Planade och slipade stålkanter-blev sämre?

erik_lagg

Aktiv medlem
tänkte låna denna tråd lite. Jag har köpt ett par nya Salomon Q115 i år och är mycket nöjd med isgreppet, men jag tycker att de greppar väl snabbt ibland och kan bli lite bångstyriga i 'shit-fuck'. Kollade nu på kanterna och de verkar vara väldigt lite hängda. Någon som har liknande erfarenheter och har hängt Q115 mer?

Pillard

Aktiv medlem
erik_lagg sa:
... kan ju lägga till att jag har detunat ändarna (där det finns stålkanter) så det är inte det som spökar.
@hasse_lindborg och
@pillard åker inte ni på Q115?
Det stämmer men på grund av barnskaffning har min åkning blivit väldigt begränsad på dem. Jag upplevde mest bara att de överstyrde rejält men då var också min första montering +5mm och med dynafit för första gången. Så jag har lite oklara referenspunkter :)

erik_lagg

Aktiv medlem
Ok. Jag får inte den känslan men jag kör rekommendationsmonterat med stabilare bindningar. Har kört en vecka på mina.

jarnebring

Aktiv medlem
Härligt med en återupplivning av mina gamla tråd. Lärde mig ett och annat av flera duktiga här på forumet då och har sedan dess blivit raceförälder (U14-tjej nu) och lägger därmed en del ... tid på att preparera skidor.
På den typen av skida skulle inte jag vara rädd för att ha lite mer hängning, idén är väl att du ska ut i periferin lite. Du får vänja dig att kanta rejälare bara när du är i pist, så slarva inte med försäsongsträningen.

erik_lagg

Aktiv medlem
Bra tråd! Jo jag får nog hänga dem lite till. Men jag såg att
@MnO ovan just tyckte att Salomon brukar vara bra från fabrik. Men det kan vara att jag har hängt mina gamla skidor betydligt mer och är van vi det.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp