Problem 540

Martinfosho

Ny medlem
Problem 540
Tjabba

Har problem med att göra en 540 på skidor, sätter 360 hur lätt som helst men när jag ska fortsätta snurra den sista 180'n så går det inte, precis som när jag skulle lära mig 360 första gången, kom aldrig runt. Och kan någon förklara för mig hur man ska "ta i" när man snurrar, verkar lite knepigt....

Tjaswesniper

Ny medlem
Problem 540
Du behöver inte ta i så mycket för att snurra, bara att använda kraften du har från hoppet!

Åk, ta i från tårna, HOPP! Det värsta som finns är folk som bara åker till hoppet, sen då dom flygit ut så försöker dom komma runt.

Carva på kicken, stå aggressivt, dvs TRYCK dina smalben mot pjäxorna så gått det går sen tar du i när du ska lämna avsatsen så du får höjd (pop). Om du har carvat rätt på kicken kommer en 360 att gå av sig själv. En 540 gör du precis likadant med, men sista 180 kan vara knepig eftersom många har en spärr i huvudet så kroppen i stort sett låser sig och du stannar vid 360.

Gör exakt samma sak, men när du carvar och tittar åt hållet du ska snurra (t.ex vänster). Så håller du bara kvar kroppen lite längre och ger dig f-n på att inte släppa din hållning. DVS: titta över din axel och DRA UPP DINA KNÄN.

Om du nu INTE känner dig hemma med att carva lite på kicken så är det egentligen bara att prewinda lite till. Här är ett rätt dåligt exempel i POV från Wallisch

Ja, jag vet att det är en Cork 720 BC. Men märker du att just innan hoppet att han redan vridit sig till vänster och kollar mot sina tails?

Nu ska du givetvis inte kolla på dina tails, men när du börjar närma dig slutet på kickern så laddar du med armarna och kollar t.ex vänster sen TRYCKER DU AV då du lämnar kickern. Kom fortfarande ihåg att kolla RAKT längst horisonten som alltid och DRA UPP DINA KNÄN UNDER DIG.

Lycka till

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp