vinklar du har på dina skidor. Vanligen räcker det med 88 och 89 grader, eller tom en av dom om du hela tiden slipar likadant. Undvik som jag sa tidigare radiella slipningar, iom att det typ inte går att slipa själv på ett bra sätt manuellt. Snåla inte på filen. En dålig, eller sliten, fil är hopplöst och kan tom försämra kanten.

Verktyg som behövs:
* Filhållare, helst 2-3 fasta, men en del ställbara är ok.
* Fil
* Sidokantshyvel. Ett måste på de flesta skidor.
* Filhållare för hängning om man vill vara fin i kanten. En rulle eltejp annars.

Arbetsgång för en enkel översyn:
Ska man bara gå över skidorna snabbt, räcker det med att jobba med sidokanten, men är skidorna dåliga krävs även att belagssidan skärps.

1. Bryn bort härdade delar av kanten och stora råeggspartier med bryne eller diamant. Annars slits filen fort. Upprepa på belagsidan. Håll verktyget så nära vinkelrätt det går och var lätt på handen. Upprepa tills kanten känns skapligt jämn.

2. Hyvla bort lite sidewall om det behövs, speciellt om du inte har gjort det innan. Det underlättar slipning iom att filen inte fylls med plast. Dessutom blir det lättare att se vad som händer med kanten.

2,5. Måla en bit av kanten med spritpenna och låt torka. Både på sidan och under, om du ska slipa båda.

3 (vid behov). Dra ett par lager eltejp runt ena änden på filen för att få en lätt hängningsvinkel, eller använd en filhållare om du har. Testa att dra några drag och se om du avverkar rätt mha spritpennafärgen. Justera tejptjockleken eller vertygets inställning så att det blir lagom. Dra sen några lätta drag för att snygga till kanten. Här ska du inte ta bort mycket material, utan bara ge ett underlag för slipningen av sidokanten. Vill du förändra skidan mot ett lösare beteende, avverka lite mer. Annars så lite som möjligt.

4. Sätt i filen i hållaren för sidokanten och dra med långa, jämna drag längs kanten. Avverka tills skärpa uppnås. Inte för lite, men inte heller onödigt mycket. Rengör filen emellanåt vid behov.

5. Slutpolera med nåt drag med Arkansas-bryne eller diamantfil.

6. Trubba av kanten med gummisten i backen efter teståk om det behövs. Inte innan.

+ planslipa och gör en helrenovering när det behövs. Efter ett tag får man inte till skärpan längre med handverktyg, och det särskilt på friåkningsskidor som då och då får smaka sten.

Sammanfattning: Välj 88-89 grader sida och 1 grads hängning om du inte vet säkert att du vill testa något annat. Skaffa dig en uppsättning verktyg och underhåll kanten enligt ovan.

/MnO

Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
Tråkigt på jobbet? :D
Nja, jag har svarat på de flesta ämnen i FR-mailens dolda värld redan, så där har jag ett arkiv att ta av i många fall, däribland det här... Lite justering efter ämnet bara och sen var det klart :)

Utter

Aktiv medlem
För de flesta friåkare så är en pansarfil och ett diamantbryne era bästa vänner. Med endast de två (och en hållare/vinkel givetvis) så går det skitfort att fixa till kanterna. Dock kan en snällare fil behövas om man ger sig på hängningen av undersidan.

Förövrigt, vill ni verkligen få till en jämn och fin kant eller ta bort råeggen så fungerar en vanlig propp utmärkt.

FF

Ny medlem
Grymt som vanligt från MnO, svaret förtjänar egentligen en tråd med vettig rubrik så man kan hitta det när/om man behöver det.

Följdfråga: hur mång lager tejp är 0.5, 1, 1.5, 2 graders hängningsvinkel på en höft?

MnO

Aktiv medlem
FF sa:
Grymt som vanligt från MnO, svaret förtjänar egentligen en tråd med vettig rubrik så man kan hitta det när/om man behöver det.

Följdfråga: hur mång lager tejp är 0.5, 1, 1.5, 2 graders hängningsvinkel på en höft?
Det vet jag dessvärre inte. Jag har ett ställbart verktyg sen många år, så det var länge sen jag höll på med tejp.
Men det är ju lätt att räkna ut med lite högstadiematte.

Om vi antar att man håller avståndet mellan den kant som slipas och tejpningen skapligt konstant, så blir formeln för tejpningen tjocklek enligt nedan. Räkna ut vilken tjocklek du behöver, och sen mäter du med ett skjutmått hur många lager som ska användas utifrån vilken tejp du använder. Olika tejp är ju olika tjock, så att prata om antal lager generellt sett blir lite väl mycket gissning.

Tejptjocklek i mm= tan(önsk. gradantal)*skidans bredd i mm
(egentligen inte skidans bredd såklart, utan avståndet mellan den kant som slipas och tejpen, men för enkelhetens skull...)

Exempel för några olika om vi antar att man slipar en 110mm bred skida:
1 grad => tan 1 * 110 = 1,92mm
0,5 grader => tan 0,5 * 110 = 0,96mm
1,5 grader => tan 1,5 * 110 = 2,88mm

Senast ändrad:

jarnebring

Aktiv medlem
Har nu lämnat in på Alpingaraget och förklarade hur vi upplevde skidorna och att de skulle titta extra noga på hängningen. Till min stora förvåning hävdade den unge manner som tog emot i butiken att det var ytterst ovanligt att man hängde stålkanter, det var bara på raceskidor, enligt honom. Jag sa att jag var tämligen säker på att dom levererades med lite hängning från fabrik och jag ville ha det som från fabrik eftersom jag (ochnmin fru) hade varit så nöjda. Lite oroväckande. Ska hämta i nästa vecka.

Utter

Aktiv medlem
Förstod han att du menade hängning av kanten och inte ändring av slipvinkeln? Låter konstigt annars.

jarnebring

Aktiv medlem
Jo det var utom tvivel. Han skrev till och med 1 grads hängning på en lapp. Enligt honom var det bara tävlingsåkare som hade det. Och ja, det låter konstigt. Oroväckande till och med.
Däremot blev jag osäker på vad du menar med ändring av slipvinkeln? Vad är det han skulle kunna ha tolkat det som, förutsatt att jag inte lyckats förklara?

Senast ändrad:

Utter

Aktiv medlem
Med slipvinkeln menar jag bara att slipa sidokanten i t ex 86 grader istället för 88. Men det var onekligen konstigt, vet du möjligvis vad han hette? Kan ta det på pm.

HeLium

Aktiv medlem
MnO - då är det klart som korvspad, stort tack igen.

Trots mellan 20 och 100 åkdagar per år sedan treårsåldern har detta ämnet förblivit ett svart hål, jag har bara slentrianmässigt lämnat in skidorna på rekond.

Ska införskaffa lite vettiga verktyg och testa lite på ett par gamla pisträsers...

Det skulle vara roligt att testa en pistskida med olika typer av slipning och hägning. Kan man testa sådant hos någon ambitiös skidmånglare?

MarkusO

Aktiv medlem
Jag flikar bara in ett tips vid manuell hängning/slipning från belagsidan som må vara uppenbart:
Håll den vinkelskapande tejpen på konstant avstånd från kanten som slipas (läs: för den inte längs mitten på skidan eller liknande eftersom du då varierar avståndet och därmed slipvinkeln)

jarnebring

Aktiv medlem
Kan bara hålla med: en oerhört nyttig och bra "crash course" i stålkantsteori. Frågan är bara om det någonsin går att bli helt nöjd med sina skidor igen... Ibland är det skönt att vara dum.

Tusen tack alla som bidragit.

jarnebring

Aktiv medlem
Okej. Lite återkoppling.
Alpingagaraget verkar ha gjort ett bra jobb.
Skidorna är helt återställda och går nu som de ska. Inga oroliga ryckningar och hugg när det är uppåkt, utan två "tanks" som plöjer igenom utan tvekan. Superbett när man ställer dom på kant. Trevligt! Tack Alpingaraget. Phew!
Nu kan jag se fram emot Courmayeur om några veckor och Hemavan om en månad.

MnO

Aktiv medlem
jarnebring sa:
Okej. Lite återkoppling.
Alpingagaraget verkar ha gjort ett bra jobb.
Skidorna är helt återställda och går nu som de ska. Inga oroliga ryckningar och hugg när det är uppåkt, utan två "tanks" som plöjer igenom utan tvekan. Superbett när man ställer dom på kant. Trevligt! Tack Alpingaraget. Phew!
Nu kan jag se fram emot Courmayeur om några veckor och Hemavan om en månad.
Glädjande att höra! Och du är definitivt en lärdom rikare :)

haiya

Ny medlem
Jarnebring: Kul att det löste sig med dina skidor, mycket intressant läsning i tråden för övrigt, har lärt mig grunden i hur de funkar med slipning nu iaf.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp