Premiärtur till Alperna för en hel familj

bellzebubb

Ny medlem
Jag planerar att ta familjen till Alperna nästa sportlov (v 8). Jag har kollat på några siter för resor, men valmöjligheterna är så många och det är svårt för mig att relatera till vad som är dyrt, billigt och prisvärt. Det är lätt att hitta paketresor, men jag gissar/hoppas att det finns mer prisvärda alternativ.

Vi är fem personer (två vuxna och barn på 9, 11 och 14 år). Paket-rese-siterna ger ett pris som billigast på ca 30 000 kr, vilket då inkluderar resa och boende. För ca 50 000 kr får man dessutom liftkort och halv-pension.

Är detta rimliga priser, eller kan man komma undan billigare om man vet var man skall leta? Var skall man i så fall börja?

Det spelar oss ingen större roll vart vi åker, bara det är lite större och tuffare än det mesta i Sverige. Alperna helt enkelt...

Tacksam för tips!

Johan

Sammmyboy

Ny medlem
bellzebubb sa:
Jag planerar att ta familjen till Alperna nästa sportlov (v 8). Jag har kollat på några siter för resor, men valmöjligheterna är så många och det är svårt för mig att relatera till vad som är dyrt, billigt och prisvärt. Det är lätt att hitta paketresor, men jag gissar/hoppas att det finns mer prisvärda alternativ.

Vi är fem personer (två vuxna och barn på 9, 11 och 14 år). Paket-rese-siterna ger ett pris som billigast på ca 30 000 kr, vilket då inkluderar resa och boende. För ca 50 000 kr får man dessutom liftkort och halv-pension.

Är detta rimliga priser, eller kan man komma undan billigare om man vet var man skall leta? Var skall man i så fall börja?

Det spelar oss ingen större roll vart vi åker, bara det är lite större och tuffare än det mesta i Sverige. Alperna helt enkelt...

Tacksam för tips!

Johan
Tjena Johan!

Blir väl lättare om du räknar pris per person. Visserligen 3 barn du har med dig.

Tror ett bra pris för resa, boende, liftkort och halv/hel pension brukar ligga på 6-7 tusen. Då snackar vi billigt i mina ögon. Det där erbjudandet för 50 resulterar då isånafall på 10k/per person. Du borde maila och kika om det går att få billigare i och med att du har barn med dig. Om du nu inte suttit och kollat på såna erbjudanden.

Jag tycker de BÖR gå att få tag på en resa för 5 i prisklass mellan dom två du anger här ovan om inte billigare. Men maila som sagt.

johhha

Medlem
Kanske en UCPA resa, då har du ju skidskola och allt inkluderat, sen bor ni ju inte i en stor sal utan lägger till lite för egna rum.

Pillard

Aktiv medlem
Problemet är väl att ni vill åka just v8. Det billigaste borde ju också vara att ta sig ner själv med bil och sen hyra en stuga eller lägenhet på en lite mindre anläggning. I alperna finns ju hur många anläggningar som helst som är pyttesmå med alpmått mätt men som är riktigt rejäla med svenska mått.

Som måttstock kan man väl jämföra med UCPA annars där det brukar gå att komma undan för ca 9000 per skalle som bäst men då är det helpension, liftkort och bussresa inräknad. Boendet och maten är ju simpelt i de fallen men det kan ju iaf ge en prisjämförelse. Om jag inte tänker helt fel så tror jag faktiskt också att det går att boka för barn via franska UCPA

PCarmichael

Ny medlem
Flyger ej Ryanair till Grenoble t.ex? Dom tar gärna mycket extra för att ta med egna skidor etc. Därifrån kan man ta sig till många olika platser. Se om det finns lägenheter att hyra i t.ex Serre Chevalier, Montgenèvre etc. Brukar gå att hitta någorlunda prisade Chalet. Magngan verkar vara någonting på spåret annars! Lycka till Bellzebubb hoppas familjen kan komma iväg till Alperna till vintern!

edit: Kan STARKT rekommendera Serre Chevalier för mycket blandad åkning. Varit där 2 säs och älskar det mer och mer för varje gång jag ser tillbaka på dom orörda åk jag tagit!

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Tjena Belzebubb,
Ska precis som ni, köra premiärtur för knattarna till alperna i vinter. Personligen har jag inga problem med att boka allt själv, istället för att låta researrangörerna göra det, vilket naturligtvis gör att man kommer undan billigare. Och även kan välja precis vilken ort man vill till.
Så påsklovet kommer att tillbringas i Sölden för ca 20 stycken tusenlappar för hela familjen. Och då har jag räknat in flyg ToR, hyrbil hela veckan, lägenhet, och liftkort. Mat, bäss och Fernet tillkommer, men det gör det ju även hemma. Fick hyfsat billiga flygbiljetter med Lufthansa, 6 tkr för hela ligan.
Österrike har generellt sett lite generösare liftkortsregler för barnen, om man jämför med Frankrike och Schwiez. Dvs man kan komma undan med fina rabatter, eller helt, om man väljer rätt ort och har rätt ålder på barnen.

Så boka själv, och spara några lappar till Ferneten.

Senast ändrad:

degen67

Ny medlem
Har rest flera år till alperna med familjen Har åkt mede ryan air till Bergamo och hyrt bil bokar via booking.com hotell med halvpenssion och landat runt 20000 utan liftkort.I år har vi bokat Grenoble med norwegian buss med BensBus och hotell med halvpenssion i les deux alps 4 personer c.a 21000:- V 8 så det går om man letar lite och är ute i god tid.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp