Plugga/åka skidor i norge

davidolsson90

Ny medlem
Tjena, jag o en polare läser just nu andra året på universitet och har blivit sugna på att göra utbytesstudier sista året i Norge. Den enda termin som passar oss är höstterminen och det universitet som har program som mest liknar det vi går är Tromsö.
Någon som har erfarenhet av Tromsö? Finns det bra skidåkning där? Hur är snöläget där, när på året kommer snön?
Andra universitet vi kan välja på är Trondheim och Bergen. Finns det höstskidåkning över huvudtaget i Norge?
Vi tänkte åka i första hand för miljöombytet och upplevelsen men finns det skidåkning där är det ett stort plus.

Andra åsikter/tips motas gärna :)

Hej
Tycker Trondheim var trevligt att bo och plugga i.
Stan har väl ca 150.000 invånare.
NTNU i Trondheim är i praktiken Norges bästa tekniska universitet. Hur de ligger till på humaniorasidan och andra utbildningar känner jag ej till.
Dessutom ett plus för kommunikationer: E6. Flygplats finns. Tågen går att åka söderut och österut (Storlien, Åre, Östersund etc etc Stockholm...). Har för mig att tågen norrut inte alls är nåt vidare...

3 mil till Vassfjellet. Fallhöjd 300m. När jag bodde där gick skidbussen från Moholt studentby åtminstone en eftermiddag/kväll i veckan. Plus helger naturligtvis men då kanske man vill åka längre bort. T.ex:
9 mil t Meråker. Fallhöjd 560m
16 mil t Åre
12 mil t Oppdal

Finns en annan tråd som handlar om att "plugga norrut". Sök och Finn!
mvh
Mattias

Senast ändrad:

IT-Milan

Ny medlem
Big Red Warning för mörkret på Tromsös breddgrader november/december/januari. Kolla först att de backar ni tänkt åka har bra pistbelysning...

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp