Problem med att Dynafit tjuvlöser

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
På grund av brist på citerande måste jag fråga vilken av skribenterna MM och Superlight vänder sig till? Jag antar att det är jag, men jag känner mig långt från säker ;)

Om det är riktat till mig kommer här nedan svar! (Riktat till båda)

Jag har faktiskt inte testat att dra upp spaken i låsläge och sedan tillbaka. Med tanke på att tådelen trycks ner ner lite mer när man pressar upp spaken i låsläge kan det nog göra skillnad. Tyvärr kommer jag nog inte ha möjlighet att testa denna procedur på hårdare underlag på ett tag. Dock tryckte jag till tådelen rejält när jag klev ner i den, men det kanske inte räcker? Jag kan i och för sig tänka mig att det kan vara ett större problem om man kliver i där det är lösare snö och man i allmänhet har snö både lite här och där i bindningen (som var fallet där jag klev i, men inte där jag i huvudsak åkte).

Ett tips jag fick när jag ringde butiken som monterat bindningarna var att ställa upp styvheten på dem. Rent logiskt skulle det kunna vara så att dynafitkonstruktionen behöver en styvare inställning för att slippa problem med tjuvsläpp (med tanke på konstruktion och sådär, ingenting jag tänker gå in djupare på om ingen efterfrågar det), men är detta något som stödjs av åkares erfarenheter? Jag väger runt 85 pannor och körde med horisontalstyvhet på 7.5 i båda bindningar (8.5 vertikal, men denna borde inte påverka tjuvsläpp i tådelen), de som monterat rekommenderade mig att gå upp till åtminstone 10 för att slippa tjuvsläpp i hårdare före.

Vilka romaner jag skriver. Men det är ju julafton, någon måste man ju göra för att fördriva tiden tills det är dags för alla spänstiga procedurer med presenter, danser och TV-tittande!

Mountain_Man

Aktiv medlem

@Vattendroppe
Yo, det var riktat till dig i första hand! Sannolikt påverkar hur hårt fjädrarna i häldelen är skruvade utlösningen i tådelen, mycket möjligt att du måste upp ett snäpp eller två för att sitta fast ordentligt.

@Superlightskier
Jag vet inte hur mycket du väger men jag tror att det har en avgörande betydelse om man väger 50 eller 90 kg. Sannolikt är det så att tyngre åkare på feta skidor har större problem än lätta åkare på smala skidor.

/MM

sjo_orret

Medlem

@Vattendroppe

Låter ju lite oroväckande det där med pjäxorna. Vet att jag läst nånstans på Wildsnow att det finns exempel på pjäxor där insertsen hamnat snett/fel och det är inge bra...

En grej jag kommer på att du kan kolla. Om du sätter i tån och låser den. Hur förhåller sig stålbiten på pjäxans häl mot piggarna där bak i sidled? Hamnar den mitt mellan piggarna eller ligger den lite åt sidan?
Byt pjäxor mellan skidorna, blir det någon skillnad? Är det rakt i båda fallen sitter insertsen iaf rakt i pjäxan! Lite snett är ok, men mkt snett kan ge problem.

Angående avståndet i hälen. Detta glapp behövs för att pjäxan skall "få plats" när skidan böjs. Minskar man för mkt på detta avstånd riskerar man att häldelen på bindningen puttar pjäxan framåt och man få en utlösning i tån vid kraftig böj på skidan.

@MM
Under punkt 3. Jag brukar höra ett distinkt KLONK många gånger där. Låter som att piggarna sätter sig betydligt djupare än vad dom var när man bara klickade i.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Mountain_Man sa:
@Vattendroppe
Yo, det var riktat till dig i första hand! Sannolikt påverkar hur hårt fjädrarna i häldelen är skruvade utlösningen i tådelen, mycket möjligt att du måste upp ett snäpp eller två för att sitta fast ordentligt.
Jag tycker också det låter rimligt, kan ju vara som så att jag får köra med lite hårdare ställt horisontalutlösning helt enkelt. Jag vet inte om jag skrivit det, men det jag finner underligt är att jag endast hade problem för högerfoten, och att med ena "paruppsättningen" var det så pass att jag inte kunde lägg någon vikt alls på skidan utan att jag tappade skidan.

sjo_orret sa:
@Vattendroppe

Låter ju lite oroväckande det där med pjäxorna. Vet att jag läst nånstans på Wildsnow att det finns exempel på pjäxor där insertsen hamnat snett/fel och det är inge bra...

En grej jag kommer på att du kan kolla. Om du sätter i tån och låser den. Hur förhåller sig stålbiten på pjäxans häl mot piggarna där bak i sidled? Hamnar den mitt mellan piggarna eller ligger den lite åt sidan?
Byt pjäxor mellan skidorna, blir det någon skillnad? Är det rakt i båda fallen sitter insertsen iaf rakt i pjäxan! Lite snett är ok, men mkt snett kan ge problem.

Angående avståndet i hälen. Detta glapp behövs för att pjäxan skall "få plats" när skidan böjs. Minskar man för mkt på detta avstånd riskerar man att häldelen på bindningen puttar pjäxan framåt och man få en utlösning i tån vid kraftig böj på skidan.
Samtidigt tycker man ju att de borde upptäckts när bindningarna monterades! Fast det är klart, i stressig miljö kanske man inte märker sådana små skillnader som det rör sig om.

Häldelen linjerar upp sig bra med pjäxan, det är inga prolbem.

Jo, mitt problem är ju som sagt att avståndet verkar vara olika för olika parupssättningar av skidor och skor, vilket då leder till olika beteende i utlösningen beroende på vilket par man kör för tillfället.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Har kört lite fler praktiska övningar idag ...

Om jag bara trycker i skon i tådelen och direkt därefter i med häldelen greppar inte piggarna i tådelen som de ska och skon sitter inte riktigt fast.

Det tycks helt enkelt som det är svårt att få piggarna att passa i läge utan att först låsa tådelen. Sitter piggarna inte perfekt när man trycker i häldelen hamnar skon lite "fel" och bindningen löser mycket lätt ut.

Så ... 1,2,3,4 och 5 ... är vad som gäller för att skon ska sitta som det är tänkt sig (åtminstone för mig)!

/MM

Senast ändrad:

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Pjäxproblemet löst (det var något med den utbytbara sulan på Zzeusen som hade hamnat lite snett på något vis, det försvann när jag monterade om sulorna). Jag minskade distansen något (fick ny distansplatta från butiken :) ), skruvade upp DINen till 10 på horisontalstyvheten och körde de fem stegen, inga tjuvsläpp i hård pist!

Kort sagt, jag kan bekräfta att lösningen som MM använde även fungerar enastående för mig. Det skulle dock vara intressant att testa ställa de olika värdena separat, för att se om man kan isolera vad det är som gör skillnaden. Ev. kommer jag laborera lite med det de kommande två veckorna, återkommer i så fall!

Mes

Ny medlem
Efter en lyckad försäsong under skivstången kan jag åter stoltsera med överdimensionerad lårmuskulatur och en kraftig bakdel som lätt fyller ut såväl barstol som stretchbyxan.

Problemet är att jag verkar ha feldoserat träningen! Vänsterbenet är betydligt starkare för jag lyckas alltid trampa ur vänster tådel, dynafit! Jag insåg detta efter att jag införskaffat ett par nya dalbello virus -pjuckor. Efter montering & stringent inpassning klappade jag fast laggen och tog några övningssvängar. Vänster-pjuckan åker ur när jag tvingar ner stålkanten i parketten! Jag har till och med växlat höger/vänsterskida, lekt lite med olika avstånd i häldel etc. Fakta kvarstår vänsterbenet har superkrafter för jag kan klämma mig ur bindningen. Låser jag tågdelen orkar jag inte ur bindningen, blir dock stora gropar i golvet!

Blir att vila vänsterbenet den närmsta tiden, vad annars kan det bero på? Inte kan väl Italienarna ha gjutit in fel avstånd, lutning, inpassning?
Mes

Mountain_Man

Aktiv medlem

@Mes
Intressant ... det enda som kvarstår är väl att testa att sätta högerskon på vänsterfoten och testa. Har du fortfarande problem med vänsterfoten efter denna övning är det i alla fall inte Italienarna som tagit en Grappa för mycket till lunch.

;-) / MM

Mes

Ny medlem
Felet var att min vänstra pjäxa, Dalbello virus tour, var felkonstruerad!

Skönt att benträningen åter är väl genomförd och att felet var tådels-insättningen! Ett sällan-fel hävdar Dalbello men jag tvivlar då även den blinde kan se att Dalbello har bytt tådels-insättning på sina modeller.

Min lokale handlare, hos den jag köpt mina skodon, kan inte räknas till ett serviceproffs och skeppet hans styr har viss förbättringspotential. Själv visade jag självklart oceaner av tålamod när jag gång efter annan tvingades hantera butikspersonal, posörer och de stackare som är förvisad in i verkstan. Nåja efter att jag själv tvingats uppsöka delar av distributionsledet och slutligen anpassat de Virus- paret som kom i utbyte, helstorlek, genom att skruva ur sulorna från ett par i butiken är jag åter på berget.

Man kan säkert dra lärdom av detta, Mes konstaterar krasst att i en värld där det begås ständiga misstag gäller det att själv skapa kontroll…

Senast ändrad:

AMalmborg

Ny medlem
Jag har ett par K2 pinnacle 130 gen 1 (använda minst en säsong tidigare) och Dynafit radical (nya för i år).
Tjuvlöser.
Provade ett par nya K2 pinnacle tjuvlöser inte (fre 22/4 -16).
Dom var extremt hjälpsamma på Stadium i Hundfjället!
Jämfört sulan på ett par Dynafit-pjäxor - sulan ligger an i tådelen. De har till och med ett speciellt uttag i sulan som passar mot tådelen. K2'orna glappar minst 1 mm på samma ställe. Detta gör att låspinnarna måste ta upp krafter åt alla håll både uppåt och nedåt. Detta borde ju knappast minska chansen till tjuvlös. Dessutom så sitter hålen på Dynafit-pjäxorna bra mycket högre från jämnt markplan än K2. (kanske inte spelar roll men märkligt)
Har använt mina pjäxor med tech (nämnda Dynafit) i en säsong - 2 veckor i alperna o max tre dagar i sverige (Sälen-Gesunda). Har ej haft problem förrän denna helg - säsongsavslut i Hundfjället - hårda pister. Tror att pjäxval också spelar stor roll vilket ju inte verkar ha diskuterats så mycket i denna tråd (har inte läst allt dock). Ägarinnan till Dynafit-pjäxorna har aldrig upplevt nåra tjuvlös eller tendenser till det.
Är nån intresserad kan jag lägga upp bilder på glappet/inte-glappet.

PNyberg

Aktiv medlem
AMalmborg sa:
Jag har ett par K2 pinnacle 130 gen 1 (använda minst en säsong tidigare) och Dynafit radical (nya för i år).
Tjuvlöser.
Provade ett par nya K2 pinnacle tjuvlöser inte (fre 22/4 -16).
Dom var extremt hjälpsamma på Stadium i Hundfjället!
Jämfört sulan på ett par Dynafit-pjäxor - sulan ligger an i tådelen. De har till och med ett speciellt uttag i sulan som passar mot tådelen. K2'orna glappar minst 1 mm på samma ställe. Detta gör att låspinnarna måste ta upp krafter åt alla håll både uppåt och nedåt. Detta borde ju knappast minska chansen till tjuvlös. Dessutom så sitter hålen på Dynafit-pjäxorna bra mycket högre från jämnt markplan än K2. (kanske inte spelar roll men märkligt)
Har använt mina pjäxor med tech (nämnda Dynafit) i en säsong - 2 veckor i alperna o max tre dagar i sverige (Sälen-Gesunda). Har ej haft problem förrän denna helg - säsongsavslut i Hundfjället - hårda pister. Tror att pjäxval också spelar stor roll vilket ju inte verkar ha diskuterats så mycket i denna tråd (har inte läst allt dock). Ägarinnan till Dynafit-pjäxorna har aldrig upplevt nåra tjuvlös eller tendenser till det.
Är nån intresserad kan jag lägga upp bilder på glappet/inte-glappet.
Jöss. Dr Frankenstein har väckt de döda! 5 år gammal tråd!!? :P

AMalmborg

Ny medlem
Jo i och för sig men är ju fortfarande ett aktuellt problem tror jag - speciellt för mig efter helgen. Hittade ju en ganska intressant detalj (sulan) som jag aldrig sett nånstans vare sig på svenska eller engelska/amerikanska forum.

Mountain_Man

Aktiv medlem
En tidlös fråga!

Jag har två par Pinnacle 130, ett par 13/14 och ett par 14/15 (det första paret har blivit reservdelskor ...), jag har inte noterat några förändringar i tån eller insertsen, och inte heller någon skillnad i techbindningen. Men mina techbindningar är ett par Dynafit FT från 11/12 vilket kan påverka.

Till din fråga. Pinnacle 130 är förhållandevis unika eftersom de har en alpinsula med techinserts, dvs. inte den något tjockare och mer rundade tursulan som återfinns på de flesta turskor och alla (?) Dynafitskor. Där tror jag du har förklaringen till skillnaden du sett i tådelen.

Vidare har jag uppfattat det som att techtån är byggd för att all tyngd går genom piggarna, att det faktiskt inte är meningen att skosulan ska ligga an på bindningen, vilket faktiskt på den traditionella Dynafittådelen skulle kunna innebära att sulan motverkar de fjädrar som ser till att hålla piggarna fast i skon, eller ...?

Men det finns de som har mycket bättre koll på detta än jag!

/MM

snorkel

Aktiv medlem
Tror inte jag fått tjyvsläpp på Dynafit sedan jag skrev i denna tråden förra gången (5år).

Kör följande instegsprocedur:

1. Tryck ihop tådelen utan pjäxa i för att se så det inte är is under fjädrarna.
2. Öppna tådelen och sätt i pjäxan.
3. Kör svängmetoden, dvs 5-6 luftsteg så att piggarna kan gräva ut ev is i hålen i pjäxorna.
4. Okulärbesiktiga så att du ser att piggarna är så långt in som de ska.
5. Tådelen i åkläge.
6. Klicka i hälen och åk!

Pjäxor ZZero 4, BD Factor, TLT6
Bindningar Vertical FT, Radical FT, Radical ST 2
Skidor mellan 95-112mm under foten.
100kg påklädd matchvikt inkl ryggsäck och bindningarna på 9.
Kör bara på dessa grejor även i pist.

Senast ändrad:

AMalmborg

Ny medlem
Jag har inte frågat nånting - det var mer ett påpekande. Ja jag vet att storskotyp-pjäxor har annan sula.
Och de problem jag hade handlade inte om handhavandefel enl. vad "Snorkel" beskriver.
Tack i alla fall för ert visade intresse.
Anmärkningsvärt är att man (K2) efterapar en princip så dåligt att man inte tar med alla funktioner (sulans förspänning uppåt i pinnarna) kan jag tycka. Är väl i och för sig en kompromiss då man vill ha DIN-sulan också. Men lite oseriöst kan jag tycka.
Kaisers i Sälen ringde idag o jag skall få nya skal då dessa tydligen kunde ha för grunda hål på de första varianterna av Pinnacle (inköpta 140202). Så det låter ju bra o är ju schysst av K2.
Kanske kan fixa förspänningen via sulan med en liten klutt Liquisole. Borde ju inte göra saken sämre.

Mountain_Man

Aktiv medlem

@AMalmborg
Men nu frågar jag dig! ;-)

Du skriver "sulans förspänning uppåt i pinnarna", det är något jag aldrig hört talas om, men du låter säker, är du?

Jag trodde tvärtom att bindningen i grunden var byggd för att INTE vara beroende av sulans kondition som kan variera stort mellan väl använda turskor. Men som sagt, jag kan ha fel ...

/MM

PS! Vi är många som haft problem med K2 Pinnacle 130, men just de du beskriver har åtminstone inte jag stött på, men en del annat ... som finna i andra trådar. DS:

Senast ändrad:

AMalmborg

Ny medlem
Jag kan ju inte direkt säga att det påverkar. Men sulan på Dynafit-pjäxan jag provat med har till och med uttag i sulan precis där de ligger an mot bindningens tådels-botten. Så det måste ju vara nåt de tänkt på. Dynafit har nån slags gummi i sina sulor. Dessa är flera år gamla o betydligt mindre slitna än mina yngre plast dito.

Mountain_Man

Aktiv medlem

@AMalmborg
Jag tror du är ute på en lite lätt seglats ...

Dynafit har mönstrat "gummi" (vibram?) i sina sulor för att de ska ge bra fäste att gå och klättra med när skidorna inte är på. Det som du ser som ett uttag ur sulan är sannolikt för att sulan INTE ska ta i bindningen ... för om sulan tog i, skulle bindningen vara kass att gå med eftersom själva vridpunkten ligger i tådelen/piggarna och inte i bindningen (som på rambindningar).

Jag kan inte se något skäl till att Pinnacles alpinsula är en kompromiss på skidan, däremot är den ganska kass när det ska gås och klättras med skidorna på ryggen. Men anledningen till att jag och många med mig valt denna sko är att vi kan kliva direkt från en techbindning till en vanlig alpin bindning utan att behöva trixa med sul- eller skobyten.

Sedan kan det säkert vara så att K2s första tåinserts var för grunda för att fungera perfekt, men å andra sidan plockade jag ut mina skor i november 2013 och det har fungerat för mig (men det kan ju varit en annan serie).

/MM

PS! Ta del av våra samlade bekymmer avseende Pinnacle 130 i denna tråd https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=92498&p=1 DS.

Senast ändrad:

AMalmborg

Ny medlem
Sulan vilar i tådelen bakom pinnens centrum så det påverkar inte alls nån gångfunktion. Dynafit är nog inte så dumma. Att det ligger an är uppenbart då hälen inte är nere i linje med hälpinnarna (hennes pjäxa kortare) utan måste tryckas ner för att komma i linje. Det är det jag menar med förspänning.

Nu är tråden lång så jag vet inte om det gäller dåliga pin hål i pjäxan eller dynafit bindningen.
Om bindningen lossnade lätt vid piståkning så brukade jag spänna fjädrarna i tådelen genom att lägga i brickor, sedan tjuvlöste aldrig bindningen dock så löser den ut när det behövs. Detta gäller gamla speed radical.

Piglet55

Medlem
Som MM säger har jag aldrig hört talas om att Sulan ska vila på techbindningens på något sätt. Ingen av mina 3 olika tech-pjäxor eller 4 olika techbindningar gör detta. Det är helt enkelt i piggarna som alla krafter ska tas upp.

Vad jag snarare tror du upplevt är att K2 har kopierat dynafits inserts utan att betala för sig vilket innebär att dessa hålen inte är exakt som dynafits egna. Det gör att efter ett tag så kommer systemet bindning/hål börja glappa.

För mig och mina Technica Cochise tog det ca 75-100 åkdagar innan bindningen började uppträda väldigt konstigt. Efter att jag köpt ny sula (bra med utbytbar) så försvann alla dessa tendenser. Trots att både jag och Åre Skidsport försökte hitta några skillnader mellan nya och gamla sulan så kunde vi eg detta. Dvs toleransen för att korrekt och ett inkorrekt hål är inte överdrivet stor.

Vill du sedan grotta ner dig ännu mer i dynafits funktion så är www.wildsnow.com sidan att besöka.

AMalmborg

Ny medlem
Jag har inte heller sett det nån annanstans. Men det är ganska så uppenbart. Sulan har ju till och med uttag precis i kontaktytan med bindningen. Det ser inte riktigt ut som det har slitits till uttag utan de är skapligt skarpa kanter. Sen vet jag ju inte om det är något som bara existerar på just den Dynafit modellen jag testat. Men eftersom det är uttag i sulan så verkar ju funktionen ganska medveten.
Har läst rätt mycket på wildsnow också.
Tillagt: Ni som inte tror på uttaget i sulan kan ju titta på alla modeller på dynafits hemsida. Alla jag sett där har uttag i sulan precis bakom centrum tåhål.

Senast ändrad:
Amalmborg!
Jag försöker ladda upp en bild.
Brickan jag lägger mellan varje fjäder är ca 1,5mm.
Höjer "din" talet på fjädern.

Mountain_Man

Aktiv medlem

@AMalmborg
Aha ... nu fattar jag vad du menar! Jag är dock ganska säker på att det här "uttaget" inte har någon annan funktion än att skon ska passa i bindningen, åtminstone tycks det vara så på mina Vertical FT 12.

Anläggningsytan är faktiskt densamma på Pinnacle 130.

Faktum är att jag hade grymma problem inledningsvis med Dynafitskorna innan jag lärde mig hur jag skulle kliva i. Men, men det är ju möjligt att de nyare bindningarna fungerar annorlunda, men jag har aldrig hört att det skulle vara så ...

/MM

Senast ändrad:

AMalmborg

Ny medlem
Ok jag kolla lite noggrannare i morse apropå gåläge som du pratade om. Det är nog så att uttaget bara är frigång för ledens fasta del. Det är ju ingen yta som direkt matchar uttaget i sulan som jag trodde först. Och de par jag kollar med stöder ju på nämnda led. Eftersom sulan på Dynisarna är uttagen så ligger den överhuvudtaget närmare bindningen. Men vid leden/högsta punkten så kanske det inte skiljer så mycket. Men tightheten på icke DIN-sula borde ju ändå bidra till att minska risk för urklivning.

gubbfan

Medlem
Jag har kört Dynamit i många år med olika puck. Aldrig haft de problem som beskrivs. En möjlig orsak till problem skulle kunna vara att tå och häl inte linjerar endera på bindningen eller skon. Vid självmontage utan rätt borrmall kan ju fel uppstå.Sätt i skon i tådelen och kolla om det stämmer med bakklossen

gubbfan

Medlem
Jag har kört Dynamit i många år med olika puck. Aldrig haft de problem som beskrivs. En möjlig orsak till problem skulle kunna vara att tå och häl inte linjerar endera på bindningen eller skon. Vid självmontage utan rätt borrmall kan ju fel uppstå.Sätt i skon i tådelen och kolla om det stämmer med bakklossen

snorkel

Aktiv medlem
gubbfan sa:
Kör man dynamit så bör man ta det lugnt :cool:

På 2.0 bindningarna med roterande tådel så uppstår inte det problemet.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp