Puderporr, förväntningar och besvikelse.

Snowjunkie

Aktiv medlem
Har under en tid funderat på det här med hur våra förväntningar på en skidsemester påverkas av alla filmer och klipp med åkare som ständigt badar i puder eller de där perfekta orörda sluttningarna i solsken.

Jag har kommit på mig själv med att känna stor besvikelse när det stora dumpet uteblivit och verkligheten har varit vindpackad betongsnö eller en vecka med dimma och snålblåst och utan nederbörd. Eller så vaknar man upp på rummet och förbannar solen varje morgon.

Jag har kommit fram till att förväntningarna jag har (och många med mig) är alldeles skruvade. Jag är matad med att det ska snöa 50 decimeter varje natt och pudret ska spruta. Jag ser mig själv hoppa över jättelika pillows och landa i kratrar med snö som skvätter åt sidorna och jag kommer ut ur puderdrömmen med snö i hela ansiktet och ett stort leende. Och alla sekvenser går i Slow Motion och är perfekt.

Men verkligheten är att det handlar om tur och tajming. Få av oss kan komma loss och åka iväg på kort varsel när de stora ovädren drar in över fjällen eller Alperna. Det kan t.ex. gå en månad i Alperna utan nederbörd. En dal kan få 30 cm över natten och dalen bredvid 2 cm. Vill du maxa dina möjligheter att pricka in dumpen måste man göra en säsong, eller ett par månader på en ort där det historiskt set kommer mycket snö.

Jag har försökt intala mig själv att en skidsemester inte är misslyckad om dumpet uteblir. Det gäller att inse och gilla läget, att vädrets makter är inget man kan råda över. Njut av annat istället. Kanske är pisterna helt suveräna istället. Hyr dig ett par pistlagg och smiska pist istället. Ta det soft på en servering i backen och njut av miljön och inse att du är lyckligt lottad som överhuvudtaget kan åka på en skidsemester (och vara besviken).

Senast ändrad:

skanken

Medlem
Hawk100 sa:
Ja det var precis vad vi fick göra här om helgen....
Skryt-Olle :)

Snowjunkie sa:
Har under en tid funderat på det här med hur våra förväntningar på en skidsemester påverkas av alla filmer och klipp ....
Det är bara å nöta på å hoppas på det bästa, man får ju njuta av det som går när man inte lyckas hitta fin pudret!

Boka allt själv å åka till Japan kontra åka till Alperna med charter, är inte så stor skillnad prismässigt. Men oddsen ökar radikalt utan att prislappen behöver göra det, visst ökar den, men inte radikalt. :)

skanken

Medlem
Eric_W sa:
Tänk Sander Hadley istället! :)

Har man stora kulor och är en jävel på att åka lagg så är det ju helt klart fränare med såna filmer.
Men min Gopro-snutt som jag skulle få ihop efter is semestern skulle tyvärr inte va så häftig :)

Vedhoeg

Medlem
Känner igen känslan från Voss runt nyår. Rapporterna om snorkel-före pumpade upp förväntningarna till max, så jag och två polare bokade såklart en resa dit med 10 dagars varsel. Bara för att sedan pricka in 2 dagar av regn och dimma :/ Dagen efter var sikten bra men det vita fluffet hade blivit till något som närmast kan liknas med blöt sand.
På något sätt ser jag inte resan som misslyckad, det går ju att ha fantastiskt kul i bra terräng med mycket snö även om den var tung. I pisterna syntes inte en enda snökanon och det är nog den bästa piståkningen jag fått uppleva hittills.
Kombinera detta med ett prima biljardbord på vandrarhemmet tillsammans med gött sällskap så är vistelsen inte så pjåkig i slutändan :)

Senast ändrad:

Jibberisch

Aktiv medlem
Verkligheten har väl aldrig överträffat dikten? Förväntningar är och förblir ett gift.

loweaspeqvist

Ny medlem
Du kan också längta efter deep pow i Whistler men åka dit och säsonga det sämsta året på 30 år.
Min situation, men vad gör det?
Man får ha kul med vad man har.
^Perfekt exempel!

havreboll

Aktiv medlem
Jag kör lite med inställningen att det alltid finns puder. Finns det inte det så letar jag tills det finns ;]

snorkel

Aktiv medlem
För att råda bot på pudersuget planeras en resa till Japan nästa år men då inställer sig nya frågor. Är det så att Japan faller i samma fälla pga att förväntningarna då skruvas upp till Godzillanivå och 2 meter puder känns som ett nedköp eftersom man förväntade sig 4 meter? Vad säger Japanresenärerna på forat?

skanken

Medlem
snorkel sa:
För att råda bot på pudersuget planeras en resa till Japan nästa år men då inställer sig nya frågor. Är det så att Japan faller i samma fälla pga att förväntningarna då skruvas upp till Godzillanivå och 2 meter puder känns som ett nedköp eftersom man förväntade sig 4 meter? Vad säger Japanresenärerna på forat?
Japan va riktigt bra. Jag var helt övertygad om att jag skulle lyckas ha för höga förväntningar.
Men ikke.

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Det är bara konstatera, jag är beroende och missbrukar väderprognoser. Den onskefulle metrolog som kom på 10dygns prognosen skulle jag vilja möta en mörk kväll. Exempelvis nu över nyår. en för svenska mått episk nederbörd på 120mm i snö visade sig i 10dygnsprognosen och förvandlades sedan långsamt till 50mm regn dagarna innan jag skulle upp. Besvikelsen var stor och jag hade lite svårt att glädjas på den trippen.

Rastavibrationer

Aktiv medlem
snorkel sa:
Det hände faktiskt mig i vintras. Första veckan var episk och den bästa puderåkningen i mitt liv. Men efter det var det sol i 4-5 dagar innan det började snöa igen. Nu i efterhand är jag väldigt nöjd med resan men väl på plats hade man vant sig vid så sjukt bra förhållanden så man blev lite bortskämd. Samtidigt hade man hört historierna av folk som vart där i två veckor och det snöat konstant, givetvis hade man byggt upp de förväntningarna.

Summa summarum känns Japan väldigt snösäkert men man kan ju även ha otur med snön så att förvänta sig nysnö varje dag kanske är lite orealistiskt.

Senast ändrad:

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp