Puderskida för Japan (tjej)

Joris

Ny medlem
Hej!

Jag har letat och läst som en galning men hittar ingen riktigt bra tråd för breda puderlagg för tjejer som passar för Japanresan. (om det finns en sådan tråd får ni gärna hänvisa :) ) Funderar även på om de kanske ska gå att tura lite med från toppenliften vilket gör det ännu svårare att hitta rätt skidor i djungeln där ute.

Mitt stora problem är egentligen att jag aldrig åkt på superfeta skidor och är även lite halvt rookie på det här med rocker (har mest åkt bräda eller mer pistorienterade skidor i offpisten fram tills förra året). På det måste jag även erkänna att mitt turande sträcker sig till att spänna fast skidorna/brädan på ryggen och sen traska.
Inser att det låter som att jag är en total nybörjare men skull nog säga att jag är en hyfsat avancerad åkare med bra teknik i pisten men som älskar att åka sprutande djupt puder. Gjorde en säsong i St Anton förra året, då vi fick otroliga mängder snö. Åkte på ett par Völkl Aura (170 cm) och gillade dom skarpt då jag gillar höga farter och de är stabila i både pisten och utanför när man trycker på lite, men roliga i mitt tycke. Men de kändes lite för tunga/smala/korta när det där bottenlösa pudret kom så är dags för en uppgradering nu till Japan :) Har inte åkt på särskilt "lekfulla" skidor förut men känns som att det kanske är dags nu? Kan inte säga att jag är någon som trickar särskilt mycket men om det kommer hopp eller liknande i offpisten är det kul.

Så till mina frågor:

Hur brett ska jag gå upp under foten och hur långa skidor ska jag satsa på?
Är det bra att sätta på turbindningar när jag ska till Hakuba då jag aldrig turat förut eller räcker det med att göra som jag gjort innan? Och ska man satsa på lite mindre breda skidor om man ska tura?

Jag är 170 cm och väger 65 kg.

Skidor som jag tittat på:

Moment Bibby Pro (174 cm)
Moment NT (178 cm)
Ski Logik RockStar (178 cm)
Icelantic Keeper (178 cm)
Line Mr Pollard´s Opus (178 cm)
Black Dimond Megawatt (178 cm)

Har även funderat lite på några tjejskidor, men är rädd att de ska vara för korta eller för mesiga på något sätt (bara en känsla, har egentligen inget att bygga det på), som tex Line Pandora (170 cm?), Moment Reagan (168 cm) och Salomon Rockette 115 (178 cm)

Så om någon där ute känner att dom har lite mer erfarenhet än vad jag har gällande detta skulle det vara otroligt uppskattat om ni vill hjälpa till med lite tips och råd om hur jag ska tänka! (blev lite långt och kanske rörigt inlägg, hoppas ni förstår iaf) :)

Senast ändrad:

MarkusO

Aktiv medlem
Du ska inte gå lite mer på ren lekfull puderskida, typ en Pontoon? Extremt lättjobbad i löst, speciellt i skog (som det ju är i Japan) och riktigt rolig en puderdag.

Lite mindre bra när det rullar iväg då den tenderar att bli lite gungbräda.

Utter

Aktiv medlem
Lite svårt för mig att relatera till en tjej, men av dom du nämnt så har jag åkt på Bibby och MegaWatt. Båda dom två är otroligt bra skidor, dock ganska olika. MegaWatt är en pintail med otroligt mycket skida framför foten, lätta, roliga och faktiskt riktigt stabila trots sin mjukhet och den enorma toppen. Bibby är en lite mer symmetrisk skida, bra i pisten och roliga överallt, lite hårdare. Jag har kört på 188 och 190-modellerna.

Opus har blivit hårdare (långt ifrån hård dock) och mer av en rejäl puderslaktare istället för den rena nudeln till puderjibbare den var innan. Så den är nog mycket fin cokså. De andra har jag tyvärr ingen direkt erfarenhet av.

En du borde kolla in också är Blizzards GunSmoke, körde på 186:orna i våras och älskade varje sekund! Otroligt poppiga och lekfulla men gjorde inte bort sig helt när det skulle brännas på och man behövde stabilitet.

Breddmässigt borde nånstans runt ~110-125mm i midjan funka bra för dig. Megawatt funkar bra som allround trots sina 125mm i midjan, men annars så borde nånstans runt 115-118 bli perfekt för dig!

Kan tillägga att jag är 179/~85.

Senast ändrad:

supercross

Medlem
Låter som Salomon Rockette 115 kan var något.
Har ej åkt på den själv, dock på R2 och tycker att den var lekfull med ett bra flyt i lössnö.
Rockette finns i 170cm och 178cm. Ta den längre om du vill åka lite fortare, om lek och skogsåkning är prio tycker jag att du ska gå på den kortare längden.

Lycka till med dit val och Japan resan.

SirTM

Aktiv medlem
Borttagen kommentar pga lite felskrivning och allmänt klåp :rolleyes:

Senast ändrad:

Jarle

Aktiv medlem
Jag är, precis som alla andra i tråden, av det manliga könet men är lika lång som dig och väger ungefär lika mycket. Både NT och RS tycker jag är toppenskidor. NT går lite stabilare i uppkört och annan slagig snö medans RS är mer lättjobbad, lite roligare i pist och mjukare. Båda har flyt nog för puderön.

Var i Hakuba i vintras och kommer förhoppningsvis åka tillbaka en vända i år, RS kommer att åka med som endadskida.

Skulle jag köpt en skida till puder/lekfull friåkningåkning hade det förmodligen blivit en av följande
RS
NT
Opus
caylor
Gunsmoke
Magi J

Lee-nus

Aktiv medlem
Instämmer med Robert. Man behöver ingen annan skida i Japan än Rock Star. Men då är jag partisk förstås. Däremot finns det säkert många andra fullvärdiga alternativ, men det vet jag mindre om. ;)

Joris

Ny medlem
Jarle sa:
Jag är, precis som alla andra i tråden, av det manliga könet men är lika lång som dig och väger ungefär lika mycket. Både NT och RS tycker jag är toppenskidor. NT går lite stabilare i uppkört och annan slagig snö medans RS är mer lättjobbad, lite roligare i pist och mjukare. Båda har flyt nog för puderön.

Var i Hakuba i vintras och kommer förhoppningsvis åka tillbaka en vända i år, RS kommer att åka med som endadskida.

Skulle jag köpt en skida till puder/lekfull friåkningåkning hade det förmodligen blivit en av följande
RS
NT
Opus
caylor
Gunsmoke
Magi J
Måste erkänna att jag varit mest insnöad på NT och RS från början så låter ju bra att du verkar tycka om dom, men de andra verka ju också bra :) Vilken längd har du kört på på NT och RS?
Verkar lite knepigt att sätta på stighudar på NT, eller?

Och sen undrar jag om någon kan tänka sig att föreslå en vettig bindning till någon av de här skidorna, funderar på typ en Marker F12 eller Duke, men har egentligen inte kollat så noga.

Joris

Ny medlem
MarkusO sa:
Du ska inte gå lite mer på ren lekfull puderskida, typ en Pontoon? Extremt lättjobbad i löst, speciellt i skog (som det ju är i Japan) och riktigt rolig en puderdag.

Lite mindre bra när det rullar iväg då den tenderar att bli lite gungbräda.
Rädd att den kommer kännas lite för bred? Och sen har jag även fått för mig att knäna tar en del stryk i landningar på feta skidor och slet av korsbandet i höger knä förra vintern (operat och rehabat och fint) men känns kanske dumt att utmana ödet för mycket om det stämmer.. Fast verkar vara en riktigt nice skida :)

KaptenJoJo

Ny medlem
Halli hallå! Lånar tråden lite..
Jag ska eventuellt till Japan nästa år, och har börjat fundera vad man ska ha för skidor. Har just nu ett par Armada VJJ som jag tycker är jättehärliga i tät skog, men som är på tok för mjuka i branter och tyngre snö. Har funderat på just Moment night train, men kanske är de för tröga? Har ju en svängradie på 25 m.. Någon som har nån koll på Salomon rockette/Salomon r2?

Jag 170 och väger 68 kg.

Tack för svar :)

Von_vettet

Medlem
KaptenJoJo sa:
Jag ska eventuellt till Japan nästa år, och har börjat fundera vad man ska ha för skidor. Har just nu ett par Armada VJJ som jag tycker är jättehärliga i tät skog, men som är på tok för mjuka i branter och tyngre snö. Har funderat på just Moment night train, men kanske är de för tröga? Har ju en svängradie på 25 m.. Någon som har nån koll på Salomon rockette/Salomon r2?

Jag 170 och väger 68 kg.

Svängradien låter ganska fin, går bra att både bland japansk skog som öppna face tror jag. Night train har jag tyvärr aldrig åkt på, så jag kan inte uttala mig om hur de känns att åka på. flexet verkar vara lite hårdare än medel för sing längd iallafall. Angående Rocker 2, åtminstone om du tittar på 108/122 så är de ganska mjuka skidor, 115 är lite mer styv rakt igenom. Har bara pratat med en dam som åkt på rockette, hon upplevde dem som för mjuka, iallafall för hennes åkstil. Har du god teknik och/eller bra med styrka ska du absolut kika in "herrmodeller" istället. Vad värderar du? något lite mer dämpat,stabilt eller något mer lekfullt,livligt? och lekfullt behöver inte varje gång betyda mer lättåkt ;)

Senast ändrad:

Lee-nus

Aktiv medlem
KaptenJoJo sa:

Jag 170 och väger 68 kg.

Röjks teamåkare Filippa Ring körde Rockette under sina två veckor i Japan nyligen och trivdes utmärkt!

snej

Aktiv medlem
Lee-nus sa:
KaptenJoJo sa:

Jag 170 och väger 68 kg.

Röjks teamåkare Filippa Ring körde Rockette under sina två veckor i Japan nyligen och trivdes utmärkt!
Nu samarbetar ju jag med Salomon, men tjejen 163/55 åker rockette 115 i 170 och är mkt nöjd.

Joris

Ny medlem
Blev Rock Star med Marker Baron för mig så kan tyvärr inte uttala mig om NT. Jag kan dock meddela att jag är väldigt nöjd med mitt val :) Lagom med flyt så att du fortfarnade får faceshots men inte sjunker. Rolig att leka runt lite på, även fast det inte varit min starkaste sida förut. Även roliga att trycka på i lite pist bara det inte blir alldeles för hårt och isigt i höga farter, då blir de lite ostabila och håller inte helt. Men det är de ju inte gjorda för heller. Så kan verkligen rekommendera dem!
Angående Rockette så var det en duktig tjej på lodgen där vi bodde som körde på dem. Hon tyckte de var roliga i det japanska pudret, men trodde de skulle vara lite för mjuka och ostabila på andra håll som inte har fullt lika bra förhållanden.
Som tillägg kan jag även säga att jag blev lite småkär i K2 Hellbent där borta. Hann inte testa dem så mycket men fick en känsla av en otroligt lekfull skida som gör att man bara villa hoppa och svänga allt man ser. Dock lite tung att bära omkring på och skulle inte direkt ha det att tura på. Och de försvinner ju även fårn K2's sortiment nu. Men en perfkt skida för de där dagarna i skogen som man når från lift.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp