Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Christiam

Aktiv medlem

Leafy

Aktiv medlem
Mest för att slippa bli roastad här 😊.
Vad kan man få för ett par Dynastar Legend Pro Rider 115 årsmodell 2011. En uppsättning pluggade hål och en uppsättning förborrat för marker griffon/jester för 315mm sula. Plastinserts för häldelen på ena skidan då den släppte. I gott skick överlag men såklart använda. 500ing?

DannyH

Medlem
Lustigt är det. Vad ligger bakom? Okunskap, girighet eller besvikelse över att det inte var lika lätt och roligt att komma ut som att klicka på köp-knappen?

Christiam

Aktiv medlem
Vad kan man få för ett par Dynastar Legend Pro Rider 115 årsmodell 2011. En uppsättning pluggade hål och en uppsättning förborrat för marker griffon/jester för 315mm sula. Plastinserts för häldelen på ena skidan då den släppte. I gott skick överlag men såklart använda. 500ing?
Jag vill minnas jag såg en här på köp och sälj som såldes för ca 500kr, och blev såld, även den utan bindning.
Modellen är en favorit hos mig ( har 105:an) men jag har inget behov av den tyvärr.

Pillard

Aktiv medlem
Lustigt är det. Vad ligger bakom? Okunskap, girighet eller besvikelse över att det inte var lika lätt och roligt att komma ut som att klicka på köp-knappen?
Tippar på att det oftast handlar om okunskap om vilka priser som finns. Man har själv gått in på Alpingaraget och köpt grejerna till ordinariepris och sen tänker man att det är så mycket det kostar.

Pillard

Aktiv medlem
Är ju en svår nöt att knäcka. Det är ju en kultskida mer än något annat. Kundgruppen är antagligen klart begränsad men nånstans mellan 500-1000 spänn är nog fullt rimligt. Dock kanske man får räkna med att det tar lite tid.

eriC1

Aktiv medlem

fredw

Aktiv medlem
Ibland undrar man om en del köper online från kontinenten och sedan försöker sälja dem här med hänvisning till "nypris" från svensk butik. Ganska riskfritt. Att bli "roastad" i denna tråd når ju bara en liten grupp som oftast egentligen inte behöver den informationen...

Pillard

Aktiv medlem
Ibland undrar man om en del köper online från kontinenten och sedan försöker sälja dem här med hänvisning till "nypris" från svensk butik. Ganska riskfritt. Att bli "roastad" i denna tråd når ju bara en liten grupp som oftast egentligen inte behöver den informationen...
Förr brukade de europeiska nätbutikerna inte dyka upp vid googling utan man var tvungen att söka sig till dem aktivt. Då hade nog en sån metodik fungerat. Nu utgår jag ifrån att alla som funderar på beg-köp iaf googlar skidan

fredw

Aktiv medlem
Förr brukade de europeiska nätbutikerna inte dyka upp vid googling utan man var tvungen att söka sig till dem aktivt. Då hade nog en sån metodik fungerat. Nu utgår jag ifrån att alla som funderar på beg-köp iaf googlar skidan
Ja jag bjöd faktiskt på en nästan ny pjäxa, aldrig värmd, här till ett som jag tyckte rimligt pris (typ halva nypriset). När jag sedan gjorde en sista googling före köp så hittade jag nästan samma i just min storlek med 60% rabatt i en onlinebutik dvs ännu billigare (jag har smala men "enkla" fötter och aldrig behövt bootfitting). Så det är inte lätt att hitta rätt. Jag förstår att en del kan få "orimliga" förhoppningar när de ska sälja.

MKOL

Aktiv medlem
Kanske är enkelheten av att bara gå till närmast butik och köpa ett par skidor? Nä jag vet inte, ett mysterium är det

Personligen tycker jag att det är bra att näthandlarna inte tagit över helt, än! Alla efterfrågar ett stort sortiment tillgängligt lokalt men självklart lockar det lägre priset online. Samma sak med kompentens och service som folk vill ha närhet till men tvekar att betala extra för när det kommer till kritan.

Men att detaljhandeln kämpar för sin överlevnad är ju inget nytt. Och jag tänker inte lägga in någon värdering i detta, jag är varken sämre eller bättre än någon annan. Jag föredrar att handla lokalt och är beredd att betala en premium för det men ibland är skillnaderna så stora att jag privatekonomiskt inte kan motivera lokalt inköp.

Pillard

Aktiv medlem
Personligen tycker jag att det är bra att näthandlarna inte tagit över helt, än! Alla efterfrågar ett stort sortiment tillgängligt lokalt men självklart lockar det lägre priset online. Samma sak med kompentens och service som folk vill ha närhet till men tvekar att betala extra för när det kommer till kritan.

Men att detaljhandeln kämpar för sin överlevnad är ju inget nytt. Och jag tänker inte lägga in någon värdering i detta, jag är varken sämre eller bättre än någon annan. Jag föredrar att handla lokalt och är beredd att betala en premium för det men ibland är skillnaderna så stora att jag privatekonomiskt inte kan motivera lokalt inköp.
Tyvärr är det väl så att de där detaljhandlarna där kunskapen är större än man kan få tex här är försvinnande få. Så att gynna en lokal handlare som kan mindre än man själv lockar kanske inte jättemycket. Men däremot borde lokala aktörer bli betydligt bättre på att baka in tjänster i sina produkter. Typ, köp skidor här så slipar vi dem gratis vid behov. De har ändå slipen så merkostnaden för att slipa är minimal men för dig som köpare så är värdet betydligt större eftersom du annars ska lämna in och betala för tjänsten.

MKOL

Aktiv medlem
Tyvärr är det väl så att de där detaljhandlarna där kunskapen är större än man kan få tex här är försvinnande få. Så att gynna en lokal handlare som kan mindre än man själv lockar kanske inte jättemycket. Men däremot borde lokala aktörer bli betydligt bättre på att baka in tjänster i sina produkter. Typ, köp skidor här så slipar vi dem gratis vid behov. De har ändå slipen så merkostnaden för att slipa är minimal men för dig som köpare så är värdet betydligt större eftersom du annars ska lämna in och betala för tjänsten.

Nu är det ju så att hur stort och viktigt Freeride än är så är forumnördar en försvinnande liten del av den totala marknaden :cool:

Att vi kanske har större kunskap än vad som finns hos många handlare är en sak men den stora allmänheten som kanske "behöver" kunskapen hos en butik borde kanske vara mer förstående för vad nätfynden i längden kan innebära.

Sen tycker jag att precis som när det gäller andra hobbys att prylhetsen och konsumtionsmönstrena ofta är ganska osunda och skulle älska om det fanns fler fysiska cirkulära alpinbutiker. Lite motsägelsefullt om man vill ha detaljhandel kvar men ....... Men det är ännu mer off topic :cool:

Always-Sunny

Aktiv medlem
Håller med! Jag skulle tom nöja mig med 50% på slip. Liknande med pjux där det ofta ingår typ EN tryckning

Christiam

Aktiv medlem
Jag tillhör den där skaran som köpt all åkutrustning ( brädor, längd &alpint) i fysiska affärer.
Givetvis hade jag fått bättre pris när jag köpte ett komplett toppturspaket på nätet men att spendera en heldag på alpint i Stockholm var en upplevelse bara det. Den servicen var riktigt bra. När allt skulle betalas så fick jag direkt en bra rabatt och sen fick jag frågan om jag behövde handskar eller annat på köpet.
Blev skidväska och en påse med kardborreband : ) Det var det jag behövde.
Två år senare träffar jag en för mig främmande karl i norr som frågade om jag var nöjd med skidorna. Jodå, det var han som hjälpt mig i affären.
För mig är det värt pengarna att få möjlighet till samtal och veta att händer det nått med utrustningen så sätter jag mig i bilen och lämnar in. Givetvis lite bök med ca 30mil bort men jag föredrar det framför mailkontakt och postpaket.
Det enda jag stör mig nått djävulskt på är att företag/affärer slutat dela ut klistermärken!
Vafaan! Som liten fick man alltid en klibba, oavsett om jag följde farmor till Sparbanken eller pappa till bensinmacken så gick jag hem med ett fränt klistermärke. För att inte prata om nävarna med klibbor från Oneoff, g-spot , systemett , streta style och allt vad det var.
Seafun Gävle var en av de sista som förstod storheten i klibbor.
Nästan så detta förtjänar egen tråd.

Långt från ämnet nu men jag skyller på corona.

gLasspinneL

Aktiv medlem
Köpte min på Barkaby Outlet för 1610 kr. Den var visserligen felmärkt och de övriga skulle de ha 4500 för. Men det var den enda i M så.....
Det känns inte riktigt relevant att jämföra med det priset du fick...
Nypris är 7000kr går nog hitta en för runt 5500kr någonstans på rea nu men knappast i den färg och storlek som jag har.
Vad priset blir i slutändan vid försäljning är kanske inte samma som står i annonsen men det blir en affär mellan mig och ev. köpare ;)

eriC1

Aktiv medlem
Nypris är 7000kr går nog hitta en för runt 5500kr någonstans på rea nu men knappast i den färg och storlek som jag har.
Vad priset blir i slutändan vid försäljning är kanske inte samma som står i annonsen men det blir en affär mellan mig och ev. köpare ;)

Det är svårt med dyra skalkläder. Klart man vill ha så mycket som möjligt om man köpt en skaljacka för 7000 kr och använt den några veckor. Men kläder är svårt, speciellt Haglöfs som extremt ofta är på rea och går att hitta på flera lågprisvaruhus. Haglöfs själva är också bra på att rea ut gamla kollektioner i slutet av säsongen på deras hemsida, så ofta är det jäkligt mkt billigare efter säsongen.

Sen på Freeride finns ju jäkligt mkt folk i branchen så att säga, många jobbar med skidprylar, eller känner någon som jobbar med skidprylar. Dvs. väldigt många har personalköps-priser från de stora märkena där man kan köpa saker med bra rabatter.

Jag har under studietiden jobbat i friluftsbutik och har ofta köpt billiga kläder från typ Haglöfs, Norröna, Houdini etc. då man uppmuntras köpa och prova prylarna. Och ofta har jag sålt dessa på freeride eller någon köp/sälj-grupp på FB, och min observation är att det, oavsett märke eller nypris, är väldigt väldigt svårt att få mer än typ 40% av nypriset för skalplagg. Haft många skalplagg som kostar mellan 5-6k, och har i princip aldrig fått över 2500-3000 för en skaljacka, oavsett hur bra skick det är.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Jag tillhör den där skaran som köpt all åkutrustning ( brädor, längd &alpint) i fysiska affärer.
Givetvis hade jag fått bättre pris när jag köpte ett komplett toppturspaket på nätet men att spendera en heldag på alpint i Stockholm var en upplevelse bara det. Den servicen var riktigt bra. När allt skulle betalas så fick jag direkt en bra rabatt och sen fick jag frågan om jag behövde handskar eller annat på köpet.
Blev skidväska och en påse med kardborreband : ) Det var det jag behövde.
Två år senare träffar jag en för mig främmande karl i norr som frågade om jag var nöjd med skidorna. Jodå, det var han som hjälpt mig i affären.
För mig är det värt pengarna att få möjlighet till samtal och veta att händer det nått med utrustningen så sätter jag mig i bilen och lämnar in. Givetvis lite bök med ca 30mil bort men jag föredrar det framför mailkontakt och postpaket.
Det enda jag stör mig nått djävulskt på är att företag/affärer slutat dela ut klistermärken!
Vafaan! Som liten fick man alltid en klibba, oavsett om jag följde farmor till Sparbanken eller pappa till bensinmacken så gick jag hem med ett fränt klistermärke. För att inte prata om nävarna med klibbor från Oneoff, g-spot , systemett , streta style och allt vad det var.
Seafun Gävle var en av de sista som förstod storheten i klibbor.
Nästan så detta förtjänar egen tråd.

Långt från ämnet nu men jag skyller på corona.
Gillar också Alpint och bl a handlat pjäxor där. Tyvärr huserar dom nu i samma lokal som Garaget

MKOL

Aktiv medlem
Även på andra "nördforum" som har K&S-sidor brukar mindre bra deals ofta "avslöjas" och personligen tycker jag att det är lite märkligt att man på ett sånt här ställe inte gör lite research först och sätter rimligare priser. Tänker att man bör förstå att det finns en högre prismedvetenhet här. På t.ex. blocket har jag mer förståelse för det men här? Och här förutsätter jag dessutom att man slipper det ogenerade och provocerande tok-prutandet som förekommer annorstädes.

Kan utan omsvep erkänna att jag inte skulle ha några problem att annonsera och sälja något ganska mycket dyrare på t.ex. blocket än här. Å andra sidan har jag själv på eget bevåg sänkt priset på grejer jag sålt på blocket bara för att jag "tyckt om" köparen. När en knappt tonårig tjej/kille velat köpa datortillbehör eller tv-spel så har jag bett att få prata med förälder först och sen inte haft hjärta att ta fullt betalt. Eller när en familj som var rel. färska i landet skulle köpa min soffa till det första egna boendet så hade jag inte heller hjärta att ta fullt betalt. Dumt för plånboken men bra för samvetet. Men har man en aldrig sinande shitload att kompensera för så ........ 😇

Nu ska jag försöka sluta gå OT så får vi återgå till att upptäcka dåliga deals och pedagogiskt upplysa och utbilda aktuella säljare 😎

Christiam

Aktiv medlem
Gillar också Alpint och bl a handlat pjäxor där. Tyvärr huserar dom nu i samma lokal som Garaget
Har dom fått gå ner i utbud eller är garaget dåligt? Vad är det som är ”tyvärr” med det?
Jag har ingen koll alls på garaget mer än att jag fått höra att det är samma ägare.
Funderat på nya skidor till en i familjen och tänkte då på alpingaragetdå jag ändå ska ner till hufvudstaden framöver.

DannyH

Medlem
Hade du själv köpt en begagnad skaljacka för nästan nypris?
Hade du rekommenderat någon du känner att göra det?

swemartin

Medlem
Har dom fått gå ner i utbud eller är garaget dåligt? Vad är det som är ”tyvärr” med det?
Jag har ingen koll alls på garaget mer än att jag fått höra att det är samma ägare.
Funderat på nya skidor till en i familjen och tänkte då på alpingaragetdå jag ändå ska ner till hufvudstaden framöver.
Det är inget fel med Alpingaraget, mer än att de är något så ovanligt som en svensk fysisk detaljhandels-butik med priser därefter, som lokalt råkar vara störst inom sitt gebit och dessutom ligga i huvudsstaden, och därmed blir de en synnerligen tacksam måltavla för forumroastande.
-Lite som Skistar...
=)

Christiam

Aktiv medlem
Det är inget fel med Alpingaraget, mer än att de är något så ovanligt som en svensk fysisk detaljhandels-butik med priser därefter, som lokalt råkar vara störst inom sitt gebit och dessutom ligga i huvudsstaden, och därmed blir de en synnerligen tacksam måltavla för forumroastande.
-Lite som Skistar...
=)
Ok, jag får se till att säga ”lagg” istället för skidor och ge dom en ärlig chans : ) Alltid kul att få hjälp av kunnigt folk.
Tack.

Skistar förtjänar en hel del av skiten dom får men det hör inte hemma här.

KalleBackeus

Aktiv medlem
Även jag tillhör skaran som varit väldigt nöjd med Alpint, men inte fått riktigt samma goda bemötande på AG. Men det kanske är bättre nu, eller så hade jag bara otur. Skidbytarboden är annars en affär jag handlat på som jag också fått bra intryck av.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Jag tycker support, kunnande och bemötande på Garaget är väldigt ojämnt. En del är t ex väldigt kunniga men en del kunde lika gärna jobba på typ Stadium. Även om Alpint ägs av Garaget och har samma "regler" så var det inga problem att deala lite. När jag köpte pjux var det t ex ok med ett års justeringar medans Garaget var stenhårda på EN justering.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Är väl lite OT, men när jag bodde i Stockholm så fick jag alltid riktigt schysst bemötande på Alpint (och precis samma som @Always-Sunny skriver - pjäxjusteringar i ett års tid). De gångerna jag var förbi AG upplevde jag att bli antingen ganska snäsigt bemött eller helt enkelt fullständigt nonchalerad till förmån för någon kollega. Så blev inte mycket köpt där - jag drog till Alpint istället och var väldigt nöjd med dem under många års tid.

Den upplevelsen är väl utdaterad med en handfull år vid det här laget dock...

farsan56

Aktiv medlem
Jag tror det här har med internetköpens utbredning att göra.
När Alpint var egen butik var det en kanonaffär, med dedikerade anställda som var "riktiga" skidnördar som man kunde tjöta med. Köpte pjäxor och killen som hjälpte mig gav sig faen på att det skulle bli bra. En yrkesstolthet.
Köpte också mina första breda (86midja) skidor där. Ja det här VAR längesedan.
Köpte mina första carvinglagg, Head Supershape på Ag. Mycket bollande tankar med säljaren, innan han tvingade på mig ett par 170 när jag ville ha 177. Gissa vem som hade rätt?
Det här var när vi bodde i Småland där det varken fanns utbud eller kunskap, då fick man passa på när man var i Sth.
Dom sista gångerna jag var inne på Ag kändes det som att komma in i klubben för inbördes beundran.
Ursäkta Magnus men så kändes det verkligen, men tack för allt gammalt.
Internet då? Jag tror dom är trötta på alla som är inne och provar och klämmer på prylarna för att sen gå hem och klicka på tysken. Det var väl någonstans där som det försvann.
Men har vi oss själva att skylla på till del?
Mycket gubbgissningar blir det!

Nu känns det som att vara tillbaks på ruta ett igen, när man träffar på folk som brinner för det dom jobbar med.
Oavsett om man ska köpa en pjäxa, bara titta in och tjöta lite eller behöver någon liten reservdel. Som man får efter att man själv har plöjt igenom braha-lådan.
Dagen efter slänger man in en påse bullar till fikat, alla nöjda och glada.
Jag tror att jag i någon mening har hittat hem igen på gamla dar:)

Boozo

Medlem
Slänger ut en intressekoll eftersom det snackas om Dynastar Prorider som "kultskida". Så förhoppningsvis kanske det faktiskt finns någon som fattar nått här. Har ett par helt nya (fortfarande inplastade) Prorider 100 176cm från tiden då Dynastar forfarande gjorde riktiga skidor liggandes i garaget. Det är den sista årsmodellen som gjordes med klassisk camber, dvs inte i närheten av de i mitt tycke sämre 105 & 115 varianterna. LP'n har varit/är väl förvarande för garaget finns i alperna och är 100% solljusfritt och svalt. Skriver här istället för att lägga upp dem till salu lite med samma utgångspunkt som sign. "Leafy" i inlägg #4,642 ovan. Dvs ingen mening att bli "roastad" här eftersom jag inte har något större behov att sälja dem då de förr eller senare kommer att behövas. Har ett till likadant par för längre randonée turer med Plum guide 12 på, sjukt bra men tycker de är något för korta för mig. Därför väljer jag nästan alltid 184'an med dito setup. Om seriöst intresse finns så skicka ett bud per PM. Orkar inte lägga upp en bild, det är denna grafiken > https://www.skieur.com/ski-2011-dynastar-legend-pro-rider-100

pAcmAn1

Medlem
Var inte meningen att göra någon jämförelse heller.
Ville snarare dela med mig av glädjen när man gör ett klipp 😊

De övriga hade ett pris på 4500 och det är ju trots allt 1000 spänn mindre än 5500.

Heds

Medlem
Hallå. Jag har ett par Völkl Katana V-Werks med Dynafit FT 12. Jag undrar vad man kan ta för dessa? Dom är använda, men fina. Det är modellen som kom 2014.

/Heds

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp