Radical FT12 eller Tour 12

streimert

Medlem
Provar lägga upp detta under denna.
Det är så att jag har åkt en hel del offpist och börjar nu få intresseret mer för att ta mig från liftsystemen med lite turande. Jag har provat lite olika setuper för detta, men ser att jag inte får det riktigt rätta,,, med detta kan jag säga att jag åkt med följande på tur...
K2 sidestash 2010 med duke - kanon allround skida men ngt tung bindning,,, dock stabil - pjäxor Garmont Radium (Styv)
sen detta året så kita jag mig med ett par Volkl Shiro med duke. Grym skida i uppkört och lössnö. dock väldigt dryg med att travasera eller gå på tur med då det var vindblås med lite is/skare (använde inga stegjärn) - här med pjäxor Dynafit Ultralight Titan som då är mjukare än Radium.

Till frågan... då jag vill ha en lättare bindning än Duken, men ändå en hyfsat stabil bindning för offpisten och gillar mellan stora till stora svängar med fart så ser jag efter lättare alternativ. Min tanke är då att gå på K2 Sidstash 2012 som har något längre rocker men plat under och baktill (vilket jag tror känns bättre vid traverseringar samt gå på tur på hårt underlag) samt då mina Titan Ultralight. Jag är i stora funderingar att gå på Dynafit TLT Radical FT12, men har aldrig kört på Dynafit konceptet. Det är lite fundersam med tanke på jag sett filmer på hur man stiger i och av dom,,, och hur man låser i tårna först för att sedan vagga skidan framåt och tillbaka för att få bort is i hålen på pjäxorna...Detta är ju ingen fara,,,, men hur är det om man skulle vurpa där det är väldigt brant och man skall trycka i skidan igen,,,, måste man göra en platå då att stå på?
Annars är det ju men en vanlig bindningstyp bara slå in skidan i baken i baken så att den låser sig själv...
Finns här någon på forumet som kan beskriva om det är en fördel eller nackdel med Dynafit Radical FT12 (dock redan läst om en sprint som bytes ut på bakdelen ï höstas). Jag väger ca 86 kg och är 183cm lång. Har mina dukisar normalt inställt på DIN10 och dom löser ibland vid genom gång på skare,,,, annars aldrig. Hoppas sällan men har hänt,,, 1,5-3 meter....

Man kan ju låsa frambindingen komplett vilket jag kan förstå i vissa extrema situationer,,, men hur lätt löser dom utan låsningen,,, då med om man jämför en frontbinding på Dynafit ställd på DIN 10 och en normalbinding på DIN10... beter dom sig likadant vid vridning? (jag vet att konstruktionen är olika uppbyggd och funktionen är annorlunda vid release)

Turerna som jag börjat gå med är då ibland på 1-3 timmar,,,

Jag ser Tour 12 som ett alternativ,,, men ett halvdant sådant...

Ser fram emot återkoppling från dom som har varit med om liknande,,,,,

snorkel

Aktiv medlem
Kör själv med Ft12 vertical och Sidestash vilket fungerar bra. Pjäxorna gör stor skillnad, med Dynafit zzero så har jag en lätt toppturssetup och med BD factor en setup mer anpassad för piståkande och pistnära turande. Zzeropjäxan är lite för mjuk för heldagar i pisten. Som du påpekar är det lite trixande med dynafit, dock lär du dig snabbt att se om piggarna är helt inne eller ej. Det går även att ta på bindningen efter fall i utsatt läge och låsa frambindningen och åka iväg till ett bättre ställe och fixa med bindningen. Inget större problem egentligen. Fördelarna med dynafit överväger.Tycker inte att de löser ut lättare än en vanlig alpinbindning bara man är supernoga med inställningen. Dvs både med distansen mellan bakbindning och hälen samt påtagandet som du beskriver. Har inte testat Ft12 radical ännu men eftersom den är kraftigare än vertical vilken i sig är stadig så kan jag inte se något problem. Väger 87 kg själv.

File

Ny medlem
Jag åker på TLT Radical ST 110 monterad på en Dynastar legend 115 och jag är helnöjd, haft några tjuvlösningar i hög fart då jag stoppsladdat på hårt underlag (detta förmodligen eftersom jag i början slarvade vid isättandet av pjäxorna) Pga detta åker jag oftast med "låsta bindningar" Särskillt vid lite mer utmanande åk för att garantera att dom inte släpper, vet att det inte är bäst för knän och annat men i min skalle känns det bättre om jag vet att det sitter fast.

Att klicka i pjäxorna lär man sig ganska fort, visst är det knepigt om det är brant o så men tycker inte att det är mer komplicerat än dukes och liknande om man bortser från att få ut snö från pjäxan.

Ska skidorna användas som allround skida och mestadels gå i pist så rekommenderar jag duke/tour12 (mest pga pjäxorna till Dynafits system, de flesta jag prövat är ruskigt mjuka)

Ska du däremot gå lite längre, eller bara om du vill ha lätt utrustning så är dynafit the way to go!

Roligast är ju självklart att införskaffa ett par skidor för turande och ett par för liftburet :)

Mountain_Man

Aktiv medlem
Intressant val!

Ingen tvekan om att Dynafit håller för tuff utförskörning. Jag upplever den dock mindre elastiskt än en bra alpinbindning vilket gör den till ett sämre alternativ i hård slagit pist ... men det är ju inte avgörande i din fråga.

Jag har de senaste tre säsongerna kört med Dynafit Vertical FT 12. Först på ett par Hardside och sedan på ett par Sidestash. Fungerar ypperligt över hela berget och jag har inte haft några problem sedan jag fattat hur man måste säkerställa att tådelen går i (har inget direkt med is i hålen att göra).

Till dina frågor. Ja det är trixigt att få på sig skidorna i en brant sluttning... Är det löst kan det vara svårt att få i hälen vilket kräver en del kraft. Har för mig att jag läst någonstans att det ska gå att börja med hälen och sedan sätta i tån men har inte testat. Jag tycker dock inte detta är någon avgörande fråga. En fördel med Dynafit är dock att du kan öppna bindningen i tådelen vilket jag tillämpat några gånger när jag blivit liggande med huvudet ner och fötterna upp i det mjuka...

Den betydande nackdelen jag upplever med Dynafit är att jag inte på ett enkelt sätt kan växla mellan till mina skidor (med alpinbindning) och att jag inte kan köra mina mina Sidestash med Alpinskorna. Jag får helt enkelt byta skor (vilket är lätt omständligt). Kör jag Dynafit en dag kan jag ju inte heller testa några andra skidor.

Men fördelarna med Dynafit överväger när det ska turas ... ingen tvekan. Enorm skillnad (i varje steg) gentemot ett par Duke eller motsvarande. Om jag skulle komplettera med ett par fetare mer puderorienterade skidor idag skulle jag dock överväga ett par Marker F12 (eller motsvarande) för att få en mer flexibel utrustning.

/ MM

Senast ändrad:

Fredde70

Ny medlem
Hej,

Dynafit radical 12 är vad jag skulle rekomendera, funkar utmärkt. Kör dem med ett par völkl nunataq och dynafit green machine (carbon). Förra året hadde jag K2 sidestash, tlt 12 och dynafit pjäxor (de vita styva).

Sen har jag även monterat mina slalom lagg så de passar till pjäxorna, de har lite högre tå så där måste du kunna anpassa detta.

Björn hjortleifsson kör ca 80% av sina dagar med dynafit! Funkar det för han så funkar det nog för dig. Men du måste vara lite mer vaksam.

Häls F

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Fredde70 sa:
Hej,

Dynafit radical 12 är vad jag skulle rekomendera, funkar utmärkt. Kör dem med ett par völkl nunataq och dynafit green machine (carbon). Förra året hadde jag K2 sidestash, tlt 12 och dynafit pjäxor (de vita styva).

Sen har jag även monterat mina slalom lagg så de passar till pjäxorna, de har lite högre tå så där måste du kunna anpassa detta.

Björn hjortleifsson kör ca 80% av sina dagar med dynafit! Funkar det för han så funkar det nog för dig. Men du måste vara lite mer vaksam.

Häls F
Vem är det?

Ps Kunde inte låta bli Ds..

Edit: Att han klarar av att köra med de handlar nog mer om att hans teknik är jäkligt bra faktiskt och att han står rätt på skidan när landar och så vidare....

Senast ändrad:

xanlar

Ny medlem
Jag hade problem att Tour F12 tjuvutlöste som tusan. Fick maxa (utanför skalan) och ställa för hård förspänning för att de skulle sitta kvar. Nu kör jag duke och de räcker att jag ställer på 12. Känner ingen direkt skillnad i vikt när man har skidorna på fötterna så jag tycker duken är ett bättre alternativ än Tour F12. Det är inte värt att spara de grammen för mig. Men de kan säkert funka om man har lite mjukare åkstil.

Jag är 173 och väger 78

Fredde70

Ny medlem
Ja, vad sägger man.....

Ursäkta för att jag var lite snabb Eric Hjorleifson är rätt namn, se video med FT12 om någon som skrivit i denna sträng åker fetare så kör på Duke....

Annars så ta Dynafit, det gör gåendet lättare på många sätt. Det är inte bara vikt det har även med kick turns att göra då dynafit ger dig mycket bättre möjligheter.

Om du bor i stockholm så har Alpint ett mycket bra utbud och har även uthyrning av dynafit om du vill testa före du köper.

// Fredde

Blackriverpaint

Ny medlem
Fick möjligheten och köra dynafit för lite sen och har faktiskt skippat att lämna tillbaka skidorna. Sà har jag fàtt cirka 10 dagar i varierande förhàllande pà samma skida som jag vanligtvis kör Duke pà. àkmässigt tycker jag det fungerat utmärkt pà allt fràn puckel till brantare offpist. Har dock inga dropp över 3 meter med dynafit än sà testandet är väl inte helt klart än. Men för min del kommer iallafall ett par lagg ha dynafits i fortsättningen. Vikten är rena drömmen och àkmässigt fungerar det. I vanliga fall har jag 12-13 pà mina dukes. Som pjäxor körde jag BD Quadrant med 120 i hàrdhet vilket jag tycker är en perfekt ersättare till mina dalbellos.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp