Råd vid utbyte av mina Head demo irc sw

allan_sladd

Medlem
Mina "HEAD demo irc sw 184 cm" är nu slipade för sista gången och jag letar ersättare.
Mått: L=184 ,N= 114, M= 67, B= 99, R= 17.9
Min slipning: 88/0.5 grader förutom 89/1.0 grader vid brätte och bakdel (ca 15 cm).

Skidan såldes i Sverige under åren 2008-2009 under namnet HEAD Supershape speed.

Jag är 64 år gammal, väger 73 kg och är 178 cm lång. Jag har turiståkt varje år sedan 1964, då jag fick mina första "knäppkängor". Jag är en funderande och analyserande skidåkare.

Jag räknar med att under de närmaste åren som pensionär få en årskonsumption på minst 20 åkdagar i Sverige och 6 dagar i Alperna.

Offpist: inte nu på gamla dar.
Puckel: Jag försöker fortfarande,men inte med Head-skidorna! (Jag ser vissa likheter mellan att angripa pucklar och att köra enduro (mc bland stock och sten), vilket jag också sysslar med.)
Pist: JA, men jag gillar inte nypistat utan väljer gärna att åka i andras sladdsnösträngar. (Storslalom med sladd liknar grusvägsåkning med mc.)

Under de sista åren har jag haft två par skidor, de ovan nämnda Head för ren piståkning och ett par Salomon Scream Hot för åkning på mjukare snö. Den skida jag söker behöver inte ha bred midja, eftersom jag blivit alltmer intresserad av att den skall vara snabb "från kant till kant". Dessutom skall skidan ge en "lätt och fin åkstil". Jag är beredd att ta olägenheten att inte kunna åka lika rent, då snön är mjuk. Under senare år har jag trivts bäst på skidor av GS-karaktär, trots att jag då upplever en viss olägenhet med att komma runt i trånga passager där farten är låg.

Jag gör mitt bästa för att få rena skär, men jag misstänker att det blir lite sladd i svängavslutet.

Jag har provat följande skidor i Vemdalen:

Head WC rebels i.speed sw, 175 cm (2013):
De kändes mycket trygga och samtidigt snabba från kant till kant. De var alltså lättåkta. Det enda jag funderade över var att jag fick "durr" under fötterna, när jag försökte svänga runt på brant is. Var de för hårda för min åkkapacitet?

Head CHIP 71, 175 cm (2013):
Man blev ju tvungen att "tippa upp" skidorna, när man ville svänga "från kant till kant" på hårt underlag. (För bred midja?) Dessutom var de kanske en aning för svängbenägna. Jag kände också att det gällde att vara med i avslutet av kortsvängar för att inte slängas iväg (p.g.a. okontrollerad bakvikt?). Istället för det ovan nämnda durret så "fräste det under fötterna". Var de för mjuka?

Head CHIP 66, 175 cm (2012):
Bättre än CHIP 71. De var trevligare "från kant till kant".

Rossignol Zenith Z76 Titanal/Basalt, 176 cm (2012):
De bröt sig fram som en tanks genom snö och is. "Bryt upp på kant och bara kör - lägg över till den andra kanten och kör - osv.", dvs. utan finess! Inte min stil

Völkl Racetiger Speedwall GS, 175 cm (2011):
Det trevligaste Völkl jag provat sedan P50!(Jag tror att jag är känslig för hur Völkl är slipade?!)

OBS: All provåkning har skett på det för dagen gällande underlaget och utan att veta hur skidorna varit slipade. (Min erfarenhet från mina Head är att deras karaktär är mycket känslig för hur de är slipade.)

Nu hoppas jag få goda råd från någon på formumet, annars går jag och köper ett par Head WC rebels i.speed sw.
MVH
Allan

Senast ändrad:

Kiliam

Ny medlem
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig då jag har dålig koll.

Jag vill dock ge dig beröm för en fantastisk beskrivning, tänk om alla hade skrivit så detaljerade förstainlägg!

Mountain_Man

Aktiv medlem
Finns så mycket bra skidor idag och i stort sett alla premiummodeller är riktigt bra. Som du säkert konstaterat går trenden tydligt mot bredare skidor även i pisten, och då pratar vi inte 70 - 75 mm utan snarare 80 - 90 mm ...

Personligen gillar jag att köra en smalare pistskida och älskar den snabba kantväxlingen och distinkta greppet, men, men det är inte lika roligt när skidan skär fast i snöhögarna efter lunch ...

Jag tycker du ska titta närmare på några skidor med en midja omkring 75 mm. i denna kategori har du fortfarande den snabba kantväxlingen och distinkta greppet men får den lite bredare plattform som krävs för att hålla sig flytande även i uppkörd vårsnö. Ge de här skidorna lite mer tid. Initialt får du precis den känslan av att "tippa upp" som du beskriver, men man vänjer sig snabbt och fördelarna är större än nackdelarna såvida man inte har för avsikt att bara köra hård pist.

Två skidor som jag kan rekommendera är (egna skidor)

Fischer Progressor 900
Völkl The Code Speedwall

Båda 75 mm i midjan. Progressor är en snäll och förlåtande skida som det är svårt att misslyckas med. Lättsam men hänger med bra även när det börjar branta på och går fort. Dock inte lika exakt i skäret som en mer raceinspirirerad skida. The Code är mer kompromisslös, väldämpad med ett exakt skär och tycks tåla hur mycket fart som helst. Se mina recensioner.

Jag har även testat Heads pistskidor och måste säga att de är riktigt, riktigt bra dock inte fullt i The Codes klass (men det är en smaksak).

/MM

allan_sladd

Medlem
Mountain_Man,
Tack för dina råd. Profilen på säsongens skidåkning är att prova skidor så mycket jag orkar. Samtidigt måste jag komma underfund med vad jag vill ha!
Mina gamla Salomon Scream Hot har midjebredden 75 mm och radie= 18 m. Så småningom kommer jag att byta dessa mot något roligare för "nysnö - tösnö - uppåkt pist - sockrig snö - puckel(?) - offpist(?)".

Just nu är jag inne på att hitta något som passar för åkning med exakthet och lätthet bland andra skidåkande turister i brant hård pist.

Men, jag skall följa ditt råd och leta upp ett par Völkl The Code Speedwall för provåkning. (Av någon anledning har jag inte trivts på Fischer-skidor när jag provat dem, men utveckling fortgår kontinuerigt så det kanske är dags att prova igen.)

Jag är öppen för fler råd.
/Allan

allan_sladd

Medlem
Dagens skidtester (Head WC Rebels i.Speed, Völkl V-Werks RTM, Völkl RTM-84, Nordica Dobermann Spitfire Pro) gör mig nyfiken på The Code!

Head WC Rebels i.Speed: Tysta och sofistikerade, men det krävs att jag åker in mig på dem. Så länge greppet fanns så gick det undan men när jag tappade greppet så skedde det med besked. => Jag måste ge dem en ny chans för de ger mig en förhoppning om att kunna erbjuda en tyst och elegant åkning.

Völkl V-Werks RTM: Vilka sidor!!!!! Bara man bryter sig in i den första kantningen, sedan går det undan. Aldrig ett tappat skär! Men jag tyckte att jag måste åka med mycket bred skidföring för att hålla sidorna i skär och det kändes inte som "min stil".

Völkl RTM-84: Som V-WERKs-varianten men jag tappade skäret vid ett tillfälle. Alltså: skall det vara den här skidtypen så skall det vara V-Werks-varianten.

Nordica Dobermann Spitfire Pro: Full konroll trots en viss avdrift i skäret. Alltså till skillnad från Head så tappade jag greppet gradvis.

ALLTSÅ: The Code har ju smalare midja än RTM. => Nu är jag nyfiken på THE CODE!!!! De kan vara det jag söker.
/Allan

waxoff

Aktiv medlem
Med alla sköna beskrivningar av dina upplevelser och (som jag uppfattar det) att V-Werks fick dig att avvika från din prefererade stil måste jag bara få kasta in frågan om du testat Salomons olika BBR-varianter? Kanske de kan vara värda att offra ett par åk på?

Senast ändrad:

allan_sladd

Medlem
Helt utpumpad efter en dags testande så skriver jag:
Utbudet av skidvarianter är ju ogreppbart! - Nej, jag har inte gett mig på BBR än.

Fischer Superior, 170 cm:
Vilka dansanta skidor, men måste man skämmas, när man inte lyckas hålla bakändarna kvar i skäret?

Mitt normala pressande av skidans framdel betydde att bakdelen gick upp i luften - tror jag. För att hålla skidan i skär så måste jag vara omsorgsfull med framvikt-bakvikt. Är det någon som vet om en längre skida, 175 eller 180 cm, ger ett mer distinkt skär?

Den där slalomskärningen längst fram var intresseväckande. Man kunde ju få till en "blitzschnell" kursändring av skidan.

=> Jag kände mig socialt välanpassade i pisten, när jag åkte Fischer Superior. => Jag skall jaga rätt på ett par skidor med L= 175 cm.

Nordica Dobermann Spitfire Pro: Fortsatta tester.
Kommande från Fischer Puperior tycker jag att de var trögare att få in i sväng. Sedan ligger de tryggt och säkert kvar i skär. Jag upplevde hela tiden att jag utan att bry mig höll hela sidan i skär. Jag skrev tidigare att jag tyckte mig känna en viss avdrift i skäret, men jämfört med hur jag lyckades hantera Fischer Superior var avdriften marginell.

Men, jag kände mig inte lika socialt välanpassade när jag helt bryskt forsade fram med full kontroll(?) bland övriga skidåkare.

DAGSLÄGET: Jag väljer bort Völkl RTM-84 och skidor med den karaktären på grund av det här med "att vara socialt välanpassad" och jobbar vidare med Fischer Superior.

FRÅGAN: Ger en längre skida mindre sladd?
/Allan

GoranC

Aktiv medlem
Volant White gold skulle nog passa dig
Volant bygger riktigt sofistikerade skidor
Åker själv bla på ett par Volant Copper79
Svårt att beskrivs känslan i dom men ungefär som en Mercedes S klass AMG
Stabilt, solitt och har ett enormt brett spektra från lugn åkning till fullt race med mycket vinklar och sväng
Håller kvar skäret oavsett underlag och lika lätta att åka och sladdsvänga med i branta hang om man så önskar
//Göran

allan_sladd

Medlem
Jag har inte ens vågat tänka VOLANT. Jag har bara fönstershoppat i Österrike. Åtminstone ovansidan utstrålar elegans.

Volant= jag måste vänta till nästa års Alpsemester och testa på plats.
/Allan

Mountain_Man

Aktiv medlem
Ger en längre skida mindre sladd?

Om du med sladd menar att skidan inte kan hålla emot när det trycks på rejält i hög fart och branta partier, så tror jag det förehåller sig ungefär så här ...

Det är inte längden i sig själv utan i första hand skidans dämpning, vridstyvhet och hårdhet (flex) som avgör var gränsen går för att den ska hålla skäret. Detta innebär oftast att en längre skida som är byggd för en tyngre och kraftfullare åkare är mer dämpad och styvare och därför upplevs som mindre sladdbenägen. Så i allmänhet upplevs en längre skida av en viss modell som mindre sladdbenägen (och oftast även lite trögare in i svängen).

Åkarens egen teknik och styrka har ju en viss betydelse i sammanhanget oxå ... Jag har gjort misstaget vid några tillfällen att köpa den "bekvämaste" skidan av de jag testat och fått en skida som fungerat kanon i lägre hastigheter på mjukare underlag, men sedan inte räckt till när jag vill pressa , lite snabbare och lite hårdare ... jmfr. Progressor 900 och The Code.

/MM

allan_sladd

Medlem
Mountain_Man,
Jag fick ingen möjlighet att testa The Code och inte heller Racetiger GS, så jag gick åstad och köpte ett par Fischer RC4 Superior L=180 cm. Nu smälter jag mina intryck från 6046 höjdmeters åkning.

Jag kan redan nu säga att jag upplevde det du beskriver (mindre sladdbenägen men trögare). Köpet baseras på en hel hoper kompromisser och glädjen av att utforska en skida.
/Allan

allan_sladd

Medlem
Mountain_Man:
Javisst, inte köper jag en skida som är snäll och trevlig och utforskad redan efter tre åk. Jag väljer något som antyder dolda egenskaper som så småningom berikar min åkning.

Fischer RC4 Superior L=170 cm: Lätthanterlig och dansant! Men jag tyckte mig behöva vara noggrann med hur jag belastade skidan, för att hålla den kvar i skär.

Fischer RC4 Superior L=180 cm: Trögare. Men det var inte så noga med hur jag belastade skidan för att hålla den kvar i skär. Därmed behövde jag inte vara så petig med hur jag hade pjäxorna spända. Det var bara en fråga om att vinkelställa. Det som jag upplevde som en begränsning var att det blev jobbigt att åka kortsväng. Det kändes som att jag måste tänja min åkning så mycket jag kunde (=> Fördel L170cm). Och det där med trögheten skall jag få bort, tror jag, bara jag kommer underfund med skidans hemligheter. (Se nedan.)

Gemensamt: Skidans benägenhet att skära in med spetsen vid svängavslut (Dual radius?) var intressant. Det skall jag lära mig att dra nytta av (för att få bort trögheten). Idag kunde jag komma in i en rytm där jag nästa slängdes upp i luften vid svängavslut för att sedan landa direkt i nästa sväng. =Kul. (Jag landade dock inte i fallinjen, som jag sett att vissa WC-åkare gör nu för tiden.)
/Allan

Mountain_Man

Aktiv medlem
@alan_sladd
Låter som du genomfört ett gediget jobb i din jakt på skidor, kul att ta del av ... hoppas du blir nöjd!

/Mm

allan_sladd

Medlem
Eftermäle:
1. Jag har läst Mountain_Man´s tester och börjar förstå och hålla med i den mån jag har egna intryck att referera till.
2. Jag åkte med Lange RX130 L.V.. Hade jag använt mina Nordica Dobermann PRO EDT 130, så hade jag nog gjort andra bedömningar, eftersom de, enligt min uppfattning, ger en annorlunda kontakt mellan fot och skida. Exempelvis: Jag tror att jag skulle förfasats mycket mer över ett tappat skär med "Durr", eftersom sulan är o(?)dämpad (=> tröttande för fötterna). Jag skulle också haft svårare att åka på breda skidor eftersom pjäxorna, enligt min uppfattning, är mycket mer "direkta" i sidled .Jag skulle p.g.a. detta kanske uppskattat Nordica Dobermann Pro mer, eftersom de, enligt mitt intryck, var lätta att konsekvent åka med skär(utan durr). Jag tror också att jag skulle känt mer obehag med Völkl RTM-84:s motsånd mot den initierande kantställningen (från åkning med plana skidor till att ställa dem på kant). Fischer Superior i 170-längd, skulle jag också troligtvis tyckt varit för mjuka, såvida jag inte värderat den ökade möjligheten att i detalj manipulera skidornas kontakt med snön.

Mitt sökande efter en skida slutade alltså med {Lange RX130 L.V.} + {Fischer RC4 Superior L=180cm}.

OBS: Allt detta är mina egna tankar och jag är absolut ingen skidexpert.

Nu drömmer jag om Tiefenbach-glaciären i Sölden men får hålla till godo med Vemdalen vecka 11.
/Allan

Topp