Rätt flex?

skanken

Medlem
Hur vet man när man har rätt flex, vad är det som karaktäriserar ett felaktigt flex i pjäxan?
För hård/för mjuk : Stenhård när man försöker flexa den vs viker ihop den i var å varannan sväng <-- är det så enkelt?

Har ett par dynafit mercury som jag gillar mest utan tungan, dem blir som cement när jag kör med tungan, i pisten i alla fall. Karvar fint utan tungan, svårare med. 100mm midja på skidorna ca.

Är det lite vanskliga förhållanden så har jag alltid kört med tungan i (kör oftast med den i offpisten), men jag tror väl igentligen det är för jag myglar rätt mycket med tekniken då, fegar å hänger på bakstänkarna osv. när det är lite fostrande snö. Har läst att folk kör utan tungan när det är puder, även storfräsare.

Turar nästan uteslutande, började med skidor för 6år sen när jag började tura så jag får ju inte så många åk per säsong. Kör inte hårt, droppar inte stort, är det puder kan jag väl dra på lite men är det hårt då går det sakta. kör med Din 7-8 på Dynafit radical bindningar och det fungerar utmärkt för mig. Väger 72kg utan utrustning.

Senast ändrad:

dallan

Medlem
Rätt flex är väl när du känner att kraftöverföringen från pjäxa till skida är fungerande.

För mig känns det rätt om skidorna svarar mot trycket jag applicerar. Ju hårdare jag trycker desto snävare svänger skidorna.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp