Råd inför skidköp

EpicCrasher

Medlem
Råd inför skidköp
Man kanske inte får skriva om såhär generell hjälp på det här sättet men gör ett försök
Vill ha lite råd om hur man ska tänka inför köp av nya skidor och lite rekommendationer.

Medelålders man i livets utförsbacke, dvs 52 år, 178 cm lång och 77 kg tung och vågar nog påstå att jag är ganska vältränad, det säger min sambo i alla fall.
Har åkt skidor sen barnsben i svenska fjällen. Skulle i min ungdom klassat mig som mycket god åkare men nu som äldre och mer ödmjuk kanske mer åt god-hållet. Åker numera till fjällen ett par ggr per år så det blir max 10 skiddagar per år. Gillar att åka off-pist när möjlighet ges (Åre, Vemdalen, Kittelfjäll) men i praktiken blir ju 19 av 20 åk ändå i pist. Har tidigare åkt med pistskidor men har hyrt allmountain skidor och gillar hur de beter sig även i pist, framför allt när det blir lite uppåkt, så jag är nog inställd på ett par AM-skidor. Sen allt med rocker, flex, svängradie har jag för lite erfarenhet för att kunna tycka nåt om. Åker gärna både stora carvingsvängar i hög fart likväl som korta svängar och som sagt gärna off-pist när möjlighet ges. Åker i alla pister men tycker mest om röda backar. Prisklass runt 5.000 kr.
Jag tittar på skidtester som Freeride gjort och tänker i mitt stilla sinne. "Det här är ju skidtester AV proffs FÖR proffs". En skida som de upplever som alldeles underbara är säkert hemska för mig som inte är tillräckligt duktig. Som tennisspelare har jag heller inget ut av att spela med samma racket som Novak Djokovic. Tänker jag fel här?

Har ni några rekommendationer baserat på bakgrunden ovan.

"Hyr för fan, du åker för lite för att köpa nya skidor och då får du OK grejor"
"Med din åkkapacitet kan du ta de bästa eller sämsta skidorna på listan, du kommer inte märka nån skillnad"
"Du är ju halv-proffs, sikta på det bästa laggen, det kommer du ha glädje av många år framåt"
eller annat...

Råd inför skidköp
En trevlig och billig lösning är att ha två par och köra inserts så du kan lätt flytta bindningen emellan beroende på dagen verkar ge. Fördelen med inserts är att skidorna tar betydligt mindre plats också.

Ser man inköpen över en längre tidshorisont så är det väl värt att ha två par så att de gånger snögudarna bjuder till så har man schyssta pontoner som flyter bra...lika skönt är det att ha en skida som verkligen greppar gött i pisten.

Men med det sagt köp inte race skidor och 140mm puder lagg, men ett par typ völkl RTM och nån bredare qst eller dylikt runt 110-115mm i midja

Jarle

Aktiv medlem
Råd inför skidköp
QST 92 får mycket fina recensioner. Jag var inne på QST 99 ifjol men de har ju slutat tillverkas vad jag förstår. Tack för tipset!
Ska jag vara ärlig så är 98, som är 99and efterträdare, roligare i pist och bra mycket bättre utanför. Den är kanske något snäpp ner från 99 i prestanda i pist men är ordentligt mycket svånggladare. Utanför är det milsvid skillnad mellan 98 och 99, till fördel 98.

Kort sagt är qst 98 rolig som tusan, roligare som endaskida än både 92 och 99 om du frågar mig.

Gillade du Blaze så är det säkraste kortet att ta en sådan men kika gärna på en bredd upp. Där får du lite längre radie vilket bidrar till lugn utanför pisten och i högre fart i pist. Den är fortfarande relativt mjuk i nosen så den är kvick in i sång när så önskas.

EpicCrasher

Medlem
Råd inför skidköp
Ska jag vara ärlig så är 98, som är 99and efterträdare, roligare i pist och bra mycket bättre utanför. Den är kanske något snäpp ner från 99 i prestanda i pist men är ordentligt mycket svånggladare. Utanför är det milsvid skillnad mellan 98 och 99, till fördel 98.

Kort sagt är qst 98 rolig som tusan, roligare som endaskida än både 92 och 99 om du frågar mig.

Gillade du Blaze så är det säkraste kortet att ta en sådan men kika gärna på en bredd upp. Där får du lite längre radie vilket bidrar till lugn utanför pisten och i högre fart i pist. Den är fortfarande relativt mjuk i nosen så den är kvick in i sång när så önskas.
Tack Jarle, och ja jag är intresserad ev en "endaskida".

Jarle

Aktiv medlem
Råd inför skidköp
Tack Jarle, och ja jag är intresserad ev en "endaskida".
Det finns oerhört många skidor i kategorin och de varierar i konstruktion/geometri från förvuxna storslalomskidor till smala jibfriåkningsskidor.

Vad som är rätt verktyg för ändamålet beror givetvis mycket på, om det går att ringa in det lite mer specifikt så står en snart och väljer mellan några skidor där den största skillnaden är hur mycket eller lite dämpning skidan har.

Personligen brukar jag ha två ting i åtanke när jag väljer skidor:
1) Rätt verktyg för ändamålet - här går det att vara lika precis som antalet skidor som önskas i garderoben. I detta fall går det att kapa en del skidor då jag förstår det som att du inte har något intresse av att åka park så den kategorin kan vi lämna därhän (med undantag för ett fåtal modeller). Mer eller mindre en prioritering på vad som är viktigast för aktuell åkare. I ditt fall kanske det är prestanda i pist, kanske är det viktigast att ha så skoj som möjligt när du väl åker utanför.

2) Hjälp mig när jag har det svårt - Är exempelvis rätt verktyg en skida ämnad för friåkning på större berg i högre fart, på varierande snö så har jag gärna en skida som hjälper mig när det studsar och slår åt tretton håll samtidigt. Jag får då också köpa att det blir slitigare och mer teknikkrävande att hinna med i skogen.

Esset i rockärmen att plocka fram när jag har några få modeller att välja på och inte kan bestämma mig är att skidor, för de allra flesta, är leksaker och leksaker ska min bli glad av att se och tänka på.

Jibberisch

Aktiv medlem
Råd inför skidköp
Det finns oerhört många skidor i kategorin och de varierar i konstruktion/geometri från förvuxna storslalomskidor till smala jibfriåkningsskidor.

Vad som är rätt verktyg för ändamålet beror givetvis mycket på, om det går att ringa in det lite mer specifikt så står en snart och väljer mellan några skidor där den största skillnaden är hur mycket eller lite dämpning skidan har.

Personligen brukar jag ha två ting i åtanke när jag väljer skidor:
1) Rätt verktyg för ändamålet - här går det att vara lika precis som antalet skidor som önskas i garderoben. I detta fall går det att kapa en del skidor då jag förstår det som att du inte har något intresse av att åka park så den kategorin kan vi lämna därhän (med undantag för ett fåtal modeller). Mer eller mindre en prioritering på vad som är viktigast för aktuell åkare. I ditt fall kanske det är prestanda i pist, kanske är det viktigast att ha så skoj som möjligt när du väl åker utanför.

2) Hjälp mig när jag har det svårt - Är exempelvis rätt verktyg en skida ämnad för friåkning på större berg i högre fart, på varierande snö så har jag gärna en skida som hjälper mig när det studsar och slår åt tretton håll samtidigt. Jag får då också köpa att det blir slitigare och mer teknikkrävande att hinna med i skogen.

Esset i rockärmen att plocka fram när jag har några få modeller att välja på och inte kan bestämma mig är att skidor, för de allra flesta, är leksaker och leksaker ska min bli glad av att se och tänka på.
Völkl Katana!!!!11

Jarle

Aktiv medlem
Råd inför skidköp
kekw-kek.gif

Topp