Rails, hur mkt sliter det på kanterna?

Mattman

Ny medlem
Hur mycket sliter det egentligen på stålkanterna att raila på metallrails? Går det att få skär med skidorna alls efter ett tag? Hur ofta får man vässa kanterna?
Hur länge håller kanterna innan man får kassera hela skidan?

CarlH

Ny medlem
mina har blivit typ rundade av väldigt lite railande. mao inget mer railande för mig för jag gillar att svänga. gillar du inte att svänga kan du raila på, annars får du skaffa extraskidor.

J

JOEL_FOX

Guest
mina har blivit helt förstörda på några dagar av det !!>_

CoCoo

Ny medlem
Använd ett par gamla skidor när du ska raila, och dina nya fina på snö :D

ekdahl

Ny medlem
räcken/boxar av metall sliter ju på skiorna men det är ju smällar man få ta. Efter ett tag så vänjer man sig ju vid slöa stålkanter och skidor är till för att slitas.

+ att jag tycker det är självmord att köra med vassa kanter eftersom det är rätt så jävla mycket lättare att få hugg på railsen då.

peace

Blackriverpaint

Ny medlem
Rejält railade skidor är väl en anledning till att det ser ut som om jibbers inte kan åka skidor i vissa fall. Railskidor är inte till för att åka med.....Det är nästintill omöjligt att få tillbaka skidorna till ursprungligt skick efter man har railat. Det går att få skär om det är mmjukt som smör i backen, annars är det omöjligt.

Senast ändrad:

Irra

Ny medlem
mina PE funkar alldeles utmärkt railat om fan ingen större chillnad

ekdahl

Ny medlem
Blackriverpaint sa:
Rejält railade skidor är väl en anledning till att det ser ut som om jibbers inte kan åka skidor i vissa fall. Railskidor är inte till för att åka med.....Det är nästintill omöjligt att få tillbaka skidorna till ursprungligt skick efter man har railat. Det går att få skär om det är mmjukt som smör i backen, annars är det omöjligt.
true true.

F

FPelle

Guest
mina scratch e helt runda men vafan gör de? men lever ju för jibb

Grilljanne

Aktiv medlem
äh, man vänjer sig... o förresten i pudret behövs inga vassa stålkanter... :P

Senast ändrad:

Lima-ko

Ny medlem
Lyssna på Blackriverpaint, han har vart med för!

I parken kanske man inte behöver stålkanter, men det behövs i pipen, i pisten och i offpisten, oavsett vad någon säger. En skida med hela och vassa kanter är ALLTID bättre än ett par skidor med slöa kanter.

Senast ändrad:

qvenner

Ny medlem
Lima-ko sa:
I parken kanske man inte behöver stålkanter, men det behövs i pipen, i pisten och i offpisten, oavsett vad någon säger. En skida med hela och vassa kanter är ALLTID bättre än ett par skidor med slöa kanter.
HEHE.. ALLTID?? Du sa ju nyss att det va bättre med slöa kanter i parken.. Att raila sliter.. Ha ett par parkskidor o ett par pistskidor.. Annars e du rökt när det blir lite isigt..

Lima-ko

Ny medlem
Gunnar, läs lite nogrannare vet jag.
Det står att i parken kanske man inte behöver stålkanter, inte att det var bättre med slöa kanter.

Madson

Ny medlem
Lima-ko sa:
Lyssna på Blackriverpaint, han har vart med för!

oavsett av vad jag säger, men... ofta man behöver kanter i offpist.

Senast ändrad:

Lima-ko

Ny medlem
Ja, det behöver man. Offpist är inte bara midjedjupt puder, speciellt inte i Sverige.

denkas

Ny medlem
jag tror de är väldigt beroende på kvalite på skidorna/snowboard

Blackriverpaint

Ny medlem
Jag tror det är skitsamma vad du har för skidor om det är isigt och du inte har några kanter.....

MrHolm

Ny medlem
en fråga.. slits kanterna på en snowboard lika mycket av railande som skidornas?

//CJH

jeppenator

Aktiv medlem
det sliter som fan att raila.. men de är nog bäst att skaffa ett par rail skiis eller bräda.. så man har ett par för pist å ett par park..

Blackriverpaint

Ny medlem
En bräda har ju större belagsyta mot själva railet så det borde ju slita mindre, men det behövs inte jättemånga rails för att avverka en bräda heller. Men du ka säkert raila 20ggr med en bräda för att få den lika kass som ett par skidor med 10 railningar.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp