Råd trasig kartong skidköp, skicka tillbaka eller ej

eriC1

Aktiv medlem
Måste vara fler än jag som köper skidor online som får dom levererade packade som en påse skit.
Är absolut inte första gången detta händer. Minst 4-5 gånger har skidorna anlänt halvt utanför lådan. En gång från black diamond krävdes de 3 försök innan jag fick mina kolfiberskidor utan att dom delaminerat i frakten.

Hur hade ni gjort på denna ? Det är minimala repor i tip med en liten antydan till delaminering i tip. Inget som troligen spelar någon roll, men när jag är ute på en flerdagstur långt ute på fjället skulle jag säkert störa mig på att jag vet att jag åker på en skida som studsat omkring halvt utanför kartongen runt halva Europa.
Antingen ber jag dom skicka en ny, väntar några veckor, eller behåller och begär kompensation.

Mest att jag stör mig på att skidföretagen som säljer dessa aldrig använder någon vaddering eller några cm extra tejp. Dyra skidor och techbindningar som jag klassar som säkerhetsutrustning verkar packas som om det var en tröja från hm.

Bilagor

• 20211119_110404.jpg
    20211119_110404.jpg
    317.3 KB · Besök: 259

farsan56

Aktiv medlem
Det där ser riktigt dåligt ut. Jag hade nog reklamerat. Köper man nytt vill i alla fall jag ha fräscha grejor.
Tvärtom en kartong som kom ifrån Sportconrad i veckan med två par turskidor, pjäxor och glasögon. Dom hade limmat fast distanser i kartongen så allt låg på plats. Kartongen var av pansarmodell, tjock och kraftig. Skottsäker!
Föredömligt 👍

PisteCarver

Aktiv medlem
Köpte i somras från glisshop.com och det var ordentligt förpackat och kom fram i perfekt skick.

Chrsam

Ny medlem
IMG_20211110_092509951_HDR.jpg

Fick detta paket från glisshop. Skidorna var dock hela och fina. Var extra kartong uppe och nere och i mitten. I ditt fall hade jag reklamerat.

Anzom

Aktiv medlem
Svår fråga. För individen är det såklart super att det är packat som en pansarvagn. Ur miljöperspektiv kostar enskilda emballagetunga transporter mycket.

Köp hos lokal handlare istället och tänk att de 1000 kronor du lägger extra är för att slipa sveda och returvärk.

PisteCarver

Aktiv medlem
Svår fråga. För individen är det såklart super att det är packat som en pansarvagn. Ur miljöperspektiv kostar enskilda emballagetunga transporter mycket.

Köp hos lokal handlare istället och tänk att de 1000 kronor du lägger extra är för att slipa sveda och returvärk.
Om det bara var 1000 kr det handlade om, men det gör det ju inte.
Jag köpte Salomon QST 99 inkl. bindningar och frakt för 430 Euro, vilken svensk sportbutik erbjuder motsvarande?

Att blanda in miljön blir lite komplicerat, skidorna ska fraktas till sportbutiken också, och de flesta tar nog även bilen dit för att hämta dem.

Anzom

Aktiv medlem
Om det bara var 1000 kr det handlade om, men det gör det ju inte.
Jag köpte Salomon QST 99 inkl. bindningar och frakt för 430 Euro, vilken svensk sportbutik erbjuder motsvarande?

Att blanda in miljön blir lite komplicerat, skidorna ska fraktas till sportbutiken också, och de flesta tar nog även bilen dit för att hämta dem.
Liksom många hämtar den med bil på postombud eller behöver en last mile transport av mindre enhet som privatperson beställt.

Enskilda skidbeställningar utanför Sverige drabbar klimatet hårt. Transportsektorn är inte optimerad, i jakten på snabba transporttider med enskilda paket. Från en som har god insikt i den verksamheten.

Vad är det värt att ha kunna åka skidor i framtiden?

Christiam

Aktiv medlem

Ska jag handla lokalt så blir det Intersport/Stadium vilket går bort.
Jag åkte ca 30 mil enkel senast jag skulle köpa ny utrustning och då bor jag inte ens på landsbygden.
Alla har tyvärr inte möjligheten att handla lokalt annars håller jag med dig. Jag har möjlighet och väljer då att hellre betala lite mer i fysisk butik.

Är skidan hel så hade jag aldrig orkat reklamera. Däremot hade jag fotat ev skada och skickat ett mail där jag bett om 42 st klibbor som plåster på såren.

jarnebring

Aktiv medlem
Måste vara fler än jag som köper skidor online som får dom levererade packade som en påse skit.
Är absolut inte första gången detta händer. Minst 4-5 gånger har skidorna anlänt halvt utanför lådan. En gång från black diamond krävdes de 3 försök innan jag fick mina kolfiberskidor utan att dom delaminerat i frakten.

Hur hade ni gjort på denna ? Det är minimala repor i tip med en liten antydan till delaminering i tip. Inget som troligen spelar någon roll, men när jag är ute på en flerdagstur långt ute på fjället skulle jag säkert störa mig på att jag vet att jag åker på en skida som studsat omkring halvt utanför kartongen runt halva Europa.
Antingen ber jag dom skicka en ny, väntar några veckor, eller behåller och begär kompensation.

Mest att jag stör mig på att skidföretagen som säljer dessa aldrig använder någon vaddering eller några cm extra tejp. Dyra skidor och techbindningar som jag klassar som säkerhetsutrustning verkar packas som om det var en tröja från hm.

Reklamera om skidorna har skadats. Om det bara är ytliga repor kanske du kan leva med det och få kompensation (avdrag på priset). Annars kräv att de skickar nya. Om det kostar dem lite varje gång de packar slarvigt, blir det förhoppningsvis ett incitament till att packa bättre i framtiden.

Stortlopp

Aktiv medlem
Skidorna ifrån sportconrad var inpackade för att klara av att bli överkörda av en strv122 senast jag handlade. Tog en stund att få ur dom men hela var dom.

Hade det inte varit bråttom hade jag bett om nya.

fredw

Aktiv medlem
Fick också ett paket skidor från sportconrad som var extremt välinpackat. Från samma firma åtta år tidigare var det ok men inte lika välpackat. Gissningsvis skärpning som ett resultat av tidigare problem med transporter.... Så jag tycker att man ska ta kontakt och reklamera, så att de lär sig packa in skidorna ordentligt. Sedan finns det ju olika sätt att gå vidare efter det.

eriC1

Aktiv medlem
Tack för inputs från alla.
Det är inga större repor, och troligen är de inga problem alls, men vetskapen om att dom legat utanför kartongen och skumpat genom europa är jobbig. När jag är på en flerdagstur i sarek så vill jag liksom inte att skidan plötsligt ska delaminera eller spricka i stålkanten .

Sen är de en principsak, det handlar liksom om några gram bubbelplast i tip och tail som skyddar lite mot att stålkanterna ska studsa mot kartongen och göra hål, samt 20 cm tejp istället för 5 cm på öppningen av kartongen. Det är skillnaden mot trasiga skidor eller perfekt levererade skidor. Så de är ingen större miljöskillnad i emballaget.

Sen priser. Den dagen jag är välbetald ingenjör och det finns en vettig skidbutik närmare än 10 mil bort med bra service så visst, då skulle jag kunna betala premium. Men så länge jag haft rejäla rabatter genom mitt gamla jobb direkt från alla större leverantörer, eller kan köpa förra årets skidor för halva priset från europeiska webshoppar, ja då är de svårt att göra nåt annat.

Sen så blir klimatavtrycket (i CO2 eq), ungefär hälften om jag beställer ett par skidor från södra tyskland, mot om jag satt mig i min bil och kört dom 10 milen till Alpingaraget.

Topp