Rättegång inledd...

MarkusO

Aktiv medlem
Rättegång inledd...
Vi får se vad som följer när saken ska utredas en gång för alla. Inga tråkigheter i släptåg nu va? Bitte för fan....

19:08 | måndag 22 mars 2004
Rättegång om skidåkares död inledd

På måndagen inleddes rättegången om en dödsolycka i en skidbacke i Idre för fyra år sedan, då en 23-årig skidåkare avled efter att han fallit och slagit huvudet i en rullande sten.

Fjällanläggningens vd åtalas för vållande till skidåkarens död och bar enligt åtalet ansvaret för att stenar fick ligga lösa både i och utanför den extremt branta backen.

Målet anses av principiellt intresse för skidbranschen och liftägarnas ansvar för säkerheten.

/www.sr.se

FredrikB

Ny medlem
Rättegång inledd...
Jag tycker det är fel att åtala vd:n. Det hela var en ren olycka som hade kunnat hända vem som hellst. Vd:n kunde inte veta att den och kanske andra stenar är lösa där. Tråkigt när sånna olyckor händer.

snaken

Ny medlem
Rättegång inledd...
såklart är de svårt för VD:n att veta att stenen är lös.. men de är trotsallt hans ansvar.. de är synd att sånt här händer!!!

snakkee

S

sticks

Guest
Rättegång inledd...
Som ni redan sagt, tråkigt och synd när sådant här händer. Jag hoppas dock att anläggningen hålls utan ansvar för det inträffade så att folk kanske till sist lär sig att ta ansvar för sina egna handlingar och inser att man aldrig kan hålla någon annan ansvarig för ens egna misstag. Bara för att en backe finns och är öppen innebär det inte att kreti och pleti kan eller ska åka där.

Dunder

Ny medlem
Rättegång inledd...
Detta kommer antagligen få ett mycket avgörande slut.

Man kan ju inte säga annat än att det var en mycket tragisk olycka och sådant är ju alltid hemskt.

Vem som ska bära ansvar för detta är ju otroligt svårt att avgöra så det tänker jag inte orda om men jag kan ju tänka mig lite olika följder.

Om man tittar på t.ex USA (förträffligt exempel på ett land där folk kommit på ett sätt att ifrånsäga sig allt ansvar) så skulle ju en av följderna kunna bli en massiv kampanj för att varna åkarna´, vilket kanske behövs ibland.

så nu undrar jag:
Var har SLAO tagit vägen? jag har klagat på det förut och undrar fortfarande var alla "skidvetts-plancher"

om man nu ska börja straffa nån så borde backarna besiktas med jämna mellanrum? nån gång i veckan kanske?

Detta lär vi märka.

PO_ljung

Ny medlem
Rättegång inledd...
http://www.falukuriren.se/artikel.asp?id=912169

Stiks, väldigt onödig kommentar "Jag hoppas dock att anläggningen hålls utan ansvar för det inträffade så att folk kanske till sist lär sig att ta ansvar för sina egna handlingar och inser att man aldrig kan hålla någon annan ansvarig för ens egna misstag."
Grabben är död och det handlar troligen inte om vårdslöshet eller idiotiska risker från hans sida utan maximal otur.

Prof

Ny medlem
Rättegång inledd...
Visst tycks det som om killen hade maximal otur när han drog loss stenen – men det är anläggningens ansvar att de pistade områdena skall vara säkra. Det skall inte komma fallande stenar eller laviner in i pisten, om någon gör ett felskär så skall personen i fråga inte hamna med huvudet före in i en galvaniserad Doppelmayrstolpe eller flyga ut ur pisten och landa i en bäckravin. Punkt.

Men jag blir lite orolig när Falu Kuriren skriver:

”En fällande dom kan också betyda att skidanläggningarnas ansvar för säkerheten även utanför pisterna kommer att påverkas.”

Man åker utanför pisten på eget ansvar – låt inte denna möjlighet försvinna.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp