Rapporter från UCPA

Stortlopp

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Lite småsugen på UCPA någonstans, åkt några gånger tidigare för ~10 år sedan men nu har jag väl bara ett par år kvar innan det blir ättestupan enl. UCPAs regler!

Rapporter från UCPA
Vi har bokat offpist randonee i Les Arcs v.4. Aldrig varit där förut så ska bli kul med en ny destination. Upplägget lät som en bra kombo av att fokuser ligger på bra åk men man får tura lite för att ta sig dit 😍 Nån som har varit där och har nått tips på vad man inte får missa ( är ju ett gigantiskt system)

jonasclind

Medlem
Rapporter från UCPA
Nu har ju de första ucpa-veckorna klarats av så det vore väldigt spännande att få höra om hur ni haft det!

För oss som flyger till Italien så krävs det som jag förstår det att man har ett 24h färskt anti-gen test med sig både på dit- och hemresan. I Sverige går det ju att planera in enkelt, men hur löste det sig på plats i Frankrike?

Hur har snön varit? Ser ut att ha varit varmt och regnigt, men kanske funnits bra snö ändå?

Pillard

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Nu har ju de första ucpa-veckorna klarats av så det vore väldigt spännande att få höra om hur ni haft det!

För oss som flyger till Italien så krävs det som jag förstår det att man har ett 24h färskt anti-gen test med sig både på dit- och hemresan. I Sverige går det ju att planera in enkelt, men hur löste det sig på plats i Frankrike?

Hur har snön varit? Ser ut att ha varit varmt och regnigt, men kanske funnits bra snö ändå?
Vi upptäckte också det där och avbokade flyget till Turin och kör nu istället flyg till Nice och sen några timmar hyrbil istället. Vill ogärna riskera att få positivt pcr-test i Frankrike och sen inte kunna komma hem

waxoff

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Snötäcke och underlag var som det var efter pissvädret innan nyår, men tack vare lite påfyllning så blev det ändå några minnesvärda åk i Les Arcs veckan som var. Mer snö nu i helgen gör nog gott, bara det får ligga still...

Mindre minnesvärt är att jag har hört att flera, mig själv inkluderad, har testat positivt för covid vid hemkomst. (Har ingen som helst överblick eller totalinfo över antal) Genomgående vaccinerade med milda förkylningssymptom från ett relativt glest belagt center. Får nog se om det kommer någon reaktion från UCPA vad det lider.

Rapporter från UCPA
Snötäcke och underlag var som det var efter pissvädret innan nyår, men tack vare lite påfyllning så blev det ändå några minnesvärda åk i Les Arcs veckan som var. Mer snö nu i helgen gör nog gott, bara det får ligga still...

Mindre minnesvärt är att jag har hört att flera, mig själv inkluderad, har testat positivt för covid vid hemkomst. (Har ingen som helst överblick eller totalinfo över antal) Genomgående vaccinerade med milda förkylningssymptom från ett relativt glest belagt center. Får nog se om det kommer någon reaktion från UCPA vad det lider.
Ajdå inge kul att åka på det, var tror ni att ni blev smittade? Hur var det på UCPA- centret vad gäller munskydd och att hålla avtsånd i matsalen? Misstänker att det inte är så lätt.

Vi åker nästa vecka och hoppas att det ska snöa lite mer så man kan få några schyssta åk.

waxoff

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Ajdå inge kul att åka på det, var tror ni att ni blev smittade? Hur var det på UCPA- centret vad gäller munskydd och att hålla avtsånd i matsalen? Misstänker att det inte är så lätt.

Vi åker nästa vecka och hoppas att det ska snöa lite mer så man kan få några schyssta åk.
Svårt för en lekman att gissa var smittan kom ifrån men inte alls omöjligt att det var från centret. De hade stora sjukfrånvarotal bland personalen, ca 20, pga covid. Bara ca 1/3 beläggning av gäster, inga britter eller belgare. Glest och ringa köer/trängsel i matsal. Masktvång i hela centret utom på rummen och vid sittande intagande av mat eller dryck. Inget häng vid bardisk tilläts, endast vid bord i mindre grupper än 10 personer.

Centrets ledning var väldigt tydlig med vikten att följa uppsatta regler.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA

Var ni inte tvingade att testa er innan ni reste hem, precis som dit?

waxoff

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Jag kan tillägga att UCPA erbjuder en extraförsäkring som täcker räddning, omhändertagande och karantänsboende plus hemresa upp till 6000€ om ens egen hemförsäkring inte täcker det. Kostade 24€. Inget karantänsboende på centret tillåts.
DSC_0330.JPG

barnbacken

Medlem
Rapporter från UCPA
@waxoff hur var läget på byn? Eller rör man sig ens från centret som UCPA-resenär i Les Arcs? Ang. väder vet du möjligtvis om det har varit samma lika i hela dalen i alla väderstreck?

waxoff

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
@waxoff hur var läget på byn? Eller rör man sig ens från centret som UCPA-resenär i Les Arcs? Ang. väder vet du möjligtvis om det har varit samma lika i hela dalen i alla väderstreck?
Var egentligen inte där mer än vid liftarna, men den veckan var det generellt mindre folk än vanligt. Frånvaron av britter märktes så klart. Affärer och restauranger öppna såvitt jag förstod. Käkade alla mål på centret utom lunchen på (den tidiga) ankomstdagen samt vid åk i områdets periferi. Vi var t.ex. enda gästerna på Goyet i Villaroger under hela lunchen en dag! Liftköer var måttliga. Lite extra kö vid Arcabulle när de höga liftarna stod still pga blåst ett par timmar en dag men vad annat var att vänta. Kan inte värdera vädret där jag inte rörde mig, passar på den.

fredw

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Finns inga krav på test varken till eller från Frankrike...
Dock rekommenderat för alla svenskar att testa sig vid hemkomst.

barnbacken

Medlem
Rapporter från UCPA
"Den franska regeringen har i natt ändrat lagen så att alla som åker skidor i Frankrike måste vara fullt vaccinerade. Reglerna för inresa är densamma som tidigare. Detta är nu ett officiellt beslut, och vi vill meddela alla eftersom lagen kommer att träda i kraft den 15 januari 2022.

Du räknas vara fullt vaccinerad om:
- Du har 3 doser.
- Du har 2 doser, och dos 2 är inte mer än 7 månader gammal.
- Du kan bevisa att du har haft COVID-19 under de senaste 6 månaderna.

OBS! Om du precis har tagit en dos, räknas den som giltig först efter 7 dagar. Dvs. du måste ha tagit dos 2 minst 7 dagar innan avresa."

Snowjunkie

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Kom hem från Argentiere i söndags, och snöläget där var lite sådär, men det har väl kommit lite mer snö nu. Glest på centret, men rätt trångt i baren vissa kvällar där munskyddsdisciplinen var lite sisådär bland de franska ungdomarna. En fransman i min skidgrupp testade positivt förra torsdagen, några svenskar blev kvar i karantän. Testade mig vid hemkomst och var negativ. I dag, då jag för övrigt var inbokad för min tredje vaccindos, vaknade jag förkyld med halsont och testade positivt (min andra sväng nu). Joråsåatt.... 😔

Pillard

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Kom hem från Argentiere i söndags, och snöläget där var lite sådär, men det har väl kommit lite mer snö nu. Glest på centret, men rätt trångt i baren vissa kvällar där munskyddsdisciplinen var lite sisådär bland de franska ungdomarna. En fransman i min skidgrupp testade positivt förra torsdagen, några svenskar blev kvar i karantän. Testade mig vid hemkomst och var negativ. I dag, då jag för övrigt var inbokad för min tredje vaccindos, vaknade jag förkyld med halsont och testade positivt (min andra sväng nu). Joråsåatt.... 😔
”Blev kvar i karantän”? Var de för sjuka för att kunna flyga hem?

Drkosmos

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Men vafan? Om man nu känner sig sjuk så sätter man inte sig på planet hem utan tar konsekvensen av sitt handlande och isolerar sig på plats, testar sig och härdar ut. Först därefter är en hemresa aktuell. Klarar man inte detta av tidsskäl, ekonomi, ev logistiska stök så reser man inte utomlands i detta läge.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Men vafan? Om man nu känner sig sjuk så sätter man inte sig på planet hem utan tar konsekvensen av sitt handlande och isolerar sig på plats, testar sig och härdar ut. Först därefter är en hemresa aktuell. Klarar man inte detta av tidsskäl, ekonomi, ev logistiska stök så reser man inte utomlands i detta läge.
Exakt, bara för att Sveriges regering inte kräver negativt test av svenskar som flyger hem betyder det inte att man med gott samvete kan riskera att smitta halva flygplatsen och hela flygplanet när man flyger hem om man känner sig sjuk och testat positivt! 🤦‍♂️🤬🤯

Heddious

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Testar de en på flygplatsen innan avresa hem till Sverige?
Som jag förstod det på släktingar som var här (Chamonix) och hälsade på för ett par veckor sedan så behövde de (utöver att ha covidpass) visa upp negativa antigentest vid incheck/boarding både innan avresa från Sverige och innan hemresa i Genève. Hade man inte löst test själv så fanns det stationer för snabbtest på flygplatsen. Detta är dock tio dagar sedan, och reglerna verkar ju ändras titt som tätt så..

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Som jag förstod det på släktingar som var här (Chamonix) och hälsade på för ett par veckor sedan så behövde de (utöver att ha covidpass) visa upp negativa antigentest vid incheck/boarding både innan avresa från Sverige och innan hemresa i Genève. Hade man inte löst test själv så fanns det stationer för snabbtest på flygplatsen. Detta är dock tio dagar sedan, och reglerna verkar ju ändras titt som tätt så..
Ja, ändras hela tiden. När jag flög till SE 17Dec räckte vaccinationsintyg på vägen upp. För hemresan hann de (Schweiz) ändra reglerna from den 20, så hade räckt med antigen test. Hade redan bokat tid för PCR så körde på det.
Viktigt: åt båda hållen skulle man intyga (på heder och samvete, svära på bibeln osv) att man inte hade varit sjuk eller hade covid-symptom vid incheckning för att flygbolaget skulle släppa ombord en. Har man inga problem att ljuga och försöka dölja lite hosta eller snörvel kan man ju kanske flyga ändå.

PisteCarver

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Har man inga problem att ljuga och försöka dölja lite hosta eller snörvel kan man ju kanske flyga ändå.
Ja, vanliga förkylningar existerar väl fortfarande? Får man symptom så kan man väl snabbtesta sig så att man vet om det är ok eller inte.
Utan att förringa den sorg och det lidande som många människor har drabbats av i denna pandemi, så kan man ju ändå i det stora sammanhanget konstatera att vårt moderna samhälle nästan har gått helt i stå pga en sjukdom med ca 0,2-0,3% dödlighet.
På trettonhundratalet dog 1/3 av alla människor i pesten, ställ er frågan hur vårt samhälle och våra politiker idag hade hanterat en sådan kris.
Omikron är slutfasen - det är snart över!

Drkosmos

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Ja, vanliga förkylningar existerar väl fortfarande? Får man symptom så kan man väl snabbtesta sig så att man vet om det är ok eller inte.
Utan att förringa den sorg och det lidande som många människor har drabbats av i denna pandemi, så kan man ju ändå i det stora sammanhanget konstatera att vårt moderna samhälle nästan har gått helt i stå pga en sjukdom med ca 0,2-0,3% dödlighet.
På trettonhundratalet dog 1/3 av alla människor i pesten, ställ er frågan hur vårt samhälle och våra politiker idag hade hanterat en sådan kris.
Omikron är slutfasen - det är snart över!
Fast har vårt moderna samhälle ”helt gått i stå”? Vi åker lagg som vanligt, jobbar fast från distans, börsen ökar som vanligt, ingen massarbetslöshet, dödligheten håller vi nere. Nä, livet är fan nästan precis som det var innan, men lite annorlunda. Tänker ibland på mina mor/farföräldrar som pallade igenom kriget under 5 år med 1kg kaffe varannan månad, männen vid gränserna, kvinnorna på hemmaplan med arbete och barnansvaret. Utan internet och netflix. Den moderna människan är vek, och självcentrerad.

PisteCarver

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Fast har vårt moderna samhälle ”helt gått i stå”? Vi åker lagg som vanligt, jobbar fast från distans, börsen ökar som vanligt, ingen massarbetslöshet, dödligheten håller vi nere. Nä, livet är fan nästan precis som det var innan, men lite annorlunda. Tänker ibland på mina mor/farföräldrar som pallade igenom kriget under 5 år med 1kg kaffe varannan månad, männen vid gränserna, kvinnorna på hemmaplan med arbete och barnansvaret. Utan internet och netflix. Den moderna människan är vek, och självcentrerad.
Håller med dig.
Men ett antal andra hälso/samhällsproblem varav vissa är värre än Corona har helt glömts bort, det är bara Corona, Corona, Corona och i många länder har det lett till drastiska inskränkningar i medborgerliga fri- och rättigheter som i mitt tycke inte är försvarbara.
Och många länders reaktioner har varit extremt överdrivna för en sjukdom som i det stora hela (Obs! Läs nu inte i det enskilda mänskliga perspektivet) har en marginell inverkan på civilisationen.

Koppelman

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
”Blev kvar i karantän”? Var de för sjuka för att kunna flyga hem?
Ja varför? Rumskamratrer som blev sjuka? Är det då karantänskrav, i väntan/oberoende testresultat?
Det är sant men också väldigt många människor inom turistnäringen (och andra näringar) som förlorat sitt leverne de senaste två-tre åren.
Livet och världen är inte alltid så svart och vit, det finns alltid avvägningar att göra. Så klart är det dock alltid svårt att etiskt argumentera mot liv och död, men hur mäts liv och livskvalitet över tid gentemot presumtivt livsräddande åtgärder i dagsläget?

Pillard

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Du känner inte att detta rimmar lite konstigt med nedan? Om man ska följa detta till den nivån du hävdar så kan ju ganska många inte leva som vanligt längre.

”Men vafan? Om man nu känner sig sjuk så sätter man inte sig på planet hem utan tar konsekvensen av sitt handlande och isolerar sig på plats, testar sig och härdar ut. Först därefter är en hemresa aktuell. Klarar man inte detta av tidsskäl, ekonomi, ev logistiska stök så reser man inte utomlands i detta läge.”

Drkosmos

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Du känner inte att detta rimmar lite konstigt med nedan? Om man ska följa detta till den nivån du hävdar så kan ju ganska många inte leva som vanligt längre.

”Men vafan? Om man nu känner sig sjuk så sätter man inte sig på planet hem utan tar konsekvensen av sitt handlande och isolerar sig på plats, testar sig och härdar ut. Först därefter är en hemresa aktuell. Klarar man inte detta av tidsskäl, ekonomi, ev logistiska stök så reser man inte utomlands i detta läge.”
Jo, du har rätt. Att leva med moral och hänsyn till sina medmänniskor rimmar dåligt med att leva som ”vanligt”.

CarlJa

Medlem
Rapporter från UCPA
Val Thorens v1. Var lika många fransoser som vanligt, men färre svenskar. Munskydd överallt på centret, tycker de flesta var duktiga på det men i baren blir det såklart att man sitter endel utan. Buff över näsan i liftkö och visa upp vaccinpass lite då och då. Inget som störde upplevelsen tycker jag. I övrigt blev det bättre förhållande i slutet av veckan efter snö onsdag.
Behövde ett negativt antigen/pcr test till Geneve, men inget till hemresan.

Av de jag haft kontakt med efter hemkomst (skidgrupp + tiotal andra) har nästan alla testat positivt efter resan (milda symtom), så är nog mer regel än undantag med nuvarande smittspridning.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp