Priser skidorter Östeuropa

tobiasstj

Ny medlem
Hallå 👋

Planerar en trip genom Östeuropa till vintern innan det bär av till alperna! Kommer transportera mig och bo i min skåpbil för att spara in på så mycket pengar som möjligt!

Är det någon som har koll på vad priserna för typ liftkort, drivmedel, mat, övriga nöjen osv osv ligger på i Östeuropa? Samt om det finns typ liftkort som är giltiga på flera orter likt som dom har i alperna?
Och dela gärna med er av skidorter man inte får missa i Östeuropa 🙏

Ha de bäst ✌

//Tobbe

Martin_Akesson

Moderator
Forumvärd
Här kommer två artiklar vi skrivit från Bansko i Bulgarien, ett ställe vårt ett besök när det är mycket snö!

tobiasstj

Ny medlem
Här kommer två artiklar vi skrivit från Bansko i Bulgarien, ett ställe vårt ett besök när det är mycket snö!
Tack så mycket ! Ska kika på det ✌

Martin-J

Medlem
Lite sent svar kanske men det finns ett antal småorter i södra Polen som kan vara lämpliga för att stanna nån dag eller två. Zakopane är den största och jag vågar säga att den är värd ett besök även om det är 25 år sedan jag var där. Jasna/Chopok i Slovakien var vi förra året, helt ok och mycket lättillgänglig offpist. Tror det fanns liftkort som inkluderade grannsystemen. Annars är Balkan mycket trevligt och prisvärt. Kopaonik i Serbien är toppen och Popova shapka i Makedonien som nämnts ovan är också ok. Offpisten som finns med Shar outdoors och Eskimo freeride i Popova shapka är riktigt bra. I Kosovo runt Brezovica (Brezovica finns en artikel om här på freeride nånstans) finns guideföretagen Dane freeride, Lynx freeride och Sf freeride. Dessa har jag dock inte åkt med själv. Prisnivån i Östeuropa är mycket lägre än Alperna och Sverige. Man kan inte jämföra åkningen i Östeuropa med Alperna, dock är både Kopaonik och Jasna minst lika bra som tex Åre och till halva priset dessutom. Alla orterna har nån typ av hemsida där man kan se priser på liftkort mm. På google maps kan man lätt hitta flera restauranger som det sedan är enkelt att kolla deras hemsidor och få en uppfattning om ungefärligt prisläge för en lunch och pilsner men det är ju knappast nått att höja ögonbrynen för om man nån gång tagit en öl i Sälen, Åre eller Trysil.

tobiasstj

Ny medlem
Tack för alla tips 🙏 det blev Slovakien och Slovenien innan vi for in i Österrike, fina anläggningar och härliga människor, tyvärr ingen snö så åkningen blev därefter, men en fin upplevelse ändå!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp