Problem med "hälhöjjare" - Dynafit Beast 14

magnus-almqvist

Ny medlem
Hej,

Jag har ett problem med mina Dynafit Beast 14. Försöker illustrera och förklara problemet efter bästa förmåga nedan.
InkedIMG_3978_LI.jpg

InkedIMG_3979_LI.jpg

Glidplattan (då också Hälhöjjare 1) flexar upp några millimeter vilket låser hälhöjjare 2. Resultatet blir att när jag går med hälhöjjare 2 så måste jag ta av mig skidorna och trycka ner glidplattan för att kunna lossa hälhöjjare 2. På bilden som illustrerar problemet är inte hälhöjjare 2 helt nere men när de är det så hamnar den i spänn när glidplattan flexar upp och på så sätt låser den. (Samma problem på båda bindningarna)

Någon som möjligen råkat ut för samma problem och lyckats finna en lösning?

MVH
Magnus Almqvist

mattiaslun

Medlem
Hej
Utan att ha studerat det i detalj skulle jag säga: Fila ned kanten på hälhöjare 1, så vinkeln inte är rät; dvs så den inte kan låsa fast hälhöjare 2. Med kanten menar jag där klacken från hälhöjare 2 går ned i hälhöjare 1. 👍🏻

magnus-almqvist

Ny medlem
Hej
Utan att ha studerat det i detalj skulle jag säga: Fila ned kanten på hälhöjare 1, så vinkeln inte är rät; dvs så den inte kan låsa fast hälhöjare 2. Med kanten menar jag där klacken från hälhöjare 2 går ned i hälhöjare 1. 👍🏻
Hej Mattias, tack för ditt svar! Jag var också inne på det spåret (och har rundat klacken något redan) men ser en risk att hälhöjjare 2 släpper och fjädrar upp när glidplattan är i "korrekt läge". Kanske inte är något problem men helst skulle jag vilja hitta orsaken till problemet.
MVH
Magnus

mattiaslun

Medlem
Hej Magnus. Du kan nog ha rätt att hälhöjare 2 fjädrar upp om du filar ned kanten ytterligar, men som fix på ditt problem finns det nog ingen annan lösning. Tror att ursprungliga problemet ligger i att låsningen på steg 1 är sliten går ju snabbt att testa med silvertejp om den låser bättre men långsiktigt är det nog inte. Är det ett stort problem kan du ju alltid sätta ett gummiband som håller upp skistoppern när du turar.

magnus-almqvist

Ny medlem
Hej,

Hälhöjjaren satt verkligen fast, gick inte att rubba med staven. Har i vilket fall filat ner klacken på hälhöjare 2 och det har löst problemet. Den går nu att få loss med staven och fjädrar inte upp (som jag var lite orolig för), tack för era svar!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp