Polariserande solglasögon eller ej

manlan

Medlem
Hej, behöver ett par nya solglasögon till ffa topptur. Mina gamla var polariserande vilket ju är bra mot reflexer i snön men svårt att läsa på telefonen vid tex navigering. Hur resonerar ni, polariserande eller inte?

/Måns

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Polariserade, vänd (upp till) 90 grader på telefonen för att se bara. Fotokromatiska brillor är också kärlek.

(Vissa moderna telefoner har också cirkulärpolariserat ljus, vilket helt eliminerar problemet.)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Har alltid polariserade solglasögon, inte haft problem med mobilskärmen sen 2-3 modeller sen. Klar fördel vid fiske som sagt. Enda nackdelen jag märkt är med HUD i bilen. Men solglasögon för topptur oftast så mörka att de inte bör användas vid bilkörning, mina har tom varning för det.

Marboh

Aktiv medlem
har haft både och när jag vart till fjälls. Men polariserande kan ibland göra det svårare att se vad det är för kvalite på snön efter som de tar bort reflektion.
Men kanske mest ska undvikas på vägen ner.

Skulle säga hitta de brillor du vill ha, råkar de vara polariserade är det inte hela världen. Men behöver inte vara ett skarpt krav att de måste vara polariserade.
Men tänker du att de ska användas till vattensport också är det en annan fråga.

manlan

Medlem
Okej, tack för svar...jag flugfiskar inte supermycket under mina toppturer, men det låter som en smaksak vilket man väljer.

Topp