Politisk hållning

bliparne

Medlem
Politisk hållning
Är det inte dags att freeride tydligt markerar sin politiska hållning med en socialdemokratisk och/eller miljöpartistisk redaktion. Det börjar bli smått lustigt hur ni gallrar i inlägg och artiklar för att framstå som "opolitiska" samtidigt som ni tydligt har en agenda i allt ni gör från materialval, till skidortsrecensioner och håna "klasser" i samhället.

Senast redigerad av en moderator:

Kungpulan

Medlem
Politisk hållning
Personligen upplever jag Freeride som neutrala och opolitiska då det ändå sällan pratas politik här. Är det för att de släpper igenom den senaste debattartikel som du känner så?

"ni tydligt har en agenda i allt ni gör från materialval, till skidortsrecensioner och håna "klasser" i samhället."

Kan du komma med några exempel? Skulle det inte finnas klasser i samhället? Vilka har egentligen det största incitamentet att förneka att klasser existerar? Jo överklassen 😃

Senast redigerad av en moderator:

Heddious

Aktiv medlem
Politisk hållning
Jag instämmer med Kungpulan, de gånger det förekommit tydliga politiska ställningstaganden på redaktionell plats ("redaktionell plats" innebär alltså artiklar etc, inte att avsändaren nödvändigtvis är redaktionen, bara så att vi är på det klara med detta) så har avsändarna varit specifika skribenter eller organisationer. Det är väl inte konstigare än att en stor dagstidning tar in krönikörer som inte nödvändigtvis följer samma politiska färg som en tidnings ledarsida? Särskilt inte i det här fallet eftersom Freeride inte har någon politisk färg.
(Artikeln som fått diskussionen här på FR att gå i taket gick ju f.ö. även i GP, som är långt ifrån någon vänsterpublikation.)

Sedan kanske det är svårt för vissa delar av det politiska spektrat att komma till tals i debattartiklar i saker som rör skidåkning, eftersom de sidor av skidåkningen som, åtminstone för mig, framstår som saker som behöver diskuteras och där det finns en klar problematik (generell hållbarhet, mångfald inom sporten och då särskilt på ungdomsnivå, ekonomiska trösklar, konsumtionshets, problematiken med klimatkris kontra skidresor, unga vuxna som arbetar för sågspån inom resebranschen, och liknande) generellt sett är frågor som i Sverige lyfts av den del av den politiska sfären som brukar anses vara vänster om mitten.

Personligen tycker jag att det hade varit betydligt mer intressant med en forumtråd (eller flera) med syfte att diskutera skidsportens politiska utmaningar (se ovan för exempel) istället för att som här försöka få det till att själva sajten driver en agenda för att de publicerat en (1) artikel i år innehållandes en tydlig åsikt från en fristående skribent.

Och det du nämner om skidortsrecensioner – att det kommit ett flertal artiklar om orter i Sverige på senare tid, det skulle nog jag just i detta fall snarare tolka som en konsekvens av det rådande världsläget än som ett inlägg i miljödebatten och huruvida det är moraliskt försvarbart med långa resor. Vill du läsa om utlandsresor så kan jag gladeligen ge dig en utförlig rapport om exakt hur kul det är i Chamonix just nu med en nollpunkt på långt över 2000 meter och inga liftar som går upp från dalen. Hojta isåfall. :)

Jag skulle precis som andra tidigare nämnt i tråden gärna vilja se tydliga exempel utöver den redan nämnda debattartikeln på när du anser att Freeride driver en agenda, det blir enklare att få till en givande diskussion då tror jag. Och jag skulle även vilja fråga på vilket sätt du uppfattar att klasser i samhället har hånats, för om det enkla konstaterandet att samhällsklasser existerar och har olika förutsättningar och syn på tillvaron (och hur viktig skidåkning kan anses vara i denna tillvaro) kvalificeras som ett hån, då vet jag inte riktigt hur vi ska lyckas föra det här samtalet vidare.

Med önskan om en trevlig söndag!
/H

czklvgn

Medlem
Politisk hållning
bilparna vad är det för agenda som freeride har tänker du?
vad skulle va din agenda, eller vad skulle du önska att freerides agenda var?
och vart går gränsen? protect our winters har dom en agenda som inte är ok, eller ok? eller dom där gulliga "ploggarna" som plockar skräp i springkläder?(om dom nu gjort det på skidor, så det bli lite mer relevant)
Menar du "vänster" när du skriver domdär partierna? eller menar du påriktigt att redaktionen gett intryck av att stödja socialdemokraterna eller miljöpartiet? det skulle jag också tycka va lite flummigt!

bliparne jag vill absolut inte bråkas utan undrar bara och tycker det vore fint om vi kunde babblas och byta agendaideer med varandra, du kanske har nått kul eller smart som andra kan lära av tex! vi kanske kan försöka tolka varandra välvilligt och konstruktivt, även om vi skulle råka ha olika syn på grejer. (säger det lika mycket till migsjälv)

(jag har inget emot att bråka när det behövs, men på ett halvanonymt forum på webben känns det inte så konstruktivt, och redaktionen blir sur)

min agenda nu ikväll är att kolla lite på dendär underbara skidfilmen från 1930talet der weise rausch, så jävla bra skidåkning!! och samtidigt glädjas åt gårdagens roliga men kassa skidåkning, sörja dagens regn(på upp till 1000möh minst) och käka nötter.

czklvgn

Medlem
Politisk hållning
och bra ide heddioudilus om en tråd kring skidsportens politiska utmaningar! sku va kul se va folk tänker. men en annan tråd kanske så inte bliparnes tråd kapas.

Pillard

Aktiv medlem
Politisk hållning
Jag kan nånstans förstå tanken då debattartiklar inte direkt hört till vanligheterna på sajten under de dryga 10 år jag hängt här. När man då väl tar in en så blir man ju väldigt färgad av dess politiska vinkel. Jag vet inte vem som lyfte det i den andra tråden men jag kan också nånstans gilla tanken på att hålla ett forum rent från politik för att istället gynna hjälpsamheten osv. Personligen får jag lite nog av politik i övrigt i livet då jag jobbar med lobbying, har jobbat på regeringskansliet med politik och är ganska flitig på ffa twitter. Fick jag önskedrömma skulle det här vara ett ställe som vi höll ganska rent från politik och istället fokuserade på skidåkningen men men. Man kan inte få allt här i livet.

KaitsuH

Aktiv medlem
Politisk hållning
Är det inte dags att freeride tydligt markerar sin politiska hållning med en socialdemokratisk och/eller miljöpartistisk redaktion. Det börjar bli smått lustigt hur ni gallrar i inlägg och artiklar för att framstå som "opolitiska" samtidigt som ni tydligt har en agenda i allt ni gör från materialval, till skidortsrecensioner och håna "klasser" i samhället.

Jag ger nu av med Freeride. Jag har varit redan (fan, över!) 15 år medlem här i Freeride, men nu börjar det här bli för mycket. Högervindar blåser här allt för hårt! Allt för många skribenter tycks vara arga, att här talas också, då och då men mycket sällan, med andra röster än inte bara Moderaternas, eller nästan högerextremisters. Bliparnes jätte arrogativa högertalandet tycks vara helt ok, men litet vis andra toner inte alls. de censureras inom 2 minuter!

Om det ännu finns nån här, som säger, att skidåkandet inte är en klassfråga, bara läsa de här ett par kedjor igen! För mig tycks skidåkandet nu så äckligtSkidåkandet tycks inte vara bara en klassfråga, men också nån högerpolitiskt fråga! Jag skall hålla mig på brädan och ute av Freeride.
Kai Heltola
Finne d4aa0a214058cfbcbcb5033f5ad0df2620eac0321bd683765eaf40628f941bc5.jpg

Senast ändrad:

AlexanderKrapf

Aktiv medlem
Politisk hållning
Politiken som ni pratar om, höger och vänster. Är det någon slags sväng? Vi skidåkare har ganska dålig hållning, gärna lite böjda i de flesta leder för att kunna anpassa oss till underlaget på bästa sätt.

Anzom

Aktiv medlem
Politisk hållning
Det är väl ingen nyhet att tidigare anställd här uppe i tråden och och (1 av 3 moderatorer) Vattendroppe slår tydligare mot vänstersidan. Iaf i tidigare debatter genom åren sånt kan ju ändra sig. För det mesta så lyser det inte igenom, vilket jag uppskattar med tanke på Freerides profil.

Om det är vägen man framöver vill gå och bli mer politisk kanske det behöver bli en större bredd politiskt av anställda och moderatorer?

POW tycker jag är ett rimligare initiativ att skriva om för Freeride utan att uppfattas nämnvärt politiska. Debattartikel mot skidåkning ur medelklassvinkel- inte så.

Ledighetskommiten

Aktiv medlem
Politisk hållning
Trams

Seppuccu

Aktiv medlem
Politisk hållning
Även jag ser gärna så lite politik som möjligt på Freeride, för det blir så lätt #dåligstämning och #bismakavbajs av det. Alltför många människor blir alltför lätt alltför kränkta och alltför polariserade av politik nuförtiden. Tack för det, Internet. 😐

En lösning jag sett på ett annat "utförsåkningsforum" är att man har ett specifikt subforum för politiska frågor. Så kan de som tuppfäktas gå dit.

johan

Administrator
Politisk hållning
Jag har varit iväg och åkt skidor så därför detta sena svar. Och nej jag tror inte det har bidragit till någon ökad smittspridning. Tvärtom tror jag det är bra för folkhälsan och att flera borde bege sig ut i naturen. Men samtidigt får man vara ödmjuk och inse att andra personer kan tycka annorlunda.

Freeride har ingen politisk hållning och vi har ingen målsättning av ha partipolitiska diskussioner här.

Pillard

Aktiv medlem
Politisk hållning
Jag har varit iväg och åkt skidor så därför detta sena svar. Och nej jag tror inte det har bidragit till någon ökad smittspridning. Tvärtom tror jag det är bra för folkhälsan och att flera borde bege sig ut i naturen. Men samtidigt får man vara ödmjuk och inse att andra personer kan tycka annorlunda.

Freeride har ingen politisk hållning och vi har ingen målsättning av ha partipolitiska diskussioner här.
Välkommen tillbaka! Jag roade mig idag faktiskt med att googla på sportlov och smittskyddsläkare. Vad jag kunde hitta så har de allra flesta smittskyddsläkare hänvisa hemundervisningen till att lovet i sig gör att man umgås i nya konstellationer. Det är alltså inte skidresorna som är problemet, utan ledigheten i sig (om man ska tro experterna på området) Dock kände jag att det var lite för kort material för en replik, annars hade @AndersWingqvist fått en att publicera, som han ju bett om :)

fredw

Aktiv medlem
Politisk hållning
Tänk så olika man uppfattar saker. Jag tolkade inte debattartikeln i fråga som ett ställningstagande från redaktionens sida, åtminstone inte i den debattörens riktning... Tvärtom, faktiskt, mer som en chans för oss som gillar skidåkning att samla ihop och dela med sig av kloka och sansade motargument. Det gick väl iofs sådär.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp