Project 100/110 eller Salomon Rocker 2 108?

Williamfgj

Ny medlem
Hej!
Jag står och väljer mellan om jag ska köpa Project 100 eller salomon rocker2 108, möjligtvis 110 på extremskidan.
Jag åker skidor kanske 3 veckor om året och då blir det väl 50/50 pist och puder därför att vädergudarna inte alltid vill:(
Så egentligen skulle jag väl försöka åka mer offpist än jag gör i nuläget. Skidåkningen sker också ungefär: 1 vecka i åre och 2 i alperna.

Iaf vilken av dessa skidor rekommenderar ni?
Någon skida jag missat som jag ska prova?

Jag väger 76 kg och är 189 cm. Kör i dagsläget på Line SFB 184 2011

vanderbeek

Ny medlem
Hej.
Jag känner att jag ger mig in i denna tråd direkt. Vad beträffar mig hade jag kört på Extrem's Project 100 alt. 110 beroende på hur mycket du vill ha under fot. Skillanden på just de här två är väl då framför allt pistegenskaperna känner jag. P100 är väl mer en "allaround-skida" (förlåt att jag ens använder de uttrycket) än vad just P110 är. Även om det inte skiljer så värst mycket så är det skönare med P100 än P110 om man åker 3 veckor om året.

Vad beträffar skillnaden på Rocker 2 108 och Extrems är så som jag upplever det i speciellt pist är att Extrems skidor är mer fartstabila. Kan ju lika väl bero på att jag kört mer på extrem så jag förlitar mig mer på deras skidor.

Så min slutsats är väl egentligen att köra på ett par Extrem. Sen när du står och väljer mellan 100/110 så kan jag beskriva mer fördjupat om skillanderna i pist/offpist mellan de två.

PMa om det är något.

// van der Beek

Senast ändrad:

PNyberg

Ny medlem
1. Är du nöjd med dina SFB?
2. Om ja/nej..varför?
3. Vad är det du söker i den nya skidan som SFB inte levererar?

Williamfgj

Ny medlem
vanderbeek sa:
Hej.
Jag känner att jag ger mig in i denna tråd direkt. Vad beträffar mig hade jag kört på Extrem's Project 100 alt. 110 beroende på hur mycket du vill ha under fot. Skillanden på just de här två är väl då framför allt pistegenskaperna känner jag. P100 är väl mer en "allaround-skida" (förlåt att jag ens använder de uttrycket) än vad just P110 är. Även om det inte skiljer så värst mycket så är det skönare med P100 än P110 om man åker 3 veckor om året.

Vad beträffar skillnaden på Rocker 2 108 och Extrems är så som jag upplever det i speciellt pist är att Extrems skidor är mer fartstabila. Kan ju lika väl bero på att jag kört mer på extrem så jag förlitar mig mer på deras skidor.

Så min slutsats är väl egentligen att köra på ett par Extrem. Sen när du står och väljer mellan 100/110 så kan jag beskriva mer fördjupat om skillanderna i pist/offpist mellan de två.

PMa om det är något.

// van der Beek
Tack för ett bra svar! Just nu lutar det mot extremskidorna efter att jag pratat med några :)

Williamfgj

Ny medlem
PNyberg sa:
2. Om ja/nej..varför?
SFB är absolut en bra skida, men känner att jag vill ha en lite mer stabil skida om man kan säga så. När det blir lite puckligt på eftermiddagarna har SFB en tendens att studsa på pucklarna, medan jag mer söker en skida som plöjer igenom dem ungefär.

Dessutom känner jag att skidan är lite kort då den har både twin-tips och tip& tail rocker. Skidan har varit med en säsong i Chamonix förra året också (med hårdåkning) så den börjar se lite sliten ut.

sackelman

Ny medlem
Har haft lite liknande fundingar.
Hyrde en salomon q-105 under en vecka i valdisere i december.

Hur står denna sig emot rocker och project skidan?

Fanns tyvärr ingen offpist att prova den i, i pisten var den trevlig, men project 100 som jag testade förra året är snäppet vassare i pisten.

Jag har dock mer vikt än dig på skidorna så jag kikar emot project 110 eller quest-115 tror jag.

PNyberg

Ny medlem
WJ sa:
PNyberg sa:
2. Om ja/nej..varför?
SFB är absolut en bra skida, men känner att jag vill ha en lite mer stabil skida om man kan säga så. När det blir lite puckligt på eftermiddagarna har SFB en tendens att studsa på pucklarna, medan jag mer söker en skida som plöjer igenom dem ungefär.

Dessutom känner jag att skidan är lite kort då den har både twin-tips och tip& tail rocker. Skidan har varit med en säsong i Chamonix förra året också (med hårdåkning) så den börjar se lite sliten ut.
Då känns det som att det är nog mer en P110 i 185 du ska ha om du vill ha ngt som käkar upp det mesta som kommer i vägen. Lättåkt är den också trots sitt beteende och känsla.

Williamfgj

Ny medlem
Jag fick förresten upp ögonen för Rossignol soul 7 i längden 188 cm. Någon som har testat denna skida?

Wintersun

Ny medlem
WJ sa:
Hej!
Jag står och väljer mellan om jag ska köpa Project 100 eller salomon rocker2 108, möjligtvis 110 på extremskidan.
Jag åker skidor kanske 3 veckor om året och då blir det väl 50/50 pist och puder därför att vädergudarna inte alltid vill:(
Så egentligen skulle jag väl försöka åka mer offpist än jag gör i nuläget. Skidåkningen sker också ungefär: 1 vecka i åre och 2 i alperna.

Iaf vilken av dessa skidor rekommenderar ni?
Någon skida jag missat som jag ska prova?

Jag väger 76 kg och är 189 cm. Kör i dagsläget på Line SFB 184 2011
Extrem project 110 all in säger jag.
Skrev nyss en recension här.
Ska komma upp så fort redaktionen godkänner den.

D_B

Ny medlem
Testade Project 100 & Rocker 2 108 i Åre i februari, var mycket imponerad av Salomon skidan och besviken på Extrem. Så för mig hade det varit ett enkelt val, rocker 2 alla dagar i veckan.
Var dåligt med snö så de blev enbart piståka.

Bättre grepp, betydligt roligare och livligare tyckte jag rocker 2 var.

Har tyvärr ej åkt Project 110

Primary

Aktiv medlem
D_B sa:
Testade Project 100 & Rocker 2 108 i Åre i februari, var mycket imponerad av Salomon skidan och besviken på Extrem. Så för mig hade det varit ett enkelt val, rocker 2 alla dagar i veckan.
Var dåligt med snö så de blev enbart piståka.

Bättre grepp, betydligt roligare och livligare tyckte jag rocker 2 var.

Har tyvärr ej åkt Project 110
Besviken på Extrem, jag hyrde soul7 i alperna och sedan hyrde project 100 i åre veckan efter. Kände liksom lite samma sak. Men mitt problem är att jag inte har tillräckligt bra med plöstryck för att kunna köra project 100 skidan rättvist, drog fram bindningen några cm och det blev en helt annan skida! Jag upplevde att skidan inte ville svänga, när jag ville svänga ville den köra rakt fram, fast lite orättvist att jämföra med soulen körd i alperna och extremskidan körd i ett riktigt tråkigt åre. Soul 7 har ju också mer eller mindre mittmonterat (-2 om jag inte kommer ihåg fel).

Dock upplevde jag att project 100 va mycket "lenare" i känslan än soul 7an, svårt att förklara, men där soulen hoppade och hade sig körde project 100 lent över, som att jämföra kullersten med nylagd asfalt :P

Så mina tankar är att när man vant sig vid en montering längre bak på skidan kommer project 100an vara hel grym, kan dock ta några skiddagar.

Tjena, har åkt lite överallt (Åre, Österrike(två ställen) totalt 4 veckor) med mina Rocker 2 108, 2013-2014 modellen. Har dock inte testat så många olika skidor som många andra. Men kan säga att detta är klart bästa skidorna jag ägt...kanske skulle haft ett par bättre pjäxor, för man bör vara rätt rörlig om man åker lite offpist och ska testa simpla trix... Jag väger 78kg och är bara 175-176cm lång. Men har 182 långa skidor. Dem är ändå väldigt roliga på små tighta ställen likså roliga i hög fart. Jag gillar för det mesta att åka snabbt, då gör dessa det väldigt bra.

Positivt: Stabila, lätta för sin längd, hårda (alltså bra vid högfart) Härlig form på skidorna, kan rotera mycket lätt. Bäst i djup snö, och hög fart!!!

Negativ: Har gått av små bitar från skidorna, typ när jag kör mot träd osv. Precis som alla andra skidor jag ägt, har med mig att göra? Lite för klumpiga vid små hopp, helt okej på större. Något dyra kanske?

EDIT: Har lite svårt att skriva en recession av några skidor, ta allt med nypa salt, ny på forumet...
Läste recensioner om project 110 av skiMFF och salamons skidor känns inte lika förlåtande som han skrev...

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp