Randonee i Dalarna

stromback

Ny medlem
Tja!

Jag åker för det mesta i Alperna och har blivit hooked på det här med randonee. Jag bor i stockholm men vill på helgerna dra iväg och med hjälp av snöskor hitta riktigt schyssta offpiståk. Finns det någon med lite tips vart detta finns i tex dalarna då det inte är för långt för att köra dit?

Alltså "riktigt schyssta offpiståk" blir nog svårt i Dalarna...

Det finns en tråd här om nåt ställe i Sälenfjällen (typ "mountain mans secret spot"). Städjan är åkbar. Det går garanterat att hitta åkbara linjer på Nipfjället, men det är inga stora fallhöjder vi pratar om då.

Elgåhogna precis på norska sidan gränsen bortom grövelsjön är fint. Mest alpin terräng i förhållande till avstånd från Stockholm skulle jag säga att man hittar på rendalssölen, men anmarschen är saftig så den tid du slipper sitta i bilen får du spendera på plattmark. I närheten finns även Sålekinna och några andra fina norska fjäll. Området är dock notoriskt snöfattigt, så det kräver en bra vinter.

Boken "svenska toppturer" är en bra utgångspunkt för randonee i Sverige.

Lycka till, men räkna som sagt med att åka lite längre än till Dalarna...

Med vänlig hälsning, Viktor

Pillard

Aktiv medlem
Städjan är som sagt klart åkbar. Det är ganska öppet och jämn och fin lutning. Nu har jag inte provat själv men jag kan dock tänka mig att Helags är klart mer åkning per körd mil. Redan städjan är ju en 7 timmar i bil...

stromback

Ny medlem
Tack för tipsen!!!
Jag tror nog att det blir städjan jag testar först. Helags ser också bra ut dock så ligger det längre bort.
Än en gång, Tack!

Pillard

Aktiv medlem
Idre fjäll är ju promenadavstånd om du bor på nordsidan. Misstänker att det är dåligt med hotell där dock, mest stugor. Sen skulle jag tro att Fjätervålen går att hitta billigare boende i.

martens

Ny medlem
Det var ett tag sedan jag var i området men vad jag minns är att också Jakobshöjden ner mot Grövelsjön är ok. Städjan och Nipfjället har nämnts. Städjan är ju en häftig topp men Nipfjället har mer variation och, som jag minns, det trevlig åkning både åt öst och väst. Jag gjorde själv mina första toppturer i Sverige i det området.

SweJasper

Ny medlem
Körde Städjan förra säsongen, ingen jättelutning men en fin anmarch och på tillbakavägen får du även lite flack skogsåkning. Man kan även passa på att åka baksidan, från parkeringen sett, innan man åker framsidan ner.

A0S

Ny medlem
Ja, i Dalarna är det väl städjan/nipfjället om man vill ha en fin tur i fjällmiljö. Annars om man ändå ska ta och köra bilen t/r ensam från sthlm så skulle jag istället ta flyget till hemavan över helgen och tillbaka. Ca 1500kr t/r brukar biljetten ligga på och då får du riktigt mycket mer fjäll att knata på för pengarna.

Rendalssölen är fin som viktorflygare nämnde, men anmarschen är svinlång i jämförelse med tex städjan.

Lycka till med turandet!

mkII

Ny medlem
Petar upp en gammal tråd. Har varit i Idre i princip varje vinter hela livet men har först förra säsongen börjat tura. Är sugen på att ta Städjan men eventuellt blir det bara jag som har turgrejor den vecka (6) vi ska dit. Är egentligen tveksam till att tura ensam pga laviner så jag tänkte höra vad ni tror om laviner där och om att gå själv? Nipfjället är också av intresse!

Pillard

Aktiv medlem
Petar upp en gammal tråd. Har varit i Idre i princip varje vinter hela livet men har först förra säsongen börjat tura. Är sugen på att ta Städjan men eventuellt blir det bara jag som har turgrejor den vecka (6) vi ska dit. Är egentligen tveksam till att tura ensam pga laviner så jag tänkte höra vad ni tror om laviner där och om att gå själv? Nipfjället är också av intresse!
Man ska ju aldrig säga att det är riskfritt men lutningen på städjan gör den ju rätt säker. Följer du leden från parkeringen och sen går upp på högra toppen och från den följer kammen upp så lär du inte passera lavinlutning alls. Vill man få bättre åkning åker man ju ner mot Fjätervålenhållet och där kanske det lutar lite mer. Men jag är inte säker

Christiam

Aktiv medlem
Nipfjället tycker jag är ett härligare fjäll att gå på. Finns åkning till höger om lillnipen, både lavinterräng och snällare lutning. Även på motsatta sidan finns det fina åk ner mot slagebäckstöten. Är det bra väder så är det absolut värt att ta en tur. Kaffe och mandelkubb i solen är ju guld även på lägre berg. Vill du ha mer förklaring så hojta till.

mkII

Ny medlem
Låter ju grymt, tar gärna emot mer utförliga beskrivningar, antingen här eller i PM :) Jag har fjällkartan över området och markerar gärna in där! Var uppe på Städjan i somras och mätte 25° vinkel som mest på de mätställen jag tog så min gissning är att laviner är rätt ovanligt. Jag kanske får prata med några som jobbar där innan jag ger mig ut solo.

Pillard

Aktiv medlem
Låter ju grymt, tar gärna emot mer utförliga beskrivningar, antingen här eller i PM :) Jag har fjällkartan över området och markerar gärna in där! Var uppe på Städjan i somras och mätte 25° vinkel som mest på de mätställen jag tog så min gissning är att laviner är rätt ovanligt. Jag kanske får prata med några som jobbar där innan jag ger mig ut solo.
Fördelen med Städjan är ju att man ser vart man går så att säga hela tiden. Jag kan personligen tycka att det är lite svårt att navigera i bergterräng men den toppen är ju alltid uppenbar. På nedvägen är det bra att markera ut en genväg ner i skogen. Den ordinarie leden är bara en transportsträcka men om det är schysst snö finns det en bra glänta som du passerar på vägen upp. https://www.freeride.se/skidorter/route.php?route_id=125

Jag har utlöst en flaklavin på baksidan av Städjan så det är inte att betrakta som ett ”säkert” fjäll ur lavinsynpunkt.

mkII

Ny medlem
Tack för bra info! Hur var väderförhållandena när lavinen gick? Hoppas det inte var allt för allvarligt!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp