Problem med storlek på pjäxor

Pabbasparxx

Ny medlem
Hej, jag har en fråga om Dalbello Il Moro. Jag har strl 26 på mina fötter. Jättesugen p årets Il Moro Id. Men Il Moro-pjäxorna släpps bara i halvstorlekar. Vad tycker ni att jag skall göra? Kolla på en annan sko, eller köpa 26,5:orna? Någon som har samma problem?
Med vänlig hälsning, Kalle

jarnebring

Aktiv medlem
”Alla” pjäxor kommer i halv-storlekar. Så antingen 25.5 eller 26.5 för dig. ”” för att det finns något märke som är udda och kommer i helstorlekar. Men 1 cm skillnad på alla när man går upp/ner. Längden är mondo dvs standard, invändig längd. 25,5 cm är 25,5 cm oavsett. Passform en annan femma.

jarnebring

Aktiv medlem
Ok. Mina tecnica jag kör idag är 260mm, därav undringen om det skulle pverka mycket att gå upp 5mm

Kolla noga så kommer du att upptäcka att ”skalet” är ett 25,5. En del säljer/sålde helstorlekar och skillnaden en tjockare innersula eller sko som töjs ut efter några dagars åkning.

EDIT: ditt 26-skal är ett 26,5. Skrivfel.

Senast ändrad:

Pabbasparxx

Ny medlem
Ok. Tack för svar. Så hur bör jag göra då? Min fot är 260mm. Jag hade ett par 25,5 tidigare. Men de var för små. Är det då 26,5 som gäller ovsett?

jarnebring

Aktiv medlem
Förutsatt att 25,5 är för små och inte går att värma eller fräsa tillräckligt, så är 26,5 nästa skal-storlek upp.

jaksu

Aktiv medlem
Dalbellos 26 och 26,5 har precis samma skalstorlek. Om du är helt säker att 26 är den rätta storleken, köp 26,5. Om du vill ha tajtare shell fit, går du ner till 25,5.

Henric-s

Medlem
Vet många som har problemet med att deras fötter är en halv storlek mindre än pjäxorna som säljs inkl min fru. Om inte butiken kan hjälpa dig med att ”krympa” med padding innerskon eller har precis storlek är det bättre att gå till en riktig affär som har kunskapen som krävs.

lainenR

Aktiv medlem
Jag har samma problem, har en fot som mäter 26. Tidigare så har jag kört med 265mm, dock alltid upplevt dom som för stora i slutändan. Nu gått ner till 255mm, krävs mer bootfitting men det ger en helt annan prestanda.
Tumregeln som jag håller hårt vid att hellre gå mot för små pjäxor än för stora då det alltid går att fixa mer utrymme i pjäxan. Däremot väldigt svårt att krympa utrymme.

Marboh

Aktiv medlem
Generellt sett så brukar tillverkarna göra en storlek på skalet. Sen sälja den som 26 och 26,5 med olika innersko och/eller sulor.
Men du kanske inte ska stirra dig blind på siffrorna. jag har haft olika märken där storleken varit 27,5 men sullängden på pjäxan varit olika. Alltså i ena fallet stort skal med tjockare innersko i andra fallet litet skal med tunnare innersko.
Så hur sitter pjäxan? Att ha 5 mm innan tårna går i skalet är ju inte problematiskt så länge du har en bra fit.

jarnebring

Aktiv medlem
Pratar vi längden på insidan av ytterskalet? Häl till tå?

Ja, insidan. Inser att jag nog skrev fel, 25 och 25,5 är samma skal. 26 och 26,5 osv. Så din 26:a är samma skal som en 26,5. Det är mondo standard, 26,5 cm är 26,5 cm oavsett märke. Däremot skiljer passform så på en modell kanske man går upp och en annan ner om man befinner sig mitt emellan. Bäst är att gå in till butik med erfaren personal och få råd och prova. Annars stor risk att det blir fel. Pjäxan är den absolut viktigaste delen i utrustningen.

GoranC

Aktiv medlem
Pjäxor är onekligen det jäkligaste av allt att köpa i utrustningen. Där måste man veta själv hur jäkla tight det skall kännas med ett par nya pjäxor. Även om du går till en proffsig butik så kan dom inte veta hur du känner inne i skon. För mig tog det 20 år innan jag kom fram till hur tight en ny pjäxa behöver vara och vad som kan fixas med en extra sula då innerskon satt sig. Längden är inte så jäkla viktig bara att foten ryms på länden. Men däremot volymen i lästen så att foten och underbenet sitter fast. Mina fötter är 283mm och jag har både 27,5 Salomon X-max 120 och 28,5 Rossignol WC Hero 130 pjäxor.
Så du skall köpa pjäxor som passar så bra det bara går, oavsett vad du är sugen på. Det kan bli pjäxor du inte hade en aning om att du ville ha som passar bäst.

herrgard

Aktiv medlem
Du slipar/fräser bort plast på insidan så det blir mer plats, ett alternativ till att trycka ut plasten. Kan vara vettigt om det finns mycket plast att ta av och det är svårt att få till en tryckning.

Pabbasparxx

Ny medlem
Du slipar/fräser bort plast på insidan så det blir mer plats, ett alternativ till att trycka ut plasten. Kan vara vettigt om det finns mycket plast att ta av och det är svårt att få till en tryckning.
Är det något man kan göra själv? Fräsningen alltså? Vad skall jag söka på, på youtube?

Marboh

Aktiv medlem
Är det något man kan göra själv? Fräsningen alltså? Vad skall jag söka på, på youtube?
Alltså allting går ju att göra själv... men kan ju bli en dyrköpt läropeng.
skulle nog i så fall gå till en butik med kompetensen. Brukar finnas duktigt folk när man är på skidorter och inser att något inte funkar med pjäxorna.

Rent generellt går det att göra rätt mkt med pjäxor. Trycka ut på bredd och längd osv.

men frågan var väl egentligen kring om en storlek på pjäxan passar..? Har du prövat pjäxan? Eller vad är det som gör att du var sugen från första början?

herrgard

Aktiv medlem
@Pabbasparxx Stoppa foten barfota i skalet utan innersko, kör fram foten så tårna snuddar längst fram och mät (stoppa ner typ olika tjocka pennor eller liknande) hur mycket utrymme du har mellan hälen och bakdelen på skalet. 5-15 mm sägs det att man ska ha för alpinpjäxa och något mer funkar om tänkt gå mest med dem. Detta är bara ett mått, pjäxan ska ju sitta bra på alla ledder.

Pabbasparxx

Ny medlem
Alltså allting går ju att göra själv... men kan ju bli en dyrköpt läropeng.
skulle nog i så fall gå till en butik med kompetensen. Brukar finnas duktigt folk när man är på skidorter och inser att något inte funkar med pjäxorna.

Rent generellt går det att göra rätt mkt med pjäxor. Trycka ut på bredd och längd osv.

men frågan var väl egentligen kring om en storlek på pjäxan passar..? Har du prövat pjäxan? Eller vad är det som gör att du var sugen från första början?

Nu är jag mest nyfiken på hur man gör. Jag kommer nog inte fräsa nåt. Men jag får åka in till skistore och prova mig fram lite.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp