Poleplant - Vara eller icke vara?

StefanAaroe

Aktiv medlem
Hamande i en rolig tråd på Elite Skiing som handlade om huruvida man använder sig av pole plant (eller initierar en sväng med att sätta i staven först). Verkar dela skidvärlden i två delar där hälften anser att det är old school medan den andra hälften ser det som det enda rätta sättet att åka skidor.

Själv gör jag det aldrig om jag inte åker fel och hamnar i en puckelpist av misstag och mina barn har ju inte ens stavar…

Vad är folks åsikt kring det här egentligen?

Pillard

Aktiv medlem
Har inga tunga teoretiska kunskaper på området men provade att åka stavlöst på dotterns träning i måndags. För carving i hög fart var det helt klart intressant och skulle nog kunna funka. Men för all annan åkning har jag svårt att se att det skulle funka särskilt bra.

pd

Aktiv medlem
Barn och nybörjare åker utan, intermediates åker med men vet inte riktigt vad de skall ha stavarna till, advanced planterar stav och experts kan, om de vill, hålla ordning på armar och kropp utan plantering.

Heddious

Aktiv medlem
Jag planterar stav för att jag tycker att det är kul. Sen om det är rätt eller fel det vette tusan. Åker utan ibland för att träna balans och det är sköj det med.

PisteCarver

Aktiv medlem
Har alltid åkt med stavisättning i varje sväng, är ju uppväxt med den gamla wedel-tekniken med kortsvängar och gamla långa skidor, och det var i princip omöjligt att åka så utan hjälp med staven.
Men nu har jag märkt att ju mer jag lär mig använda carving-egenskaperna i skidan, desto mindre använder jag omedvetet stavarna. I välpreppade blå och röda pister kör jag idag i mycket större svepande svängar och använder inte stavarna alls.
Så fort jag hamnar i en brantare pist eller offpist så börjar armarna automatiskt pendla med stavisättning igen.

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Hamande i en rolig tråd på Elite Skiing som handlade om huruvida man använder sig av pole plant (eller initierar en sväng med att sätta i staven först). Verkar dela skidvärlden i två delar där hälften anser att det är old school medan den andra hälften ser det som det enda rätta sättet att åka skidor.

Själv gör jag det aldrig om jag inte åker fel och hamnar i en puckelpist av misstag och mina barn har ju inte ens stavar…

Vad är folks åsikt kring det här egentligen?
Man kan ju också tänka sig att man avslutar svängen med en stavisättning
Som vanligt så är det mesta kontextuellt; Vad gör du? Vart ska du? Vilka förhållanden osv.
Om du bara tänker åka skidans form och bara växla kant till kant så kanske det inte behövs men i nästan alla andra varianter av svängar så kan man tänka sig att det hjälper till att antingen avbryta en rotation eller hjälpa till med att skapa en.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
I modern pistcarving är det väl armbågen som ska i backen, inte staven? :LOL:
Jag åker ju inte riktigt pist. Offpist sätter jag i staven vid branta hoppsvängar och i desperata försök att bromsa lite på långa isiga traverser när det skjuter iväg lite för mycket. Annars härmar jag väl rörelsen lite men oftast utan att staven faktiskt går i snön.
Men jag är så klart helt oskolad…

PisteCarver

Aktiv medlem
I modern pistcarving är det väl armbågen som ska i backen, inte staven? :LOL:
De enda personer som jag har sett åka så är skidåkare på reklamplanscher och två unga killar som för ett par år sedan också bodde på Hotell Funäsdalen och som jag pratade lite med. De tog lite bilder för något skidmärke på Funäsberget, och den ena killen gjorde en sväng (utan stavar) med ett par breda freeride-lagg (i pisten), låg horisontellt i svängen och plockade upp snö med ena handen. Såg läckert ut!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jag är ju inte heller skolad. Men målbilden är väl annars att lägga svängar som killen 12 min in i den här videon. 😉

Den här killen har varit i nyheterna nyligen, tydligen fler förfrågningar om privatlektioner än han har tid till. Ser honom i Engelberg då och då, imponerande men själv totalt ointresserad av den typen av åkning (och skidor).
Edit: inte så mycket åkning i den videon inser jag nu...

Fullt ös

Medlem
Som sagt, stavisättning var väl viktigare på den gamla onda tiden med spikraka skidor och sladdande svängar. Så lärde jag mig åka skidor men numera sätter jag sällan i staven, det behövs helt enkelt inte särskilt ofta med med moderna skidor. Ibland i blå pister leker jag med att sätta i stavarna och göra regelbundna svängar tick tock, men det känns ärligt talat lite överflödigt. MEN - stavarna fyller ju en annan funktion också som alla kanske inte tänker på, nämligen som balansinstrument, särskilt i höga farter och snäva svängar.

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Som sagt, stavisättning var väl viktigare på den gamla onda tiden med spikraka skidor och sladdande svängar. Så lärde jag mig åka skidor men numera sätter jag sällan i staven, det behövs helt enkelt inte särskilt ofta med med moderna skidor. Ibland i blå pister leker jag med att sätta i stavarna och göra regelbundna svängar tick tock, men det känns ärligt talat lite överflödigt. MEN - stavarna fyller ju en annan funktion också som alla kanske inte tänker på, nämligen som balansinstrument, särskilt i höga farter och snäva svängar.
Ibland jobbar jag med att skola skidåkare, skidlärare och tränare och då brukar vi skilja på stavisättning och arm/stavarbete - så helt rätt, balans är ju en viktig del både i låga och höga farter, det som händer när du sätter i staven är ju faktiskt att du också ökar understödsytan ganska mycket

Fullt ös

Medlem
Ja, precis. Men om vi snackar carving och mera avancerade åkare så känns det som att stavarna används annorlunda numera - i svängen så släpar ju staven i backen och att det är viktigt för balansen. Min egen känsla säger mig att det är den vanligaste sättet att använda staven när man åker på ett par moderna skidor - fast rätta mig gärna om jag har fel. När det gäller nybörjare är det förstås annorlunda, då används väl stavarna på alla möjliga och omöjliga sätt, tänker jag mig.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Kollade den här videon som Freeride har gjort om Carving. Personligen kör jag nog med den här skolan vid svängar att jag släpar omkring på stavarna för att hålla balansen. Sen är ju kanske inte jag personligen på den här nivån av skidåkning. 😉
Eller tycker ni att Jesper kör stavisättning här? Kanske en definitionsfråga.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Kollade den här videon som Freeride har gjort om Carving.
Mittemellan, han gör en antydan till stavisättning, men använder dem i huvudsak som balansinstrument.

Någon frågade här hur nybörjare gör med stavarna, och de flesta nybörjare använder inte stavarna alls, de håller dem statiskt i händerna och vrider på skidorna/kroppen vid sväng. Att använda stavarna/armarna som en naturlig del i kroppsrörelsen samt att jobba med hela kroppen dynamiskt genom svängen så som Jesper visar, är något som kommer steg för steg i utvecklingen.
Försöker själv att tänka på de här sakerna när jag åker, men får vara glad för det man kan lära sig på gamla dar, och samtidigt försöka bli av med de inlärda gamla rörelsemönster som passade den gamla utrustningen före carvingskidan. Har i alla fall fått isär skidorna (som förr alltid hölls kloss ihop) vilket ger möjlighet att skjuta fram innerknäet vid ingång till sväng, samt att jobba med kroppen i höjdled genom svängen. Jag åker lite större svängar (i blå och röda) och inte alls så tekniskt elegant som Jesper, men känner ändå att det är mycket skönare, roligare och mindre uttröttande än med pre-carving utrustningen.

Mycket bra instruktionsvideo från Jesper som har gjort flera trevliga reportage här.

Pillard

Aktiv medlem
Kollade den här videon som Freeride har gjort om Carving. Personligen kör jag nog med den här skolan vid svängar att jag släpar omkring på stavarna för att hålla balansen. Sen är ju kanske inte jag personligen på den här nivån av skidåkning. 😉

I de allra flesta svängarna kör han ju stavisättmimg

MALTE1

Ny medlem
Själv ä 17 år och kör men pole-plant så vet inte om de är ”old school” 🤷‍♂️. Men tycker de hjälper otroligt mycket i off-pisten när man pumpar puder att få rytm, och även i pisten med korta svängar. Man får med överkroppen på ett annat sätt och håller den i fallinjen lättare utan att aktivt tänka på de.
För mig var de den levande legenden, stomp it tuturial, som tipsa mig om de och har aldrig slutat med det sen dess.

Jarle

Aktiv medlem
Som många redan har varit inne på och @Anders_Nilson tydliggjorde så beror stavisättning och övrigt stavarbete på vad åkaren ställs inför och vill åstadkomma. Att åka puckel eller skog utan stavisättning är helt klart svårare än med, på samma sätt finner jag svängar i hög fart med stavisättning svårare än utan (även om stavarbete fortfarande är närvarande). I det första fallet hjälper det mig att bli stabilare, i det senare motsatsen.

Senast ändrad:

jeppenator

Aktiv medlem
Jag har alltid utgått ifrån att poleplants beror på vilken typ av sväng, korta snärtiga svängar eller puckel = stavisättning för att få bättre vridmoment. stora långa svängar = aldrig stavistättning. Men är väl lite av en smaksak. Dock står det sant att Calle Eneflo har sveriges snyggaste kortsväng med stavisättning.

fredw

Aktiv medlem
Jag är upplärd ”old school” som Pistecarver till den milda grad att en missad stavisättning (händer ju lätt i en isig brant) kunde få mig helt ur balans. Det har jag lyckats träna bort. Märker då att hela min åkstil blir bättre/modernare. Sedan har jag försiktigt återinfört viss stavisättning.
Det är väl kärnan, att man omvärderar och testar vad som hjälper eller stjälper.

Hawk100

Aktiv medlem
Har haft problem med en armbåge och axel och har därför åkt utan helt utan stavar ett antal dagar den här säsongen. I pistade backar där man kan ligga på skär och carva saknar jag inte stavarna det minsta. I branta o smala pister där carving inte funkar (för mig) och jag kör kortsvansad istället saknar jag att kunna sätta i staven och få lite ”hjälp runt i svängen”. Men det är på intet sätt svårt att åka ändå.
I off pisten har jag hittills i år kört med stavar, trots att axeln blivit sämre av det. Jag har svårt att tänka mig att oka lössnö utan stavar, men så åker jag rätt old-school där också. Kanske kan funka om man surfar ner mer än vad jag gör…. I off-pist behövs ju stavarna rätt ofta även innan/efter själva åkningen när man stakar, sidsteppar eller knallar till eller från själva åket….

StefanAaroe

Aktiv medlem
På ämnet men såklart en helt annan typ av skidåkning. Kollade på Mikaela Shiffrins åk i Åre. Tycker ni att hon använder staven för att initiera svängen? Jag upplever det mest som att de boxar porten och håller balansen?
Som sagt en helt annan typ av åkning men ändå intressant tycker jag.

kappakomplett

Aktiv medlem
En del kör med isyxa istället för stavar. Trollväggen
1678722832525.png

Senast ändrad:

Snödjup

Topp