Råd ang ny skida med bindning monterad från XXL

Johan888

Ny medlem
Hej!

Jag behöver bolla lite här. Nyligen köpte jag ett par Rossignol sky hd 7 från XXL med bindning monterad. Jag angav 315 mm i längd och när jag hämtar ut skidorna så är bindningen ställd på 315 mm men det är i princip max bakåt på ställskruven. Jag förutsatte att man monterar bindning med någorlunda cc mått. Alltså lika justering bak och fram.

Till saken hör att jag idag har 27,0 pjäxor och har funderat på att köpa 27,5. Nu är jag ganska säker på att 27,5 inte kommer att passa för att bindningen är så konstigt ditsatt. Jag har 3-4 mm max bakåt men ca 20-25 mm framåt att justera.

Ena bindningen är inte heller centrerad ordentligt, den är monterad 1 mm offset.. Känns kanske petigt men min uppfattning är att det är ett riktigt slarvigt jobb och synd att dom ska förstöra ett par sådana fina skidor.

Så vad tror ni? Det jag är mest oroad över är att om jag ska justera för nya pjäxor så måste jag borra om men det kommer inte alls bli bra pga att det är så nära i storlek om ni förstår hur jag tänker.

jaksu

Aktiv medlem
lämna skidorna tillbaka. jag har gjort det själv en gång på XXL pga felmonterade bindningar.

termons

Aktiv medlem
En butik monterade också mina Marker alpinist max bakåt på ställskruven.. Tyckte det såg underligt ut men antar att i detta fall handlar om att justermånen på bindningen är bara 15mm och med den monteringen ( i det yttersta läget bakåt på ställskruven) kan man utan ommontering använda en storlek mindre pjäxa.

Min fråga. Är det normalt enligt instruktionerna att montera på det sättet?
Har inte tidigare stött på detta då justermånen alltid varit större på tidigare bindningar.

Borde man inte fråga kunden om han vill ha möjlighet till en storlek större eller mindre pjäxa och montera enligt önskemål?

Senast ändrad:

sjobergerik

Ny medlem
Jag hade lämnat tillbaka, alt fått hjälp av en vettig skidverkstad. Blir väl dock onödiga extra pengar såklart.

Har jobbat i skidverkstad i några år, och vi hade väldigt många som kom in med skidor från just XXL, som i 9 av 10 fall var felmonterade på ett eller annat sätt. Vi bad alltid folk att ta kontakt med butiken i fråga och reklamera, alt någon annan lösning.

Ja väldigt märkligt att de inte tar fler uppgifter om monteringen, utan kör sitt eget race bara...

farsan56

Aktiv medlem
Med risk för att låta som den gamla griniga gubben jag är.
Det har sagts förr: till XXL går man för att köpa något man vet man ska ha till ett bättre pris.
Jag har köpt mycket på XXL, men aldrig någonting som innebär provning/utformning eller montering.
Nu sist var jag inom XXL Sundsvall helgen innan jul. Får syn på ett Dainese ryggskydd till bra pris. Då jag kör sporthoj på somrarna vill jag att det ska vara godkänt för Mc. Frågar säljaren som säger: det funkar till längdåkning och utför.
Längdåkning? Han kollar med en kollega, jodå samma svar.
Jag tackar för "hjälpen" och halar upp telefonen. Lite googling står det klart det är ett Level2 skydd med T-.
Känns ju skönt att veta samtidigt som det ska funka när jag far fram i +200 km/h (om jag skulle göra det) så fixar det när jag hasar runt 5-kilometern i Björnen.
Ja jisses det är roligt nästan jämt.
Go natt folks!

Mountain_Man

Aktiv medlem
1 mm offset kommer du inte att märka, däremot är det ju trist med justermånen. Men ... de flesta pjäxmodeller har samma skal till halv- och helstorlekar vilket gör att 27 och 27,5 är lika stora. Så sannolikt kan du köra med ett par 27,5 utan (större) justering av bindningen. Mina K2 Pinnacle i 27,5 är 316 mm som exempel.

Sen har vi det där med förspänningen. Är den rätt inställd? Har XXL inte haft dina pjäxor när bindningen monterats måste den ställas in, inte omöjligt att det innebär en viss justering av bindningens bakdel, förhoppningsvis framåt.

/MM

Johan888

Ny medlem
Hej!
Tack för bra svar! Förspäningen var för tight så nu har jag släppt ut på den. Nu är det 2 mm kvar innan bindningen är i max utspänt läge. Det är nog bara att köpa läget tror jag för jag orkar inte bråka med XXL om detta.

Edit; Ska nog bege mej till butik för dom verkade sjyssta att ha och göra med så får vi se vart det landar. Det är väl det här med onlineshopping också... Funkar ibland och ibland inte. Vill gärna kolla med dom hur bindningen är monterad också mitt eller lite bakåt, svårt att se jag börjar bli gammal. =)

Senast ändrad:

Hthun

Medlem
1 mm offset kommer du inte att märka, däremot är det ju trist med justermånen. Men ... de flesta pjäxmodeller har samma skal till halv- och helstorlekar vilket gör att 27 och 27,5 är lika stora. Så sannolikt kan du köra med ett par 27,5 utan (större) justering av bindningen. Mina K2 Pinnacle i 27,5 är 316 mm som exempel.

Sen har vi det där med förspänningen. Är den rätt inställd? Har XXL inte haft dina pjäxor när bindningen monterats måste den ställas in, inte omöjligt att det innebär en viss justering av bindningens bakdel, förhoppningsvis framåt.

/MM

Hur fungerar det där med förspänning. Har alltid ställt in som jag blivit tillsagd men aldrig tagit reda på varför. Det är ju samma skruv som man justerar bindningens position. Min fråga är helt enkelt, förklara förspänning för mig.

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Om man vill ha monterat för 315 mm, så skall man få tillbaka laggen monterade så de passar c:a 305-325 mm. Då skall bootcenter för 315 mm vara precis vid märket på skidorna.

Om du står med bindningen max (eller nästan) justerad, hur är då bootcenter jmfrt med monteringspunkten? Det bör vara så att du hamnar bakom rekommenderat märke med några mm.
Det spelar ingen avgörande roll, men rätt skall vara rätt.
27 och 27,5 är såvitt jag vet alltid samma, 315 mm +- några mm beroende på fabrikat.

Är förspänningen rätt och du inte skall ha större boots, så kommer det inte spela någon avgörande roll.

Marboh

Aktiv medlem
Jag råkade ut för samma sak fast åt andra hållet, hade bara några mm till minimum. Gick tillbaka. Fick stålarna tillbaka och nån form av tillgodokvitto har jag för mig.
Monteringen funkade. Men jag var några ca 5 mm fel mot boot center.

termons

Aktiv medlem
Om man vill ha monterat för 315 mm, så skall man få tillbaka laggen monterade så de passar c:a 305-325 mm. Då skall bootcenter för 315 mm vara precis vid märket på skidorna.

Om du står med bindningen max (eller nästan) justerad, hur är då bootcenter jmfrt med monteringspunkten? Det bör vara så att du hamnar bakom rekommenderat märke med några mm.
27 och 27,5 är såvitt jag vet alltid samma, 315 mm +- några mm beroende på fabrikat.

Är förspänningen rätt och du inte skall ha större boots, så kommer det inte spela någon avgörande roll.
Tack för svar. Du verkar ha koll.

Hur skulle du montera bindning med 15mm justeringsmån ?

zingo11

Aktiv medlem
Var på kurs i höstas på Wintersteiger.
Köpte två av denna produkt, en för varje skida för att vara på den säkra sidan 😛

Pillard

Aktiv medlem

Precis, hur du hamnar gentemot bootcenter är ju det allra viktigaste här kan jag känna. Vad är det för bindning? En rambindning är ju lite annorlunda jämfört med "vanliga"

Jag har ju bara monterat efter pappersmall och då iaf måttar man ju in tå- och häldel separat utifrån sullängd. Så jag antar att det ska vara så även gjort med riktig jig.

Gå tillbaka och säg åt dem att de får leverera ett par nya, korrekt monterade skidor eller så vill du ha ersättning för värdeminskningen på skidorna och en korrekt ommontering (det går att montera om genom att laga befintliga hål ordentligt med epoxi)

Att verkstaden borde fråga i vilken ände du vill ha monterat kan jag inte alls hålla med om. Verkstaden ska montera enligt mallen, om du inte uttryckligen bett om nåt annat.

När det kommer till sullängder så kan det väl variera en hel del mellan olika märken är min bild så det kan slå åt alla håll faktiskt.

Pillard

Aktiv medlem
Hej, jag är ca 1 mm bakom bootcenter, det får väl anses ok?
Ja, det får man väl kalla för inom felmarginalen. Frågan är ju då snarare hur det ens är möjligt? Utifrån din beskrivning verkar ju häldelen sitta längre fram än den ska. Har man proportionellt placerat tån lika mycket för långt fram borde ju bootcenter sitta minst en cm framför rekommenderat-linjen.

Det är inte en kingpin som råkar vara i gåläge eller så nu när du försöker skruva?

cookiedough

Aktiv medlem
Hej! Som någon som jobbar i en riktig skidbutik så tänkte jag bara inflika med att alla riktiga mallar ställs in efter sulmått och riktas sedan in efter vald monteringspunkt. Då blir det i mitten av bindningens justeringsmarginal.
Men eftersom att du är cirka 1 mm bakom bootcenter och är nästan bottnad i skruven så känns det hela lite skumt. Vad för bindning är det?

Och snälla köp dina produkter av folk som vet vad de gör i fortsättningen.

zingo11

Aktiv medlem
Zingo11, please, berätta mer!
Det har kommit en del nya produkter och bland annat en jigg för pjäxor, du skall inte behöva ta av pjäxor för att ställa in skidan.
Det visade att det mm angivelse på pjäxorna överensstämde inte med verkligheten.

Felskär33

Ny medlem
Den kompis köpte skidor med monterad bindning från xxl och bindningen lossnade efter en halv dag av åkande, kanske kul och veta.

termons

Aktiv medlem
Hej! Som någon som jobbar i en riktig skidbutik så tänkte jag bara inflika med att alla riktiga mallar ställs in efter sulmått och riktas sedan in efter vald monteringspunkt. Då blir det i mitten av bindningens justeringsmarginal.
Men eftersom att du är cirka 1 mm bakom bootcenter och är nästan bottnad i skruven så känns det hela lite skumt. Vad för bindning är det?

Och snälla köp dina produkter av folk som vet vad de gör i fortsättningen.

Jag köpte från en skidbutik. De monterade enligt mallen. Jag är exact på bootcenter. Justeringsskruven är närä botten bakåt. Jag har ca 15mm justermån framåt. Ingenting bakåt. Är det rätt/normalt monterat? Har ingenting att reklamera bara det funkar och är säkert att åka. ( En kortare pjäxa kan bli aktuell i något skede..)

Bindning Marker Alpinist.

Screenshot_20200105-084711~2.png

Screenshot från Markers video. Bindningen blev alltså monterad till min pjäxa så att bindningen är i detta läge. -7.5mm från mittpunkten på justeringsmarginalen.

Senast ändrad:

Borga64

Ny medlem
Hur fungerar det där med förspänning. Har alltid ställt in som jag blivit tillsagd men aldrig tagit reda på varför. Det är ju samma skruv som man justerar bindningens position. Min fråga är helt enkelt, förklara förspänning för mig.
Kort sagt så är det så att den fjädrande förmågan hos bindningen ska vara "lagom" nyttjad. För hård = mycket friktion och sämre utlösning vid krasch. För lös = du riskerar att tappa skidan vid tuffare åkning...

herrgard

Aktiv medlem
Har läst om vissa som monterar bindningarna max ut för att få monteringsskruvarna så långt in under foten som möjligt så bindningen påverkar skidans flex minimalt. Oklart om man märker något av det...

Det kan ju också vara så att butiken misslyckades med monteringen och var tvungna att montera om längre fram för att få bra avstånd från gamla hålen.

farsan56

Aktiv medlem
Finns inte en chans att vi dödliga kan kan känna en cm. skillnad på flexet förutsatt vi står där vi ska på skidan. Klart att det är bättre att ha lite justering åt båda håll. Vid försäljning tex.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp