Rapport från ett varmt Alperna!

Figgeols

Ny medlem
Hej,

Nyss hemkommen från en tripp i Alperna(Schweiz, Frankrike) tänkte jag att en aktuell snö och väderraport skulle uppskattas:

Generellt kan man säga att det är mycket dåliga snö och väderförhållande; varmt och dåligt med snö.

Engelberg:
Katastrof om jag jämför med mina tidigare besök. Ortens officiella snödjup är över 200cm, det måste vara den mest oseriösa mätningen någonsin. Plusgrader samt blask gör tyvärr ingen skidåkare glad i Januari.

Andermatt:
Lite bättre än Engelberg, och helt ok om man kommer över 2000m, men de måste komma mer snö här NU!

Megève:
Hade sedan tidigt planerat två dagar här, men jag hade lika gärna åkt till Hammarbybacken, trevlig by med skidåkningen var totalt meningslös med tanke på vädret, dimma och 8 plusgrader(På 2000m)

Avoriaz:
Ok med snö men det som fanns tinade bort snabbare än en löning försvinner från kontot. Jag gillar dock systemet, bra planerat. Men tyvärr alldeles får låga berg för detta varma klimat.

Val Thorens:
Har varit i Val Thorens över 15 ggr, och nästan aldrig varit med om så lite snö, trots det så var dessa dagar ändå de bästa på dina tripp; Bra väder men extremt varmt, alltid lika trevligt på Tango m.m
Uppdaterad: Läs mitt senaste inlägg efter mitt senaste besök i Tre Dalarna

Senast ändrad:

delta

Aktiv medlem
det snöade igar pa högre höjder i österrike... gränsen var 1600-1900m. basen borde vara rätt bra sa det borde ge ett par puderdagar för den som vill...

Jarle

Ny medlem
deltab0arder sa:
det snöade igar pa högre höjder i österrike... gränsen var 1600-1900m. basen borde vara rätt bra sa det borde ge ett par puderdagar för den som vill...
Ont om något som ens kan kallas bas i stora delar av österrike...

Figgeols

Ny medlem
Visst snöade det igår, började när jag var på G till flygplatsen. Pratade just med en polare som bor i Wagrain och där regande det tyvärr och var 8 grader varmt, så den snön som kom i Österrike är nog ett minne blott nu, tyvärr...

Eric_W

Ny medlem
Har haft 4 dagar i rad med puderåkning utan att traskat en meter i Chamonix/Courmayeur..
Dåliga snöförhållanden? Pff! ;)

Figgeols

Ny medlem
Jag inser att jag helt enkelt varit på fel ställen , men ni som är där nu är ju bara att gratulera; snön vräker ju tydligen ner nu när jag åkt hem...

Bastardquad

Ny medlem
Var i Salzburg onsd till fred (idag) och det bara vräkte ner regn hela tiden (och då menar jag HELA TIDEN, helt oavbrutet). Kan tänka mig att det är bra över typ 2200m men under det är det nog inte så kul.

MVH
Daniel

jet

Ny medlem
Vi åker ner till Bad Reichenhall (Salzburg) på fredag. Känns sådär faktiskt...

ripis

Ny medlem
Jag kan bara bekräfta det katastrofala snöläget i bad gastein, regn igår som inte bidrog till någon direkt snö högre upp, idag låg fryspunkten på 3300 meter vilket, ja, inte är så lyckat. Solen skiner dock om dagarna så googelbrännan är fixad. Jag hörde rykten om att systemet kan vara svårt att hålla öppet med den kommande veckans väder, som enbart består av plusgrader och regn..

delta

Aktiv medlem
ojojoj...

bad gastein, sluta ak dit eller nagot av de andra schwennebananställena... prova nagot nytt... ok mayrhofen är nice om man räknar med hela zillertal...

just nu kan man om man väljer rätt ställe dvs är mobil eller planerat bra:
-aka park pa flertal ställen med toppshape och bra med snö
-pist finns det garanterat bra om man haller sig högre upp
-offpist finns det garanterat ocksa bra om man aker högt upp och inte kör sa langt ner :)

som MarkusO skrev dachstein fick... kitzsteinhorn har fatt massor.... nagonstan nära kaunertal var det 30 pow..

men ja det stämmer att det är hög nollpunkt... det stämmer att det är 3-10-12 grader i dalarna... men vem aker i dalen? gör internetresearch och kör pa!!! det är ju bara nice att det är varmt i dalen... inga transportproblem och man behöver inte frysa...

Jarle sa:
Ont om något som ens kan kallas bas i stora delar av österrike...
ok, du har rätt jag borde inte uttalat mig jag är inte BC-räv och kan inte min sak... bara att jag hörde nagon som dillade om att de varma temperaturena packat snön och gjort ett nice istäcke som bas och skydd för sten och annat.... fragan iof vad ett sadant istäcke gör för lavinrisken... hörde preis fran SLF att det är lavinrisk 3 i vissa omraden trots allt... med wet-slab-snow pa branta sydhang och annat pa andra lägen och platser... de underströk att det inte är var-förhallanden eftersom snön tydligen är extrem kall trots värmen i luften....

Igel

Ny medlem
Tackar för rapporterna. Man ska ju iväg till Mayrhofen i mars, så tills dess borde det snöat :rolleyes:
Just nu har jag mer snö på gräsmattan i Halmstad än de har i alperna, vad det verkar. Såg att vissa dagar hade det vatt 16 grader varmt!!!! :cool:

tokkson

Medlem
Tack som fan! Mycket uppskattat. Har biljett till Geneve med slutdestination obestæmd.

Mer updates!

Kan ju kicka in att i de sydnorska fjællen har det vrækt ner snø i 1-2 veckor, men idag kom ett regnovæder in. Høgt upp (øver 1100m) ær det kanon, men det finns ju tyværr inte så mycket att hæmta i højd hær...

Senast ändrad:

delta

Aktiv medlem
Igel sa:
Tackar för rapporterna. Man ska ju iväg till Mayrhofen i mars, så tills dess borde det snöat :rolleyes:
Just nu har jag mer snö på gräsmattan i Halmstad än de har i alperna, vad det verkar. Såg att vissa dagar hade det vatt 16 grader varmt!!!! :cool:
Idag stekte solen sa sjukt fett att man inte vagade lita pa solskyddet längre utan fick överga till heltäckt fejja.

i mars kan det ju ga both ways... ibland askallt, och ibland nice och mysigt varmt med fina sma varbäckar överallt och terrass-häng.

Ofta (upplevt, inte statistiskt säkrat) är januari varm och nederbördfri i tirol/syd-tyskland... kommer oftast dump i slutet pa januari och blir askalllt, kan halla pa under februari av och till... har ju varit manga ar de sista aren (da de inte kommit sa mkt och sa tidig snö som i ar) da vissa lägre liggande system har haft problem att öppna förrän i januari... i ar var det ju hyr mkt snö som helst pa hintertux i början av oktober.

sebbe_b

Ny medlem
Vaselek sa:
Någon som är på plats i Val T och som kan ge en snörapport?

Åker ner dit på fredag.
Var där förra veckan, det var inte så mycket snö först fast efter ett snöfall på ca 40 cm var det väl helt okej. Några till snöfall så lär det bli kanon där

EnderWiggin

Ny medlem
Bra med snö i Zermatt, men plusgrader på 3000m... vädret växlar dock till kallare och snö i mitten på veckan.

Corin

Aktiv medlem
Någon som varit i Le Grand-Bornand/La Clusaz nyligen?

Ska dit på torsdag och prognosen säger sol första dagen (vilket blir en tur till Cham) och en massa snö restan av veckan, vilket är ungefär precis som förra året.

STORPOTATEN

Ny medlem
GOS sa:

Ska dit på torsdag och prognosen säger sol första dagen (vilket blir en tur till Cham) och en massa snö restan av veckan, vilket är ungefär precis som förra året.
Är ganska mycket prat om La Clusaz på FR just nu. Kolla fokusbloggarna och ..tjaaa... startsidan.

Corin

Aktiv medlem
STORPOTATEN sa:
GOS sa:

Är ganska mycket prat om La Clusaz på FR just nu. Kolla fokusbloggarna och ..tjaaa... startsidan.
Har jag ju såklart gjort, men står inte så mkt mer än dålig snö, inte hur mkt eller temperatur eller nåt..

daviiido

Ny medlem
Jag tar också gärna del av info om Chamonix. Vad jag har hört har det varit rätt varmt där på sistone men att det ska bli kallare och komma snö i veckan. Hoppas det blir så iaf, jag åker dit på fredag med UCPA och ser fram emot en veckas offpist-åkning i mkt puder

zantarf

Ny medlem
Bad Gastein var ju EPIC förra veckan. Jävla tur att jag packade fel bag och tog vattenskidorna och regnstället med mig. Verkligen råkasst

Jonas021

Ny medlem
Jag var i Bad Gastein v5 år 2002 och snötillgången var helt kass. Året efter var jag dit igen v3 och snötillgången var bättre men inte optimalt. Efter detta så svor jag att aldrig mer åka dit igen. Jag ska dit v10 i år så man få rväl hoppas på tur? År 2004 v2 tog jag en sista minuten till Saalbach som kostade 1500kr:) Det var 1m snö i byn och 2m uppe på topparna.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp