Puderskida för Japan (tjej)

Joris

Ny medlem
Hej!

Jag har letat och läst som en galning men hittar ingen riktigt bra tråd för breda puderlagg för tjejer som passar för Japanresan. (om det finns en sådan tråd får ni gärna hänvisa :) ) Funderar även på om de kanske ska gå att tura lite med från toppenliften vilket gör det ännu svårare att hitta rätt skidor i djungeln där ute.

Mitt stora problem är egentligen att jag aldrig åkt på superfeta skidor och är även lite halvt rookie på det här med rocker (har mest åkt bräda eller mer pistorienterade skidor i offpisten fram tills förra året). På det måste jag även erkänna att mitt turande sträcker sig till att spänna fast skidorna/brädan på ryggen och sen traska.
Inser att det låter som att jag är en total nybörjare men skull nog säga att jag är en hyfsat avancerad åkare med bra teknik i pisten men som älskar att åka sprutande djupt puder. Gjorde en säsong i St Anton förra året, då vi fick otroliga mängder snö. Åkte på ett par Völkl Aura (170 cm) och gillade dom skarpt då jag gillar höga farter och de är stabila i både pisten och utanför när man trycker på lite, men roliga i mitt tycke. Men de kändes lite för tunga/smala/korta när det där bottenlösa pudret kom så är dags för en uppgradering nu till Japan :) Har inte åkt på särskilt "lekfulla" skidor förut men känns som att det kanske är dags nu? Kan inte säga att jag är någon som trickar särskilt mycket men om det kommer hopp eller liknande i offpisten är det kul.

Så till mina frågor:

Hur brett ska jag gå upp under foten och hur långa skidor ska jag satsa på?
Är det bra att sätta på turbindningar när jag ska till Hakuba då jag aldrig turat förut eller räcker det med att göra som jag gjort innan? Och ska man satsa på lite mindre breda skidor om man ska tura?

Jag är 170 cm och väger 65 kg.

Skidor som jag tittat på:

Moment Bibby Pro (174 cm)
Moment NT (178 cm)
Ski Logik RockStar (178 cm)
Icelantic Keeper (178 cm)
Line Mr Pollard´s Opus (178 cm)