RaxSki from Austria, the most controversial ski

Rax_web2.jpg

We have invented the RaxSki
because we found no ski turning fast enough
nor tracking well enough in all snow and terrain conditions.

After 20 years of desparate attempts to invent such a revolutionary ski
we “bent" the normal side-cut ski behind the binding
and fixed surfboard-like fins at the ski tail.
That was the break-through. A ski that can be operated like an ice-skate (on hard slopes)
and a surfboard (on powder).

This is how the “Ski with Rear Fins" was born on extreme Austrian slopes in 2006.
Controversial discussions on leading web forums started in October 2007
and resulted in improved models for freeriding, groomed piste, experts, intermediate skiers, children and beginners.

The RaxSki is a child of internet
www.raxski.com

Senast ändrad:
D

Deleted member 80259

Guest
Snälla, lås inte den här tråden för marknadsföring eller något sånt för den kan bli så jävla kul :lol:

Jag älskar att modellen Rocker inte har rocker, och att den säljs med Tyrolia SL100 :D

you would never step in a ski binding but the RaxSki is like the early-days snowboard: a revolt against the skiing establishment. Like a "rocker board" the RaxSki lets you rock on its bent base for easy turning.

Senast redigerad av en moderator:

SSyk

Ny medlem
Ser ut som de "sitter i baksätet" på filmerna. Ser inte bekvämt ut! Någon som provat??

felix sa:
Snälla, lås inte den här tråden för marknadsföring eller något sånt för den kan bli så jävla kul
... a revolt against the skiing establishment. Like a "rocker board" the RaxSki lets you rock on its bent base for easy turning....:D
Felix, you are right. The RaxSki is a revolt against the skiing establishment and the RaxSki is a "rocker board"
but with a new fin control at its tail.

It is the potential ski revolution, the commercial interest does not exist in this start-up period.
It is different, even in top-sheet design

Wave_web.jpg

Senast ändrad:
D

Deleted member 80259

Guest

Lintan1

Aktiv medlem
sitter och funderar på hur en sån skida ska kunna flyta som en snowboard i pudret...

Carled

Aktiv medlem
Vad ni än gör, lås inte denna tråden!!! Här har vi ett tydligt exempel på vad som händer om man blir uppfostrad av gemsar...

1. Om skidan inte svänger är det en dålig skidåkare, inte dåliga skidor. Detta är ett pjäxakydd för dåliga skidåkare med mycket pengar.
2. Hört talas om Hendryx och DPS. Antagligen inte... testa Google!
3. Det finns inget kommersiellt intresse nu... Det kommer aldrig finnas kommersiellt intresse, det är en värdelös produkt!!! Snowblades?!?
4. Ska man lyckas i branschen bör man vara minst två av följande: affärsman, skidåkare eller ingenjör. Ni lyckas knappt med en...

Jag orkar inte skriva mer nu pga av iPhone, men Mr Rax verkar ju kunna lite svenska så det funkar kanske ändå...

Hofflan

Ny medlem
Det finns inte så jätte mycket jag hatar i den här välden. Kan bara komma på 2 saker:

1. Ost
2. Bladare

Ost ska inte designa och försöka utveckla skidsporten! Det ska inte bladare heller. Att designa en \"skida\" som har bakvikt som förutsättning för åkningen är helt idiotiskt! Det här är nog det sämsta jag har sett någonsin!

Jag sitter och gapar åt youtubefilmerna som länkas från deras hemsida! Vet inte om jag ska skratta eller gråta, men något mer patetiskt får man leta länge efter :p Eller är det någon som blir sugen på lite \"urban raxskiing\"??

90talet ringde... Ville ha sina snowblades tillbaka he he he.
Alltså youtube klippen kan vara något av det bästa jag sett på länge. Gillar även att det står på hemsidan att svänga med ett par raxskis är som att svänga med en bil. Alltså vafan är det här!? Vad är det för dåre som har pumpat in pengar i detta?

https://www.youtube.com/user/Factom#p/u/3/aeP1mbYAIRY

Senast ändrad:
D

Deleted member 80259

Guest
Felix Hartmann, extreme carver :lol::lol::lol:

Nojlas

Aktiv medlem
felix sa:
Snälla, lås inte den här tråden för marknadsföring eller något sånt för den kan bli så jävla kul :lol:
...
Här låses ingenting - det här är ju rena rama julafton! :D
(För er som inte sett det här innan, så har snubben postat i typ 800 trådar på TGR om sina lagg...)

Tom: How is landing cliffs with a pair of Rax? My first impression is that i would get kind of a wheelie-effect with a pair of those?

JL76

Aktiv medlem
Dessa är nog bra för ens övriga skidåkning, man lär sig ju att lösa alla problem med mer bakvikt...

Rose_N

Ny medlem
En rockerskida utan rocker
Tyrolia 100 bindningar
Snowblades?

Grattis! Ni har inte kommit på mer än ett sätt att slänga pengar i sjön!

Jarle

Aktiv medlem
Nojlas sa:
Här låses ingenting - det här är ju rena rama julafton! :D
(För er som inte sett det här innan, så har snubben postat i typ 800 trådar på TGR om sina lagg...)
Och FR, hur har ni kunnat missa detta?

ARE1977

Medlem
Jag brukar säga att det är kul m alla nya skidbyggare, men denna gång var det de i dubbelbemärkelse, he he!

AdamClaeson

Medlem
Shit pommefrite!!!

Har egentligen bara en fråga. Varför?

Oj, förstörde den hela deras affärsidé?

Bud66

Aktiv medlem
Haha, vilka roliga skidor:)
Enda jag undrar över är: hur f..n tänkte dom där??
Snacka om "tankevurpa"....:)))

RandoScando

Turtok
Forumvärd
What is this, I don't even...

Och Tyrolia-bindningar? *Shivers* Fast det är klart, de har nog lyckats matcha kvaliteten på skidan och bindningen. Och är det bara jag, eller påminner åkarna på youtube-filmen mest om 70-talets hot-doggers?

Carled

Aktiv medlem
Hi Tom Podesva!
It doesn't seem like you understand swedish as well as i thought so I'll write in english from now on...

The different topsheet? What is the big difference compared to a pair of Praxis Powderboards (pic.) or a pair of 4frnt EHP in graphics theme? But I guess you haven't heard of those ski companies...
Powder_Boards_4c15b552714b7_400x400.png

Why do you have links and references to ski forums from all over the world when not a single one of them give any good response or positive comments? It´s obvious everybody thinks it's a bad concept/ski! And why don't you use all that skiing expertise as good advice? Because most of the guys giving you comments are probably better skiers... because you don't seem to be the raddest of skiers. But the sweater is nice. For a Christmas party in the 80's.
snv80683ji50.jpg

And why do you think a ski that encourages bad technique will sell? I bet almost every person watching a guy ski on RaxSkis would say that it looks wrong and unpractical. I think that this ski probably causes more knee injuries than it prevents... The control and balance at high speed seem to be minimal. And something that I really want an answer to is:
HOW DO YOU STOP?
Because I can imagine it being incredibly dangerous for knees and ligaments to make a quick and short stop with your skis parallel?

Senast ändrad:

Rose_N

Ny medlem
Carl, don't you see how steep he's skiing? I'll bet that they would slay i A.K! Just try to imagine the feeling of slaying deep AK pow with them...

Because i can't.

AdamClaeson

Medlem
Vattendroppe sa:
What is this, I don't even...

Och Tyrolia-bindningar? *Shivers* Fast det är klart, de har nog lyckats matcha kvaliteten på skidan och bindningen. Och är det bara jag, eller påminner åkarna på youtube-filmen mest om 70-talets hot-doggers?
HAHAHA, Nope, även jag!!!

Glisseur

Aktiv medlem
Herrejösses. Saknar. Ord.

Men om vi kollar in hemsidan hittar vi några godbitar, speciellt under sektionen Who Rides RaxSki. Dom kör hårt på rådande trender i skidbranschen, fast med sin alldeles egna tvist på temat.

Heta teamåkare:

eva.jpg

Eller förlåt, hon kanske är en:
Wives and girl-friends of skiing experts
RaxSki allows you to chase the trace of your big teacher! While carving on your rear fins in the woods watch him jumping on his conventional skis.

Raffig action:

lange_spur.jpg

Vi kanske har en expert här:
Experts themselves
but that's not an easy mission! Because each of them has skied for tens of years and got the best material ever. Just the best of them do not feel ashamed to ski on a ski shorter than 180cm.

Eller rentav en överlöpt snowboardstjärna:
Snowboarders, especially the best ones
you would never step in a ski binding but the RaxSki is like the early-days snowboard: a revolt against the skiing establishment. Like a "rocker board" the RaxSki lets you rock on its bent base for easy turning.

Eller nej förresten, vi har ju med en "bilförare" att göra. Det syns ju uppenbarligen att han åker i baksätet:
Car drivers
RaxSkis fit in your luggage trunk. Model "Joker" is as short as a seat.

Senast ändrad:

Gustav

Aktiv medlem
Åktekniken påminner oerhört mycket om när man glider på pjäxorna ner för en snöhög, exempelvis på en parkering eller utanför ett mathak i backen! Och visst, pjäxglidning är ganska kul, men jag tror inte det kommer konkurrera ut konventionell skidåkning!

Mountain_Man

Aktiv medlem
För länge länge sedan var jag lycklig ägare till ett par kompaktskidor, Fritzmeier Joker. De var korta smala och raka och tekniken var sladd på kloss. Åktekniken påminner starkt av det som Rax skiexperts levererar. Back to the Future?

Men, men jag kan faktiskt skönja ett intressant användningsområde. Istället för att glida på skosulorna ned för en glassig snösluttning vid fjällvandringen vore det ju helt OK att plocka upp ett par Rax ur ryggsäcken ... :-D

/MM

AdamClaeson

Medlem
Mountain_Man sa:
För länge länge sedan var jag lycklig ägare till ett par kompaktskidor, Fritzmeier Joker. De var korta smala och raka och tekniken var sladd på kloss. Åktekniken påminner starkt av det som Rax skiexperts levererar. Back to the Future?

Men, men jag kan faktiskt skönja ett intressant användningsområde. Istället för att glida på skosulorna ned för en glassig snösluttning vid fjällvandringen vore det ju helt OK att plocka upp ett par Rax ur ryggsäcken ... :-D

/MM
Aaah, smart, dom har bara fokuserat på fel användningsområde. Kan ju hända den bästa... 2012 kommer dem säkert att säljas på Naturkompaniet som ett roligt tillbehör till vandringssemestern... ;)

Mountain_Man

Aktiv medlem

Rätt element för Rax! ;)

Observera att det inte är någon expert ur Raxteamet med Raxski i denna film!

Senast ändrad:

HeLium

Aktiv medlem
Glisseur sa:
Heta teamåkare:

http://www.raxski.com/images/stories/corefoto/eva.jpg

Eller förlåt, hon kanske är en:
Wives and girl-friends of skiing experts
RaxSki allows you to chase the trace of your big teacher! While carving on your rear fins in the woods watch him jumping on his conventional skis.
Det är ju fördelaktigt att raxski verkar att palla ganska torrt före, eller har jag missat att det i själva verket är en vandringssko?

Edit: Ah, nu såg jag att Tom åker raxski på Hintertux, allt solklart, det är alltså dags för sommarskidåkning på glaciären. Sorry.

Senast ändrad:

rabbit

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:

/MM
En av de få saker som ger lite trovärdighet åt Tom är ju Österrikarnas kärlek till sin Firngleiter som länge har använts precis så...

http://de.wikipedia.org/wiki/Firngleiter

Artikel om "den korta skidans historia" med en del godbitar och ett stycke om firngleitern på engelska.

http://www.skiinghistory.org/taylor.html

Senast ändrad:
Carled sa:
...
1) The different topsheet? What is the big difference compared to a pair of Praxis Powderboards ...?
http://praxisskis.com/shop/componen...sized/Powder_Boards_4c15b552714b7_400x400.png

2)...It´s obvious everybody thinks it's a bad concept/ski! ... you don't seem to be the raddest of skiers...ncredibly dangerous for knees and ligaments to make a quick and short stop with your skis ..?
Yeah, Carled!
1) Our topsheet shows the famous Japanese Great Wave off Kanagawa. They call it "tsunami".
Praxis' topsheet has nothing to do with water, see, wave, Fuji, crashing boats etc
2) It is just your personal meaning. More than 1,000 skiers all over the world have tried RaxSki yet. 95% of responses were positive or very positive. Like these Americans on the East CoastRaxSki on extreme ice
or this Britton RaxSki on slushy snow

Nojlas sa:
...
Tom: How is landing cliffs with a pair of Rax? My first impression is that i would get kind of a wheelie-effect with a pair of those?
You are right, Nojlas. The landing with a 1m-ski is not as stable as you are used to.
But .... who is saying that the RaxSki is limited to 1m ?
I was racing Derby de la Meije with 1,75cm RaxSki
and our RaxTeam later developed a "powder monstrum" like

DSC01347_web.jpg

18cm under foot !
It is like a battle ship crushing the waves, bumps, twigs, ....

But back to the problem of "landing".
Rear fins stabilize your landing.
They are as thick as ship keels and that is why they brake when you are just falling back
such bringing your body to the upright position again. That's the physics.
A 1.5m RaxSki behaves like a 2m regular ski.
Some French skiers wanted me to fix our Rax fins on 2.5m long jump skis (!).
Shall I ?

Senast ändrad:
Defecto sa:
Snowblades med fishtail! :D ...
Do not feel upset, Defecto!
They do not smell.

Remember: the father of RaxSki was not a snowblade but a "Firngleiter".
All snowblades have this stupid (for a short ski) twin tips.
The tail of Firngleiter is NOT rounded up.
We have just enhanced this ingenious Tyrolean "undergound" ski with rear fins.

Senast ändrad:
Topp