Plugga skidor DIY. Hur?

kungpow

Medlem
Plugga skidor DIY. Hur?
Som topic 👆
Fyndat ett par beggade skidor utan bindningar. TÀnkte plugga hÄlen sjÀlv, men aldrig gjort liknande innan.

NĂ„n som har en guide?
Antingen skriftlig eller typ youtube (testat söka pÄ youtube men hittar inget vettigt, kanske har fel söktermer(?)).

Do’s and dont’s? Materialval etc
Tack pÄ förhand!

Skatt

Medlem
Plugga skidor DIY. Hur?
SkidverkstÀder brukar plugga med plastpluggar och trÀlim. Om du ber snÀllt hos nÀrmaste skidverkstad kan du sÀkert fÄ en uppsÀttning plugg för en liten slant. Metoden för att plugga gÄr ut pÄ att lÀgga i liten klutt trÀlim i varje hÄl för att dÀrefter banka ner pluggen med hammare. Om det eventuellt sticker upp lite plugg eller material frÄn skidan sÄ tar du antingen en kisel eller vass kniv och jÀmnar ut tills ytan blir plan.

Skall Àven gÄ att plugga med hjÀlp av epoxy och stÄlull, inget jag har erfarenhet av men mer om det kan du lÀsa HÀr!

RandoScando

Turtok
ForumvÀrd
Plugga skidor DIY. Hur?
SkidverkstÀder brukar plugga med plastpluggar och trÀlim. Om du ber snÀllt hos nÀrmaste skidverkstad kan du sÀkert fÄ en uppsÀttning plugg för en liten slant. Metoden för att plugga gÄr ut pÄ att lÀgga i liten klutt trÀlim i varje hÄl för att dÀrefter banka ner pluggen med hammare. Om det eventuellt sticker upp lite plugg eller material frÄn skidan sÄ tar du antingen en kisel eller vass kniv och jÀmnar ut tills ytan blir plan.

Skall Àven gÄ att plugga med hjÀlp av epoxy och stÄlull, inget jag har erfarenhet av men mer om det kan du lÀsa HÀr!
Mejsel pÄ svenska ;P

kungpow

Medlem
Plugga skidor DIY. Hur?
Tack för svar! 👍
Har ingen nĂ€rliggande skidshop tyvĂ€rr. Men antar att det inte Ă€r nĂ„t speciellt med just denna plastplugg? Borde gĂ„ att ta annan valfri plastplugg man kan finna? Även sett att vissa internetshoppar har trĂ€plugg till skidor. Åsikter om det?
I staterna kan man lĂ€tt bestĂ€lla ett tjugotal plugg, hĂ€r hittar jag bara 1000-pack och det kĂ€nns overkill 😂

QRikard

Aktiv medlem
Plugga skidor DIY. Hur?
Prio ett Àr att fÄ hÄlet helt vattentÀtt! Kommer det in fukt i skidan förstörs trÀkÀrnan. DÀrav valet av plastplugg istÀllet för trÀ.
FrÄgan Àr om stÄlullen kan rosta över tid? Annars funkar det sÀkert bra, ett sÀkrare val Àr epoxy och glasfiber eller annat fibermaterial som inte drar Ät sig vatten.

Med armering minskar riskerna för att de nya skruvarna lossnar om dom sÀtts för nÀra, annars Àr generella rekommendationen att ha absolut minst 5 mm material mellan gamla och nya hÄlet.

Personligen har jag bara fyllt hÄlen med epoxy, se bara till att epoxyn verkligen fyller hela hÄlet och inte bara skapar en bubbla.

pete22

Ny medlem
Plugga skidor DIY. Hur?
+1 pÄ smÀltlim. Otroligt smidigt och ser till att det blir ordentligt tÀtt sÄ ingen fukt kommer in. Stelnar och blir hÄrt och sedan skÀr man bara bort överflödet med kniv.

kungpow

Medlem
Plugga skidor DIY. Hur?
lÄter ju smidigt. Har en kompisrelation hemma.
Duger vilket smÀltlim som helst, typ frÄn biltema eller krÀvs nÄn viss variant för att sÀkerstÀlla kvaliteten?

Pillard

Aktiv medlem
Plugga skidor DIY. Hur?
Innan du kör skulle jag slÀnga pÄ en mall och kolla hur hÄlen hamnar i relation till de du vill borra för nÀsta bindning

QRikard

Aktiv medlem
Plugga skidor DIY. Hur?
Hur Àr epoxi att skruva i, bör man köra gÀngtapp först?
Killgissning Àr att det borde gÄ bra förutsatt att hÄlet Àr förborrat korrekt. Eftersom det som anvÀnds Àr skruv med trÀ/plastgÀnga som Àr vÀldigt tunn och vass och inte metrisk metallgÀnga. Detta gör ocksÄ att du lÀr fÄ ett rejÀlt projekt att hitta en tapp med denna typ av gÀnga.

Ska du dÀremot sÀtta in inserts (eller nÄgot annat med metallgÀnga) sÄ Àr det nog vettigt att börja med en gÀngtapp för att vara pÄ sÀkra sidan.

Det större problemet lÀr vara hÄllfastheten om nya hÄlet angrÀnsar eller Àr del av gamla. Epoxy utan armering Àr inte överdrivet starkt, sÄ dÄ Àr det extra vÀrt med lite armering som tex glasfiber.

Notera att du alltid ska sÀtta lim i hÄlen innan du drar in nya skruvarna ocksÄ sÄ det blir vattentÀtt. Epoxy eller trÀlim Àr poppis Àven hÀr.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Plugga skidor DIY. Hur?
Killgissning Àr att det borde gÄ bra förutsatt att hÄlet Àr förborrat korrekt. Eftersom det som anvÀnds Àr skruv med trÀ/plastgÀnga som Àr vÀldigt tunn och vass och inte metrisk metallgÀnga. Detta gör ocksÄ att du lÀr fÄ ett rejÀlt projekt att hitta en tapp med denna typ av gÀnga.

Ska du dÀremot sÀtta in inserts (eller nÄgot annat med metallgÀnga) sÄ Àr det nog vettigt att börja med en gÀngtapp för att vara pÄ sÀkra sidan.

Det större problemet lÀr vara hÄllfastheten om nya hÄlet angrÀnsar eller Àr del av gamla. Epoxy utan armering Àr inte överdrivet starkt, sÄ dÄ Àr det extra vÀrt med lite armering som tex glasfiber.

Notera att du alltid ska sÀtta lim i hÄlen innan du drar in nya skruvarna ocksÄ sÄ det blir vattentÀtt. Epoxy eller trÀlim Àr poppis Àven hÀr.
Kan vara lite svÄrt att fÄ glasfiber i dessa smÄ hÄlen, men blanda in s.k. epoxyfiller som anvÀnds som spackel, sÄ blir det starkt och hÄrt som apnÀve.

rabbit

Aktiv medlem
Plugga skidor DIY. Hur?
Men antar att det inte Ă€r nĂ„t speciellt med just denna plastplugg? 😂
Verkligen inte. Bara rÀtt storlek för de gamla hÄlen och lÀtthanterat av skidverkstad.
Jag har faktiskt (till och med) borrat upp de gamla hÄlen i storlek sÄ jag fick ner trÀplugg jag hade liggande hemma och slagit ner dom med epoxi och sÄgat av uppstickande.
Epoxi-armering med stÄlull blir ocksÄ vÀldigt starkt.
#FYI.
MÄnga bra rÄd i den hÀr trÄden redan.

Det allra viktigaste Àr hur de gamla hÄlen förhÄller sig till de nya hÄl du skall borra och huruvida du kan ÄteranvÀnda nÄgra av dom.

Vill du ha 20 plastpluggar i ett kuvert sÄ kan du pm'a mig din adress.
/r
#fwiw #snö

Pillard

Aktiv medlem
Plugga skidor DIY. Hur?
Freeride sparar data i cookies. Genom att anvÀnda vÄra tjÀnster godkÀnner du det. LÀs mer
Topp