Rapporter från UCPA

aejmil

Ny medlem
Rapporter från UCPA
Hej alla,

Ska åka med tjejen nästa år. Blir första gången med UCPA för oss båda och hennes allra första skidresa - hon ska alltså köra grundkursen.

Skulle vilja ha lite info om Flaine, La Plagne och Serre Chevalier :) dubbelrum och dusch/toalett på rummet är krav från hennes sida men som jag förstått det är Serre en mycket trevligare ort generellt och jag kan nog lyckas övertala henne på den eftersom att det är 1 badrum på två rum.

Fest och sånt är inte så viktigt.. fokus kommer ligga på skidåkningen och att ha det mysigt.

Vad ni skulle rekommendera? Eller är där någon annan ort som skulle passa bättre?

Pillard

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Hej alla,

Ska åka med tjejen nästa år. Blir första gången med UCPA för oss båda och hennes allra första skidresa - hon ska alltså köra grundkursen.

Skulle vilja ha lite info om Flaine, La Plagne och Serre Chevalier :) dubbelrum och dusch/toalett på rummet är krav från hennes sida men som jag förstått det är Serre en mycket trevligare ort generellt och jag kan nog lyckas övertala henne på den eftersom att det är 1 badrum på två rum.

Fest och sånt är inte så viktigt.. fokus kommer ligga på skidåkningen och att ha det mysigt.

Vad ni skulle rekommendera? Eller är där någon annan ort som skulle passa bättre?
Serre är ju fantastisk åkning men se till att inte åka för sent isf. Det är sydliga alper och inte jättehögt.
Centret i Serre är också väldigt trevligt och ni har dusch på rummet i fyrbädsrummen. Toa ute i hallen dock.

aejmil

Ny medlem
Rapporter från UCPA
Serre är ju fantastisk åkning men se till att inte åka för sent isf. Det är sydliga alper och inte jättehögt.
Centret i Serre är också väldigt trevligt och ni har dusch på rummet i fyrbädsrummen. Toa ute i hallen dock.

Tack för info! Tanken är att åka tidigt i Januari.

Har man inte dusch på rummet i dubbelrummen? Hålls toaletterna relativt fräscha?

Always-Sunny

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Litet sidospår men ett tips är att försöka träna lite åkning innan, om det går, så hon kan hoppa upp en nivå. Det varierar givetvis men risk/chans för att hon hamnar i en grupp med bara fransoser i lägsta gruppen. Inget problem om hon kan franska annars kan det bli lite asocialt.
Erfarenhet från när jag själv började åka och "alla andra" svenskar åkt sedan de var 4 typ

aejmil

Ny medlem
Rapporter från UCPA
Litet sidospår men ett tips är att försöka träna lite åkning innan, om det går, så hon kan hoppa upp en nivå. Det varierar givetvis men risk/chans för att hon hamnar i en grupp med bara fransoser i lägsta gruppen. Inget problem om hon kan franska annars kan det bli lite asocialt.
Erfarenhet från när jag själv började åka och "alla andra" svenskar åkt sedan de var 4 typ

Okej, intressant. Tanken med just denna resan är att åka intensivt med lärare så att hon ska lära sig att åka så fort och bra som möjligt. Annat får komma i andra hand - men skulle du då säga att detta inte är rätt sätt att göra det på?

Schoobang

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Okej, intressant. Tanken med just denna resan är att åka intensivt med lärare så att hon ska lära sig att åka så fort och bra som möjligt. Annat får komma i andra hand - men skulle du då säga att detta inte är rätt sätt att göra det på?

Min erfarenhet är att om gruppen består av ungefär lika stora delar fransmän och övriga så håller sig fransmännen för sig själva socialt. När jag har varit enda icke fransk i gruppen så har fransmännen varit mkt mer inkluderande och ansträngt sig för att använda sin begränsade engelska.

Pillard

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Det kan nog finnas en risk att man hamnar i en grupp där nivån är så pass kass att den inte ens utvecklas så mycket under veckan. Hon är där för att lära sig åka men fransmännen i gruppen är där för att umgås och hitta en partner typ. Så risken finns kanske att fokus på utveckling och lärande inte är maximal.

aejmil

Ny medlem
Rapporter från UCPA
Det kan nog finnas en risk att man hamnar i en grupp där nivån är så pass kass att den inte ens utvecklas så mycket under veckan. Hon är där för att lära sig åka men fransmännen i gruppen är där för att umgås och hitta en partner typ. Så risken finns kanske att fokus på utveckling och lärande inte är maximal.
Okej, jag förstår. Fasen.. gillar upplägget annars där hon kunde köra skidskola och jag kunde ha kul på annat håll. Men det kanske är bättre att boka en resa på annat håll och sätta henne på vanlig skidskola i så fall också får jag åka för mig själv istället då..

Pillard

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Okej, jag förstår. Fasen.. gillar upplägget annars där hon kunde köra skidskola och jag kunde ha kul på annat håll. Men det kanske är bättre att boka en resa på annat håll och sätta henne på vanlig skidskola i så fall också får jag åka för mig själv istället då..
Ta dock inte detta som en sanning. Det är en ren spekulation. Vi hade jättebra vecka när frun var nybörjare men då hade hon åkt några gånger innan iaf. Då tog hon jättebra steg framåt. Men jag vet andra som varit mer nybörjare där det mer blir en vecka av att lära sig hur man bär skidor.

aejmil

Ny medlem
Rapporter från UCPA
Ta dock inte detta som en sanning. Det är en ren spekulation. Vi hade jättebra vecka när frun var nybörjare men då hade hon åkt några gånger innan iaf. Då tog hon jättebra steg framåt. Men jag vet andra som varit mer nybörjare där det mer blir en vecka av att lära sig hur man bär skidor.
Okej, ja. Grejen är väl att det inte känns värt att chansa.. tanken är ju att hon ska lära sig att åka ordentligt och med UCPA känns det lite som att det kan antingen gå jättebra eller inte alls. Så då känns det mer safe att boka resa och skidskola på annat håll :)

Tack till alla för bra svar!

Always-Sunny

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Okej, ja. Grejen är väl att det inte känns värt att chansa.. tanken är ju att hon ska lära sig att åka ordentligt och med UCPA känns det lite som att det kan antingen gå jättebra eller inte alls. Så då känns det mer safe att boka resa och skidskola på annat håll :)

Tack till alla för bra svar!
Alltså UCPA är bra och jag ser det inte som en stor chansning men har hon tagit några svängar hemma kan hon säkert åka i "perfectionnement" isf nybörjare, eller har möjlighet att välja beroende på vad som känns bäst.
Jag började själv som typ helt nybörjare med en vecka i Val D och placerades av någon anledning i Matrise/medel, som iof var lite väl utmanande men funkade och jag utvecklade väldigt mycket

QRikard

Medlem
Rapporter från UCPA
Jag har inte åkt med ucpa själv på vintern (än) men generellt från andra aktiviteter skulle jag säga att det är en stor fördel att beta av första steget så nära hemma som möjligt. Bättre att börja på medelnivå för att få ut mer njutning av resan. Tråkigt att åka till vackra alperna och åka på "parkeringen" i botten hela veckan...

En klar fördel att hamna i en grupp med andra internationella gäster också eftersom vissa fransmännen annars varit mycket glada att hålla sig till endast franska då jag åkt iväg. Även om det så klart finns undantag mellan grupper/personer.

Jag hade rekommenderat en långweekend eller liknande så nära hemma som möjligt och hitta en skidlärare (eller motsvarande) som är duktig på att lära ut till nybörjare. En duktig åkare behöver inte vara duktig på att visa och lära en nybörjare...

waxoff

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Hörni gammgubbar/gammdamer på forat, är det nån fler som tänker att sajna upp sig för UCPA:s seniorvecka i Les Arcs V1 2022?

Bokningsmöjligheterna är släppta och bara ett alternativ finns för oss ålderstigna... I'm in!

Eskas

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Hörni gammgubbar/gammdamer på forat, är det nån fler som tänker att sajna upp sig för UCPA:s seniorvecka i Les Arcs V1 2022?

Bokningsmöjligheterna är släppta och bara ett alternativ finns för oss ålderstigna... I'm in!
Vill du åka i någon normal grupp är det väl bara att boka och skriva att du är yngre? Vet att gränsen för fransmän normalt är 39 år. En fransk kille som jag åkte med i Val Thorens för ett antal år sedan sa att han var 39. Guidens kommentar: "You have been 39 for many years now". 😁

fredw

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Vill du åka i någon normal grupp är det väl bara att boka och skriva att du är yngre? Vet att gränsen för fransmän normalt är 39 år. En fransk kille som jag åkte med i Val Thorens för ett antal år sedan sa att han var 39. Guidens kommentar: "You have been 39 for many years now". 😁

OK tack för tipset, de verkar ha 55-årsgräns för off-piste-aktiviterna även på seniorveckorna... :)

Koppelman

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA

fredw

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Jaha, ok, fast jag läste just detta: ”

Åldersgräns 55 år för MAJORITETEN av våra off pist-aktiviteter​

Att off piståkning kräver erfarenhet är vi nog alla överens om. UCPA i Frankrike har därför tagit beslutet att höja åldersgränsen för nästan alla typer av off pist-aktiviteter till 55 år. ”

Kanske menar de att man ska vara minst 55 år? :giggle:

Senast ändrad:

ULRIKAL

Ny medlem
Rapporter från UCPA
Hej! Tack för bra läsning! Jag tittade på resa med ucpa förra säsongen men bokade inte då pga corona läget. Vad tror ni om att åka denna säsong? Fortfarande dumt eller är det möjligt? Och ni som bokade förra året, fick ni pengarna återbetalt när det blev inställt?

Koppelman

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Hej! Tack för bra läsning! Jag tittade på resa med ucpa förra säsongen men bokade inte då pga corona läget. Vad tror ni om att åka denna säsong? Fortfarande dumt eller är det möjligt? Och ni som bokade förra året, fick ni pengarna återbetalt när det blev inställt?
Jag har bokat i år. Jag ser det som sannolikt att man kommer kunna resa inom Europa i vinter. Och är det så att du inte kommer kunna åka blir du återbetald. Risken finns såklart att du åker på covid där nere och måste stanna i karantän. Oklart om det kommer krävas negativt test vid avresa eller kanske endast vaccinpass?

Har däremot en Japanresa bokad som jag tänker avboka då det känns mycket mer osannolikt och riskfyllt, då Japan fortfarande har utlyst nödläge och allmänt inreseförbud.

Jiess

Medlem
Rapporter från UCPA
Jag och mina vänner bokade v.10 i år på vinst och förlust. Flyg med SAS ARN-GVA, hyrbil från Genève till Les Arcs. UCPA återbetalade, hyrbilen återbetalades och vi fick en voucher från SAS.
Nu har vi bokat v.11 kommande säsong med samma upplägg och hoppas på att vi får åka.

ULRIKAL

Ny medlem
Rapporter från UCPA
Kul att folk har bokat! Jag kollar på Val d'Isère, offpist snowboard, vecka 12. Jag ska åka själv men vet inte hur jag ska göra med flyg dit/hem. Ni som åkt/ska åka - hur gör ni med transporten, bokar ni flyg själv eller bokar ni genom UCPA?

herrgard

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Du kan ju spana lite priser om det skiljer nåt. Sist jag åkte var flygplatserna slut så jag bokade det själv, men transfer genom ucpa, funkade bra. Var argentiere dock.

Schoobang

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Kul att folk har bokat! Jag kollar på Val d'Isère, offpist snowboard, vecka 12. Jag ska åka själv men vet inte hur jag ska göra med flyg dit/hem. Ni som åkt/ska åka - hur gör ni med transporten, bokar ni flyg själv eller bokar ni genom UCPA?

Man brukar kunna spara nån femhundring genom att boka själv men jag tycker inte det är värt det. Det är smidigare att köpa allt genom UCPA och dessutom tror jag att man har ett bättre skydd vid eventuella problem eller avbokningar eftersom det är en komplett paketresa.

Sjukt seg transfer till valdi dock. Jag skulle gärna köra hyrbil men eftersom jag oftast åker själv är det inte ekonomiskt försvarbart.

Tittar f ö också på snowboard offpist i valdi. Brukar vara svinbra. Jag siktar på v3 eller v5. Alternativt evasion i Chamonix för den bekväma transferns skull.

Jiess

Medlem
Rapporter från UCPA
Man brukar kunna spara nån femhundring genom att boka själv men jag tycker inte det är värt det. Det är smidigare att köpa allt genom UCPA och dessutom tror jag att man har ett bättre skydd vid eventuella problem eller avbokningar eftersom det är en komplett paketresa.

Sjukt seg transfer till valdi dock. Jag skulle gärna köra hyrbil men eftersom jag oftast åker själv är det inte ekonomiskt försvarbart.

Tittar f ö också på snowboard offpist i valdi. Brukar vara svinbra. Jag siktar på v3 eller v5. Alternativt evasion i Chamonix för den bekväma transferns skull.

Tidigare år har det gått hyfsat jämnt ut att ordna flyg och transfer själv men 2022 har SAS i stort sett dubblat priset för flygbiljetterna t/r ARN-GVA. Trots det så har vi (slitna småbarnspappor) valt att krångla med eget flyg och hyrbil då vi tröttnat på att komma fram sent till UCPA (ofta vid midnatt eller som för tre år sedan kl. 03.30😵).

Vi har köpt paketresan med UCPA flera gånger och det är en kostnadseffektiv och smidig lösning om man kan bortse från den något franska väntetiden till dess att transferbussen rullar.

Claaaes

Medlem
Rapporter från UCPA
Intressant tråd. Har bokat in ett par skidresor med vänner till La Grave, St. Anton och förhoppningsvis blir det en Gran Paradiso skidtur framåt april. Men jag vill iväg över jul och nyår också och ser ut att bli själv. Tänkte att UCPA kunde vara ett bra alternativ. Är det ens värt att försöka åka off piste i Val Thorens från den 25/12? Tänkte i så fall boka "Ski off pist Expert" den veckan. Finns det andra UCPA-skidorter som ni tycker är lämpligare sett till snömängd den tiden på året?

Tusen tack!

Always-Sunny

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Intressant tråd. Har bokat in ett par skidresor med vänner till La Grave, St. Anton och förhoppningsvis blir det en Gran Paradiso skidtur framåt april. Men jag vill iväg över jul och nyår också och ser ut att bli själv. Tänkte att UCPA kunde vara ett bra alternativ. Är det ens värt att försöka åka off piste i Val Thorens från den 25/12? Tänkte i så fall boka "Ski off pist Expert" den veckan. Finns det andra UCPA-skidorter som ni tycker är lämpligare sett till snömängd den tiden på året?

Tusen tack!
Generellt är ju en ort på högre höjd att rekommendera, vilket Val T är. Annars t ex Val D. Klart det är värt att boka OP, är väl marginellt dyrare än pist-grupp? Är det dåligt med snö blir det säkert en del pist men bättre att vara i en OP-grupp om snön kommer

Ewka

Ny medlem
Rapporter från UCPA
Funderar på en Off Pist Expert i vinter, vilken ort/vecka är det störst chans att hamna i grupp med andra svenskar/skandinaver? Åker solo dolo nämligen. Tänker på Argentiere, Les Arcs och Val D - inte Val T.
Någon som rest de senaste åren och kan tänkas ha en hum?

Schoobang

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Funderar på en Off Pist Expert i vinter, vilken ort/vecka är det störst chans att hamna i grupp med andra svenskar/skandinaver? Åker solo dolo nämligen. Tänker på Argentiere, Les Arcs och Val D - inte Val T.
Någon som rest de senaste åren och kan tänkas ha en hum?
Åker du skidor så har du nog oftast majoritet svenskar i offpistgrupperna på föreslagna orter. Åker du snowboard offpist har du tur om får 1 eller 2 ytterligare svenskar i gruppen. Där är det mest fransmän och en och annan Britt, vilket iofs också har sin charm. Jag har varit enda svensk flera gånger och det har varit supertrevligt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp