råd nästa bräda (Jones Flagship vs CustomX_FlyingV vs annat)

lamboren

Medlem
Funderar på förnya brädan från min drygt 5 år gamla Burton Custom X 164.
Vill fortsätta med längre, styvare brädor. Av lite olika orsaker vill jag hålla mig till single quiver.
Om mig: åkt bräda 20+ år; är 186cm, 74kg; åker väl 40% off/60% i pist (skulle gärna vara omvänt, men ska väl vara realist), ingen park, skärande svängar.
Funderat på nya CustomX FlyingV eller Jones Flagship.
Någon som har erfarenhet av CustomX FlyingV? Vilka andra alternativ som jag har missat?
 
Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag tror att din gamla Custom X är bäst! Med din 74 kg den är nästan över över. Men, absolut, ha det.

Om flying v: mycket bättre för jibbing, litet bättre för lössnö, mycket sämre för piståkning.
 
Senast ändrad:

Tottek

Aktiv medlem
Min polare köpte vanliga custom flying v, sålde den efter 1 dags åkning, de va som o åka runt på ett tefat i pisten va hans recension ? och en annan polare som också åker bräda testade den och sa exakt samma sak ^^, jag hade helt klart kikat på flagship!! Vill man kolla på burton så är väll flight attendant ett alternativ tror jag? :)

Sen finns ju Lib Tech TRS också som ska va bra har jag läst ?
 
Senast ändrad:

Schoobang

Medlem
Finns ju massor roliga brädor men personligen gillar jag inte flyingV-profilen. Camber i mitten ska det va om man inte är helt grön. Lite rocker i ändarna så som tex flagship har hjälper till med flytet och gör brädan lite mer förlåtande utan att egentligen sabba ngt. Jag är några enstaka kilon och cm större än dig och är extremt nöjd med min Rossignol XV 167. Har också åkt sen nittiotalet och föredrar offpist men åker antagligen mest pist ändå pga tillgänligheten.

Impulsköpte f ö en short/wide nyligen som tyvärr inte har testats än. Står vallad och klar för premiär om 2v. Ska bli intressant.
 

lamboren

Medlem
Tackar,
Lägger tankarna på flyingV-profil på hyllan.
Har bara haft rena camberbrädor hittills,
@Schoobang o
@Tottek, vad är er erfarenhet, ger lite rocker i ändarna märkbar skillnad i flyt offpist? Och Schoobang, hör gärna av dig när du testat din short/wide, skulle vara kul att höra vad du tyckte.
@KaitsuH: jorå, man får stå på, men har väl aldrig tyckt den är för hård.
 

Tottek

Aktiv medlem
lamboren sa:
Tackar,
Lägger tankarna på flyingV-profil på hyllan.
Har bara haft rena camberbrädor hittills,
@Schoobang o
@Tottek, vad är er erfarenhet, ger lite rocker i ändarna märkbar skillnad i flyt offpist? Och Schoobang, hör gärna av dig när du testat din short/wide, skulle vara kul att höra vad du tyckte.
@KaitsuH: jorå, man får stå på, men har väl aldrig tyckt den är för hård.
Självklart ger en rocker i tip mer flyt! Skulle dock överleva utan rocker i tail men de skadar absolut inte o ha :)
 
+1 på Rossignol XV! Kör den också i 167 fast i Wide på 183/80. Jäkligt rapp och stabil. Lite oförlåtande jämfört med Flagship upplever jag, men för mig är det en fördel då jag tycker om väldigt "aktiv" åkning.

Flagship känns annars som ett jäkligt bra och kanske något mer allsidigt alternativ. Gnu Mullair kan man också kasta in som en joker! Mer lik XV:n i form av aggresivitet men med en mer lekfull sida pga shapen.
 

KaitsuH

Aktiv medlem
Jones Hovercraft och Ultracraft också! Jag har nu bara Joner Hovercraft 164, sålde alla andra brädor. Mycket bra kantgrepp, och tillräckligt med stor radius, 10 meter.

För Lamborens 74 kg max 161.
 

pfjb81

Ny medlem
KaitsuH sa:
Jones Hovercraft och Ultracraft också! Jag har nu bara Joner Hovercraft 164, sålde alla andra brädor. Mycket bra kantgrepp, och tillräckligt med stor radius, 10 meter.

För Lamborens 74 kg max 161.
+1 på Hovercraft! Lite mjukare än Flagship, mycket bra i pisten och rolig utanför.
Har också en Cool Bean. Svinkul när det är mjukt i pisten och som en liten surfingbräda utanför!
Jämför man dessa två på hårt underlag är det som natt och dag. De vågiga kanterna på Hovercraft funkar verkligen.
 

Kaskar

Medlem
Jag har en Flagship och är mycket nöjd. Bra flyt i puder och det går att brassa fullt spett i pisten.
Rocker ger bättre flyt i puder. Jag tippar på att jag får ut 10m extra när det flackar ut jämfört med min gamla camber-bräda. Och att pulsa 10m i djupt puder tar på krafterna.

Däremot blir det lite fladdrigt i nosen när man åker transportsträckor. Det är ju av naturen då en rockernos inte har något att greppa på när det är platt. Men när man väl börjar svänga så sitter allt som berget
 

fransosen

Medlem
Om du har möjlighet att testa en bräda från Furberg så kan jag varmt rekommendera det!
Lekfull och snabb i lössnö med den shapen, och i pist så tycker jag att den lite längre radien ger ett helt annat skär. Min Burton bräda känns nervös och lite tråkig att åka på i jämförelse.
Men Furberg brädan är lite annorlunda, så den bör nog testas först.
 

lamboren

Medlem
Stort tack för alla tips!
Har nu landat på Jones Flagship, 166. Eftersom jag vill ha ett single quiver prioriterade jag allsidighet (annars hade nog valet blivit att komplettera CustomX:en med en Hovercraft, eller annan short/wide).
Återkommer med rapport när jag fått den och provat.
 

Tottek

Aktiv medlem
lamboren sa:
Stort tack för alla tips!
Har nu landat på Jones Flagship, 166. Eftersom jag vill ha ett single quiver prioriterade jag allsidighet (annars hade nog valet blivit att komplettera CustomX:en med en Hovercraft, eller annan short/wide).
Återkommer med rapport när jag fått den och provat.
Härligt! :D
 

endurance

Ny medlem
Bytte i år från Burton Supermodel -09 till Salomon Super8. Snarlika brädor men Super8 är "flat" under främre delen av brädan. Tycker den ger bra bett vid carve (särskilt om man trycker i med bakfoten) samtidigt som den flyter aningen lättare än min gamla supermodel som är full camber. P g a snöläget blir det mest pist även om jag tycker bättre att om att hålla mig bredvid. Super8 är aningen bredare för att minska toe/heel drag, ändå tillräckligt snabb från kant till kant för att jag ska va nöjd.
 

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp