Problem med pjäxor efter skidbyte.

Hejsan!
Har fått problem med mina pjäxor Atomic XTD 130 efter jag bytte skidor från Salomon Q-lab till Extrem 2:a opinion 108. Jag får sendrag i fotsulorna när man åker plana transporter, släplift eller står still. Någon som vet vad det kan bero på, och vad kan man prova göra med pjäxorna?
 
Senast ändrad:

erik832995

Ny medlem
Låter osannolikt, men jag har en misstanke om att liknande har hänt mig.
Är det mera rocker på opinion?
Mina nyaste är Soul olive, samma mått som mina gamla? Soul touring men mera rocker.
Har haft stora problem med ömfot sen februari, blev ingen alpresa iår.
Erik
 

erik832995

Ny medlem
Pivot 14 på mina olive, tog dessa från andra lagg så dessa har jag åkt på i flera år.
Utan problem.
Baron på mina touring.
Strolz på fötterna.
 
Q-lab var 104mm bred, men liten tailrocker.
Jag har Shift på Opinion och hade Guardian 16 på Q-lab.
Tyckte att Opinion funkade bra i Åre för nån vecka sen då jag åkte med dem i två dagar. Är nu i alperna och det vill inte funka alls.
 

greendevil

Ny medlem
Se också till att du får i dig nog med vitaminer, vätska och framförallt magnesium mot kramp/sendrag, bara som en första grej att kunna verkställa direkt.
 

MnO

Aktiv medlem
I lift eller när du står still? Där kan ju inte skidan spela någon som helst roll om du inte har bytt bindning med annan ramp. Jag tror du belastar annorlunda när du åker pga den mer centrerade monteringen på Opinion och sen känner du det när du åker lift. Förmodligen kompenserar du omedvetet genom att lägga på mer bakvikt.
 
Jag får försöka kolla upp det där med näringsintaget.

Ska försöka även komma ihåg att luta lite mer framåt. Funkar det så får jag montera dit kilarna som följde med pjäxorna.

Tack för svaren hittills.

// Topi
 

erik832995

Ny medlem
För mig kom problemet efter några, kanske 5, korta åktillfällen med de nya skidorna, som har mer rocker än vad jag haft förut. Står kanske fel pga mer rocker + obefintlig teknik?
Har sen försökt åka med tryck endast på hälen, funkar inte bra.
 

@erik832995 det känns likadant för mig. Men jag har konstaterat att stå på mer på hälen är inte bra?? Provar nu luta vikten mer fram istället. Återkommer under dagen.?
 

Christiam

Ny medlem
greendevil sa:
Se också till att du får i dig nog med vitaminer, vätska och framförallt magnesium mot kramp/sendrag, bara som en första grej att kunna verkställa direkt.
Så vitaminer , vätska och magnesium förhindrar/minskar möjligheten att kramp uppstår?
 

greendevil

Ny medlem
Christiam sa:
greendevil sa:
Se också till att du får i dig nog med vitaminer, vätska och framförallt magnesium mot kramp/sendrag, bara som en första grej att kunna verkställa direkt.
Så vitaminer , vätska och magnesium förhindrar/minskar möjligheten att kramp uppstår?
Ja, det kan hjälpa för att slippa kramp, även om det inte är en 100% lösning och med betoning på "kan" hjälpa. Det skadar iallafall inte att se till att dricka ordentligt och peta i sig några magnesiumtabletter ;-)
 

Christiam

Ny medlem
greendevil sa:
Christiam sa:
greendevil sa:
Se också till att du får i dig nog med vitaminer, vätska och framförallt magnesium mot kramp/sendrag, bara som en första grej att kunna verkställa direkt.
Så vitaminer , vätska och magnesium förhindrar/minskar möjligheten att kramp uppstår?
Ja, det kan hjälpa för att slippa kramp, även om det inte är en 100% lösning och med betoning på "kan" hjälpa. Det skadar iallafall inte att se till att dricka ordentligt och peta i sig några magnesiumtabletter ;-)
Just det jag var ute efter, det KAN hjälpa. Dom som säger att det absolut hjälper är typ ”hurt-Annas Pt fitness aloe Vera” blogg.
Forskningen har såvitt jag vet inte lyckats hitta några tydliga samband och sätt att förebygga det med säkerhet.
Men vätska ska alltid ner, bra för det mesta.
Stretcha innan och värma upp är klokt.
 

Nitell

Ny medlem
Christiam sa:
Forskningen har såvitt jag vet inte lyckats hitta några tydliga samband och sätt att förebygga det med säkerhet. .
Det stämmer bra det, det finns inga bevis för att kramp skulle höra ihop med varken uttorkning eller brist på något mineral. Det är en seglivad myt. Däremot finns det en koppling mellan överhettning och utmattning och kramp.
 
Jag är het som faen!??

Har idag åkt bara pist och funderat på min stance på skidorna och kommit på att jag har gjort fel tidigare. Kommer att prova med kilar i bakdelen av pjäxskaft. Får nog boka en resa till för att kunna prova dem sen.

Tack för svaren igen. Fortsätt ösa på mer idéer om detta.
 

erik832995

Ny medlem
Jag provade först att vinkla om skaften , ingen skillnad , köpte sen nya pjäxor - ingen skillnad . Men då var nog skadan redan skedd , foten behöver tid att "läka" ? Sista åket blev det en ruptur i vaden så nu vilas det ....
 

bootfitta

Medlem
Nitell sa:
Christiam sa:
Forskningen har såvitt jag vet inte lyckats hitta några tydliga samband och sätt att förebygga det med säkerhet. .
Det stämmer bra det, det finns inga bevis för att kramp skulle höra ihop med varken uttorkning eller brist på något mineral. Det är en seglivad myt. Däremot finns det en koppling mellan överhettning och utmattning och kramp.
Är det verkligen så? En familjemedlem fick läkarråd att öka magnesiumintaget efter återkommande kraftig kramp i låren och vaderna, det förefaller ha fungerat. Detta var inte mer än 2 år sedan.
 

Nitell

Ny medlem
bootfitta sa:
Är det verkligen så? En familjemedlem fick läkarråd att öka magnesiumintaget efter återkommande kraftig kramp i låren och vaderna, det förefaller ha fungerat. Detta var inte mer än 2 år sedan.
Så är det faktiskt https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD009402.pub2/full

Men, det är ju fullt möjligt att det finns läkare som tror det fungerar och därför ger det som råd. Det är ju också ett ofarligt råd, så varför inte testa? Bra att det löste sig för familjemedlemmen
 
Kan vara att du åker längre åk nu. Hade liknande upplevelse när jag hade nya nordica strider. Inga problem när jag körde ”vanligt”, men när vi åkte vallé blanche, 2500 fallhöjdsmeter i ett svep fick jag svin ont.

Kan också bero på höjden, foten sväller när du kommer högre...
 
Åkte i Georgien på lika höjder med mina gamla skidor utan problem med just fötterna. Får upp mjölksyran i låren mycket fortare i höga höjder, men som sagt inga problem med fötterna tidigare.
 
Idag har jag smiskat uppåkta pistar hela dagen med tankarna på min stance, samt att jag laddade med magnesium också, så det har gått bättre än de två första dagarna.

@erik832995 Synd med din ruptur. Jag ska försöka få till en liten renovering i mitt högerknä i sommarn.

// Topi
 

erik832995

Ny medlem
Topi, fick ungefär samma tanke för några veckor sen, men avfärdade den.
Gripa efter ett halmstrå, eller en önskan att få en anledning att köpa nya skidor, igen.
Men faktum är att problemet kom efter några kvällar i Varingskollen (150-500möh)
Erik
 
MnO sa:
I lift eller när du står still? Där kan ju inte skidan spela någon som helst roll om du inte har bytt bindning med annan ramp. Jag tror du belastar annorlunda när du åker pga den mer centrerade monteringen på Opinion och sen känner du det när du åker lift. Förmodligen kompenserar du omedvetet genom att lägga på mer bakvikt.
Om jag flyttar bindingarna bakåt, sabbar jag skidans egenskaper då?
 

herrgard

Ny medlem
Jag gissar på att du är ovan vid skidan och spänner fötterna omedvetet. Knäpp upp när du står still så kommer det gå över efter en eller två veckor när du åkt in dig :)
 

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp