Jag tror det här har med internetköpens utbredning att göra.
När Alpint var egen butik var det en kanonaffär, med dedikerade anställda som var "riktiga" skidnördar som man kunde tjöta med. Köpte pjäxor och killen som hjälpte mig gav sig faen på att det skulle bli bra. En yrkesstolthet.
Köpte också mina första breda (86midja) skidor där. Ja det här VAR längesedan.
Köpte mina första carvinglagg, Head Supershape på Ag. Mycket bollande tankar med säljaren, innan han tvingade på mig ett par 170 när jag ville ha 177. Gissa vem som hade rätt?
Det här var när vi bodde i Småland där det varken fanns utbud eller kunskap, då fick man passa på när man var i Sth.
Dom sista gångerna jag var inne på Ag kändes det som att komma in i klubben för inbördes beundran.
Ursäkta Magnus men så kändes det verkligen, men tack för allt gammalt.
Internet då? Jag tror dom är trötta på alla som är inne och provar och klämmer på prylarna för att sen gå hem och klicka på tysken. Det var väl någonstans där som det försvann.
Men har vi oss själva att skylla på till del?
Mycket gubbgissningar blir det!
Nu känns det som att vara tillbaks på ruta ett igen, när man träffar på folk som brinner för det dom jobbar med.
Oavsett om man ska köpa en pjäxa, bara titta in och tjöta lite eller behöver någon liten reservdel. Som man får efter att man själv har plöjt igenom braha-lådan.
Dagen efter slänger man in en påse bullar till fikat, alla nöjda och glada.
Jag tror att jag i någon mening har hittat hem igen på gamla dar