Rapporter från UCPA

ULRIKAL

Medlem
Rapporter från UCPA
Är i Serre nu. Centret avviker mycket lite från det normala, förutom munskydden i allmänna utrymmen. Ingen kollar pass i liften osv. Ingen kollade några pass när vi landade i Nice heller. Vi fick visa vaccinpass på centret när vi checkade in och då fick vi ett armband som man ska ha på centret (som ingen kollat sen dess). Det ska nog till något väldigt speciellt för att de ska stänga igen
Tack för informationen! Hade ni med er något pcr test för att visa vid ankomst?

Rapporter från UCPA
Är i Serre nu. Centret avviker mycket lite från det normala, förutom munskydden i allmänna utrymmen. Ingen kollar pass i liften osv. Ingen kollade några pass när vi landade i Nice heller. Vi fick visa vaccinpass på centret när vi checkade in och då fick vi ett armband som man ska ha på centret (som ingen kollat sen dess). Det ska nog till något väldigt speciellt för att de ska stänga igen
Vi är i Les Arcs nu med UCPA och det är likadant här, munskydd på överallt förutom på rummen och i backen räcker en buff. Vi har dock fått visa covidpass vid liften några gånger.

Pillard

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Vi är i Les Arcs nu med UCPA och det är likadant här, munskydd på överallt förutom på rummen och i backen räcker en buff. Vi har dock fått visa covidpass vid liften några gånger.
8A42524E-5DFF-44DD-AED8-4F3D2E579EF6.jpeg

Baren på centret i Serre innan middagen. Synd att kalla det social distansering. Sannolikheten att de från detta skulle stänga ner känns låg

Koppelman

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Fantastiskt! Man undrar ju hur länge det egentligen går att hitta orört om det fortsätter såhär. Möjligtvis att det på turskida kan finnas något även för mig v6 🤞
Nu är ju prognosen väldigt långt fram i tiden men just nu ser det väl bra ut för vecka 6 i alla fall:

Rapporter från UCPA
Hemma igen efter en helt fantastisk vecka i Les Arcs. Svårt att tro att det är vinter och januari då det har varit vårskidåkningsvibbar med +5 på eftermiddagen (-11 på morgonen)

Trots att det inte har snöat på flera veckor så hittade vår guide helt orörda ytor med fluffig snö för oss att åka i 😍 Vi körde Freerando och kom även på så sätt långt bort från systemet.

Vi fick visa vårt Covidpass några gånger i liften då de hade lite random checks. På UCPA centret fick man ett rött armband som visade att man hade ett covidpass och sedan var det munskydd på överallt förutom på rummet och i liften räckte det med en buff.

I baren på centret måste man sitta ner och dricka men annars kördes kvällsaktiviteterna på som vanligt. Det var ca 300 på centret som har en kapacitet på 500 så kändes aldrig trångt.

Tog ett covid test nu när jag kom hem och det var negativt så man kanske har klarat sig.

Bilagor

• PhotoGrid_1643261602309.jpg
    PhotoGrid_1643261602309.jpg
    123.8 KB · Besök: 181
Rapporter från UCPA
Vilken ort är att rekommendera i slutet av Mars? Charmonix, Flaine eller Val Thorens?

Vill såklar ha bra med snö men inte riskera storm, lavinrisk och dåligt väder.

ulo

Medlem
Rapporter från UCPA
Vilken ort är att rekommendera i slutet av Mars? Charmonix, Flaine eller Val Thorens?

Har varit 3 Valées i slutet av mars flera ggr och VT har alltid varit bra. För ett par år sedan då tempen visade uppåt 16 grader i en av grann-dalarna (Meribèl) var VT enda stället med bra åkning.
Ska själv till Argentière v12 och håller tummarna för goda förhållanden.

Kolmajs

Medlem
Rapporter från UCPA

Vädret e svårt att sia om. Funderade också på detta innan jag valde Argentiere V12 i år.
Var i Val T samma vecka 2019, vilket var kanon då vi lyckades pricka in ett snöfall i slutet av veckan.
Standarden på centret avgör lite för mig också, då jag börjar bli bekväm.

Rapporter från UCPA
Vädret e svårt att sia om. Funderade också på detta innan jag valde Argentiere V12 i år.
Var i Val T samma vecka 2019, vilket var kanon då vi lyckades pricka in ett snöfall i slutet av veckan.
Standarden på centret avgör lite för mig också, då jag börjar bli bekväm.
Tack för infon! Har du en ranking på de orter du tycker har bäst standard? 😊

Koppelman

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Tack för infon! Har du en ranking på de orter du tycker har bäst standard? 😊
Jag har varit i Val T, Serre och Les Arcs. Samtliga har ski in/ski out.
Där har Val T bäst standard och är modernast med stor bar och allmänutrymmen samt fräscha rum. Nackdelen med Val T är om du vill upp till byn igen efter du kommit tillbaka, då är det en promenad på 30 min i uppförsbacke på 2000 möh genom flertalet hissar/trappor och isiga fator. Inte jättekul. Då är det bättre att stanna sent på afterskin på Snesko eller Tango och sedan glida tillbaka till centret och direkt gå till matsalen och sedan lägga sig.
Men Serres center är nog ändå lite trevligare och ligger bra till med gångavstånd till byn.
Les Arcs var mest nedgånget, relativt trånga rum, ibland kö till matsal samt dålig bar och små allmänna utrymmen med få bord. Dessutom är det en promenad på 10-15 min nedför massa trappor (och ibland snö beroende på väder) till Arc 1600, som i sig inte erbjuder särskilt mycket.

Pillard

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Les Arcs var mest nedgånget, relativt trånga rum, ibland kö till matsal samt dålig bar och små allmänna utrymmen med få bord. Dessutom är det en promenad på 10-15 min nedför massa trappor (och ibland snö beroende på väder) till Arc 1600, som i sig inte erbjuder särskilt mycket.
Glöm inte alla trappor på centret...

ValT är ju mycket bra lite sent på säsongen men enda risken är om det blåser eller är mulet, då saknas skog.

Koppelman

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Någon som är på plats någonstans i veckan och kan ge rapport? Eller någon som ska åka nästa vecka? Åker själv till Valdi på lördag och just nu ser det ju ut att komma lite snö!

Rapporter från UCPA
Argentière bokat 2022-03-12! Ski ranndonee..

Ska bli riktigt kul att komma iväg :)

Någon som har koll på vilka turskidor som erbjuds för lån? Notera att detta är nybörjargruppen.

Rapporter från UCPA

Någon som har koll på vilka turskidor som erbjuds för lån? Notera att detta är nybörjargruppen.
Om du går in på nedan länk och scrollar ner så kommer du till utrustnings lista för 2022. Kanske varierar lite mellan de olika center.

Glouton

Medlem
Rapporter från UCPA
Någon som är på plats någonstans i veckan och kan ge rapport? Eller någon som ska åka nästa vecka? Åker själv till Valdi på lördag och just nu ser det ju ut att komma lite snö!
Något gammal rapport, men jag var i Les Arcs, Sainte Foy och La Plagne förra veckan. Snöade söndagkväll och sen kanske två-tre centimeter till på fredagen. Varm vecka, tunt lager, allmänt dålig säsong. Men åkte ändå orörd kall lössnö hela veckan. Säkert tur med guiden.

Första gången med UCPA så kan inte jämföra med något. Liggkupé och skolmatsal. Men lär åka igen. Supersmidigt och prisvärt när man reser själv.

Bizz

Medlem
Rapporter från UCPA
Är det någon som kan ge en jämförelse mellan Val d'Isère och Val Thorens? Val d anses ha 1/5 i komfort men är det så illa? Tröttnar man snabbt på Val T om vädret är trist med liftkort som är begränsat (även om offpist ger 3 dagar i hela systemet)? Någon annan aspekt värt att tänka på? Båda är väl toppklass skidorter så lär väl bli bra oavsett men svårt att välja!

Schoobang

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Är det någon som kan ge en jämförelse mellan Val d'Isère och Val Thorens? Val d anses ha 1/5 i komfort men är det så illa? Tröttnar man snabbt på Val T om vädret är trist med liftkort som är begränsat (även om offpist ger 3 dagar i hela systemet)? Någon annan aspekt värt att tänka på? Båda är väl toppklass skidorter så lär väl bli bra oavsett men svårt att välja!
Så jävla illa är det inte i Valdi. Visst är val thorens fräschare men centret i valdi är mkt bättre beläget. Jag har varit på båda ett par gånger och föredrar valdi. Det som väger över är möjligheterna till skogsåkning och mysigare by. Du kommer inte bli besviken oavsett val.

Pillard

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Valdi-centret är ju sunkigt men ligger också väldigt bra. Jag har inte varit i nya Valto men det famla var ju faktiskt det bästa vad gäller planlösning. Väldigt socialt med gemensamma ytor i mitten. Läget är ju dock ganska kasst för allt utom skidåkningen.

Den stora skillnaden mellan orterna är att Valto ligger lite högre men saknar helt skog. Är det fint väder är båda lika bra men om det snöar och/eller blåser är Valdi klart bättre med sin skog. Som by är Valdi trevligare men det finns gott om party i båda. Sen är transporten till Valto sjukt seg eftersom det är mååånga mil av serpentinvägar upp från Moutiers

sfalc

Medlem
Rapporter från UCPA

Jag var där förra veckan (v.6).
Som alltid strul med bagaget i Genève, de verkar alltid lika överraskade att folk reser med skidutrustning till alperna.
Väl utanför bagagehallen flöt allt smidigt.
Centret fullt till 2/3, rätt lite folk i backar och liftar, inga köer.
Kontroll av Covid-bevis när man checkade in på centret och vid dalstationerna för kabinerna, även kontroll på restauranger. Formellt krav på munskydd i allmän utrymmen på centret men varierande efterlevnad (obefintlig i baren)
Bättre standard på rummen än på centret i Chamonix, helt ok mat, bäst var tiramisun.
Man kunde pressa sin egen apelsinjuice till frukost, vilket var en positiv överraskning.

Om du ska åka "ren" randonnée var det Dynastar turskidor, möjligen lite äldre modell än vad utrustningslistan ger vid handen.
Jag åkte offpist randonnée och vi fick låna Rossignol Soul 7.

Vi var 6 personer i gruppen 3 svenskar och 3 fransmän.
Lite dåligt med snö på söndag dag, men sen snöade det hela natten så på måndag när programmet startade fanns det nysnö.

Utmärkt guide som tyvärr exkluderade två i gruppen (av säkerhetsskäl), när vi skulle tura från baksidan av Brévent till Flégère.
Hade en toppenvecka

Bizz

Medlem
Rapporter från UCPA
Utmärkt guide som tyvärr exkluderade två i gruppen (av säkerhetsskäl), när vi skulle tura från baksidan av Brévent till Flégère.
Hade en toppenvecka
Det vore intressant att höra mer om varför guiden exkluderade två åkare. Om det var en vettig säkerhetsmässig bedömning kanske det var bra för alla inblandade, inklusive de som fick ta andra åk istället.

Tack för svar Schoobang och Pillard!

Schoobang

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Min erfarenhet är att det alltid har varit befogat när guiderna har kickat folk ur grupperna. Problemet är snarare omvänt - att dom låter folk vara kvar som inte borde få vara det. Som till exempel en gång när en kille i gruppen blev förbannad och gav sig på en annan gruppmedlem så att vi övriga fick gå i mellan för att förhindra misshandel. Allt i relativt exponerad terräng långt ifrån lift och pist. Guiden lät ändå killen vara kvar resten av veckan…

sfalc

Medlem
Rapporter från UCPA
Det vore intressant att höra mer om varför guiden exkluderade två åkare. Om det var en vettig säkerhetsmässig bedömning kanske det var bra för alla inblandade, inklusive de som fick ta andra åk istället.

Tack för svar Schoobang och Pillard!
Var kanske lite väl hård bedömning, men motiveringen var att de inte var tillräckligt snabba nedför i offpisten.
Den dagen skulle vi vara på baksidan av systemet och det hade blåst hårt när snön kom. Därför skulle vi behöva röra oss snabbt, en och en, i vissa partier för att inte bli stående där det var hög lavinrisk.
De fick vara med övriga dagar och erbjöds vara med i en annan grupp den dagen.

Sen hörde vi om andra grupper där det var rena blåbär som borde ha petats.
Oftast är guiderna för snälla.

Jiess

Medlem
Rapporter från UCPA
Var kanske lite väl hård bedömning, men motiveringen var att de inte var tillräckligt snabba nedför i offpisten.
Den dagen skulle vi vara på baksidan av systemet och det hade blåst hårt när snön kom. Därför skulle vi behöva röra oss snabbt, en och en, i vissa partier för att inte bli stående där det var hög lavinrisk.
De fick vara med övriga dagar och erbjöds vara med i en annan grupp den dagen.

Sen hörde vi om andra grupper där det var rena blåbär som borde ha petats.
Oftast är guiderna för snälla.
Vid flera tillfällen har jag varit med om att guiden sållat bort personer i min grupp av olika anledningar. Det har handlat om brist på kondition/uthållighet, nonchalans gällande transceiver och utrustning samt svårigheter att ta till sig instruktioner vid hårigare åk. Vissa guider har varit tydliga med sina krav och förväntningar medans andra låtit deltagare förstå att de inte ”platsar” genom att höja tempot och minska vilan.

Emmis

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Jag o en kompis har redan börjat planera in nästa år resa eftersom vi jobbar(nåja..) med jobb som kräver förhållsamhet. Vi tänker oss v 52 eller 1, dvs ganska tidigt på säsongen. Snö borde ju finnas men lite kanske det endå avgör

Senast ändrad:

Emmis

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Jag har varit i Argentiere just den tiden och då var det bra, men det är ju alltid lite av en chansning med snön när den kommer.
Sant, semesterdagar är dyr valuta å man vill ju ha garantier-vilket man ju inte får.. åtmn om man måste bestämma sig många månader på förhand. Vill ju inte nöta på i hårda sprutsnöpister. Har själv bara åkt i feb-april tidigare å då e ju utbudet säkrare sgs.

Emmis

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Okej! Nu ska ucpa bokas för vecka 1. Nu ska de kryssas rutor.., En fråga till er rutinerade: kondisen vad betyder tex nivå 2. Berätta om detta betyder att man bor på gymmet eller e de vardagsmotion på ok nivå? Å sen hur bedömmer man sin förmåga? Kan åka alla svarta pister? Nå vad betyder det? Finns ju inte så många av dem i mina hemsopor…skulle aldrig åka svart puckelpist. Självklart jag kan ta mig ner, men stilen e ju diskutabel..hilfe bitte!

Senast ändrad:
Topp