Racetiger RC längd på skidorna

MAARTEN76

Ny medlem
Hyrde ett par Völkl Racetiger SC 165 när jag var i Järvsö och jag fullkomligt älskade de här skidorna! Så lätt att inleda svängar och de sköt på bra när man låg på kant.
Har aldrig ägt min egna utrustning utan har alltid hyrt men nu är jag inne på att införskaffa mig en egen utrustning för att göra det smidigare om man bara vill åka en dag/kväll.

Har kikat runt lite och läst på om Racetiger SC och RC och vad jag förstått det så är SC mer än slalomskida och RC för storslalom. Men båda skidorna fungerar båda för korta och långa svängar. Jag föredrar nog personligen mest att åka långa svängar så det lutar åt RC.

Enligt skidguiden på Völkl´s hemsida så ska jag välja en skida som har samma längd som mig om jag vill åka storslalom. Jag är 173 cm och Völkl har storlekarna 170 och 175 cm, alltså mittemellan. Ska man helst avrunda uppåt eller nedåt till närmaste storlek eller hur tänker man? Kanske inte spelar någon roll :)

Senast ändrad:

MAARTEN76

Ny medlem
Tack för svar! Jo jag har den tanken också 😊
Får se om jag kanske skulle försöka hyra ett par RC för att jämföra och se skillnaden.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp