Problem med glap i BD O1 bindningen

HVH

Ny medlem
Hej, Jag har åkt på Völkl Mantra med blackdiamond O1 bindning i över 40 skiddagar förra året. Nu plötsligt upptäcker jag att det är glap i sidled i bindingen 1-2 mm på båda bindningarna som gör stor effekt när pjäxorna är fastspända. Känns som bindningen inte är helt fast på skidan trots att alla skruvar är fastmounterade och jag har stramat åt alla bultar som jag kan hitta.

Är detta normal förslitning på bindingarna? Är någon reservdel jag måste byta ut? Något jag kan göra för att komma runt detta problem?

Hälsning
HVH

rabbit

Aktiv medlem
Jag är iofs ingen expert på just BD01, även om jag tycker mig kunna telisbindningar, men jag känner det som att jag skulle behöva bilder på vad som "glappar" innan jag uttalar mig.
Det låter ju inte som om det vore det klassiska problemet att fjädrarna skruvat upp sig?

-fred
/r

HVH

Ny medlem
Hej, här är bild av bindningen. Det finns glapp som blir större desto längre tillbaka man tittar från tån till slutet av bindningen. Tacksam för åsikter.
/H

rabbit

Aktiv medlem
Hmmm, jag förstår inte var glappet är?

"från tån till slutet av bindningen"

Räknas hälspännet som slutet eller menar du slutet av själva tådelen?
Är glappet i sidled, höjdled eller längsled?
Är glappet bara i bindningen?
Är glappet mellan bindningen och pjäxan?
Är glappet mellan bindningen och skidan?
Är glappet i "ski-mode" eller "touring-mode"?, bägge?
Är glappet i den insex-bulten som syns på bilden?

Det hade säkert varit självklart om vi bägge stått och hållit i grejerna men, eftersom vi inte gör det, så får du försöka använda vårt svenska språk och eller en bildserie med inritade pilar där man ser glappet.

Eller då är jag bara trög som faan ikväll och någon annan fattar på en gång. :)

/r

HVH

Ny medlem
Sorry för otydlig förklaring. Om jag svarar på dina frågor så här:
Är glappet i sidled, höjdled eller längsled?
(både sidled och höjled, inte längsled)

Är glappet bara i bindningen?
(Ja, bara i bindningen)

Är glappet mellan bindningen och pjäxan?
(Nej)

Är glappet mellan bindningen och skidan?
(Nej)

Är glappet i "ski-mode" eller "touring-mode"?, bägge?
(bägge)

Är glappet i den insex-bulten som syns på bilden?
(ja, jag verkar så.... det är den skruven (på bilden) jag har fösökt att strama åt men utan att det har haft någon effekt att det känns någpn skilnad)

Bilden visar att bindningen har deformeras sedan jag köpte den. I normalafall ska metal delen ligga tätt mot plasten.

/hvh

csaba

Ny medlem
vad har du för pjäxa?

är det på båda bindningarna.
försök få tag på ett annat par BD O1 bindning. och testa och jämnför kn juh vara ett måndags ex. men jag själv har inte upplevt problemet på mina jag har över 100 dagar på mina.

lycka till

rabbit

Aktiv medlem
HVH sa:
Bilden visar att bindningen har deformeras sedan jag köpte den. I normalafall ska metal delen ligga tätt mot plasten.
Jag har inte sett någon 01 där passformen, på den punkten, mellan plast och metall varit exakt. Ser likadant ut på mina och den plasten trycks ju upp när man "spänner kablarna".
Desto tajtare kablar = desto mer tvingas plastbiten upp mot metallen/sulan.(även om det inte är någon större rörelse)

Kan det vara så att fjäder-kassetterna snurrats upp så att kabeln är, numera, för lång och helt utan förspänning; vilket du upplever som glapp, varpå du tittar efter, upptäcker den glipan på bilden, och tror att den är "boven"?

/r

Senast ändrad:

roam

Ny medlem
Jag har precis samma problem på min O1:a. Dessvärre har jag ingen bra förklaring eller tips på hur du kan laga det, utan hopppas också på ett bra svar.. Har försökt plockat isär o skruva ihop ordentligt men inget har tyvärr fungerat=( haft min i endast 1 säsong och är också en smula besviken... Ska gå o kolla upp det i en butik snart o hör av mig så fort jag blir nå klokare på det.

/Roam

M

MikeMike

Guest
Då har jag fått en svar från BD, det är inte ett vanligt fel. Men det har uppmärksammas på ett fåtal bindningar efter intensivt användande, O1an har fått glapp i axeln som går igenom bindningens framdel och som fungerar som gångjärn vid "tur läget". Vi kommer att få hem reservdelar så att vi kan fixa din bindning "HVH" jag hör av mig när jag har fått delarna. Har ni problem med en BD bindning när ni är i Åre titta gärna in till oss så gör vi allt för att hjälpa er. Annars hör av er till den Svenska BD agenturer.

Micke

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp