Puderjakt, Orörda berg i åre!

sodermark1

Ny medlem
Tjena!

Vi är sugna på att bredda våra vyer i Åre för nedförsåkning med snowboard och lagg. Hitta orörda berg utan att behöva vandra i flera timmar!

Någon som har några bra kontakter på skoter folk i Åre som är sugna på att tjäna en slant och ta oss dit? Har redan hört mig omkring med lokala skoteruthyrningar och dem är inte jätte sugna då många berg får man inte åka upp på. Vart kan man hitta dessa berg?

Vi har provat allt på skutan och runt där omkring så droppa inga onödiga kommentarer.

Vi hörs! Må väl!

Peace out!

Senast ändrad:

xviggenx

Ny medlem
Som du själv beskriver:
I princip all kalfjällsterräng som du kan nå från Åre by/närliggande samhällen är förbjuden terräng för skoterkörning/terrängfordon. Detta borde ge dig en fingervisning om att DET INTE FINNS NÅGRA BERG FOLK VILL/KAN KÖRA UPP ER PÅ MED SKOTER, varesig det är uthyrare eller privatpersoner. Ingen vill riskera böter/indragna skoterkort för att du ska få åka "orört".

Gå upp själv eller åk lift om det inte passar?

PS: har du tittat på en fjällkarta över Åre-dalen? Jag rekommenderar det annars. Det strösslas inte direkt med "orörda berg utan att behöva vandra i flera timmar!" prick bredvid Åreskutan. Har du ens tittat ut genom fönstret? Du befinner dig i Jämtland, det finns gott om fjäll att topptura på, du kommer få gå en bit men inga du får köra skoter på. För så ser lagen ut.

sodermark1

Ny medlem
Ganska onödigt och spydigt svar.

Jag har väl aldrig frågat om någon kan göra det och riskera att bli av med skoterkort/få böter för att vi vill åka lite orört. Min fråga var om någon vet om det finns något i närheten som var möjligt att åka till? Klart jag kan vandra eller ta liften, men det var väl inte heller min fråga?

PS. Ta och somna om så kanske du vaknar på rätt sida och slutar spyda upp dig. Har vandrat och tittat ut genom fönster för att jaga åkning, MEN VI VILL BREDDA VÅRA VYER OM MÖJLIGT I ÅRE.

DS. ha en riktigt bra dag! Hoppas du sprider fullt med glädje och kärlek idag......

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
sodermark1 sa:

Jag har väl aldrig frågat om någon kan göra det och riskera att bli av med skoterkort/få böter för att vi vill åka lite orört. Min fråga var om någon vet om det finns något i närheten som var möjligt att åka till? Klart jag kan vandra eller ta liften, men det var väl inte heller min fråga?

PS. Ta och somna om så kanske du vaknar på rätt sida och slutar spyda upp dig. Har vandrat och tittat ut genom fönster för att jaga åkning, MEN VI VILL BREDDA VÅRA VYER OM MÖJLIGT I ÅRE.

DS. ha en riktigt bra dag! Hoppas du sprider fullt med glädje och kärlek idag......
Det finns flera berg men inget du får åka skoter till eller på. Så anmarschen är alltid på utrustningen du skall åka utför på.

Senast ändrad:

xviggenx

Ny medlem
Hasse_Lindborg sa:
Vattendroppe sa:
Hasse_Lindborg sa:
Så anmarschen är alltid på utrustningen du skall åka utför på.
Lösningsförslag: Bli sledneck!
Haha
+1 och tack för gott skratt.

sodermark1 sa:
Alltså förlåt, men när du ställer en ganska märkligt formulerad fråga (som du redan fått svar på) så får du svar därefter?

sodermark1 sa:
Nej du har inte explicit bett någon köra skoter där det är förbjudet, men det är kontentan av din önskan att få åka skoter upp på ett "orört berg".
Såhär skrev du i din trådstart:
"Någon som har några bra kontakter på skoter folk i Åre som är sugna på att tjäna en slant och ta oss dit? Har redan hört mig omkring med lokala skoteruthyrningar och dem är inte jätte sugna då många berg får man inte åka upp på. Vart kan man hitta dessa berg? "
Då ska jag svara på dina frågor i följande ordning:
1. Nej jag har inga skoterkontakter i dalen på folk som vill agera svarttaxi i skoterförbjuden terräng.
2. Du hittar inte "dessa berg", eftersom att dom inte finns.

Skoteruthyrarna du pratat med har ju redan berättat för dig att det är förbjudet att köra skoter upp på "många berg", sen undrar du var man hittar "dessa berg"...? Hur mycket tydligare svar på att det inte går/är förbjudet kan du få?

Oavsett om orten du befinner dig i är Åre eller i någon annan Svensk fjällterräng får du inte köra skoter på kalfjäll, punkt (om du inte bedriver renskötsel och har tillstånd från Länsstyrelsen). Jag tror inte att Njarka Sameby är så sugen på att nöjesköra upp dig på det här okända fjället i Åre som du så gärna vill åka ner från, du verkar inte heller själv veta vilket fjäll det är. Bara att det är orört. Oavsett om du tar fram plånboken eller inte. Det du kan få av skoterföretag/uthyrare/osv är skjuts fram till gränsen där förbudet för terrängfordon börjar, dessa ligger allt som oftast i trädgränsen/under trädgränsen. Därifrån får du gå själv, det kommer ta X antal minuter/timmar. Om du tittar på fjällkartan över just Åre så ser du att prick ALLA TOPPAR du kan hitta runt "Åre" är förbjudet område för terrängfordon (det finns dock skoterleder nere i dalgångarna). Bara kika på den här bilden jag pedagogiskt nog tillverkat åt dig:

sodermark1 sa:
Tänker inte somna om för ditt höga nöjesskull eller "svara snällare".
Precis som du önskar ska få svar på din fråga om att bredda dina vyer i Åre:
I Åres direkta närhet finns: Åreskutan, Västerskutan, Mullfjället och Forsafjället. Av dessa fyra får du inte köra skoter på några av dem. Nej det finns heller inga andra berg i närheten du får köra skoter på. Skaffa ett par stighudar, lavinutrustning, gå en lavinutbildning och börja gå själv. Precis som alla andra gör.

PS: det finns inga orörda fjäll i Åres närhet. Allt är uppåkt, gjort och instragram:at.

klassy

Medlem
Kan ju hålla med
@sodermark1 att
@xviggenx svar inte var det trevligaste jag sett.
Inte precis sådana svar som skulle göra "freeride great again".

Han frågade om det går att nå toppar runt Åre med skoter och du svarar så?
Den kartan du så pedagogiskt tillverkat åt honom täcker ju inte precis all terräng som går att nå med skoter från Åre på en dag.

Tyvärr har jag ingen kunskap om
@sodermark1 fråga, så jag kan inte vara till någon hjälp, tycker helt enkelt det var ett grymt tråkigt svar.

Något att fundera på är ju om folk hade svarat sjukt negativt, på dina bekännelser i "HJÄLP - KÄNSLIG & MONO UTE I SPENATEN" tråden. En snabb reflektion bara. Om man tycker att någons fråga är "dum", vilket jag inte alls tycker att denna fråga va, så kan man väl helt enkelt skita i att svara än att sprida negativitet på forumet.

pd

Aktiv medlem
Att fråga om orörda berg i närheten av en av landets största skidorter är ... Optimistiskt!

Men varför inte kolla in t.ex. Bydalen som ligger drygt en timmas bilfärd från Åre. Har inte varit där själv än men där är både skotrar och helikopter på hemsidan så kan ju vara värt att kontakta dem.

xviggenx

Ny medlem
klassy sa:
Kan ju hålla med
@sodermark1 att
@xviggenx svar inte var det trevligaste jag sett.
Inte precis sådana svar som skulle göra "freeride great again".
Även om mitt svar var hyfsat raljant så var det i alla fall fyllt med all info som önskades, att varje forumpost jag gör är för att göra "free ride great again"? Njae.

klassy sa:
Han frågade om det går att nå toppar runt Åre med skoter och du svarar så?
Den kartan du så pedagogiskt tillverkat åt honom täcker ju inte precis all terräng som går att nå med skoter från Åre på en dag.
Ohja visst svarade jag så!
Sen att du så fint beklagar dig över min lilla karta jag "tillverkade".. Jag länkade i mitt första svar lantmäteriets fjällkarta över hela åredalen/södra årefjällen (Blad Z7). Den lilla utvalda delen jag beskar, visade upp var över Åreskutan och dess direkta omnejd för att det frågades efter åkning i Åre. Sen fungerar den ju som exempel över hur terrängfordonsförbud ser ut i fjällen.

Vill du sitta på en skoter i en hel dag för att nå typ Anarisfjällen, Helags eller Sylarna? Det kan du inte, för du för inte köra skoter någonstans i närheten av några toppar. Utöver det hindret kommer du behöva köra skotern med bil/släp till Vålådalen, Storulvån eller annan "startort" för att ens kunna dra igång den. Skoterlederna från Åre tar dig inte dit. Sen får du räkna med att hosta upp minst 3-4000 bara för skoterhyran under 24h och sen soppa på det.
Du kan ju kika på kartan, se om du lyckas hitta ett fjäll som du får köra upp på som ligger inom den terräng som går att nå från Åre inom en dag. Helst ska du ju sätta dig på skotern i Åre, köra dit och hinna hem.

Tycker du inte att Z7 täcker tillräckligt stor yta? Här är Z6 som täcker Storulvån/Sylarna/Bunnerstötsfjällen/Helags, Z4 som täcker Skäckerfjällen.

klassy sa:
Tyvärr har jag ingen kunskap om
@sodermark1 fråga, så jag kan inte vara till någon hjälp, tycker helt enkelt det var ett grymt tråkigt svar.

Något att fundera på är ju om folk hade svarat sjukt negativt, på dina bekännelser i "HJÄLP - KÄNSLIG & MONO UTE I SPENATEN" tråden. En snabb reflektion bara. Om man tycker att någons fråga är "dum", vilket jag inte alls tycker att denna fråga va, så kan man väl helt enkelt skita i att svara än att sprida negativitet på forumet.
Okej, din åsikt om mitt svar är noterad och jag har fört på papper att du inte kan något om skoterns vara eller inte vara som färdmedel i svenska fjäll.

Kul att du gjort lite forumgrävning på mig. Jag hade väl tagit det lite beroende på dagsformen, det varierar mellan helt okej till jävligt sämst. La grave var som vanligt inne och vevade lite. Men eftersom han är som han är så struntade jag i det.

Jag har ingenstans skrivit att frågan är dum, bara att den är märklig. Märklig för att OP redan fått svar av de som kan allt om skoteråkning i Åre med omnejd (alltså även all terräng du når från Åre med skoter på ett dygn) allra bäst: Det är förbjudet att köra upp på fjäll, därför kommer vi inte köra upp dig på något fjäll.
Varför OP då tror att det finns någon privatperson som är beredd att göra det som dalens skoteruthyrare inte gör (för att det är ett lagbrott) är i mina ögon lite märkligt.

xviggenx

Ny medlem
pd sa:
Att fråga om orörda berg i närheten av en av landets största skidorter är ... Optimistiskt!

Men varför inte kolla in t.ex. Bydalen som ligger drygt en timmas bilfärd från Åre. Har inte varit där själv än men där är både skotrar och helikopter på hemsidan så kan ju vara värt att kontakta dem.
Bydalen är fint, men även där kommer du inte upp med skoter på någon topp. Det är det här med "förbjudet område för terrängfordon" som spökar igen ;)
Visst finns det skoterleder nere i dalen och i omnejden, men ingen som tar dig upp på ett fjäll.

pd

Aktiv medlem
xviggenx sa:
Det är det här med "förbjudet område för terrängfordon" som spökar igen ;)
Hur är det med helikopter då? Är det tillåtet att landa i terrängen? Eller blir det till att i så fall hoppa och köra speed riding ner för fjället. :)

Mountain_Man

Ny medlem
Kul tråd ... det är på tok för lite spydigheter och raka högrar på Freeride nu för tiden. Den här tråden börjar likna något vackert som faktiskt "Makes Freeride Great Again"! All heder till kombattanterna! :)

Extra roligt att
@klassy tror att
@xviggenx har ritat ihop kartan över Årefjällen på egen hand, eller vad är det han antyder?

Men hur är det med Stighundar, kan det vara ett alternativ https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=2538

That's all kids!
MM

Senast ändrad:

Heddious

Aktiv medlem
klassy sa:
Sorry för OT, men det är (åtminstone i mina ögon) en viss skillnad på att svara spydigt när någon ställer en småklantig, optimistisk fråga där ett, baserat på trådstartarens utgångsläge, positivt svar troligen skulle innefatta någon form av lagbrott, och att (hypotetiskt) gå in och snacka skit i den enda tråden på Freeride som belyser att skidåkarlivet undantaget kass snö, risktagande och krånglande prylar inte alltid är en dans på rosor? Konsekvenserna av det förstnämnda är i värsta fall irritation, konsekvenserna av hypotetiskt scenario nummer två kan med lite otur eller dålig tajming bli betydligt större. (Vilket kanske förklarar varför tonen i "Spenaten-tråden" på det stora hela är väldigt o-spydig.)

Och för att återgå till ämnet: det bästa stället att leta efter orörda sluttningar i Sverige (vare sig anmarschen till dem innefattar lagbrott eller ej) lär ju knappast vara inom bekvämt avstånd från Sveriges mest överbefolkade berg? Nu vet jag inte om OP är bosatt i närheten av Åre eller inte, men oavsett vilket så kan ju en lösning vara att frångå Årefjällen och resa någon annanstans under lämplig tidsperiod. Typ norra Jämtlandsfjällen, eller Västerbottens inland? Antar att terrängfordonsförbudet förekommer även där, men där lär ju iallafall vara färre som trängs om snön.

MP1

Medlem
Svar på orginalfrågan:

Nej, det finns inga toppar/ åk som man når med skoter i Årestrakten man når med skoter på ett laglydigt sätt.

Utförsåkning med skoter som lift upp förekommer inte i den här delen av Jämtland, inom lagens ramar. Närmsta ställe det funkar är i Gäddede/ Jorm. Långt från Åre.

I ex Offerdalsfjällen, 1,5-2 h bort med bil finns det bra topptursområden man kan nå med skoter, men där blir det ändå att knata från skoterleden till toppen.

Den mest lättillgängliga åkningen på tur, där det är ok sluttningar direkt ner till bilen från toppen (som man får gå till) i Åretrakten är efter Storulvåvägen. 5 mil från Åre.

Andreas80

Ny medlem
Vad jag sett är det många lata skidåkare som når Åreskutans topp med skoter, så att det inte går att nå någon topp med skoter är ju en lögn:)
Har själv också varit lat (fast jag kör bräda) och fått skjuts på skoter från Huså upp igen.

MP1

Medlem
Andreas80 sa:
Vad jag sett är det många lata skidåkare som når Åreskutans topp med skoter, så att det inte går att nå någon topp med skoter är ju en lögn:)
Har själv också varit lat (fast jag kör bräda) och fått skjuts på skoter från Huså upp igen.
Jo, det förekommer skotertolkning till Åreskutans topp, stället för att gå i 20 minuter, men allt runt Skutan hade han redan koll på. Hans skrev "droppa inga onödiga kommentarer" ang Skutan.

Det finns även några som får köra turister i förbudsområden, men då bara på platten. Som Huså-Stendalen. Storulvån-Sylarna.

Faktum kvarstår att det är skoterförbud på alla fjäll med bra åkning i trakten kring Åre och en riktigt stor radie härifrån.

felixiko

Ny medlem
Det går att köra upp mot Renfjället (lagligt) och åka tillbaka ned mot sjön över kalhygget. Ganska fint åk men jag vet inte om det är värt besväret att ordna med en skoter för det, om man inte råkar ha en väldigt lättillgängligt ändå. På hudar tar det ändå under en timme att traska uppför hygget. Var försiktig med trädplanten på vägen ner bara!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp