Råd för Allmountain skidor

Edvin_15

Ny medlem
Hej på er! Är sugen på att införskaffa mig ett par all mountainskidor att ha för mer offpist-åkning och toppturer. Har redan skidor för pisten då jag tidigare åkt övervägande del i pisten men är sugen på att börja åka mer offpist då flera av mina kompisar gör det. Åkt skidor i 17 år ungefär men när jag var liten var det egentligen inte mer än en familjevecka i sälen per år, de senaste åren har jag försökt ha ca 10 skiddagar/år och skulle säga att jag är en ganska duktig skidåkare som kan ta mig ned för alla backar men är på något sätt inte ett proffs. Letar nu efter ett par skidor som jag kan utvecklas med då jag gärna vill börja åka oftare och mer avancerat, (funderar lite på att ta ett sabbatsår från plugget och säsonga i alperna nästa år). Jag är 185 cm lång och väger 75 kg, vad jag kunnat läsa mig till borde jag ha skidor i 185-190 cm men är lite osäker på exakt vad jag ska sikta på, vad gäller bredden letar jag efter ett par i 95-105 spannet. Vad har ni för tips på märken och skidor? Borde man sikta på att köpa begagnat? Är det något man inte borde köpa begagnat?
Tacksam för alla svar!

zanoii

Aktiv medlem
Är det något man inte borde köpa begagnat?
Är det någon del av utrustningen man ska köpa nytt så är det pjäxor.

Om man köper begagnade skidor får man se till så att man antingen har samma pjäxmått, justerbara bidningar eller så får man vara beredd att plugga och montera om.

Edit: utöver generellt skick som RWD beskriver bra här nedanför.

Senast ändrad:

RWD

Aktiv medlem
Är det någon del av utrustningen man ska köpa nytt så är det pjäxor. Om man köper begagnade skidor får man se till så att man antingen har samma pjäxmått, justerbara bidningar eller så får man vara beredd att plugga och montera om.
Instämmer.
Angående begagnade skidor så är det viktigaste att kolla att de inte har delaminerat eller har gamla hål som inte är riktigt pluggade.
Sen är ju skicket på stålkanter viktigare än lite repor på belaget som ju går att fylla i om man stör sig på det.
Kan även var bra att ha koll på hur mycket stålkant som finns kvar.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp