Puderskidor - längd och bindningar

mikeboy

Ny medlem
Skulle gärna vilja ha lite input från skidexperterna här på forumet innan jag trycker på knappen och köper puderlagg till Niseko-resan som hägrar efter årsskiftet. Jag är en relativt stark åkare som dock inte har jättemycket vana ute i pudersvängen. Gillar fart men är inte vansinnigt äventyrlig. Är 176 cm, 78 kg.

Jag har framför allt spanat in Rossignols Super 7 som verkar få bra omdömen överallt. Som jag förstått det är den effektiva längden inte så lång på dessa skidor så därför lutar jag åt 188 cm men är ändå lite osäker på om det kan kännas tungt, särskilt med tanke på att jag inte är så erfaren i djupare snö.

Min andra fråga gäller bindningar. I Sport conrads paket kan man bl a välja mellan Atomic FFG 12 White 13/14 (billigast), Marker Squire 11 och Marker Griffon 13. Vad tror ni, är det värt en femhundring extra för att få Griffon eller duger Atomic-bindningen lika bra?

Om någon har tips på andra skidor eller erbjudanden som kan passa in på min profil får ni självklart gärna låta förslagen hagla.

JL76

Aktiv medlem
188 utan tvekan, och Griffon av de du listat men detta är smart val annars: Atomic STH² 13 WTR Black/Silver 13/14

johangbg

Ny medlem
188 cm helt klart, väldigt lättåkta.
De har gjort om längderna något. Härom året åkte jag på 195 cm, lättåkta i den längden med. Besviken på att 188cm är längsta längden numera :(

Kör på Griffon, FFG 12 känns lite klen på något sätt. Alt. om du skippar paketet och köper en Marker Tour F12 så har du mer möjligheter framöver, för att tura.

AugustAhlnas

Ny medlem
Av någon anledning blir alla skidor på S-C billigast med Atomic bindningarna, så jag håller med föregående talare och säger Atomic Sth2 13. Du får ju STH2 16 för samma pris som Griffon. Jag har köpt två par skidor med Sth2 16 och känns som en väl balanserad och rejäl bindning. De är dessutom orange och matchar skidan du kollat på väl. Men 13 ska ju räcka, den enda skillnaden är väl fjädern?

johangbg

Ny medlem
STH 16 funkar också :) Kolla bara att det är en 7-16 och inte börjar på 9 eller 10.

MnO

Aktiv medlem
mikeboy sa:
därför lutar jag åt 188 cm men är ändå lite osäker på om det kan kännas tungt, särskilt med tanke på att jag inte är så erfaren i djupare snö.
Det är snarare tvärtom. En kort skida blir riktigt svår att åka med i djupare snö. Det går åt längd för att ge trygghet i planing. Dock finns det såklart en övre gräns för hur långa skidorna ska vara, men den ligger betydligt högre än du tror. 188 blir precis lagom. 180 är för kort. Längre finns inte. Dvs du behöver inte tveka en tiondels sekund över att det är rätt.

mikeboy

Ny medlem
Tack för alla kloka tips! Det lutar starkt åt Atomic STH² 13. Jag har ett litet dilemma när det gäller monteringen av bindningen. S-C tar ju hand om den delen om man bara skickar längden på pjäxsulan. Kruxet är att mina pjäxor för tillfället står i en källare 140 mil härifrån och jag är inte helt hundra på vilken storlek jag har.

Efter intensivt googlande hittade jag ett gammalt storleksschema på nätet för rätt pjäxmodell och det står mellan 305 mm och 315 mm (troligast). Om jag skulle välja att chansa, går det att justera bindningarna 10 mm utan att behöva borra nya hål?

MnO

Aktiv medlem
mikeboy sa:
Tack för alla kloka tips! Det lutar starkt åt Atomic STH² 13. Jag har ett litet dilemma när det gäller monteringen av bindningen. S-C tar ju hand om den delen om man bara skickar längden på pjäxsulan. Kruxet är att mina pjäxor för tillfället står i en källare 140 mil härifrån och jag är inte helt hundra på vilken storlek jag har.

Efter intensivt googlande hittade jag ett gammalt storleksschema på nätet för rätt pjäxmodell och det står mellan 305 mm och 315 mm (troligast). Om jag skulle välja att chansa, går det att justera bindningarna 10 mm utan att behöva borra nya hål?
Vad har du för pjäxor?

JL76

Aktiv medlem
Ett annat alternativ är att inte låta S-C montera och göra det själv, DIY-guide finns klistrad och det är inte svårt.

mikeboy

Ny medlem
Pjäxorna är ett par gamla Nordica Speedmaster 10 från 2008/2009 (utlästade till bristningsgränsen...).

Ja, DIY är förstås ett alternativ men det är skönare att slippa om det går.

MnO

Aktiv medlem
mikeboy sa:
Pjäxorna är ett par gamla Nordica Speedmaster 10 från 2008/2009 (utlästade till bristningsgränsen...).

Ja, DIY är förstås ett alternativ men det är skönare att slippa om det går.
Ok. Men du är alltså osäker på storleken på själva pjäxan och inte bara skalet? 305 är ett 26-skal och 315 är ett 27 som regel.

Bindningar från Salomon med skruvjustering (som i fallet med STH) har en justeringsmån på +-10mm från utgångsläget. Det innebär att dom kommer att vara justerbara från 300 till 320mm om du exempelvis anger 310mm som sullängd. Notera också att bootcenter ändras med plus/minus halva "felet", med utgångspunkt 310mm om du inte prickar rätt.

Carled

Aktiv medlem
MnO, de nya STH2 steppar upp justeringen till 28mm totalt, dvs. +-14mm och med andra ord ordentligt med marginal för en storlek upp och en ned. Den gamla STH var faktiskt snarare 19mm totalt...

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp